تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819854317




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر نخست وزير پاکستان به واشنگتن براي گفتگو درباره طالبان |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سفر نخست وزير پاکستان به واشنگتن براي گفتگو درباره طالبان
چنین پیشرفتی پیامدهای اقتصادی مهمی برای پاکستان دارد که چهار میلیارد و 600 میلیون دلار کمک از آمریکا از سال 2009 دریافت کرده است. کمک آمریکا که برای سال 2016 پیش بینی شده است 794 میلیون دلار برآورد می شود.
کد خبر: ۵۴۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۸ - 20 October 2015


خبرگزاری فرانسه در گزارشی از اسلام آباد نوشت نواز شریف نخست وزیر پاکستان سه شنبه در آمریکا خواهد بود و قرار است واشنگتن را به بازگرداندن طالبان افغان به میز گفتگوها، چند روز پس از تصمیم واشنگتن در به تاخیر انداختن خروج نیروهای خود از افغانستان، تشویق کند.

پیشروی های نظامی اخیر طالبان، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا را به تجدید نظر در وعده تبلیغات انتخاباتی خود برای پایان دادن به مداخله افغانستان پیش از ترک کاخ سفید وادار کرده است.

او مجبور شد اعتراف کند نیروهای افغان آمادگی آن را ندارند که به تنهایی با شورشیان مبارزه کنند،‌
آمریکا پاکستان را یکی از منابع محدود نفوذ بر طالبان می داند.

شماری از تحلیلگران عقیده دارند واشنگتن قرار است از اقامت چهار روزه شریف برای برای وادار کردن او به برگزاری دور جدیدی از گفتگوهای صلح که امسال پس از اعلام مرگ ملاعمر قطع شد ،استفاده کند.

حسن عسکری تحلیلگر سیاسی پاکستان عقیده دارد:« آمریکا در این دیدار دو هدف دارد.»

وی افزود: «هدف نخست وارد کردن فشار بر پاکستان است تا این کشور طالبان افغانستان را به حضور در پای میز مذاکرات وادار کند و هدف دوم متقاعد کردن پاکستان به متوقف کردن فعالیت های طالبان افغان در خاک خود است.»

رابطه بین واشنگتن و اسلام آباد با تنش همراه شده و شاهد نوعی بی اعتمادی دوجانبه است. اسلام آباد که زمانی مهم ترین حامی طالبان افغانستان بود پس از حملات سپتامبر 2001 علیه آمریکا به طور رسمی تغییر اردوگاه داد.

اما شماری از مقامات آمریکایی گمان می کنند شورشیان همچنان از سازمان هایی در پاکستان از جمله دستگاه های اطلاعاتی قدرتمند این کشور حمایت دریافت می کنند.

کابل مکررا اتهاماتی مطرح می کند براساس آن پاکستان طالبان را میزبانی و اعضای این گروه را تشویق می کند و به آنان اجازه می دهد حملاتی را در افغانستان انجام دهند و سپس در آن طرف مرز ناپدید شوند.

آمریکا در گذشته پرداخت میلیون ها دلا رکمک به پاکستان را به پایبندی به مبارزه با شورشیان مشروط کرده است.

اسلام آباد تحت فشار آمریکا سال گذشته حمله ای نظامی را به مناطق قبایلی شمال پاکستان،‌ هم مرز با افغانستان که در آن شورشیان تا آن موقع بدون ترس از مجازات به فعالیت های خود مشغول بودند،‌ آغاز کرد.

بیش از همیشه پایان دادن به مناقشه افغانستان که به کشته شدن دهها هزار نفر در 14 سال اخیر شده است ،‌ضروری به نظر می رسد. طالبان که سال ها در موضع دفاعی قرار داشت در واقع اواخر سپتامبر بزرگترین پیروزی نظامی خود را از زمانی که از سال 2001 از قدرت برکنار شد با تصرف کوتاه مدت قندوز ، شهر مهم شمال افغانستان،‌ رقم زد.

ارتش افغانستان در نهایت این شهر را با حمایت نیروهای ویژه و هواپیماهای آمریکایی به بهای حمله ای به یک بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز که به کشته شدن 24 نفر از بیماران و کارکنان این شهر منجر شد،‌ بازپس گرفت.

تغییر عقیده باراک اوباما درباره خروج نیروهای آمریکایی (که 9800 نفر از آنان در نهایت قرار بود در سال 2016 در این کشور باقی بمانند)‌ درپی مجموعه ای از ناکامی های ماه های اخیر صورت می گیرد و دولت آمریکا قرار است از شریف برای تغییر مسیر اوضاع از شریف درخواست کمک کند.

اسلام آباد نخستین گفتگوهای مستقیم بین طالبان و دولت افغانستان را ژوئیه میزبانی کرده بود اما جلسه جدید گفتگوها به سبب اعلام مرگ ملاعمر ، سرکرده طالبان، کوتاه شده بود. شریف این ماه اطمینان داد تلاش خواهد کرد گفتگوها را از سربگیرد.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید بر نقش پاکستان در این گفتگوهای صلح تاکیدکرد. وی درگفتگو با خبرنگاران گفت: «صرف نظر از نقش دولت پاکستان،‌ همه در منطقه سودهای مهمی که پیشرفت در گفتگوهای مربوط به آشتی خواهد داشت،‌ اذعان می کنند.»

چنین پیشرفتی پیامدهای اقتصادی مهمی برای پاکستان دارد که چهار میلیارد و 600 میلیون دلار کمک از آمریکا از سال 2009 دریافت کرده است. کمک آمریکا که برای سال 2016 پیش بینی شده است 794 میلیون دلار برآورد می شود.

عسکری گفت: «پاکستان دراین جهت به پیش خواهد رفت تا کمک نظامی دریافت کند. نخست وزیر پاکستان احتمالا موفق خواهد شد این کمک را به دست آورد.»













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن