واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: گروه Newzoo که وظیفه آمارگیری و گزارش از کسب و کار جهانی را دارد؛ در تازه ترین گزارش خود لیست 100 کشور دنیا در کسب سود از بازی های ویدیویی را اعلام کرده است.باشگاه خبرنگاران نوشت: این بار چین توانسته با اختلافی ناچیز؛ بالاتر از آمریکا در صدر جدول قرار بگیرد. چند سالی است که بازی های ویدیویی؛ گوی رقابت در بازار پرسود سرگرمی را از هالیوود ربوده است. یکی از سوال هایی که همیشه در بازار کسب و کار بازی های ویدیویی مطرح بوده، نحوه جای گیری کشورها در جدول کسب سود از این بازار پر زرق و برق است. موسسه آمارگیری Newzoo در تازه ترین گزارش خود، اقدام به رده بندی ۱۰۰ کشور دنیا از نظر میزان کسب سود سالانه از بازی های ویدیویی کرده است. این وب سایت در توضیحات مربوط به این گزارش آورده است: این گزارش پیش بینی درآمد ۱۰۰ کشور دنیا در کسب درآمد جهانی از بازی های ویدیویی در سال ۲۰۱۵ است. این گزارش بر اساس تحقیقات از مشتریان، آمار نقل و انتقال پول، گزارش های فصلی کمپانی های بازی سازی و پرسشنامه های جامع جمع آوری شده و ترکیبی از اعداد و ارقام حقیقی و تخمینی است. میزان ارقام ارائه شده بر اساس سود کسب شده توسط کمپانی های بازی سازی از مشتریان بوده و شامل فروش سخت افزار، مالیات، سرویس های تجاری-تجاری و شرط بندی های آنلاین نمی شود. اما در ادامه نگاهی جامع به این لیست و ارقام ارائه شده در آن خواهیم پرداخت: طبق اعلام رسمی موسسه آمارگیری Newzoo، حدود ۹۹.۷ درصد از سود ۹۱.۵ میلیارد دلاری بازی های ویدیویی در سرتاسر دنیا؛ محدود به این ۱۰۰ کشور می شود. بر اساس آمار ارائه شده توسط این موسسه، ۹۰.۸ سود حاصل از بازی های ویدیویی در ۲۰ کشور ابتدایی لیست به دست می آید. به این ترتیب، ۹۰.۸ درصد از سود سالانه و کلی بازی های ویدیویی که برابر با ۸۳ میلیارد دلار می شود؛ در ۲۰ کشور بالایی لیست ایجاد می شود. نکته جالب این است که چین برای اولین بار توانسته بالاتر از ایالات متحده آمریکا قرار بگیرد و محل کسب بیش از ۲۲.۲ میلیارد دلار سود حاصل از بازی های ویدیویی باشد. در سال ۲۰۱۵، کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه؛ ۴۷.۲ درصد از لیست ۱۰۰تایی این آمار را ازآن ِ خود کرده اند. این در حالی است که مقام اول این لیست یعنی چین هم از همین منطقه است. با وجود رشد سریع بازی های موبایل نسبت به بازی های رایانه های شخصی در چین؛ باز هم بازار چین با سود ۱۵.۲ میلیارد دلاری؛ در تصاحب بازی های پی سی است. این رقم ۶۸ درصد از سود کلی به دست آمده در چین می شود. با نگاهی کلی تر به این موضوع می توان دریافت که اگرچه بازی های موبایل با رشدی چشمگیر در حال قبضه بازی های ویدیویی هستند اما علاقه چینی ها و کشوره های حوزه آسیای شرقی به بازی های چند نفره کلان مانند League of Legends یا Dota ۲ باعث شده تا باز هم این گونه بازی ، مبدا میزان زیادی از سود حاصل از بازی های ویدیویی در این کشورها باشد. اما جولان دادن کشورهای آسیای شرقی در بازی های ویدیویی به همینجا ختم نمی شود. این کشورها بیشترین میزان پیشرفت در کسب سود از بازی های ویدیویی را نیز ازآن خود کرده اند. در صدر کشورهایی که بیشترین میزان پیشرفت را داشته اند به تایلند می رسیم. کشوری که به لطف رشد روزافزون بازی های موبایل و پرداخت های ناچیز درون برنامه ای؛ ۴۲.۲ میلیون دلار نسبت به سال گذشته درآمد بیشتری داشته است. این رقم؛ تایلند را به مکان ۲۳ این لیست تبدیل می کند. در کنار تایلند؛ کشور اندونزی، دیگر نماینده آسیای جنوب شرقی نیز ۶ پله نسبت به سال قبل رشد داشته و محل کسب سود ۳۱۳ میلیون دلاری از بازی های ویدیویی بوده است. با رشد انفجاری کشورهای حوزه آسیای جنوب شرقی؛ بعید نیست که در سال ۲۰۱۶، آن ها را در ۲۰ کشور ابتدایی این لیست ببینیم. اما جدا از رشد چشمگیر کشورهای حوزه آسیای شرقی و جنوب شرقی؛ شاخص ترین رشد در این لیست را کشور پرجمعیت هند داشته است. هند با ۵ پله صعود در رده ۱۸ قرار گرفته و همین موضوع می تواند نشان از میزان محبوبیت بازی های ویدیویی در این کشور آسیایی داشته باشد. مشتریان هندی بازی های ویدیویی، روز به روز پول بیشتری را برای این صنعت خرج می کنند. به طور تقریبی، هند بیش از ۱۵۹ میلیون گیمر دارد که این میزان گیمر، ۴۲۸ میلیون دلار را در این سرگرمی خرج کرده اند که رشدی ۶۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۴ داشته است. بازار پرجمعیت و پرسود هند؛ تا سال ۲۰۱۸ وارد جمع میلیارد دلاری های لیست خواهد بود که این پیشرفت چشمگیر را می توان مدیون بازی های موبایل دانست. طبق گزارش ها؛ میزان رشد سالیانه هند در سهم سود از بازی های ویدیویی ۴۲.۲ درصد خواهد بود که همین موضوع هند را به یکی از کشورهایی تبدیل می کند که سریع ترین میزان پیشرفت را در کسب سود از بازی های ویدیویی دارد. همین موضوع باعث شده تا کمپانی های بازی سازی توجه ویژه ای به هند و مشتریان هندی داشته باشند. نمونه بارز این موضوع را هم می توان در فروشگاه های گوگل پلی و اپ استور دید؛ جایی که توزیع کنندگان: تصمیم گرفته اند تا کمینه قیمت را چه در زمینه بازی و چه در زمینه پرداخت های درون برنامه ای در این منطقه اعمال کنند. سود حاصل از مشتریان بازی های ویدیویی در اروپای غربی امسال با رشدی ۱.۹ درصدی به ۱۵.۹ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که اگرچه این منطقه شاهد رشدی مثبت بوده است اما کشورهای در حال رشد در منطقه آسیای جنوب شرقی؛ آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه در حال پیشی گرفتن از کشورهای حوزه اروپای غربی هستند. به عنوان مثال، هلند دو پله سقوط را تجربه کرده و کشورهایی مانند بلژیک و نروژ ۵ پله پایین تر آمده اند. این در حالی است که مکزیک با یک پله صعود؛ مقام ۱۳ لیست بزرگ ترین بازارهای بازی های ویدیویی را کسب کرده است. برزیل با ۱.۵ میلیارد دلار؛ همچنان پرسودترین بازار بازی های ویدیویی در منطقه آمریکای لاتین است. در منقطه آفریقا و خاورمیانه هم کشورهای ترکیه، عربستان سعودی و ایران هم در حال پیشی گرفتن از بعضی کشورهای اروپایی هستند. با این حال، آلمان با داشتن بازاری پرسود که ۳.۷ میلیارد دلار برآورد شده است؛ همچنان بزرگ ترین بازار بازی های ویدیویی در بین کشورهای حوزه اروپای غربی است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط این موسسه، ایران با جمعیت ۷۹.۴۷۶.۰۰۰ نفری خود، حدود ۳۸.۷۴۵.۰۰۰ جمعیت مشتاق به بازی های ویدیویی دارد. طبق آمار و ارقام ارائه شده، ایرانی ها در سال ۲۰۱۵، بیش از ۱۹۴ میلیون دلار برای شرکت های مشغول در حوزه بازی های ویدیویی؛ سود داشته اند. با این رقم، ایران در جایگاه۳۶ لیست قرار می گیرد. این میزان سود، ایران را در منطقه خاورمیانه و آفریقا به سومین کشور پس از ترکیه با ۴۶۴.۳۱۳.۰۰۰ دلار و عربستان سعودی با ۲۹۱.۸۷۲.۰۰۰ دلار، تبدیل می کند. اگرچه این میزان سود در برابر جمعیت حدودا ۸۰ میلیونی و جوان کشورمان آن چنان زیاد نیست اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که این رقم فقط شامل بازی های دارای حق استفاده می شود و همین موضوع می تواند نشان دهد که ایران بازار بسیار بزرگی برای بازی های ویدیویی است. نکته دیگر را می توان سهولت خرید کارت های اعتباری برای خریدهای درون برنامه ای در بازی هایی مانند Clash of Clans نسبت به گذشته دانست. مصداق این موضوع هم خبری است که دیروز از طریق زومجی منتشر شد: بیشتر از ۵.۵ میلیون ایرانی، Clash of Clans بازی می کنند. این آمار و ارقام نشان می دهد که اگرچه ایرانی ها علاقه زیادی به بازی های ویدیویی دارند و نسبتا پول زیادی هم برای این سرگرمی خرج می کنند؛ اما سهمی در این سود ندارند. تمام این سود ۲۰۰ میلیون دلاری به حساب کمپانی های بزرگ خارجی واریز می شود در حالی که اگر فرآیند ساخت بازی های بومی آسان تر شود و بازار استانداری برای آن ایجاد شود؛ می توان این جمعیت میلیونی و جوان را به سمت بازی های بومی هم سوق داد.
سه شنبه ، ۵آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]