تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804915536




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش براي افزايش ماليات مواد دخاني در بودجه 95


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ مهر ۱۳۹۴ (۱۱:۳۹ق.ظ)
سياري عنوان کرد: تلاش براي افزايش ماليات مواد دخاني در بودجه 95 موج - معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در بررسي‌هاي آزمايشگاهي که بر توتون‌هاي کشف شده در برخي اماکن عرضه قليان در شهر تهران صورت گرفت شاهد وجود ترکيبات سرطان‌زا بوديم.
به گزارش خبرگزاري موج، علي اکبر سياري در جلسه «اقدامات اجرايي در زمينه ممنوعيت عرضه و مصرف قليان در اماکن عمومي استان تهران» که عصر ديروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد با تاکيد بر اين که وظايف وزارت بهداشت اين وزارتخانه را ملزم به تلاش براي کاهش مصرف مواد دخاني در جامعه مي‌کند، عنوان کرد: مرگ و بيماري‌هاي ناشي از مصرف دخانيات قابل پيشگيري است. از سوي ديگر اين اقلام در سبد مواد ضروري زندگي مردم قرار ندارد.
وي با بيان اين که مصرف دخانيات تا 23 برابر سرطان و دو تا چهار برابر خطر سکته قلبي و مغزي را افزايش مي‌دهد، گفت: تمام کشورهاي دنيا در قالب برنامه پيشگيري و کنترل بيماري‌هاي غير واگير برنامه کاهش مصرف دخانيات و الکل و نيز تشويق به تحرک و غذاي سالم را دنبال مي‌کنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در توضيح مضرات مصرف دخانيات به عنوان يکي از عوامل ايجاد بيماري‌هاي غير واگير خاطرنشان کرد: مصرف دخانيات از جمله قليان منجر به آسم و بيماري‌هاي تنفسي، سرطان، سکته‌هاي قلبي و مغزي و نيز ديابت مي‌شود.

وجود 600 هزار مرگ سالانه در دنيا با استنشاق دود دخانيات
سياري با اشاره به اين که در تمام نقاط دنيا راهکارهايي براي کاهش مصرف دخانيات دنبال مي‌شود، اذعان کرد: يکي از اين راهکارها اطلاع رساني به عموم مردم در مورد مضرات مصرف دخانيات است.
همچنين از مصرف اين ماده مضر در اماکن عمومي جلوگيري مي‌شود؛ زيرا از 6 ميليون مرگي که سالانه در سراسر جهان بر اثر مصرف دخانيات رخ مي‌دهد 600 هزار مورد از آن‌ها با استفاده از استنشاق دود سيگار اطرافيان رخ مي‌دهد؛ لذا کودکان مهم‌ترين گروهي هستند که گرفتار اين نوع مرگ مي‌شوند.
وي با انتقاد نسبت به اين که برخي از اماکن عمومي از طريق عرضه قليان؛ بازار درآمد خود را رونق مي‌دهند، عنوان کرد: از سوي ديگر جوانان نيز استفاده از انواع مواد دخاني از جمله قليان رو نوعي جلب و توجه و مقبوليت اجتماعي مي‌پندارند، لذا راهکار ديگري را که در سطح دنيا براي کاهش مصرف دخاني در نظر مي‌گيرند اقدام به ايجاد زمينه ترک استفاده اين مواد است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ادامه داد: ممنوعيت تبليغات مواد دخاني و نيز افزايش قيمت از طريق بالا بردن ماليات انواع مواد دخاني از ديگر راهکارهايي است که مي‌توان دنبال کرد.
سياري با اشاره به سفر يکي از کارشناسان سازمان جهاني بهداشت به کشورمان در سال گذشته براي تعيين رقم ماليات مواد دخاني خاطرنشان کرد: اين کارشناس در سال گذشته 11 درصد ماليات مواد دخاني را طبق محاسبات خود در ايران عنوان کرد. اين در حالي است که ماليات مواد دخاني در ايران رو به کاهش است

افزايش قيمت سيگار از راهکارهاي کاهش مصرف
اين مقام مسوول با بيان اين آمار بالايي از مصرف سيگار توسط افراد زير 18 سال صورت مي‌گيرد، افزود: اگر قيمت مواد دخاني افزايش يابد مي‌توان شاهد کاهش استفاده از آن بود. اما طبق بررسي‌هاي سازمان جهاني بهداشت؛ ايران از ميان 22 کشور منطقه مديترانه شرقي رتبه دوم را پس از افغانستان در زمينه کم بودن ماليات مواد دخاني دارد.
سياري با بيان اين که مقرر بود افزايش ماليات مواد دخاني سال گذشته رخ دهد، گفت: اين اتفاق رخ نداد، لذا در صدد هستيم براي بودجه سال آينده مقدمات افزايش ماليات مواد دخاني را از هم اکنون فراهم کنيم تا اين امر با تصويب توسط مجلس شوراي اسلامي و تبديل آن به قانون توسط سازمان امور مالياتي دنبال شود.
اين مقام مسوول به بررسي‌هاي آزمايشگاهي که در مورد مواد کشف شده در توتون و تنباکوي سفره خانه‌ها صورت گرفته است اشاره و اظهار کرد: طبق اين بررسي‌ها اين توتون‌ها علاوه بر آلودگي باکتريايي و قارچي داراي ترکيبات آرماتيک نيز هستند؛ اين ترکيبات سرطان زا است.
دکتر سياري با اشاره به وجود سموم اوگانو فسفره در اين توتون‌ها عنوان کرد: همچنين حجم بالاي اسانسي که در اين مواد دخاني استفاده مي‌شود منجر به ايجاد انواع حساسيت‌هاي تنفسي مي‌شود.
وي با اشاره به اين که در مکان‌هاي عرضه قليان براي فرآوري توتون از ترکيبي از عسل و کليسيرين صنعتي استفاده مي‌شود، گفت: در اين توتون‌ها انواعي از محرک‌هاي روان‌گردان از جمله آمفتامين، کانابينول، تتراهيدروکانابينول و غيره ديده شده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به وجود فلزات سنگين از جمله سرب و جيوه در بررسي اين توتون‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: اين مواد در دماي عادي قابل تبخير است حال تصور کنيد که اين فلزات بر ذغال گداخته قرار گيرند و آسيب شان دوچندان شود.

کشف مواد اعتيادآور ناشناس در اماکن عرضه قليان
در ادامه اين مراسم دکتر احمد جنيدي جعفري معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي ايران با اشاره به تلاش 15 ساله براي کاهش مصرف مواد دخاني در کشور گفت: با افزايش آگاهي عمومي توانستيم اين نکته را به دست اندرکاران و مردم بقبولانيم که وجود صنف قهوه خانه داران غير قانوني و مضر است. اکنون با وجود اين که پيش از ارائه مجوز از گيرندگان مجوز تعهد محضري مبني بر عرضه نکردن قليان گرفته مي‌شد، شاهد عرضه قليان در اين اماکن بوديم زيرا عرضه اين نوع مواد دخاني سودآور است.
وي با انتقاد از طراحي مهر اتحاديه قهوه خانه داران و سفره خانه‌هاي سنتي گفت: حتي شکل ظاهري مهر اين صنف شکل قليان است که اين خود نوعي تبليغ استفاده از مواد دخاني است.
دکتر جنيدي جعفري با اشاره به بررسي‌هايي که با کمک دادسراي ناحيه 19 صورت گرفت عنوان کرد: در اين محدوده 382 مکان عرضه قليان داشتند که تنها 75 مورد از آن‌ها داراي مجوز بودند. در اين ميان 233 اخطار سه روزه ارائه شد که در نتيجه آن تنها 38 نقطه مورد بررسي مبادرت به حذف قليان کردند.
وي با اشاره به کشف 100 کيلو گراس و حشيش در سفره خانه‌هاي مورد بررسي توسط دانشکاه علوم پزشکي ايران خاطرنشان کرد: در اين سفره خانه‌ها به افزودن موادي به توتون براي افزايش وابستگي جوانان به قليان اقدام مي‌کردند. در اين بررسي‌ها حتي به کشف مواد مخدري دست يافتيم که براي بررسي نوع و اثرات آن همچنان در حال بررسي هستيم.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي ايران با ابراز تأسف از اين که حتي برخي از اين سفره خانه‌ها براي افزايش وابستگي جوانان به قليان اقدام به ريختن مقاديري قرص برنج روي تنباکوي قليان‌ها مي‌کردند، تاکيد کرد: بدون شک وظيفه رسيدگي به چنين تخلفاتي بر عهده صنف مربوطه و نيروي انتظامي است.

داستان عرضه قليان در تهران به سرطان ختم نمي‌شود
همچنين شهنام عرشي معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران در ادامه اين جلسه با ابراز نگراني نسبت به افزايش مصرف قليان در ميان خانواده‌ها؛ به ويژه خانم‌ها گفت: موضوع اصلي در مورد مصرف قليان در سفره خانه‌ها بيماري‌هاي قلبي و سرطان نيست بلکه مي‌توان گفت بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي از چنين نقطه‌هايي آغاز مي‌شود، لذا به دنبال کشف مواد روان‌گردان در آزمايشگاه‌هاي نباشيد؛ امروزه مکان‌هاي عرضه قليان به ويژه در سفره خانه‌ها يکي از اماکني است که به راحتي در قالب عرضه قليان نسبت به توزيع روان‌گردان اقدام مي‌کنند.
وي با تاکيد بر اين که وزارت بهداشت و قوه قضائيه با وجود تمام کاستي‌ها به وظيفه خود عمل مي‌کنند، ادامه داد: اما تا چه زماني بايد سفره خانه‌هايي که به عرضه قليان مي‌پردازند را تعطيل کنيم و با گذر مدت زمان اندکي دوباره مجوز قهوه خانه به ما ارائه دهند؟
عرشي با بيان اين که افزايش قيمت مواد دخاني در کشور يک ضرورت است، گفت: جداي از اين اقدام نبايد از ياد برد که داستان عرضه قليان؛ به ويژه در تهران چيز ديگري است که بايد تمام حوزه‌هاي مرتبط بصورت هماهنگ به آن رسيدگي کنند.

سفره خانه‌هاي سنتي جزء تاسيسات گردشگري شدند
در ادامه ولي تيموري مديرکل نظارت ارزيابي گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور از صدور آيين نامه اي خبر داد که طبق آن سفره خانه‌هاي سنتي جزئي از تاسيسات گردشگري محسوب مي‌شوند.
وي گفت: اين آيين نامه در تاريخ 11/6/ 1394 ابلاغ شده و طبق آن سفره خانه‌هاي سنتي ديگر نمي‌توانند در مواقع دلخواه خود را جزئي از اصناف گردشگري به حساب آورند و به اين صورت قانون را دور بزنند زيرا طبق قانون عرضه قليان در تاسيسات گردشگري ممنوع و در صورت مشاهده به صورت قانوني برخورد مي‌شود.

اخطار به صنف قهوه خانه و سفره خانه داران در مورد تداخل صنفي
همچنين سيد قاسم گل گواهي معاون مرکز اصناف و بازرگانان سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران با تاکيد بر اين که بر اساس ابلاغيه 22/10/1393 مي‌توان گفت از ابتداي سال جاري هيچ مجوزي براي عرضه قليان صادر نشده است، عنوان کرد: اصنافي در سال‌هاي گذشته وجود داشته که براي اين موضوع مجوز دريافت کرده و اکنون بر اساس آن مجوزها اقدام مي‌کنند.
وي تاکيد کرد: در صورت مشاهده حتي يک واحد صنفي که مجوز عرضه قليان خود را پس از اين ابلاغيه گرفته باشد برخورد جدي و قانوني صورت مي‌گيرد.
معاون مرکز اصناف و بازرگانان سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران همچنين در توضيح چرايي باز شدن واحدهايي که تداخل صنفي دارند پس از يک هفته عنوان کرد: اين واحدها در اخطار اول پس از يک هفته فک پلمپ مي‌شوند. همچنين بر اساس قانون تنها در صورتي به يک مکان دو يا چند مجوز همزمان داده مي‌شود که کالاي همگن ارائه شود.
بر اين اساس ابلاغيه اي به صنف قهوه خانه و سفره خانه‌هاي سنتي ارسال و از آن‌ها مي‌خواهيم؛ به ويژه در مورد قليان براي تداخل صنفي تذکرهاي جدي ارائه کنند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن