تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‏انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815466799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نامه رهبر انقلاب نقطه پایان نگاه افراطی به برجام است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نامه رهبر انقلاب نقطه پایان نگاه افراطی به برجام است
رئيس كميسيون ويژه برجام با بيان اينكه برجام موضوع ملي است و نبايد به آن سياسي و انتخاباتي نگاه كرد، عنوان كرد كه همه اعم از تأييدكنندگان و منتقدان برجام بايد به دولت در مسير اجراي آن كمك كنيم.


رئيس كميسيون ويژه برجام با بيان اينكه برجام موضوع ملي است و نبايد به آن سياسي و انتخاباتي نگاه كرد، عنوان كرد كه همه اعم از تأييدكنندگان و منتقدان برجام بايد به دولت در مسير اجراي آن كمك كنيم.
به گزارش خبرگزاري صدا‌و‌سيما، عليرضا زاكاني در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري كه پنج‌شنبه‌ شب از شبكه2 سيما پخش شد، با بيان اينكه اميدواريم تا پايان سال پانزدهم اجراي برجام به ظرفيت غني‌سازي 190هزار سو برسيم، اظهار داشت: به جوانان و دانشمندان و اراده مسئولان اميدوار و معتقديم كه اگر اراده و ميدان عمل را براي دانشمندانمان فراهم كنيم، حتماً اين موضوع محقق مي‌شود.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه دربند نهم و آخر دستورات مقام معظم رهبري مقررشده هيئتي قوي، آگاه و هوشمند در شوراي عالي امنيت ملي انتخاب شود تا اجراي درست برجام و عملكرد طرف مقابل را به‌دقت رصد كند، به نظر شما اين هيئت بايد چه شاخصه‌هايي داشته باشد و چطور رصد كند؟ گفت: اين هيئت بايد حاذق باشد تا دشمن اميد نداشته باشد و همچنين بايد دشمن را به دشمني بشناسد، همان‌گونه كه اوباما ما را به دشمني مي‌شناسد.
  
شروع كارها، منوط به اقدام عملي غرب در لغو تحريم‌هاست
رئيس كميسيون ويژه برجام با تأكيد بر اينكه اين هيئت بايد دشمني امريكا را باور داشته باشد، افزود: اين تيم بايد با مسائل به صورت كارشناسي و حقوقي برخورد و نسبت به جوانب و ريزه‌كاري برجام و اسناد پيوست آن آگاهي پيدا و نظارت دقيق كند كه در مقابل اجراي تعهدات ما آنها نيز تعهدات خود را براساس برجام اجرا كنند. زاكاني ادامه داد: اين هيئت بايد دقت كند نتيجه مواجهه كارشناسي، نقشه راه و احقاق حقوق طبيعي ملت ايران را در برداشته باشد زيرا آنها به ‌هيچ ‌وجه راضي نمي‌شوند كه ما از حداقل حقوق خود برخوردار شويم.
وي افزود: شروع برخي از كارهايي كه رهبر معظم انقلاب مجوز آن را صادر كرده‌اند منوط به اين است كه امريكا و اتحاديه اروپا در لغو تحريم‌ها اقدامات عملي را انجام دهند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به اينكه دستورات مقام معظم رهبري فصل‌الخطاب است، وظيفه حاميان و منتقدان برجام چيست؟ گفت: همه چه كساني كه منتقد و چه كساني كه تأييدكننده برجام هستند، بايد به دولت كمك كنند تا برجام را مطابق با 28 ويژگي ذكر شده و با توجه به فصل‌الخطاب مقام معظم رهبري، اجرا كند و دست از تغييرها و توجيهات شخصي بردارند.
زاكاني افزود: اگر اين 28 ويژگي كه 9‌تاي آن مربوط به مجلس شوراي اسلامي و 10تاي آن مربوط به شوراي عالي امنيت ملي است و 9 تاي آن را هم رهبر معظم انقلاب فرمودند محقق شدني نبود، دولت بايد به صراحت اعلام كند كه طرف مذاكره‌كننده به ويژه امريكا در پي بهانه‌جويي است. وي در ادامه تأكيد كرد: مجلس شوراي اسلامي و دولت بايد دست‌به‌دست هم دهند و اين كار را مبتني بر شروط در جهت اجرا پيگيري كنند و در مسير اجرا هم نظارت منصفانه داشته باشند.
رئيس كميسيون ويژه برجام با بيان اينكه برجام موضوع ملي است و نبايد به آن سياسي و انتخاباتي نگاه كرد، افزود: از همه چه تأييدكنندگان و چه منتقدان برجام خواهش مي‌كنم كه اين موضوع ملي را فراتر از موضوع انتخابات در نظر بگيرند و در جهت منافع و رفع مشكلات مردم جديت تمام داشته باشند، راه‌حل مشكل، دست‌به‌دست هم دادن و رعايت اقتصاد مقاومتي است.
  
امريكا برجام را نقض كرده است
زاكاني با بيان اينكه امريكا از قبل، برجام را نقض كرده است و لازم نيست امروز اين نقض را داشته باشد، گفت: درخواست من اين است كه با مردم خودمان طوري صحبت نكنيم كه محل ابهام داشته باشد. وي گفت: رئيس‌جمهور در بند چهارم نامه خود درباره تحريم‌ها اظهارات خيلي قطعي كرد، در حالي كه يكي از اشكالات اين است كه ما يك امري را قطعي گرفتيم و نسبت به آينده هيچ تمهيدي را نمي‌خواهيم داشته باشيم. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: آنچه در نامه مقام معظم رهبري ذكر شده است، ناظر بر 10 ملاحظه‌اي است كه شوراي عالي امنيت ملي به عنوان قيود خود ذكر كرده و همچنين ناظر به 9 بند مصوب مجلس شوراي اسلامي است. زاكاني گفت: بنابراين مقام معظم رهبري كلمه به كلمه دقت داشتند و در همين نامه ابهامات و نقايص ساختاري برجام را مطرح كردند، لذا ما حق نداريم اكنون كه اين بيانات فصل‌الخطاب آمده و موارد نقاط قوت و ضعف مشخص شده است، مطالب را شفاف نكنيم و از نقاط قوت تشكر كنيم و نقاط ضعف را هم حكايت از شيطنت طرف مقابل بدانيم.
رئيس كميسيون ويژه برجام گفت: در نكاتي كه مقام معظم رهبري به دقت بيان كردند اگر توجه شود براي آينده راهگشاست و اگر توجه نشود يعني حرف‌هاي گذشته را مي‌خواهيم تكرار كنيم كه بزرگ‌ترين جفا در حق سخنان گوهربار مقام معظم رهبري و ملت رشيد است كه اين‌گونه هدايتگري صورت گرفته است، لذا حتماً بايد در اين خصوص دولت و مجلس شوراي اسلامي دست به دست هم بدهند و در مسير اجرا دقت كنند. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: دستور كتبي اتحاديه اروپا و رئيس‌جمهور امريكا درباره لغو تحريم‌ها كه رئيس‌جمهور كشورمان در نامه خود به آن اشاره كرد، لغو دستورات اجرايي است، يعني چيزي نيست كه درباره همه تحريم‌ها و ناظر به زيرساخت‌ها باشد و تضميني هم وجود ندارد.
زاكاني درباره موضوع جلوگيري از نقض برجام نيز گفت: امريكا از قبل برجام را نقض كرده است و لازم نيست امروز اين نقض را داشته باشد. وي افزود: چون براساس متن برجام حتماً دولت‌هاي طرف مذاكره هم در حوزه گفتاري و هم تصميم‌گيري و هم انتقال مفاهيم و بيان مختلف به جامعه جهاني بايد محتواي برجام را رعايت كنند و حق ندارند تهديد كنند.
  
آنها مي‌خواهند ساختار تحريم‌ها را حفظ كنند
رئيس كميسيون وي‍‍ژه برجام در مجلس شوراي اسلامي گفت: امريكا از روزي كه برجام نهايي شد تهديدات خود را آغاز كرد، بنابراين برجام را نقض كرد و اكنون موضوع باقي ماندن ساختار تحريم‌ها رويكرد ديگري است.
زاكاني ادامه داد: بنابراين اكنون تأكيد مقام معظم رهبري اين است كه ما همه اين كارهايي كه مي‌كنيم براي رفع تحريم‌هاست اما آنها مي‌خواهند ساختار تحريم‌ها را حفظ كنند و اكنون نيز ساختارها حفظ شده است. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در 15 سال آينده به ظرفيت غني‌سازي 190 هزار سو مي‌رسيم يا خير؟ گفت: ما در برجام پنج سند داريم كه دو سند آن را در كميسيون ديده‌ايم اما سه سند ديده نشده است. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: سند نخست، خود برجام است و سند دوم قطعنامه است اما سه سند را خود كميسيون نيز نديده است.
زاكاني گفت: سند نخست يك متن با مقدمه به همراه پنج ضميمه دارد و سند دوم قطعنامه است كه ضميمه اول قطعنامه خود برجام و اسناد ضميمه و ضميمه  B نيز درباره مسائل موشكي است كه دولت در اين خصوص اعلام رسمي كرده است كه ما اين ضميمه را قبول نداريم. وي افزود: اين موضوع هرچند كه نقض برجام است و براي ما تبعات دارد اما به علت حفظ امنيت ملي، دولت حاضر به پذيرش اين تبعات هست. رئيس كميسيون ويژه برجام، گفت: سند سوم، برنامه غني‌سازي درازمدت ماست كه اين سند ديده و تدوين نشده اما در حال تدوين است. زاكاني افزود: سند چهارم نيز حل مسائل ميان ايران و آژانس است كه اين را در كميسيون توضيح دادند. وي ادامه داد: سند پنجم نيز در مورد شيب منحني يا شيب توسعه هسته‌اي كشور ماست.
  
مسئولان اطلاعات درستي درباره اسناد برجام ندارند
زاكاني گفت: سازمان انرژي اتمي در اين خصوص سندي به ما نداد و توضيحاتش نيز كامل نبود و در واقع اطلاعات شفاهي كه در كميسيون به ما دادند، نادرست بود اما آقاي صالحي در اطلاعات كتبي اعلام كرد و توضيح داد كه در 15 سال به ظرفيت غني‌سازي 190 هزار سو مي‌رسيم. رئيس كميسيون وي‍‍ژه برجام در مجلس شوراي اسلامي گفت: متأسفانه خيلي از مسئولان، اطلاعات درستي درباره اسناد برجام ندارند.
زاكاني درباره اين اظهارات آقاي عراقچي مبني بر اينكه براساس متن برجام همه تحريم‌هاي اقتصادي لغو و تحريم‌هاي كنگره امريكا متوقف مي‌شوند، افزود: اين اظهارات شايد بيشتر شبيه آرزوست تا يك برخورد كارشناسانه. وي افزود: ما بايد موضوع را كارشناسي و حقوقي بررسي كنيم و با اين اقدام مانع از برخورد سياسي احساسي و هيجاني شويم. زاكاني ادامه داد: ما حق نداريم مطالبي را بيان كنيم كه خلاف آن چيزي باشد كه در سند برجام آمده است يا براي آيندگان تصميمي بگيريم كه مبناي نادرستي داشته باشد.
  
برجام سندي لايه‌ به لايه است
وي گفت: فصل الخطابي كه مقام معظم رهبري فرمودند بايد نقطه پاياني در همه گمانه‌زني‌ها يا بر همه خوش‌باوري‌ها و بدبيني‌هاي افراطي باشد.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: سند برجام 200 سال تجربه غرب را در حوزه حقوقي پشت سر خود دارد و تو در تو و خيلي لايه به لايه تنظيم شده است، لذا در ابتدا كه با آن مواجه مي‌شويم همين برداشت‌ها وجود دارد كه تحريم‌ها برداشته مي‌شود اما با دقت در ترتيبات و متن اين تحريم‌ها مشخص مي‌شود كه اين تحريم‌ها چند دسته‌اند.
زاكاني گفت: يعني يك دسته تحريم نداريم و اگر كارشناسانه صحبت شود برداشتن تحريم‌ها يك آرزوست و عملي نخواهد بود اما اگر احساسي صحبت كنيم، مي‌گوييم همه تحريم‌ها برداشته مي‌شود. وي افزود: يكسري از تحريم‌ها، تحريم‌هاي شوراي امنيت است، يكسري نيز تحريم‌هاي امريكاست كه تحريم‌هاي اوليه و ثانويه دارد. رئيس كميسيون ويژه برجام در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: يكسري از تحريم‌هاي امريكا نيز دستورات خود رئيس‌جمهور است و يكسري از آنها تحريم‌هاي ايالات متحده امريكا يا تحريم‌هاي كنگره است، ضمن اينكه اتحاديه اروپا نيز تحريم‌هايي را جداگانه عليه ايران وضع كرده است.
وي افزود: وقتي مي‌گوييم تحريم‌ها لغو مي‌شوند بايد ساختارش نيز برچيده شود، بنابراين شش قطعنامه‌اي كه شوراي امنيت صادر كرد و ما به ازاي آن تحريم شديم، اين عناوين لغو شدند اما وقتي به ماده 12 قطعنامه مراجعه مي‌شود به عنوان يك عامل فشار و پتانسيل بالقوه تحريم‌ها را حفظ كرده، لذا لغو نمي‌شوند و دائم آماده بازگشت است. زاكاني ادامه داد: دستورات رئيس‌جمهور امريكا درباره تحريم‌ها حذف مي‌شوند اما تحريم‌هاي ايالات متحده كه 15 ايالت را شامل مي‌شود و اعلام كرده‌اند كه از اين توافق تمكين نخواهند كرد پابرجاست و رئيس‌جمهور امريكا در اين خصوص به وظيفه خود عمل نكرده است.
وي گفت: درباره كنگره امريكا، رئيس‌جمهور اين كشور نمي‌تواند دستور توقف بدهد كه اين را در سند نيز پذيرفته‌ايم. اين نماينده مجلس ادامه داد: درباره تحريم‌هاي اروپا نيز كاري انجام نداده‌اند در حالي كه اروپا مي‌توانست اين كار را انجام دهد اما خيلي سختگيرانه‌تر از امريكا عمل كرد. زاكاني افزود: در روز اجراي دستورات نيز بخشي از آيين‌نامه‌هاي اجرايي لغو مي‌شوند و بخشي از قوانين و اجرائيات نيز به انتها موكول مي‌شود. وي گفت: بايد گفت به هيچ وجه فرمايشات مقام معظم رهبري در اين باره تا امروز عملي نشده است.




تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن