واضح آرشیو وب فارسی:شرق پرس: محسن محمدی یک تعزیه خوان است که 30 سال نقش شمر را در تعزیه ها دارد. وی از نگاه مردم و احساسات آنان هنگام اجرای تعزیه و حس و حال خود می گوید.شرق پرس: در میدان تعزیه که یک سو اهل بیت و یک سو اشقیا هستند، شمر در صدر شخصیت های تأثیرگذار بر مردم است. «محسن محمدی» شمربودن را انتخاب کرده و حالا نزدیک به ٣٠ سال است که با این لباس قرمز پرهیبت، نعره های کوبنده و ظاهر خشن، مردم را میخکوب می کند. وقتی او در معرکه است، فضای تعزیه شور و هیجان دیگری دارد و طبل و دهل ها تندتر می نوازند و مردم چشم از او برنمی دارند. از چه سالی شمر شدید؟ از سال ١٣۶۴ که وارد دستگاه امام حسین(ع) شدم، مخالف خوانی داشتم و نقش اشقیا و حکام جور را بازی می کردم. اولین نقشم غلام هارون بود و از آن به بعد به خاطر صدای کلفت و چهره و واکنش های مردم، شمر شدم و در همه این سال ها شمر ماندم. مسئله این است که ما وسیله هستیم برای آگاهی دادن به مردم و در کنار آن محزون شدن آنها. باید نقشمان را با قساوت بیشتری انجام دهیم تا صحنه کربلا را بیشتر مجسم کنیم و لعن بیشتری را همراه این ظلمای جور کند. «شمر»بودن، سخت است؟ برای شمربودن کدام حس ها یا حالت ها را در خودتان بیشتر کرده اید؟ شمربودن فقط نعره های بلند و لباس قرمزپوشیدن نیست! مجبوریم در برخی جاها با تن صدا، خشم را نشان دهیم. برخی جاها با نگاه یا حرکات فیزیکی این قساوت و تندی و خشم را نشان می دهیم، تا مستمع و تماشاگر، ظلم و درد موجود را بیشتر درک کنند. وقتی شمر هستید، مردم اشک می ریزند و واکنش های مختلفی دارند. این وضعیت کار شما را سخت می کند، چه می کنید تا رفتارتان تغییر نکند؟ در شرایطی که شمر شروع به پرخاش و تندی و بی احترامی می کند، یا می جنگد یا عزیزی از ائمه را صدمه می زند یا اصلا سر مبارکشان را می برد، مردم نگاه تلخ و سختی دارند. چهره هایشان اشکبار می شود و حتی با فریاد واکنش نشان می دهند. در این شرایط من باید نقش شمربودنم را با قوت بیشتری ادامه دهم و این قساوت را بیشتروبیشتر کنم تا به هدفم برسم. درعین حال نگاه مردم به من مثل سایر افراد در تعزیه نیست؛ بارها در احادیث خوانده ام که اجر اشخاصی که باعث توجه و آگاهی و حتی گریه های مردم برای مظلومیت اهل بیت(ع) می شوند، بیشتر است. به همین دلیل از کارم راضی هستم. می خواهم بدانم حس خودتان، فارغ از نقش شمر چیست؟ از اینکه مردم واقعیت یک شخصیت را درمی یابند، خوشحال می شوم و سعی می کنم این قالب را بیشتر و درست تر انجام دهم تا شمر بیشتر لعن شود. این قدر که در سمت اشقیا و لباس قرمز بودید، دوست نداشتید در سمت دیگر و با لباس های سبز باشید؟ البته من به دلیل شرایط فیزیکی و صدایم می توانم موافق خوانی را هم انجام دهم، ولی چون در این سال ها چهره ام در مخالف خوانی آمده، دیگر خودم راضی نمی شوم که در چهره شخصیت های موافق بروم. احساس می کنم مردم من را با نقش مخالف دیده اند و اگر نقش موافق بخوانم دیگر آن اثر را ندارد و همچنان من را با دید مخالف می بینند و این خوب نیست. در این سال ها اتفاق افتاده که در بخشی از تعزیه، از اینکه شمر بوده اید خیلی ناراحت یا خیلی خوشحال شوید؟ هر دو حالت بوده است؛ بارها شده که با اجرای هرچه تمام تر شمر، تعزیه بهتر اجرا شده و مردم هم استفاده بیشتری برده اند و من هم راضی بوده ام. برخی مواقع هم بوده که در حین تعزیه بیشتروبیشتر، به مظلومیت امام حسین(ع) و اهل بیت او ایمان می آورم و غم تلخی دارد. تابه حال مردم واکنش های تندی به شمر داشته اند؟ گاهی نقش آن قدر جدی و خشن می شود که مردم و حتی همکاران تعزیه به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند. برخی از مراسم ها، مثل تعزیه «امام حسین(ع)» یا «بازار شام» که مردم بیشتر با اهل بیت در تعزیه روبه رو هستند، واکنش ها هم بیشتر می شود. اتفاق افتاده که از میان حاضران در تعزیه کسی به شما به عنوان شمر لعن بفرستد یا واکنشی داشته باشد؟ یک بار در مجلسی، نقش قاتل حضرت علی اکبر(ع) را بازی می کردم، یک مادر از بین جمعیت بلند شد و با اشک و زاری بلندبلند می گفت، آقا توروخدا آروم تر. آن زن زانوبه زانو بین جمعیت جلو می آمد و قسمم می داد که آهسته تر. الان که صحبت می کنید، صدایتان کامل گرفته و با فریادهای بلندی که می زنید، حنجره ای برایتان نمی ماند، این شرایط را چطور مدیریت می کنید تا صدمه ای هم نبینید؟ البته هرسال از شب های اول این گرفتگی صدا را ندارم و امسال به دلیل یک سرماخوردگی، گرفتگی صدا بیشتر شد. به هرحال هرچقدر سیستم صوتی خوب باشد، فریاد ما کم نمی شود و این گرفتگی صدا اتفاق می افتد. البته در خانه یک گروه درمانگر داریم و همسر و دخترم هوای گلوی من را دارند و با انواع جوشانده و داروهای گیاهی، سعی می کنند صدای من را نگه دارند. در این سال ها سعی کرده اید شمربودن را به کسی یاد دهید؟ انجمنی در هیأت خودمان داریم که در این سال ها با جلسات متعددی که غیر از ایام محرم در طول سال برگزار می شود، افراد علاقه مند همراه را آموزش می دهیم. آنها هم با نسخه های کوچک مخالف خوانی شروع می کنند و با دید و استعدادی که دارند می توانند وارد مراسم های مهم تر شده و روزی شمر شوند.
چهارشنبه ، ۲۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شرق پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]