واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری تسنیم: به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس ، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: سخن ما در خطبه اول درباره تفسیر انسان الگویی قرآن براساس تفسیر آیات سوره انسان بود اما امروز با توجه به اینکه روز تاسوعای حسینی است و تمام سخن باید از وجود مقدس قمر بنی هاشم و ابالفضل عباس باشد و بزرگ انسان قرآنی بعد از حضرت علی(ع) آن حضرت است بحث هر هفته را این هفته دنبال نمی کنیم. وی بیان کرد: کلام امروز ما درباره تبیین شخصیت قمر بنی هاشم، ابوالفضل العباس(ع) است، وجود مقدس امام حسین(ع) در برابر بینش تمام جهانیان به ویژه فرهیختگان آینده تابلوهایی نصب کردند. آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه از این تابلوهای نصب شده، تابلوی عشق به ذات حق و دلدادگی به خدا از طریق عشق و وابستگی به مقام ولایت و عصمت وجود ابوالفضل العباس(ع) است گفت: وجود مقدس سیدالشهدا(ع)، شخصیت شفاف ابوالفضل(ع) را به عنوان یک نماد پردرخشش در مقام نمایش عشق و دلدادگی به حق به نمایش گذاشتند و به مردم دنیا نمایش دادند. وی افزود: اصلا عشق به خدا چیست؟ عشق به لغت و واژه عربی از ماده عشقه است که در لغت عرب به گیاهی می گویند که در کنار بوته های گل و نهال ضعیف میوه می روید و بوته گل را می خشکاند و آن نهال را از میان می برد و در فارسی ما گیاه عشقه را پیچک عنوان می دهیم. امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه اگر انسان به حقیقتی دلداده شد که این حقیقت مثل پیچک در اطراف دل پیچید و همه خواسته ها و گرایش ها را خشکاند عشق نامیده می شود اظهار داشت: گرایشی که همه گرایش ها را نابود کند و بوته گل دل را بخشکاند و هیچ تمایل و گرایشی در این دل ظاهر نشود آن محبتی که این خاصیت را دارد عشق نامیده می شود. وی بیان کرد: اگر خداگرایی و خدادوستی انسان به مقامی برسد که در این عرصه هیچ خاطرخواهی و گرایشی در درون دل انسان باقی نماند عشق به خدا شکل گرفته است و نمایش عملی این عشق در سیمای قمر بنی هاشم در تابلوی کربلا بود. آیت الله علم الهدی تاکید کرد: انسان اگر دلداده حقیقتی شد همه مظاهر آن را نیز دوست دارد، عشق قمر بنی هاشم از طریق دلدادگی به مظهر خدا به جایی رسید که تمام گرایش ها و احساسات دیگر را نیز در درون مزاج قمر بنی هاشم خشکاند و از میان برد و نماد کامل عیارش در نظام رفناری آن حضرت در داخل نهر فرات جلوه گر شد. وی بیان کرد: حالت ابوالفضل عباس در لحظه ای که وارد نهر فرات شد اگر درست توجه کنیم در وضعی نبود که آن عمل از حضرت صادر شود، اینکه شنیدید از روز هفتم آب را بر خیمه ها بستند معنایش این نبود که از روز هفتم آب در خیمه ها پیدا نشد، اگر بنا بود آب نباشد اینها هلاکت می شدند و آب از طریق بستن شریعه قطع شد اما آب در خیمه ها برای آشامیدن بود و جیره بندی شده بود. آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه بچه شیرخواره و زن باردار در این خیمه ها بودند و جیره بندی آب برای آنها معنایی ندارد خاطرنشان کرد: برای اینکه کودکان خیمه ها در آشامیدن آب آزاد باشند دو نفر از جیره بندی خود از آب آشامیدنی استفاده نکردند و آن دو حضرت سیدالشهدا و قمر بنی هاشم بودند که جیره خود را به بچه ها دادند. وی خاطرنشان کرد: وجود مقدس قمر بنی هاشم(ع) از روز هفتم آب ننوشیدند، در شریعه فرات نیز چهار هزار تیرانداز مستقر شده بودند، البته شریعه به معنای نهر فرات نیست و به معنای سراشیبی بود و همین هم چهار هزار تیرانداز داشت که به محض دیدن فردی از دور تیراندازی می کردند. آیت الله علم الهدی با اشاره به حرکت قمر بنی هاشم به سمت شریعه فرات بیان کرد: قمر بنی هاشم با سرعت خود را به تیراندازها رساندند و با شمشیر به سمت آنها حمله کردند و آنها کمانها را رها کردند و شریعه باز شد و آقایی که از روز هفتم آب ننوشیده بود دستان خود را پر آب کردند اما ناگاه به یاد عطش حسین(ع) افتادند و آب را روی آب ریختند و با لب تشنه بعد از سه روز تحمل عطش از میان نهر فرات خارج شد. عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حتی برخی این عمل قمر بنی هاشم را محکوم کردند بیان کرد: قاضی ابویوسف در این زمینه می گوید: ابالفضل از فقهای بنی هاشم است و این گونه نیست که احساسات برادر دوستی وجود مقدس بنی هاشم را مانع نوشیدن آب شود و این همان عشق به حق است. آیت الله علم الهدی تاکید کرد: وجود سیدالشهدا(ع) برای قمر بنی هاشم مظهر عشق به خدا بود و وقتی مظهر عشق به خدا تشنه است نباید او نیز آب بیاشامد زیرا عشق به خدا مثل پیچک همه حس حتی حس عطش و تشنگی را از ابوالفضل گرفته بود و خواست همرنگی خود را با مظهر حق حفظ کند. وی تصریح کرد: بنابراین ننوشیدن آب از سوی قمر بنی هاشم از روی برادردوستی نبود زیرا شخصیت ایشان بالاتر از این است و در مقام این حس همرنگی عنوان می شود که لحظه ای که سیدالشهدا بر بالین ابوالفضل آمد، ایشان شروع به گریه کردن کرد و سیدالشهدا فرمودند برادرم از درد و سوزش گریه می کنی؟ عرض کرد خیر، من در همه چیز شبیه شما بودم اما یک جا همرنگی من با شما به هم خورده است زیرا می بینم در حضور شما و در بالین شما جان می دهم اما شما در چه حالی قرار است جان دهید؟ این خبر در حال تکمیل است...
جمعه ، ۱آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری تسنیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]