واضح آرشیو وب فارسی:شبکه وبلاگی استان کردستان: به یقین یکی از بزرگ ترین و دردناک ترین حوادث تاریخ بشریت فاجعه کربلاست. چرا که بعد از سالیان اندکی از رحلت بزرگترین پیامبر خدا یعنی رسول اکرم(صلی الله علیه واله)، گروهی به ظاهر مسلمان برای تحصیل مال بی ارزش و اندک دنیا به بهانه تحصیل رضایت خدا و رفتن به بهشت خون مظلوم ترین و عزیزترین بنده خدا را بر زمین ریختند. و خانواده او را با بی احترامی به اسارت بردند.به نقل از وبلاگ رهپویان قرآن : هر چند گروهی که از درایت و اندیشه کافی برخوردارنیستند، سعی می نمایند با کم اهمیت جلوه دادن این واقعه دردناک آثار و پیامدهای آن را به بی ارزش جلوه دهند، ولی با اندک توجه و دقتی در تاریخ اسلام و فرهنگ های تأثیر گذار از آن به خوبی می توان به نکات ارزشمندی در خصوص آثار و پیامدهای عاشورا بدست آورد. طرح سوال: حادثه عاشورا در طول تاریخ چه آثار و برکاتی را به دنبال داشته است؟ ۱-بیداری اسلامی اولین و مهمترین برکتی که حادثه عاشوا به دنبال داشت بیداری اسلامی در جهان اسلام بود هر چند گروهی در طول تاریخ سعی نمودند با فراموش کردن غدیر وجایگاه رفیع امامت مسیر اصلی نهضت و فرهنگ اصیل اسلامی را دستخوش تباهی قرار دهند، ولی حسین (علیه السلام) با جهاد بزرگی که انجام دادن این گروه به خواب رفته را بیدار نمودند و زمینه بسط و توسعه فرهنگ شیعی و ولایی را فراهم نمودند. بعد از این حادثه جهان اسلام بر غفلت خود در خصوص مرجعیت دینی اهل بیت(علیه السلام) بیشتر آگاه شد، ازاینرو یافتندکه حق با اهل بیت پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) است. و دولت مخالف ایشان نه تنها به اصول ارزشهای اسلامی پایبند نیستند، بلکه رژیمی سفاک و مستبد است که می خواهد جامعه اسلامی را به جاهلیت نخستین برگرداند.[۱] از اینرو موجی از تنفر علیه دستگاه حکومتی و عاملان آنها ایجاد شد، و زمینه ی قیام های همچون نهضت توابین، قیام حره، و دیگر قیام ها فراهم شد. ۲-ایجاد روح وحدت و همبستگی در بین مسلمانان حفظ وحدت و اتحاد در برابر دشمنان اسلام یکی از سفارشات مؤکد آموزه های قرآنی است. کما اینکه خداوند متعال در این خصوص می فرماید: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا؛[آل عمران/۱۰۳] و همگى به ریسمان خدا [قرآن و اسلام، و هر گونه وسیله وحدت ]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید». استاد حسن ابراهیم حسن، مؤلف کتاب تاریخ اسلام می نویسد:«کشته شدن حسین(علیه السلام) در تهییج شیعیان و وحدت بخشیدن به آن ها تأثیر بسیاری داشته است. قبل از این رخداد شیعیان پراکنده بودند؛ زیرا شیعه گری یک نظریه .... بود که دل پیروان خود نفوذ نکرده بود، و هنگامی که حسین کشته شد، شیعه گری با خون آمیخته شد و در اعماق قلوب شیعیان نفوذ کرد و عقیده راسخ آنان گردید». [۲] ۳- تمایز اسلام راستین از اسلام دروغین مهمترین اثر قیام کربلا تفکیک اسلام راستین از اسلام دروغین بود. کربلا توطئه سقیفه را آشکار ساخت و غاصبان خلافت پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) را به جامعه نشان داد و فرق بین خلافت اسلامی و سلطه مورثی را بر مردم آشکار ساخت و توانست بسیاری از مظالمی را که بر خاندان پیامبر رفته بود را بر ملا سازد. در اثر قیام خونین کربلا، ماهیت غیر دینی و استکباری بنی امیه مشخص کردید. ۴-عظمت یافتن مکتب تشیع این قیام شهادت طلبانه نه تنها مورد اعجاب و تحسین مورخان اسلامی قرار داشته است؛ بلکه مستشرقان و بعضی اسلام شناسان غیر اسلامی را نیز به تحسین و تعجب وا داشته است. پرفسور براون می گوید: ...گروه شیعه یا طرفداران علی (علیه السلام) به قدر کافی، هیجان و از خود گذشتگی نداشتند، اما پس از رخداد عاشورا کار دگرگون شد زمین کربلا که به خون فرزند پیامبر آغشته شده بود،...عواطف سست ترین مردم را به هیجان در آورد و روحها را غمگین ساخت چنانکه نسبت به رنج و خطر حتی مرگ بی اعتنا شدند. [۳] ۵-نابودی حکومت طاغوتی بنی اومیه یکی از مهمترین و زیبا ترین آموزه های قرآنی لزوم دوری، اجتناب و عدم سر سپردگی حکومت طاغوت است. «وَ الَّذینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرى فَبَشِّرْ عِباد؛[زمر/۱۷] و کسانى که از عبادت طاغوت پرهیز کردند و به سوى خداوند بازگشتند، بشارت از آن آنهاست پس بندگان مرا بشارت ده». امام حسین(علیه السلام) و یاران باوفای ایشان با بهره مندی از آموزه های وحیانی قرآن کریم حاضر به تسلیم در برابر طاغوت زمان خود نشدند ازینرو یا قیام و مقابله در برابر آن زمینه فروپاشی آن را فراهم نمودند. کما اینکه امام صادق(علیه السلام) در این خصوص می فرماید: «َ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ آلَ أَبِی سُفْیَانَ قَتَلُوا الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع فَنَزَعَ اللَّهُ مُلْکَهُمْ وَ قَتَلَ هِشَامٌ زَیْدَ بْنَ عَلِیٍّ فَنَزَعَ اللَّهُ مُلْکَهُ وَ قَتَلَ الْوَلِیدُ یَحْیَى بْنَ زَیْدٍ فَنَزَعَ اللَّهُ مُلْکَهُ عَلَى قَتْلِ ذُرِّیَّةِ رَسُولِ اللَّهِ ص؛ [۴]محمد بن على حلبى، از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که فرمود: خاندان ابو سفیان، حسین بن على علیه السّلام را کشتند، و خداوند قدرت (و حکومت) را از آنان گرفت؛ و هشام، زید بن على علیه السّلام (پسر امام زین العابدین علیه السّلام) را کشت، پس خداوند (حکومت) او را نیز بر انداخت؛ و ولید، یحیى بن زید را کشت، و خداوند او را به خاطر کشتن فرزند رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم نابود کرد (لعنت خداوند و فرشتگان و مردم با ایمان بر آنان باد). نکته ها وپیامها ۱-برخلاف تصور بعضی افراد بی فکر و جاهل فرهنگ و واقعه عاشورا یک نهضتی اثر بخش است که در طول زمینه های پیدایش آثارو برکات فراوانی بوده است. ۲-حادثه عاشورا را نباید صرافاً یک واقع تاریخی که مصرف آن به اتمام رسیده است دانست بلکه واقعه عاشورا همچون جریان زنده موجب حرکت های و نهضت های جوشانی در طول تاریخ بوده است. ۳-بسیاری از نهضتها و حرکتهای انقلابی و ارزشی سر مشق خود را اسطوره های کربلا قرارداده اند و در منش سیاسی اجتماعی خود به این اولیایی الهی اقتدا نموده اند. پی نوشت : [۱]. ثوره الحسین، محمد مهدی شمس الدین، ص۲۵۶. [۲]. تاریخ اسلام، حسن ابراهیم حسن، ج۱، ص۳۹۹. [۳]. تاریخ سیاسی اسلام، حسن ابراهیم حسن، ترجمه ابو القاسم پاینده، ج۱، ص ۳۶۵۲. [۴]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص۲۲۰. منبع: پیامدهای عاشورا، مرکز تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه، گرد آورنده سید ابو الفضل اردکانی. اشتراک گذاری این مطلب :
چهارشنبه ، ۲۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبکه وبلاگی استان کردستان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]