تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805664992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترامادول يک ترکيب اعتيادآور خطرناک است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ آبان ۱۳۹۴ (۱۲:۱ب.ظ)
ترامادول يک ترکيب اعتيادآور خطرناک است موج - وريا رحيمي گفت: اين تصور که ترامادول يک ترکيب نشاط آور بي ضرر است کاملاً عاميانه و غلط است؛ چرا که براي رسيدن به حالاتي شبيه به ساير ترکيبات محرک مغزي افراد بايد ترامادول را با مقادير بسيار بيشتر از مقدار مجاز درماني مصرف نمايند و همين امر خود موجب بروز مسموميت و عوارض متعدد ناخواسته ناشي از ازدياد مقدار مصرف دارو مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، رئيس اداره تحقيق، توسعه و آموزش‌هاي مردمي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه به مناسبت هفته پيشگيري از مسموميت‌ها گفت: ترامادول، يک داروي ضد درد با اثر مرکزي مي‌باشد که اولين بار توسط کمپاني Grünenthal GmbH آلمان در سال 1970 ميلادي وارد بازار مصرف شد ولي از حضورش در فارماکوپه داروئي ايران چند سالي بيشتر نمي‌گذرد. ترامادول از دسته داروهاي ضد درد مخدر مصنوعي يا اپيوئيد سنتتيک بوده و عمده مصرف اين دارو در پزشکي براي کاهش دردهاي متوسط تا نسبتاً شديد در جراحي ارتوپدي، سزارين و برخي از دردهاي نوروپاتي و بيماري‌هاي دستگاه اسکلتي مي‌باشد.
ترامادول از نظر قدرت اثر ضد دردي ضعيف تر از مورفين، پتيدين و قوي تر از مسکن هايي نظير ضد التهاب‌هاي غير استروئيدي و استامينوفن مي‌باشد. با توجه به پتانسيل ايجاد وابستگي فيزيکي و رواني به دارو همواره توصيه مي‌شود مصرف اين دارو بيش از دو هفته ادامه پيدا نکند. به منظور پيشگيري از سوء استفاده احتمالي و همچنين بروز عوارض دارويي، مصرف شکل تزريقي ترامادول فقط در مراکز بيمارستاني مجاز بوده و عرضه ترامادول خوراکي نيز بدون نسخه معتبر مجاز نيست.
وي افزود: در طي چند سال اخير متاسفانه شيوع سوء استفاده از اين دارو موجب بروز عوارض متعدد و خطرناک فراواني در بين افراد مصرف کننده آن گرديده است بطوريکه اين دارو دومين رتبه گزارش‌هاي عوارض ناخواسته ناشي از داروها و در برخي مراکز اولين رتبه مسموميت‌هاي دارويي را نيز به خود اختصاص داده است. از عوارض ترامادول مي‌توان به تهوع، استفراغ، يبوست، سرگيجه، تعريق، خارش، افت فشارخون،‌ ضعف دستگاه تنفسي،‌ تنگي نفس، افزايش ضربان قلب، تشنج و حملات ناگهاني شبيه حمله صرع اشاره کرد.
در برخي موارد حتي با مصرف اولين بار 200 ميلي گرم ترامادول تشنج گزارش شده است. از ديگر عوارض مصرف مزمن اين دارو مي‌توان به ايجاد تورم در صورت، زخم در دهان، لب‌ها و مخاط بيني، تورم چشم‌ها، اشکال در بلع، خشونت صدا، سوزش سر دل، سوء هاضمه، توهم و بي خوابي اشاره نمود. مصرف بيش از حد مصارف درماني اين دارو موجب بروز عوارضي از قبيل اشکال در تنفس، تشنج، تخريب سلول‌هاي مغزي، به هم ريختگي عصبي و پرخاشگري شده و در دراز مدت با ايجاد سندرم بي انگيزگي و افزايش تمايل به خودکشي مي‌تواند از بعد رواني مشکلات حادي را در فرد معتاد ايجاد نمايد.
رحيمي گفت: لازم به ياد آوري است که مصرف همزمان ساير داروهاي مؤثر بر سيستم اعصاب مرکزي از جمله: مهارکننده‌هاي اختصاصي بازجذب سروتونين (SSRIs)، مهار کننده‌هاي بازجذب نوراپي نفرين و سروتونين (SNRIs)، همچنين ضد افسرگيهاي سه حلقه اي (TCAs)، ترکيبات مخدر و فراورده‌هاي الکلي موجب تشديد عوارض ناشي از ترامادول مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه از ترامادول با نام اعتياد خاموش ياد مي‌شود، گفت: اين دارو در روزهاي اول به ظاهر علايم اعتياد را نشان نمي‌دهد اما با گذشت زمان وابستگي و اعتياد ايجاد کرده و ترک درمان اعتياد به آن نيز همانند درمان سوءمصرف‌ ساير مواد مخدر بايد تحت نظر پزشک صورت پذيرد. از آنجا که بخشي از مصرف کنندگان ترامادول افرادي هستند که از اين دارو به عنوان جايگزيني براي مواد مخدر و يا ترک آن استفاده مي‌کنند لازم است يادآوري نماييم همان گونه که ذکر شد ترامادول خود يک ترکيب اعتيادآور بوده و مصرف اين دارو نه تنها مشکلي را حل نمي‌کند، بلکه باعث تحميل عوارض جديد ناشي از سوء مصرف ترامادول مي‌شود.
اين گونه افراد در نهايت ضمن اعتياد به ترامادول دوباره به مصرف مواد مخدر قبلي باز مي‌گردند.
وي هشدار داد: برخي از افراد براي رفع مشکلات جنسي و به توصيه افرادي نا آگاه رو به مصرف اين دارو مي‌آورند که نه تنها مشکلات آنها رفع نمي‌گردد، بلکه عوارض مخرب اين دارو شرايط را وخيم تر کرده و خود زمينه ساز مصرف انواع مواد مخدر ديگر و ورود به دنياي سياه اعتياد مي‌گردد.
دسترسي آسان، قيمت کم و اين باور اشتباه که ترامادول اعتياد ايجاد نمي‌کند در کنار عدم آگاهي از عوارض خطرناک اين دارو، متاسفانه موجب شيوع گسترده مصرف آن حتي در سنين پايين شده است در حالي که مصرف ترامادول حتي با دلايل پزشکي در سنين زير 16 سال توصيه نمي‌گردد، همچنين با توجه به افزايش احتمال عوارض دارويي مصرف آن در سالمندان نيز بايد با احتياط فراوان صورت پذيرد.
رحيمي خاطرنشان کرد: اين تصور که ترامادول يک ترکيب نشاط آور بي ضرر است کاملاً عاميانه و غلط مي‌باشد چرا که براي رسيدن به حالاتي شبيه به ساير ترکيبات محرک مغزي افراد بايد ترامادول را با مقادير بسيار بيشتر از مقدار مجاز درماني مصرف نمايند و همين امر خود موجب بروز مسموميت و عوارض متعدد ناخواسته ناشي از ازدياد مقدار مصرف دارو مي‌شود که در مواردي متاسفانه حتي منجر به مرگ افراد مصرف کننده گرديده است.
فراموش نکنيم که ترامادول فقط و فقط به عنوان مسکن و با نظر پزشک بايد مصرف شده و تمام موارد استفاده ديگر از ترامادول سوءمصرف تلقي شده و مي‌تواند عواقب جبران ناپذيري را با خود به همراه داشته باشد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن