تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820243153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد حال هوای محرم در ازنا / از برپایی سقاخانه‌ها تا ادای نذورات


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
حال هوای محرم در ازنا / از برپایی سقاخانه‌ها تا ادای نذورات
مردم شهرستان ازنا در این ایام سوگواری امام حسین(ع) و یاران با وفایش مراسم‌ مختلفی نظیر تعزیه‌خوانی، برپایی سقاخانه‌ها همراه با ادای نذورات برگزار می‌کنند.

خبرگزاری فارس: حال هوای محرم در ازنا / از برپایی سقاخانه‌ها تا ادای نذورات



به گزارش خبرگزاری فارس از ازنا، این روزها شهرستان ازنا حال و هوای دیگری دارد، از یک طرف در هر محله پیر و جوان دست به دست هم داده‌اند، تا تکیه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها را برای برپایی آیین‌های ماه محرم آماده کنند. در این ایام مردم شهر و روستای شهرستان ازنا با برپایی مراسم‌های مختلف به سوگ سرور و سالار شهیدان می‌نشینند. مردم این دیار در روز تاسوعا و عاشورای حسینی مراسم‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنند.

مسئول هیئت صاحب ذوالفقار ازنا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ازنا ضمن تسلیت ایام محرم‌الحرام به تمام شیعیان گفت: ما را از کودکی به مجالس مذهبی و سینه‌زنی آقا امام حسین (ع) برده‌اند و به نوعی از کودکی به ما آموخته‌اند که همیشه در این مجالس شرکت کنیم، البته سفره کرم امام حسین (ع) و ماه محرم همه را وابسته خود می‌کند و هر انسانی را از بزرگ تا کوچک، پیر و جوان همه را دور هم برای زنده کردن واقعه عاشورا جمع می‌کند. وفایی ادامه داد: در شهر ازنا این اصل به وضوح قابل دیدن است، افرادی برای امام حسین (ع) سیاه می‌پوشند یا سقاخانه برپا می‌کنند، یا افرادی هم در دسته‌های عزاداری طبل می‌زنند که همه این‌ها در نگاه اول در این خط خطوط نیستند، ولی با دلی پاک و با اخلاص کامل پرچم عزای سیدالشهداء را بلند می‌کنند. این مسئول هیئت عنوان کرد: ایام محرم در شهرستان ازنا از روز ششم به بعد دسته‌های عزاداری به خیابان‌ها می‌آیند و به عزاداری می‌پردازند، جالب اینجا است که در این دسته‌های عزاداری نیز وجود تمام اقشار جامع، به خصوص جوانان پرشور ازنایی موج می‌زند.

وفایی گفت: یکی از ویژگی‌های ازنا این است که شاید در کل کشور اینگونه نباشد و آن وجود سقاخانه‌های بی‌شماری است که جوانان و نوجوانان به صورت خودجوش برپا می‌کنند که بیشتر این سقاخانه‌ها از ابتدا تا انتهای محرم برپا است. این مسئول هیئت تصریح کرد: علاوه بر هیئت‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و .. فعال هستند که علاوه بر برپایی مراسم عزاداری از وجود سخنرانان و روحانیون استفاده می‌کنند که علاوه بر شور حسینی شور زیبایی به این مجالس می‌دهند. وی افزود: هیئت صاحب ذوالفقار ازنا از سال 1379 تاکنون برپاست و هر ساله جوانان ازنایی زیادی را در ایام محرم پذیرا است. در ادامه رئیس اداره اوقاف شهرستان ازنا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ازنا اظهار داشت: با آمدن ماه محرم مردم شهرستان ازنا شروع به فعالیت‌هایی می‌کنند از قبیل آمده کردن مساجد، تکیه‌گاه، سقاخانه‌ها و سیاهپوش کردن شهر که در این میان هر ساله مردم شهرستان ازنا در تمام خیابان‌ها محل‌های زیادی را فراهم می‌کنند و برای سقاخانه‌ها و محل‌هایی برای نذورات این شهر اختصاص می‌دهند.

محمد نجفی ادامه داد: هر ساله آیین عزاداری در شهرستان ازنا به این صورت است که از روز یکم محرم تا ششم محرم مردم بیشتر در مساجد و تکیه‌گاه به عزاداری می‌پردازند و در طول این ده روز مراسم تعزیه‌خوانی هم در این شهر برگزار می‌کنند، از هشتم به بعد بیشتر مردم به صورت دسته‌های یک دست سیاه‌پوش عزاداری به خیابان‌ها و مرکز شهر و به سمت گلزار شهدا حرکت می‌کنند. وی در ادامه تصریح کرد: در روز تاسوعا و عاشورا از تمام نقاط شهر دسته‌های عزاداری به صورت منظم به سمت گلزار شهدا حرکت می‌کنند و نماز ظهر عاشورا هم در مرکز شهر انجام می‌شود که در غروب عاشورا طی مراسمی آتش‌زدن خیمه‌ها در بین مردم ازنا انجام می‌شود. ------------------------ گزارش از فرشاد خاکباز --------------------------- انتهای پیام/2304/ن40



94/08/01 - 12:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن