تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815715608




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی درست نویسی اولویت آخر می شود؛ خطر بی توجهی به زبان معیار در مطبوعات و رسانه ها


واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا رسانه- آنچه در ادامه می خوانید ۲۸ مهر در روزنامه ایران منتشر شده است: مریم شهبازی- ورود تکنولوژیهای نوین ارتباطی همان قدر که زندگی را با تغییراتی مثبت همراه ساخته، همان قدر نیز به آن آسیب رسانده است. از جمله این تکنولوژیها می توان به وسایل ارتباط جمعی اشاره کرد، بخشی از تکنولوژی دنیای مدرن که روابط میان انسانها و حتی کشورها را به شکلی نو و تازه درآورده است. در این بین رسانه ها از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. نوعی از وسایل برقراری ارتباط میان افراد، جوامع و ملل که با بهره گرفتن از نوآوریها و ابداعاتی که به آن اشاره شد، بیش از پیش به خدمت ساکنان کره خاکی گرفته شده اند. با تمام فوایدی که برای رسانه ها می توان برشمرد، این وسایل نیز همچون دیگر تکنولوژیها آسیب هایی نیز در پی دارند، آسیب هایی که تأثیر بر زبان و شیوع غلط نویسی از جمله آنها محسوب می شوند. این مسأله بویژه زمانی که شبکه های اجتماعی نظیر وایبر، تلگرام و فیس بوک قدم به عرصه وجود گذاشتند بیش از قبل خود را نشان داد به گونه ای که حتی رسانه هایی نظیر تلویزیون و مطبوعات را نیز تحت تأثیر خود قرار داد و نوع تازه ای از نگارش را میان نسل جوان و حتی آنانی که سن و سالی دارند رواج داد. با توجه به تأثیری که رسانه ها در حفظ یا تخریب زبان معیار هر کشوری دارند از دو سال قبل در جریان جشنواره سالانه مطبوعات جایزه رسانه های برتر در حوزه درست نویسی هم شکل گرفته و در تلاش است به ترویج اصول درست نویسی مطبوعات کمک کند. شاید جالب باشد که بدانید رسانه های برگزیده این جایزه علاوه بر لوح یادبود از سه برابر شدن یارانه خود از سوی وزارت ارشاد هم برخوردار خواهند شد.  جایزه ای برای حفاظت از زبان فارسی با همکاری دو سازمان جایزه «رسانه های برتر در حوزه درست نویسی» تا به امروز در دو دوره برگزار شده و اختتامیه دور سوم آن نیز امسال ۲۳ آبان ماه برگزار خواهد شد. آن طور که مسئولان برگزاری این جایزه می گویند هدفشان از این ابتکار، اصلاح وضعیت نابسامان درست نویسی در رسانه های کشور بویژه در حوزه رسانه های مکتوب است. رسانه هایی که در برخی از آنها به سبب بی توجهی به زبان معیار فارسی، شاهد رشد واژه های بیگانه از یکسو و زیرپا گذاشتن اصول و ساختار صحیح نوشتاری از سوی دیگر هستیم. شاید بد نباشد که بدانید این جایزه نوظهور که زمان کمی از پیدایش آن می گذرد حاصل همکاری مشترک فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان اصلی ترین متولی حفظ و صیانت از زبان و ادب فارسی و همچنین معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. “محمود اسعدی” که خود دارای دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران است، نماینده مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جایزه به شمار می آید. او که از اعضای هیأت سیاستگذاری این جایزه است در خصوص جزئیات این جایزه به “ایران” می گوید: «این جایزه حاصل همکاری مشترک فرهنگستان زبان و ادب فارسی و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه درست نویسی در مطبوعات و خبرگزاریهای کشور است. امسال شاهد برگزاری سومین دوره از این جایزه هستیم. خوشبختانه تا امروز موفق به برنامه ریزی در شرایط بهتری در مقایسه با سالهای گذشته هستیم. در این دوره ضوابط، معیارها و ممیزی ها روشن تر و پخته تر از دو دوره قبل شده است. به همین منظور کارگروهی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی تشکیل شده که در کنار شورای سیاستگذاری فعالیت می کند.» نگاهی گذرا به اسامی افرادی که نام آنان در شورای سیاستگذاری ثبت شده ما را متوجه استادانی همچون احمد سمیعی گیلانی از جمله چهره های ماندگار پیشکسوت حوزه زبان و ادبیات فارسی، محمدرضا ترکی، حسن ذوالفقاری و… می کند. علاوه بر این، افرادی که در کارگروه های این جایزه مشغول فعالیت هستند هم از جمله ویراستاران پیشکسوت در حوزه زبان و ادبیات فارسی به شمار می آیند. عضو کمیته ارتباطات کمیسیون یونسکو در ادامه تشریح نحوه برگزاری این جایزه تصریح می کند: «در دو مرحله روزنامه ها و خبرگزاریها برای انتخاب رسانه برتر رصد خواهند شد. براین اساس ۸۶ روزنامه برای حضور در این رویداد فرهنگی، خود داوطلب بررسی رسانه هایشان از سوی هیأت داوران ما شدند. از میان این تعداد روزنامه ۳۱ روزنامه موفق به عبور از مرحله نخست داوری و ورود به مرحله نهایی شدند. امیدواریم که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در آخرین روز از جشنواره مطبوعات شاهد معرفی رسانه های برتر در حوزه درست نویسی باشیم. به عقیده من یکی از مهمترین ویژگیهای این دوره در مقایسه با دوره های قبل، اضافه شدن مطبوعات ورزشی به مرحله داوری است. البته در دو دوره قبل هم مطبوعات ورزشی از سوی هیأت داوران بررسی می شدند اما امسال شاهد داوری آنها در شرایطی ویژه و به شکلی جداگانه هستیم. امسال کارگروه مخصوصی برای بررسی محور مطرح شده در جایزه مذکور در رسانه های ورزشی هستیم.» همان گونه که اسعدی اشاره کرد مهمترین تفاوت برگزاری این جایزه در دوره فعلی اضافه شدن بخشی با عنوان رسانه های ورزشی به آن است. این در حالی است که به دلیل نوع خاص نگارش و ساختار رسانه های ورزشی شاید بهتر بود که از همان سال نخست به این رسانه ها توجه ویژه می شد. حتی اگر سر رشته ای از فعالیت در حوزه رسانه نیز نداشته باشید همین که سری به یکی از کیوسکهای مطبوعاتی محل زندگی خود بزنید متوجه تفاوت آنها با سایر رسانه ها خواهید شد. بهره گرفتن از واژه های محاوره ای و نوعی از ادبیات عامه گرا را می توان مهمترین دلیل برای لزوم این توجه دانست. در اغلب این رسانه ها با توجه به سرو کار داشتن با نوع خاصی از مخاطبان که بیش از سایر افراد به دنبال جنجال و هیاهو هستند گاه از جملات و کلماتی استفاده می شود که گاه حتی اصول نوشتاری زبان معیار را زیر پا می گذارند.  نقش رسانه ها در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه این پژوهشگر و نویسنده در ادامه تأکید می کند: «متأسفانه در رسانه های ورزشی، پاکیزه و درست نویسی کمتر از سایر رسانه ها رعایت می شود. این مسأله حتی در تیتر مطالب رسانه های مذکور هم خودنمایی می کند. استفاده بیش از حد از واژه های بیگانه هم یکی دیگر از مشکلاتی است که متوجه ورزشی نویسها شده است. با تکیه بر همین مسأله به مطبوعات و خبرگزاریهای برتر در حوزه ورزش امسال جایزه ویژه ای اعطا می شود تا آنها بیش از قبل در مسیر حرفه ای و صحیح هدایت شوند. لزوم برگزاری چنین جایزه هایی را می توان در رسالتی جست وجو کرد که رسانه ها در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه دارند. در این بین نکته ای که نباید از آن غافل ماند بحث شبکه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی بواسطه دامنه نفوذی که در میان مردم پیدا کرده اند، از محبوبیت بسیاری نزد آنها برخوردار شده اند. از همین رو شواهد گویای این مسأله است که امروز به جای تأثیر رسانه های حرفه ای بر این شبکه های نوظهور ما شاهد تأثیر آنها بر رسانه هایمان شده ایم.» شکسته نویسی، تمایل بیش از حد معمول فعالان رسانه ای در استفاده از بیان و نوشتار محاوره ای ارمغان گسترش شبکه های اجتماعی به شمار می آید. گسترش و رشد روز افزون استفاده از کلمات بیگانه و نوع خاصی از نوشتار و گفتار از جمله آسیب هایی به شمار می آید که این روزها به سبب توجه روز افزون مخاطبان به شبکه های اجتماعی متوجه زبان فارسی به عنوان زبان معیار کشورمان شده است. اسعدی که سابقه طراحی و سردبیری «چهره های ماندگار» را در کشورمان دارد، می گوید: «همان گونه که اشاره شد به جای تأثیر رسانه ها بر شبکه های اجتماعی، امروز شبکه های اجتماعی هستند که به رسانه ها شکل می دهند. بواسطه تجربه ای که در تحقیق و تدریس درسهای مرتبط با مدیریت رسانه دارم معتقدم که در دسترس بودن وسایل ارتباط جمعی نظیر تلفن همراه و رایانه های شخصی منجر به نفوذ هر چه بیشتر آنها در لایه های مختلف زندگی شده است. گسترش دامنه نفوذ این وسایل ارتباط جمعی به اندازه ای شده که حتی رسانه ها نیز به دنبال بهره گرفتن از قدرت این شبکه ها در انتقال سریع خبرهای خود برآمده اند. در این بین کاربران شبکه های مذکور از ادبیات اختصاری و گاه رمز گونه خاصی استفاده می کنند که شاید اگر زمانی سپری شود و نسل آینده قدم به عرصه بگذارند آن را متوجه نشوند. در چنین شرایطی بیم آن می رود که از ادبیات عمومی غافل شده و زبان معیار دچار خدشه شود.» این مدرس دانشگاه درباره تأثیری که برگزاری جایزه هایی از این قبیل در کمک به حل مشکلات ایجاد شده در زبان معیار دارند تصریح می کند: «مهمترین هدفی که در خلال برگزاری چنین جایزه هایی دنبال می شود جریان سازی فرهنگی است. باید تلاش شود تا فعالان رسانه ها متوجه اهمیت این مسأله شوند. مطبوعات باید به سمتی حرکت کنند که آسیب های وارد شده به زبان معیار از طریق آنها به حداقل برسد. مدیران مطبوعات باید متوجه باشند که آنان از جمله سردمداران درست نویسی و حفظ زبان معیار به شمار می آیند و رسالتشان تنها به اطلاع رسانی ختم نمی شود. برانگیختن حساسیت فعالان رسانه ای از جمله مهمترین دلایلی است که بواسطه شان این قبیل جایزه ها قدم به عرصه وجود می گذارند. این مسأله نه تنها در عرصه مطبوعات بلکه حتی در تابلوها و بنرهایی که از سوی شهرداری در سطح شهر نصب می شود نیز رعایت نمی شود. اگر حواسمان به قدرت اثرگذاری چنین تریبونهایی نباشد به مرور ساختارهایی در زبان گفتار و نوشتار مردم تبدیل به ارزش می شود که هیچ تطابقی با اصول مندرج در زبان معیار ندارد.» به لطف ظهور شبکه های اجتماعی و تلاش برخی از رسانه ها در جذب مخاطبان با بهره گرفتن از شیوه رایج در این شبکه ها طی یک دهه اخیر شاهد رشد نوع خاصی از بیان و نوشتار در میان مردم هستیم. شیوه خاصی که در آن استفاده از کلمات بیگانه نیز به رشد بسیاری رسیده است. آن طور که تجربه نشان داده برای حفظ زبان معیار قبل از آنکه واژه ای بیگانه در زبان و ادبیات کشورمان جا خوش کند باید معادلی برای آن پیدا شود. در غیر این صورت همچنان که مردم با وجود تلاش مسئولان فرهنگستان حاضر به پذیرش واژه بالگرد به جای هلیکوپتر نیستند قادر به حذف واژه های بیگانه از زبان و ادبیات فارسی نخواهیم بود. در چنین شرایطی سرعت عمل و توجه به زمان از اهمیت بسیاری برخوردار است که نباید از آن غافل شویم. اسعدی، مطبوعات را در این زمینه دارای قدرت و دایره نفوذ بسیاری می داند و می گوید: «با انتشار گفت وگوها و گزارشهایی نظیر کاری که شما هم اکنون در قالب این گزارش انجام می دهید باید مدیران رسانه ها را متوجه اهمیت این مسأله ساخت. با توجه به این که هم اکنون در حال برگزاری سومین دوره از این جایزه هستیم درباره ارزیابی ام از وضعیت فعلی مطبوعات باید بگویم شرایط مطبوعات در زمینه درست نویسی و توجه به اصول یاد شده چندان مطلوب نیست. اگر بنا بر مقایسه مطبوعاتمان در عرصه بین المللی داشته باشیم باید به سراغ کشوری نظیر مصر برویم که شرایط آن بیشتر به ما شباهت دارد. اگر به این کشور و تاریخچه روزنامه نگاری آن نگاه کنید خواهید دید که طی دهه های اخیر روزنامه نگاران مطرحی از این کشور به جهان معرفی شده اند. اتفاقی که ما کمتر در آن موفق بوده ایم. مصداق این گفته را در بحث نوشتاری و گفتاری رسانه هایمان نیز می توان دید. باید این مسأله بررسی شود چراکه در همه حوزه های روزنامه نگاری بحث درست نویسی از جمله مباحث مهم به شمار می آید ولی ما در این عرصه با مشکلات عدیده ای روبه رو هستیم.» اسعدی معتقد است برطرف شدن مشکلاتی که هم اکنون در حفاظت از زبان معیار با آن مواجه هستیم از طریق تربیت روزنامه نگاران حرفه ای ممکن می شود؛ روزنامه نگارانی که بواسطه آموزش صحیح هم از نثر و هم از قلم خوبی برخوردار باشند. وی تأکید می کند که مطبوعات ما در همه بخش های آن با مشکلاتی روبه رو هستند که بحث نوشتاری و گفتاری جزء مهمی از آن به شمار می آید. مگر می شود بدون توجه به پایه های اولیه روزنامه نگاری، پایه های بعدی آن را چید و موفق شد. اسعدی با توجه به بررسی مطبوعات در خلال برگزاری این جایزه می گوید: «با در نظر گرفتن بحث درست نویسی در مطبوعات شاید بتوان نوعی تفکیک میان رسانه ها ایجاد کرد. البته شاید نتوان میان بخش خصوصی و دولتی تفکیک چندانی قائل شد. با وجود این بررسیها نشان داده که روزنامه های دولتی بیش از روزنامه های خصوصی این مسأله را رعایت می کنند. به عنوان نمونه برخی از روزنامه های دولتی نظیر روزنامه ایران در مقایسه با سایر روزنامه ها از ایرادهای نگارشی کمتری برخوردار هستند. علاوه بر این از بعد محتوایی و جریانسازی نیز توجه بیشتری به مطرح کردن چنین معضلاتی برای توجه هر چه بیشتر متولیان امر دارند. انتشار همین گزارشها و گفت وگوها را می توان به عنوان راهکاری برای حل آسیبی که از سوی رسانه ها متوجه زبان معیار شده برطرف کرد. در چنین شرایطی هدف از برگزاری جایزه مذکور معرفی و تشویق رسانه هایی است که در این زمینه عملکرد بهتری داشته اند و دارند.»  ورود افراد کم دانش به عرصه روزنامه نگاری محمد مهدی فرقانی، دکترای علوم ارتباطات و رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره وضعیت درست نویسی در رسانه های کشور می گوید: «از برگزاری این جشنواره و میزان موفقیت آن اطلاع چندانی ندارم ولی معتقدم که رسانه هایمان در شرایط فعلی وضعیت چندان خوبی در این زمینه ندارند. به عقیده من رسانه ها همیشه یکی از ابزارهای مهم زبان آموزی بوده اند و در تلاش برای گسترش زبان معیار بوده و هستند. از همین رو به طور کلی درست نویسی و درست گویی در رسانه ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. متأسفانه در سالهای اخیر شاهد تنزل روز افزون زبان معیار در رسانه هایمان هستیم. در این زمینه چه غلط نویسی املایی و چه غلط نویسی دستوری و همچنین محتوایی با سرعت قابل توجهی در حال گسترش است. گمان می کنم بخشی از این غلط نویسی معلول پایین بودن سطح دانش و از سویی پایین بودن اطلاعات و سطح آموزش در برخی روزنامه نگاران فعال در این حوزه است. این در حالی است که باید افرادی قدم به عرصه روزنامه نگاری بگذارند که به رعایت اصول صحیح نوشتاری وارد بوده و به آن متعهد باشند.» این پیشکسوت عرصه روزنامه نگاری معتقد است که برای برطرف شدن این قبیل مشکلات باید افرادی که خواهان فعالیت در این عرصه هستند قبل از آغاز کار تسلط کافی به اصول صحیح نوشتاری داشته باشند. یکی از مسائلی که در بروز مشکلاتی از این قبیل در عرصه روزنامه نگاری شاهد آن هستیم ورود فعالانی است که در این رشته تحصیل نکرده اند و اطلاعات تئوری و تجربی کافی ندارند. البته این نکته در مورد همه فعالان این حرفه صدق نمی کند و شاید قابلیت تعمیم به همه آنان را نداشته باشد. با وجود این نمی توان بر آن چشم پوشید. وی تصریح می کند: «علاوه بر لزوم تسلط فعالان عرصه رسانه به اصول نوشتن باید از محاوره ای نویسی بیش از حد مجاز آن خودداری کرد. متأسفانه با رشد شبکه های اجتماعی شاهد گسترش ادبیات خاص این وسایل ارتباط جمعی در میان رسانه ها هستیم. به جای آن که فضای روزنامه نگاری این شبکه ها را تحت تأثیر خود قرار دهد، رسانه ها تحت تأثیر آنها قرار گرفته اند. شاید بد نباشد که به یکی از شواهدم در یک هفته اخیر اشاره کنم. در روزهای اخیر یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کلاسم متنی را به من داد که روی آن متن چند سطری را برایم نوشته بود. جالب اینجاست که حتی متن این دانشجو هم با وجود مقطع و رشته ای که در آن مشغول تحصیل است از تعداد قابل توجهی غلط املایی رنج می برد. ایرادی که به وضوح به متن او وارد بود از جنس ایراداتی بود که از طریق شبکه های اجتماعی در حال گسترش است. شما تصور کنید وقتی یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد آن هم در رشته روزنامه نگاری با چنین آفتی روبه رو است شرایط نوشتاری مردم عادی به چه طریقی است!» فرقانی تأکید می کند: «با توجه به شرایط فعلی بیم آن می رود که زبان معیار از طریق عملکرد ضعیف برخی رسانه ها و همچنین شبکه های اجتماعی با آسیبی جدی روبه رو شود. مواجه شدن با این معضل و حل آن عزمی ملی طلب می کند تا از این طریق بتوانیم از میراث زبان و ادبیات فارسی حفاظت کنیم. حداقل از این طریق می توان از به ابتذال کشیده شدن این زبان کهن جلوگیری کرد. از سویی باید تلاش شود افرادی که در این عرصه قدم می گذارند از دانش و مطالعه کافی برخوردار باشند. البته اگر از حق نگذریم تمام این معضل را نمی توان به گردن فعالان عرصه روزنامه نگاری و از سویی دانشجویان و مطالعه کم آنان انداخت. سطح آموزش نیز در سالهای اخیر در دانشگاهها تنزل پیدا کرده است. زمانی که یک دانشجو از آموزش کافی و صحیحی برخوردار نباشد ما چگونه می توانیم از او انتظار عملکرد صحیحی داشته باشیم! از منظر پاسداشت خط و زبان فارسی فاجعه ای در حال وقوع است که منشأ آن همان گونه که اشاره شد دو عامل «فضای مجازی» و «فقر آموزشی» در دانشگاهها و فعالان این عرصه است.» این مدرس دانشگاه تأکید می کند که هر یک از رسانه ها فراتر از فضای دانشگاهی برای برطرف کردن مشکل مذکور وظیفه بزرگی بر عهده دارند. این که هر اقدام و آموزشی را که لازم است در اختیار روزنامه نگاران و خبرنگاران رسانه خود بگذارند تا شاهد برطرف شدن این مشکل باشیم. وی معتقد است که در شرایط فعلی حتی سردبیران برخی رسانه ها توجه چندانی به این مسأله ندارند. متنی که در نهایت به دست مخاطب می رسد باید کاملاً آراسته، پیراسته و فاقد هر گونه غلطی باشد. این وظیفه و رسالت هم اکنون در رسانه ها اعم از مکتوب و غیر مکتوب مغفول مانده است. همان گونه که تا این قسمت از گزارش خواندید در بحث بی توجهی به نحوه صحیح نگارش همواره نوک پیکان این گلایه متوجه مطبوعات بوده است. این در حالی است که تعدادمخاطبان همه رسانه های مکتوب کشور در نهایت قابل مقایسه با تعداد افرادی نیست که مخاطب رسانه ملی هستند. رسانه ای که بواسطه برخورداری از جادوی صدا و تصویر از اثرگذاری بیشتری برخوردار بوده و گستره مخاطبان آن نیز بسیار وسیع تر است. پاسخ متولیان برگزاری جایزه مذکور به این پرسش این است که امکان بررسی برنامه های رسانه ملی با امکانات فعلی وجود ندارد. درست نویسی تنها به شیوه املای کلمات محدود نمی شود حسن ذوالفقاری، دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و از جمله اعضای شورای سیاستگذاری این جایزه و همچنین مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. وی درباره ملاک داوران این جایزه در اختصاص عنوان رسانه برتر در حوزه درست نویسی می گوید: «درست نویسی در مطبوعات از چند منظر قابل بررسی است. یکی از منظر مسائل صوری و فنی که دربردارنده کاربرد صحیح املا فارسی، نشانه گذاری یا فصل و وصل کلمات آن هم بر اساس اصول فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. توجه به بهره نگرفتن از واژه های بیگانه هم مسأله دیگری است که در این حیطه قرار می گیرد. بخش دیگر توجه به مسائل ساختاری زبان است. زبان به کار گرفته شده در نشریات عمومی به زبان مردم نزدیک است. از همین رو انتظار می رود که فعالان رسانه ای به مباحثی نظیر کوتاه نویسی نیز توجه کنند، این در حالی است که برخی فعالان رسانه به جای رعایت این مسأله چند پیام را در یک جمله طولانی می آورند. درست نویسی تنها به رعایت شیوه صحیح املای کلمات محدود نمی شود.» آن طور که این مدرس دانشگاه می گوید: رسانه ای قادر به کسب عنوان برتر خواهد شد که علاوه بر رعایت رسم الخط صحیح کلمات به ایجاز نویسی و شیوه صحیح نوشتن در مطبوعات نیز توجه داشته باشد. وی تأکید می کند: «در بررسی آثار حتی به نوآوری نویسنده خبر، گزارش و… در مطالب توجه خواهیم کرد. به عنوان نمونه اگر سری به نوشته های روزنامه نگاران و خبرنگاران مطرح بزنید با خلاقیت و نوآوری آنان روبه رو خواهید شد. رعایت چنین مواردی به انتقال هر چه بیشتر پیام کمک می کند. مجموع مواردی که به بخشی از آن اشاره شد، آن چیزی است که درست نویسی نام دارد.بنابراین در این جایزه نه تنها اصول ساختاری نوشتن مورد نظر ماست بلکه به اصول حرفه ای روزنامه نگاری نیز توجه داریم. در آیین نامه ای که در فرهنگستان منتشر شده آمده ۵۰ درصد امتیازی که به روزنامه ها تعلق می گیرد به لحاظ رعایت مسائل فنی و صوری است. ۵۰ درصد باقی مانده نیز به رعایت مسائل زبانی بازمی گردد. البته با برگزاری یک جایزه انتظار نداریم که وضعیت زبان فارسی در رسانه ها بهبود پیداکند چراکه این مسأله به گذشت زمان بسیاری نیاز دارد. » وی هدف از راه اندازی این جایزه را تلاش برای برطرف شدن مشکلات فعلی می داند و تأکید می کند باید برای فراهم کردن زیرساختهای لازم برای ارتقای زبان رایج در رسانه ها تلاش کرد. در این زمینه باید برنامه ریزی شود تا بر مبنای آن بتوانیم بگوییم که به عنوان مثال طی ۱۰ سال آینده زبان مطبوعات نسبت به گذشته تغییر محسوسی داشته است. ذوالفقاری تصریح می کند: «حداقل باید تلاش شود که وضعیت زبان و ادبیات در رسانه هایمان از شرایط حاضر بدتر نشود و ما به همین مسأله هم راضی هستیم. در گذشته روزنامه ها و مطبوعاتی بودند که در آنها نویسندگانی مشغول فعالیت بودند که اغلب در زمره نویسندگان تراز اول بودند و شیوه نوشتار این افراد اغلب زبان معیاری برای دیگر فعالان این عرصه می شد. به عنوان نمونه خود ما زمانی در کلاس درس به شیوه نوشتار این افراد اشاره می کردیم، اما امروز خیلی عقبگرد داشته ایم و زبان در مطبوعات با کاستی های بسیاری روبه رو شده است. در یک زمانی روزنامه ها سردمدار نثر جدید در ادبیات فارسی شدند. » نثر فارسی در دوران مشروطه با تغییر بسیاری روبه رو شد. روزنامه نگاران آن دوره زبان محاوره ای را وارد نوشتار زبان فارسی کردند و آن را از حالت خشک و رسمی خارج کردند و از این دوره به بعد نثر قاجاری به نثر امروزی تبدیل شد. این فعال عرصه زبان و ادبیات فارسی در ادامه تصریح می کند: «از دوره مشروطه به بعد هر چه نگاه می کنیم، می بینیم برخی مطبوعات که زمانی سردمدار تغییر نثر شدند، امروز به پیچیده نویسی روی آورده اند. آنها برخلاف گذشته به جای ارتقای زبان و ادب فارسی منجر به وارد شدن آسیب به آن شده اند. رسالت اصلی رسانه ها پیام رسانی است. همان گونه که می دانید ارتباط با زبان شکل می گیرد و اگر قرار باشد که نتوانیم بخوبی از این زبان بهره بگیریم، نمی توانیم حتی رسالتی را انجام بدهیم که برای آن رسانه ها دایر کرده ایم. در شرایط فعلی برخی روزنامه ها به مسأله زبان معیار اهمیت بسیاری می دهند و در دنیای شغلی خود حتی به معیاری برای دیگر همکارانشان تبدیل می شوند. دایره نفوذ رسانه ها به اندازه ای است که با انتشار مطالبی با ساختار اشتباه به مرور تبدیل به الگویی برای گسترش آن در جامعه می شوند. از همین رو معتقدم که رسانه ها از قدرت بالایی در ارتقا یا تنزل وضعیت زبان و ادبیات فارسی برخوردارند. » آن طور که متولیان برگزاری این جایزه می گویند امسال ۲۰ خبرگزاری هم در دایره داوری قرار گرفته اند. ظاهراً در دوره های قبل خبرگزاری ها در زمره بررسی ها قرار نمی گرفتند اما در این دوره آثار آنان نیز از این جهت بررسی می شود. البته خبرگزاری ها با توجه به تفاوتی که با رسانه های مکتوب دارند با خودشان مقایسه می شوند تا نتیجه بررسی صحیح باشد. تلاش برگزارکنندگان این مراسم بر این بوده هر رسانه ای را تا حد ممکن با رسانه مشابه خود مقایسه کند. بایدتوجه کرد که رسانه ها علاوه بر تأثیرگذاری در بحث اطلاع رسانی و جریان سازی خبری در ارتباط با زبان و ادبیات فارسی نیز از اثرگذاری قابل توجهی برخوردار هستند. www.fa.shafaqna.com


سه شنبه ، ۲۸مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شفقنا]
[مشاهده در: www.fa.shafaqna.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن