تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏شود هر كس خود را در لذت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806401430




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دست راست ایوبی در سفر به ایتالیا که بود؟/ضرورت هوشیاری درباره آثار مشترک سینمایی و نفوذ فرهنگی


واضح آرشیو وب فارسی:پارسینه: این روزها حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در سفری به ایتالیا به دنبال گسترش روابط فرهنگی ایران و اروپا به ویژه ایتالیاست اما سوالی که مطرح است این است که چرا نام فرد دست راست ایوبی در این سفر منتشر نشده است. این روزها حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در سفری به ایتالیا به دنبال گسترش روابط فرهنگی ایران و اروپا به ویژه ایتالیاست؛ کشوری که به گفته او «پیشتاز روابط فرهنگی در دوران پساتحریم» است. اسامی افرادی که ایوبی را همراهی کردند و توسط رسانه های رسمی مخابره شده است این افراد است: علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی، سید روح الله حسینی و علی پورمرجان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در رم؛ اما در میان تصاویر منتشر شده از دیدارهای ایوبی شخصیتی دیده می شود که می توان از او به عنوان دلال اصلی ارتباطات سینمای ایران و ایتالیا یاد کرد. او کسی نیست جز بابک کریمی فرزند نصرت کریمی کارگردان فیلم موهن «محلل» که پس از سال ها رصد سینمای ایران از ایتالیا، برای نخستین بار پس از بازگشت به ایران در «جدایی نادر از سیمین» در نقش بازپرس ظاهر شد. او پیش از حضور جدی در سینمای ایران مشاورت و عضویت هیئت انتخاب جشنواره بین المللی فیلم ونیز را برعهده داشت و یکی از مهمترین سال هایی که او عضویت هیاتى که انتخاب فیلم از سینماى ایران، براى جشنواره ونیز را بر عهده داشت سال 1388 و در اوج فتنه 88 بود که در آن سال وی فیلم مستند «روزهای سبز» ساخته حنا مخملباف را به این جشنواره برد؛ فیلمی که خود تدوین آن را برعهده داشت؛ و مسیری که او برای توجه جشنواره ونیز به سینمای ایران باز کرد تا جایی پیش رفت که در این سال ها شاهد فیلم هایی چون «خانه پدری»، «قصه ها» و ... در جشنواره ونیز بودیم. فعالیت های سینمایی او به عنوان فرزند یک سینماگر از نسل پیش از انقلاب، پس از ورود به ایران در حد بازیگری نمانده است و بنابر برخی شنیده های تایید نشده حتی ارتباط برخی سینماگران با سفارت ایتالیا نیز بر عهده او بوده است. نگاهی به کارنامه کریمی پیش از حضور در ایران نیز نشان می دهد وی از کسانی است که در کارهای مشترک سینمایی ایرانی ـ ایتالیایی حضور داشته است که از جمله آنها دو کار به نام های «رای مخفی» و «سکوت میان دو فکر» ساخته بابک پیامی است. کارهایی که داستان هایی نادرست از ایران و محیط زندگی اسلامی بیان می کنند و به نوعی کاری مشترک بین ایران و ایتالیاست که از جمله آنها فیلم «رای مخفی» است که در آن یک شرکت ایرانی و چند شرکت و اسپانسر اروپایی از جمله ایتالیایی حضور دارند.[اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید] بابک کریمی دست راست حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بنابر این گزارش، اینکه بابک کریمی به عنوان یک بازیگر و تکنسین سینما دست راست ایوبی در سفر به ایتالیا بوده چه معنایی دارد و وی چه نقشی در این سفر داشته که حتی از ذکر نام وی در خبرها پرهیز شده، سوالی جدی است. برای پاسخ بهتر به این سوال بهتر است به مقاله علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی و از همراهان ایوبی در ایتالیا در سایت رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رجوع کنیم؛ جایی که در مقاله ای با عنوان «فرصت های فرهنگیِ پس از توافق» نوشت: توافق هسته ای، فرصت بی نظیری در مقابل فرهنگ و هنر ما و بطور اخص «سینمای ایران» گشوده است که با هوشمندی باید از آن بهره بُرد. در این برهه و در بعد بین الملل باید جهت گیری سینما به سمت پروژه های چند ملیتی و تولید مشترک باشد. حال همین ایده از سوی ایوبی در سفرش به ایتالیا دنبال می شود چه اینکه در خبری که در پی دیدار وی با نیکولا بروللی معاون وزیر فرهنگ ایتالیا منتشر شد چنین آمده است: در خاتمه سخنان طرف ایرانی مذاکرات، ایوبی پیشنهاد کرد که برای عملی تر شدن تفاهمنامه این دو کشور در سه عرصه : 1) تولیدات مشترک 2) تبادل تجربه و اساتید از طریق برگزاری و کارگاه های مشترک 3) همکاری در خصوص ارتقاء صنعت انیمیشن قرار داد همکاری منعقد شود. با توجه به ایده مسئولان سینمایی کشور برای تقویت ساخت آثار مشترک و همچنین با توجه به سوابق منفی بابک کریمی در آثار مشترک سینمایی به نظر می رسد آنچه که در نتایج سفر ایوبی نگران کننده است رسمی شدن سینمای سفارتی با کمک افرادی چون بابک کریمی در کشور است. شاید بتوان نمونه های زیادی از سینمای سفارتی در کشور یاد کرد اما مهمترین آنها فیلم «یک خانواده محترم» ساخته «مسعود بخشی» و تهیه کنندگی «محمد آفریده» بود؛ کاری مشترک ساخته سیما فیلم ایران و شرکتی فرانسوی بود که از قضا پخش خارجی آن را برعهده گرفته بود؛ فیلمی که توهینی آشکار به خانواده شهدا، جنگ و انقلاب داشت. کارهای مشترک سینمایی اگرچه می تواند به تولید آثار فاخر و استراتژیک بیانجامد اما در طول سال های اخیر دقت اندکی به فرآیند، محتوا و جریان تولید این آثار شده که نگرانی های بسیاری را ایجاد می کند. حال که با شکل گیری توافق هسته ای نگرانی ها نسبت به نفوذ فرهنگی در کشور بوجود آمده است ضروری است که دستگاه های متعدد فرهنگی اعم از وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هشیاری کامل و دقیقی نسبت به تولید آثار مشترک سینمایی داشته باشند. دستگاه های فرهنگی کشور نباید به بهانه موفقیت یک تیم سینمایی در جذب همکاری های مشترک یا جذب سرمایه خارجی و یا جذب تکنولوژی های نوین سینمایی فرصت را برای گسترش سینمای سفارتی در کشور بیش از پیش کنند چه اینکه اغلب سرمایه گذارانی که اینگونه امکانات را در اختیار یک پروژه سینمایی قرار می دهند بی شک اعمال نظرهای جزیی یا کلی اما مهمی در محتوای آثار خواهند داشت که موجبات نفوذ فرهنگ غرب را به کشور فراهم می سازد.


چهارشنبه ، ۲۹مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پارسینه]
[مشاهده در: www.parsine.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن