تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820348198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق هسته ای امریکا - پاکستان


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
هند و پاکستان توافق هسته ای امریکا - پاکستان

انرژی اتمی آزاد برای تمام دنیا به غیر از ایران؛
توافق هسته ای امریکا - پاکستان
دهلی نو در هفته های اخیر با مطرح شدن امکان امضای توافقنامه هسته ای امریکا با پاکستان (رقیب هسته ای هند) از واشنگتن خواسته است از این اقدام صرف نظر کند.



به گزارش جام نیوز، هرچند انتظار امضای توافقنامه هسته ای در دیدار اخیر 'محمدنواز شریف' نخست وزیر پاکستان که هم اکنون سرگرم دیدار از امریکاست ، بعید به نظر می رسد ولی با این حال مقامات دهلی نو نگرانی خود را بارها به گوش مقامات امریکایی رساندند.
هند و پاکستان دو قدرت هسته ای منطقه بعد از استقلال ( 1947)تاکنون سه بار با هم وارد جنگ شده اند و همچنان در کشمیر باهم درگیر هستند. این اعتراض هند به امضای قرارداد هسته ای غیرنظامی درحالی صورت می گیرد که این کشور حدود 20 سال پیش قرارداد هسته ای امضا کرد.
این قرارداد به علت نگرانی امریکا تا سالها اجرا نشد تا اینکه در سفر سال گذشته 'باراک اوباما' به هند زمینه اجرایی آن فراهم شد. کارشناسان سیاسی بر این باورند که امریکا درحال بررسی جنبه های مختلف توافق هسته ای با پاکستان است.
یک مقام ارشد هند گفت: پاکستان که دارای برتری موقعیت راهبردی جغرافیایی است، به عنوان یک دوست مهم و راهبردی برای امریکا باقی مانده است. اما هرگونه تلاش برای در کنار هم قراردادن هند و پاکستان در مورد مساله هسته ای، باعث نگرانی دهلی نو می شود.
به گفته وی ؛ هرگونه توافق هسته ای میان پاکستان و امریکا برتری اخلاقی هند را که این کشور توانسته است از طریق پایبندی به پیمان منع گسترش سلاح هسته ای و امضای توافق نامه های هسته ای با گروه تامین کننده هسته ای به دست آورد را به خطر می اندازد.
گفته می شود امضای توافق هسته ای میان پاکستان و امریکا، اسلام اباد را به عنوان رقیب هند در عضویت گروه تامین کننده هسته ای تبدیل می کند.
اما منابع آگاه اعلام کرده اند که توافق هسته ای میان امریکا و پاکستان با موانع زیادی از جمله اعتراض کنگره امریکا روبرو خواهد شد و امریکا تنها برای همگام شدن بیشتر هند با واشنگتن در مسائل حساس به توافق هسته ای با پاکستان اشاره می کند.
'ویکاس سواراپ' سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد: ما این گزارش ها را شنیده ایم و این اولین بار نیست که اینگونه اخبار منتشر می شود.هر کشوری که به دنبال چنین توافقی است باید سابقه گسترش سلاح هسته ای ازسوی پاکستان را درنظر بگیرد. زمانی که هند توانست توافق غیرنظامی هسته ای را با امریکا به امضا برساند این امر به دلیل سابقه خوب این کشور در عدم گسترش سلاح های هسته ای بود.
مقامات پاکستانی روز گذشته اعلام کردند که توانایی های هسته ای پاکستان تنها عامل بازدارنده در مقابل هند است.
گزارش های منتشر شده حاکی از این است که امریکا درحال تلاش برای امضای یک توافق هسته ای با پاکستان برای محدود کردن برنامه هسته ای این کشور است.
این درحالی است که مقامات پاکستانی این گزارش ها را رد و اعلام کردند که هیچ توافق هسته ای با امریکا امضا نخواهند کرد.
این برای اولین بار است که پاکستان به گسترش توانایی های هسته ای خود اعتراف می کند. دو کشور هند و پاکستان تاکنون پیمان منع گسترش سلاح هسته ای سازمان ملل را امضا نکرده اند.
روزنامه هندوستان تایمز به نقل از یکی از قانونگذاران امریکایی که ریاست یکی از کمیته های فرعی مبارزه با تروریسم در کنگره امریکا را برعهده دارد نوشت: پاکستان بارها ثابت کرده که یک کشور 'مکار و فریبکار' است و از اوباما خواسته است که هیچ گونه سندی در زمینه همکاری فعالیت های هسته ای غیرنظامی با اسلام آباد را امضا نکند. 
'تد پو' عضو کنگره امریکا روز گذشته در نامه ای به رییس جمهوری امریکا تصریح کرد که سابقه گذشته و حال پاکستان نشان می دهد که امریکا نباید وارد همکاری نظامی و غیرنظامی هسته ای با این کشور شود.
وی افزود: پاکستان بارها فریبکاری خود را ثابت کرده و زمینه حمله گروه های تروریستی به سربازان امریکایی را فراهم کرده است.
در این نامه 'پو' نگرانی شدید خود را در مورد گزارش امریکا از مذاکرات دوجانبه هسته ای با پاکستان ابراز و هشدار داده که حمایت امریکا و امضای توافقنامه هسته ای زمینه عضویت پاکستان در گروه تامین کنندگان هسته ای را فراهم می کند.
این قانونگذار امریکایی با اشاره به سابقه پاکستان در اشاعه تکنولوژی هسته ای می گوید:هند هیچ سابقه ای در زمینه تکثیر و اشاعه تکنولوژی هسته ای نداشته است، ولی پاکستان هنوز هم فعالیت های خود را در زمینه ساخت موشک و فعالیت های هسته ای معاملاتی ادامه می دهد.
یکی دیگر از تحلیلگران مطرح امریکایی نیز گفت که باراک اوباما به جای اینکه بحث در خصوص معاملات هسته ای با کشوری که سابقه مشکوک در زمینه گسترش این تکنولوژی را دارد بررسی کند باید در گام نخست حمایت پاکستان از تروریسم را با مقامات این کشور مطرح کند.
خانم 'لیزا کورتیس' از بنیاد 'هریتیج' نیز در مقاله ای نوشته است:' امریکا نباید چشمان خود را به حمایت پاکستان از تروریسم که تهدیدی بزرگ برای امنیت و منافع امریکا است ؛ ببندد.
به عقید وی پیش بردن معامله هسته ای با پاکستان بدون در نظر گرفتن مبارزه با تروریسم امریکا در بهترین حالت اتلاف وقت و در بدترین حالت پناه دادن به تروریسم در زیر خطر چتر دفاعی هسته ای است.
ایرنا در انتها نوشت: نواز شریف نخست وزیر پاکستان روز سه شنبه طی یک سفر رسمی وارد امریکا شد و قرار است روز پنجشنبه با 'باراک اوباما' در کاخ سفید دیدار کند.    135



۳۰/۰۷/۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن