تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806853229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضعيت مطلوب صنعت پتروشيمي ايران در منطقه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ مهر ۱۳۹۴ (۱۱:۵۵ق.ظ)
وضعيت مطلوب صنعت پتروشيمي ايران در منطقه موج - ايران در مقايسه با ساير توليدکنندگان پتروشيمي در منطقه به اندازه کافي نفت و گاز در اختيار دارد. برخلاف ايران، عربستان سعودي نفت فراوان دارد اما ذخاير گاز اين کشور جزيي است، قطر هم گاز فراوان دارد اما تقريباً نفت ندارد.
به گزارش خبرگزاري موج، چندي پيش عباس شعري مقدم، معاون وزير نفت در امور پتروشيمي با اشاره به اينکه ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي تا افق 1404 به 180 ميليون تن افزايش پيدا کرده و سه برابر خواهد شد، گفته بود: براي اين منظور 70 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در نظر گرفته شده است که حضور دوباره شرکت‌ها و سرمايه‌گذاران خارجي در اين بخش مي‌تواند عرصه را براي توسعه طرح‌هاي پتروشيمي هموارتر سازد.
با افزايش سه برابري توليدات پتروشيمي تا سال 1404 درآمد صادراتي اين صنعت نيز سه برابر شده و به 60 ميليارد دلار خواهد رسيد. علاوه بر اين 20 ميليارد دلار هم از فروش داخلي کسب خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، توان ظرفيت توليدي ايران سالي 60 ميليون تن است که در حال حاضر تنها 45 ميليون تن از آن استفاده مي‌شود. از آنجا که بهره برداري از منابع گاز پارس جنوبي به تعويق افتاده است، در زمينه تامين ماده خام گاز بن‌بست‌هايي ايجاد شده‌است. اما تا اواخر سال آينده اين وضع بهبود خواهد يافت. علاوه بر اين ظرفيت ها به دليل مشکلات موجود در امر تعمير و فقدان قطعات يدکي به طور کامل بهره برداري نمي‌شوند.

عسلويه مهمترين قطب صنعت پتروشيمي ايران
بنابر اعلام، شرکت ملي صنايع پتروشيمي قرار است تا سال 2020 ظرفيت‌هاي توليد ديگري به ميزان 60 ميليون تن مورد بهره‌برداري قرار گيرند. از اين مقدار، 40 ميليون تن در عسلويه ساخته مي‌شود که مهمترين مرکز اين بخش صنعتي در خليج فارس و در نزديکي ميدان گاز پارس جنوبي است. مهمترين آنها تاسيسات جديد براي ساخت متانول و Urea و نيز Cracker است که به اتان احتياج دارند. تاسيسات مربوط به مابقي 20 ميليون در داخل کشور در محل هاي مختلف ساخته خواهند شد.
تاسيسات توليد 60 ميليون تن ديگر در مرحلة برنامه ريزي هستند. اين تاسيسات قرار است گاز ميدان پارس جنوبي و نيز گاز همراه نفت از ميادين نفتي خوزستان را تصفيه کنند. اين تاسيسات در درجه اول به منظور توليد پروپيلن و مشتقات پروپيلن از متانول مورد استفاده قرار خواهند گرفت. محافل صنعتي انتظار دارند که برنامه توسعه اين تاسيسات به مورد اجرا قرار گيرد. تا کنون مرحله اول اين اقدامات به ميزان 60 ميليون تن تحقق يافته است، گرچه منتقدان ابتدا چنين ابعادي را بعيد مي دانستند.

صنعت پتروشيمي دومين تامين کننده درآمد ارزي کشور پس از صادرات نفت است
با اين حساب در سال 2025 سهم توليد براي صادرات 60 درصد و براي تقاضاهاي داخلي 40 درصد مي شود. در سال هاي گذشته صادرات اين صنايع به دليل تحريم‌ها از 18 ميليون تن در سال 2011 به 14 ميليون تن کاهش يافته بود. با وجود اين صنعت پتروشيمي دومين تامين کننده درآمد ارزي کشور پس از صادرات نفت است.
ايران در مقايسه با ساير توليدکنندگان پتروشيمي در منطقه به اندازه کافي نفت و گاز در اختيار دارد. برخلاف ايران، عربستان سعودي نفت فراوان دارد اما ذخاير گاز اين کشور جزيي است، قطر هم گاز فراوان دارد اما تقريباً نفت ندارد. عربستان سعودي نفتي را که توليد مي‌کند بين مصرف‌کنندگان مختلف تقسيم کرده است و بنابراين نمي‌تواند توليد نفت خود را بيشتر از اين افزايش دهد تا ماده خام بيشتري را به صنعت پتروشيمي اختصاص دهد.
مزيت ديگري که از آن بهره مند هستيم اين است که گاز ايران تنها از متان تشکيل نشده است، بلکه ده درصد آن نيز اتان و پروپان است که مي توان از آن پليمرهايي چون پلي اتيلن توليد کرد. علاوه بر اين ايران طي سال‌هاي تحريم به متخصصان خارجي روي نياورده بلکه تنها با متخصصان داخلي کار کرده است. ايران تنها چند مورد تکنولوژي و مهندسي‌هاي بنيادي را از خارج وارد کرده است. تقريباً تمام تاسيسات توليدي در داخل ايران ساخته شده اند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن