محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831592235
غرویان: متاسفانه در عزاداری های امروز مداحی ها بر سخنان تحلیلی و عمیق غلبه یافته است
واضح آرشیو وب فارسی:انتخاب: پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آیت الله «محسن غرویان» استاد حوزه علمیه در گفت وگو با ایرنا به تحلیل آسیب های خرافه گرایی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) پرداخت. وی درمان این آفت را گسترش آگاهی، بحث های تحلیلی و ژرف اندیشی در قیام عاشورا دانست که به گفته او متاسفانه امروز زیر سایه مداحی ها قرار گرفته است. روزهای عزاداری امام حسین (علیه السلام) فرصتی برای ژرف اندیشی و تامل در سیره و به ویژه قیام تاریخی امام سوم شیعیان است. در این روزها روحانیان، اندیشمندان و مناقبان اهل بیت (علیهم السلام) وظیفه یی سنگین تر از همیشه برای گرامیداشت حماسه ی عاشورا و تبیین اهداف این قیام پیش رو دارند. در این میان البته آسیبی چون خرافه پراکنی و استحاله ی کارکردهای سنت عزاداری موجب بروز نگرانی هایی به ویژه نزد آگاهان مسایل اجتماعی و مذهبی شده است. با توجه به این نگرانی ها و آفت های فکری که در این زمینه گسترش می یابد پژوهشگر ایرنا به سراغ یکی از خبرگان مسایل مذهبی رفت. غرویان عضو هیات علمی «جامعه المصطفی العالمیه»، صاحبنظر در مسایل دینی و از مدرسان فلسفه ی اسلامی حوزه ی علمیه ی قم است. گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا با این مدرس برجسته ی حوزه درباره ی ریشه های خرافه گرایی و خرافه پراکنی و نیز آفت ها و آسیب ها و راهکارهای مبارزه با آن به گفت و گو نشست. به گفته ی غرویان ریشه های خرافه گرایی در 2 چیز است. برخی از سر مخالفت و دشمنی و برخی نیز از سر جهل و عوام زدگی به سوی خرافه می روند. وی با اشاره به این که برخی از تحریف ها عالمانه و عامدانه بوده است بر نقش مهم و برجسته ی عالمان و اندیشمندان در راستای آگاهی بخشی تاکید کرد. این مدرس حوزه همچنین یادآور شد که بحث های علمی و تحقیقی باید رونق بیشتری در مجلس های عزاداری پیدا کند چرا که در حال حاضر بحث مداحی و مرثیه خوانی بر بحث های تحلیلی غلبه پیدا کرده است. وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که برخی از زبانِ حال هایی که مداحان امروز می خوانند استنادهای تاریخی ندارد و افراد آن را به ذوق و سلیقه ی خود نوشته اند. در ادامه، متن کامل گفت وگوی ایرنا با غرویان آمده است؛ ***ایرنا: با توجه به این که در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستیم ارزیابی شما از انحراف ها و خرافه هایی که به ویژه در عزاداری ها دیده می شود چیست؟ ریشه ی این خرافه ها کجا است؟ **غرویان: بحث خرافه گرایی یک مساله ی تاریخی است و این خرافه ها در طول زمان پیدا شده و هر چه ما از عصر پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه ی معصومین علیه السلام دورتر شدیم این خرافه ها در دین بیشتر شده که آن نیز به این خاطر است که دسترسی به معصومین کمتر و این فاصله ی زمانی باعث پیدایش برخی گمانه زنی ها در تخریب دین شده است. همین ها تبدیل به خرافه هایی در تاریخ تشیع شده است. ریشه های خرافه گرایی را می شود 2 چیز دانست. برخی از سر مخالفت و دشمنی که با اهل بیت داشتند یک سری خرافه را به امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان نسبت دادند و برخی نیز از سر جهل و عوام زدگی برخی خرافه ها را در طول تاریخ مطرح کردند که در کتاب ها نقل شده است. یک سری شیعیان هم در طول تاریخ از سر عشق و ارادت زیادی که به امام حسین(ع) داشتند زبانِ حال هایی را نوشتند مانند زبانِ حال هایی که مداحان امروز می خوانند که برخی از آن ها مستندهای تاریخی ندارد و چیزی است که افراد آن را به ذوق و سلیقه ی خود نوشتند و منشا و پایه ی خرافه ها در طول تاریخ شده است. همان گونه که بیان داشتید عزاداری ها در طول تاریخ دچار آفت هایی شده است. با توجه به این مساله، این خرافه گرایی چه تاثیری در کارکرد عزاداری ها بر جای می گذارد؟ **غرویان: در حال حاضر عزاداری های ما در هر منطقه یی شکل های مختلفی به خود گرفته و این عزاداری ها به شکل خاصی انجام می شود. برای نمونه این صلیب یا علم حرکت دادن که علامت گفته می شود در هر منطقه یی وجود ندارد. همچنین نذر و نیازهایی که مردم انجام می دهند یا سفره هایی که با نام های گوناگون پهن می کنند در هر منطقه یی شکل و شمایل خاصی دارد و به حسب علاقه و سلیقه های مردم در طول تاریخ ثبت شده است. به هر حال عنصر مشترک در همه ی این عزاداری ها عشق و علاقه و تقدیس اهل بیت است اما برخی از این مراسم با مبانی مسلم دینی گاهی سازگاری ندارند. در این زمینه شهید مطهری هشدار می دهند که نوع عزاداری ها و مطالبی که در قالب شعرها و سروده ها گفته می شود باید با مبانی اصلی دین سازگار باشد و با آن سنجیده شود. برای نمونه می گویند که امام حسین (ع) از دشمن طلب آب کرده اند که این با شخصیت و عزت امام حسین (ع) سازگاری ندارد و نمونه هایی مانند این مورد متعدد است که باید کارشناسان زبده و مجتهدان علوم اسلامی ارزیابی کنند. البته باید گفت که مبارزه کردن با خرافه ها و تحریف ها و این گونه مراسم و عزاداری هایی که در بین مردم شایع شده کار چندان ساده یی نیست. ریشه ها و دلیل های گسترش این گونه تحریف ها چیست؟ **غرویان: به نظرم برخی از این تحریف ها عالمانه و عامدانه بوده یعنی دشمنان اهل بیت این خرافه ها را به طور عمد و با آگاهی ترویج داده اند. با این حال برخی ها هم از روی ناآگاهی بوده است یعنی آن عشق و علاقه ی افراطی به اهل بیت باعث شده که مردم یک چیزهایی را خودشان بسازند و نسبت بدهند برای نمونه وقتی می خواهند شجاعت امام حسین (ع) را بیان کنند می گویند که با هر شمشیری که حضرت می زدند صدها نفر از دشمن کشته می شد. مشخص است که این ها اغراق است و سند تاریخی محکمی ندارد اما مردم دوست دارند از شهامت امام حسین چنین صحبت کنند. به هر حال یکی عشق و علاقه ی فراوان مردم و دیگری دشمنی هایی که در طول تاریخ با خاندان اهل بیت وجود دارد باعث شده که خرافه ها و تحریف ها ایجاد شود که اثر واقعی و حقیقی عاشورا را کم می کند. برخی معتقدند که حادثه ی عاشورا سیاسی است بر این اساس باید با سیاست و کارکرد سیاسی آن مواجه شد. دیدگاهتان در این زمینه چیست؟ **غرویان: به نظرم عاشورا زمینه های مختلفی داشته است که یک زمینه اش سیاسی و حکومتی است. امام حسین(ع) برای گرفتن حکومت قیام کردند اما ایشان زمینه های قدرت و حکومت را به عنوان هدف انتخاب نکرده بودند بلکه به عنوان یک ابزار برای حاکمیت بخشیدن به ارزش های انسانی، اخلاقی و عاطفی در جامعه انتخاب کرده بودند. باید بگویم یک زمینه ی عمیق تر هم در عاشورا است که آن متناسب با شخصیت عرفانی امام حسین (ع) است. ایشان در واقع این مسیر شهامت، مبارزه و شهادت را برای رسیدن به کمال و سعادت واقعی خودشان انتخاب کرده بودند که این هم یک زمینه ی اساسی تر در مساله ی عاشورا است. ***ایرنا: از دیدگاه شما چه راهکارهایی برای زدودن خرافه ها باید صورت بپذیرد؟ **غرویان: به نظرم بازگشت به حقیقت عاشورا کاری زمانبر اما شدنی است. علما، محققان و پژوهشگران باید در راس برنامه ریزی هیات های مذهبی و عزاداری ها قرار بگیرند و بحث های علمی و تحقیقی باید رونق بیشتری در این مجلس ها داشته باشد چرا که در حال حاضر بحث مداحی و مرثیه خوانی بر بحث های تحلیلی و ژرف اندیشی غلبه پیدا کرده است. شهید مطهری به عنوان یک فیلسوف و استاد حوزه و دانشگاه مباحث بسیار تحلیلی و عمیقی در فلسفه ی اخلاق، فلسفه ی سیاست، فلسفه ی حقوق و فلسفه ی تعلیم و تربیت را برگرفته از فرمایش های امام حسین(ع) مطرح می کردند. اگر بحث های تحلیلی و عمیق در جامعه ی ما رونق بیشتری پیدا کند راه برای عزاداری های پاکیزه و اصیل تر باز می شود. این امر منجر به آن می شود که خرافه ها و تحریف ها زدوده شده و ما به محتوای حقیقی و فرهنگی عاشورا برگردیم. با توجه به آن چه مطرح کردید، پیوند شور حسینی و معرفت عاشورایی را باید در کنارهم ببینیم یا به نوعی محبتمان همراه با معرفت باشد. نظر شما در این زمینه چیست؟ **غرویان: اوج شخصیت عرفانی، فلسفی و فرهنگی امام حسین (ع) در دعای عرفه است که خود دعای عرفه دعای معرفت است. بنابر این عاشورا را باید در منظومه ی شخصیتی و فکری امام حسین (ع) تحلیل کنیم که این همان شور در کنار شعور یا شور در کنار معرفت حسینی است. به ویژه برای جوانان ما که از شور حسینی برخوردار هستند باید آن شور را همراه با تحلیل معرفتی منظومه ی شخصیتی امام حسین (ع) همراه کنیم. دراین زمینه استادان حوزه و دانشگاه می توانند آن ترکیب شور و معرفت حسینی را ایجاد کنند. در پایان یادآور می شوم جا دارد کتاب «تحریفات عاشورا» ی شهید مطهری تدریس شود و به ویژه در بسیاری از مجلس های این روزها، این بحث ها را سخنرانان به خصوص برای نسل جوان تبیین کنند.
پنجشنبه ، ۳۰مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: انتخاب]
[مشاهده در: www.entekhab.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]
صفحات پیشنهادی
پیشینه عزاداری محرم در هرات؛ از روضةالشهدا تا سبکهای امروزی
پیشینه عزاداری محرم در هرات از روضةالشهدا تا سبکهای امروزیمردم مسلمان هرات از دیرباز در ایام محرم و صفر با برپایی محافل سخنرانی نوحهخوانی و سینهزنی رشادتهای شهدای کربلا را گرامی داشتهاند به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس اهالی هرات قبل از اسلام اکثرا آریایینگرانی از ورود تحریفات به عزاداری آیینی/ تعزیه هنر دیروز تا امروز تفرش
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ندای تفرش یکی از آیین های سنتی در تفرش برگزاری تعزیه در حسینیه های این شهرستان به خصوص در دهه اول محرم است تعزیه در لغت به معنى سوگوارى و در اصطلاح به گونه اى از نمایش مذهبى منظوم گفته مى شود که در آن عده اى اهل ذوق و کار آشنا دردشمن سعی می کند نفوذ ی های خود را به مجلس بفرستد آیت الله احمد جنتی خطیب نمازجمعه این هفته تهران در خطبه دوم ن
امام جمعه موقت تهران به راه های نفوذ دشمن در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور پس از برجام اشاره کرد و گفت دشمن سعی می کند نفوذ ی های خود را به مجلس بفرستد آیت الله احمد جنتی خطیب نمازجمعه این هفته تهران در خطبه دوم نمازجمعه ضمن تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت شهید سردار همدانی اصبح امروز و در آستانه تاسوعای حسینی لاریجانی در مراسم زیارت عاشورا و عزاداری سالار شهیدان حضور یافت
صبح امروز و در آستانه تاسوعای حسینیلاریجانی در مراسم زیارت عاشورا و عزاداری سالار شهیدان حضور یافترئیس مجلس صبح امروز در مراسم زیارت عاشورا و عزاداری سید و سالار شهیدان شرکت کرد و با حضور بر مقبره شهدای گمنام مجلس به مقام شامخ آنها ادای احترام کرد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگفارس گزارش میدهد خاطرات اساتید حکمت و فلسفه از عزاداری عاشورا/ از مداحی یثربی سوار بر اسب تا روضه خسروپناه بر
فارس گزارش میدهدخاطرات اساتید حکمت و فلسفه از عزاداری عاشورا از مداحی یثربی سوار بر اسب تا روضه خسروپناه برای اهل سنتغوغای حسینی نه تنها عامه مردم را سحر میکند بلکه عقل نیز در این وادی حیران میماند و در برابر این همه اخلاص و یکپارچگی و ایثار زانو میزند اساتید فلسفه نیز کهخطر سبک های جدید مداحی و منبرهای خالی از موعظه/عزاداری ها باید وحدت آفرین باشد
امام جمعه کمیجان گفت باید نحوه عزاداری ما الگویی برای دیگران باشد و خودمان را از عزاداری سنتی جدا نکنیم به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سلام کمیجان حجت الاسلام علی مقدسی پور امام جمعه کمیجان گفت نهضت عاشورا به راحتی به دست ما نرسیده است لذا ما نباید با برخی ازنمی توان بر شکاف عمیق میان ریاض و تهران غلبه کرد
وزیر خارجه آلمان مطرح کرد نمی توان بر شکاف عمیق میان ریاض و تهران غلبه کرد وزیر خارجه آلمان که پس از دیدار با مقامات جمهوری اسلامی به ریاض رفته است گفت در شرایط کنونی بسیار دشوار است که بتوان بر شکاف عمیق میان ریاض و تهران غلبه کرد به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز فرانک والتر اشعزاداری ها موجب آزار و اذیت مردم نشود/ مداحان به سبک صوفی ها و دراویش مداحی نکنند
امام جمعه شهمیرزاد گفت عزاداری های محرم موجب آزار و اذیت مردم نشود و مداحان به سبک صوفی ها و دراویش مداحی نکنند به گزارش نیزوا به نقل از خبرگزاری فارس از شهمیرزاد حجت الاسلام سیدداوود احمدپناه ظهر امروز در جمع عزاداران حسینی و در نماز جمعه این هفته شهمیرزاد اظهار داشت پیام قیاماهواره؛ امان نامه شمر در زندگی امروز/ اصول حرکت سیدالشهدا(ع) در مداحی ها رعایت شود
گروه سیاسی معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت باید محور عاشورا و اصول حرکت سیدالشهدا ع در شعر آئینی و محتوای مداحی رعایت شود و هیئات و حسینیه ها که به دنبال اصل آزادگی در عصر کنونی هستند این آزادگی را زیر پرچم امام حسین ع پیدا کنندبه گزارش خبرگزاری بین المللیحجتالاسلام غرویان: مداحان و سخنرانان عزاداریهای محرم وارد مسائل اختلافی نشوند
حجتالاسلام غرویان مداحان و سخنرانان عزاداریهای محرم وارد مسائل اختلافی نشوندعضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت مسائل مطرح شده در منبرهای محرم باید مورد اتفاق نظر همه مسلمانان و شیعیان باشد و مداحان وارد جزئیات اختلافی نشوند حجتالاسلام محسن غرویان امروز در گفتوگو با خ-
گوناگون
پربازدیدترینها