تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815552604




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسیب شناسی محرم در شهرستان گچساران


واضح آرشیو وب فارسی:کبنانیوز: آنچه که در شهرستان گچساران نمود عینی پیدا کرده است تعداد زیاد هیئات عزاداری در کوچه و محله ها و خلوت بودن آنها به تبع تعداد زیادشان است. در یک محله از شهر در کوچه دوم یک هیئت عزاداری و کوچه سوم هم یک هیئت عزاداری، به طوری که صدای بلندگوی این هیئات برای خودشان ایجاد مزاحمت می کندکبنانیوز؛ یاسر فتحی باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است برآن شدم که در این ایام سرشار از معنویت و شور حسینی نکاتی را در باب مشکلات و آسیب شناسی محرم در شهرستان گچساران بیان نمایم و این نوشتار به دور از تفکر جناحی و سهم خواهی شخصی می باشد و صرفا قدمی است در جهت نهی از منکر و گسترش معروف که امیدوارم هیچ کدام از دوستان و همشهریان از صراحت لهجه بنده ناراحت نشوند و اگر مشکلاتی هم در نحوه برگزاری مراسماتمان در این ایام وجود دارد با کمک هم و با محبت و دوستی برطرف نمائیم. عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) در مهم ترین کارکرد خود، سبب شده است تا یاد، نام و پیام های نهضت عاشورا زنده و جاوید بماند، و آموزه های آن به همه بشریت انتقال یابد. از این طریق، همه انسان ها ـ مسلمان و نامسلمان ـ در طول تاریخ، با آموزه هایی همچون: ستم ستیزی، آزادگی، شهادت طلبی، ایثار و حقیقت جویی آشنا شده اند. در این باره، این سخن از یک نویسنده غربی بسیار جالب توجه است: «اگر مورخان ما حقیقت این روز (عاشورا) را می دانستند و درک می کردند که عاشورا چه روزی است، این عزاداری را مجنونانه نمی پنداشتند; زیرا پیروان حسینی به واسطه عزاداری حسینی می دانند که پستی و زیر دستی و استعمار و استثمار را نباید قبول کرد: زیرا شعار پیشرو و آقای آن ها ندادنِ تن به زیر بار ظلم و ستم بود.» عزاداران حسینی، با شرکت در مراسم عزای امام حسین(علیه السلام)و یاران با وفایش، با شخصیت و عظمت روحی آنان آشنا می شوند، و آنان را انسان های کاملی می یابند که واجد صفات پسندیده صبر، وفا، استقامت، و از خود گذشتگی اند، و هر یک، الگو و اُسوه نیکی هایند. مهم تر اینکه عزاداران به یاد مظلومیت و مصیبت ایشان به سوگ می نشینند، می گریند، و بر سر و سینه می زنند، و از این طریق، شناخت خود را نسبت به آنان با پیوندی عاطفی، استحکام می بخشند. و اما در دیارمان گچساران که همیشه شور و شوق خاصی جهت برپایی مراسمات و هیئات عزاداری برای اباعبدالله الحسین وجود داشته است در سالهای اخیر به نظر می رسد که برپایی این مراسمات دچار انحرافاتی شده است و کم کم این رسوم اشتباه و غلط در حال نهادینه شدن است. حال که سوگ حسینی تا این حد برکت و اهمیت دارد، باید آن را مغتنم شمرد و رسومش را با شکوه تر و سازنده تر برگزار و از آن محافظت کرد و با زدودن آفات و پالایش و پیراستگی آن از سنت های غلط، از قدرت سازندگی بسیار بالای آن برخوردار شد و تحوّل بزرگی در ایمانمان در برابر کفار و استکبار به وجود آورد. اهداف برپایی مراسم این مراسم نقش بسیاری در رشد باورهای مذهبی و فضایل و کرامت های انسانی و فراموش نشدن خاطره سلحشوران عاشورا و شناساندن مقام ائمه و افشاگری جنایات بیدادگران داشته و دارای پیامدهای زیر بوده است: بزرگداشت شعائر الهی، نمایش جلوه تام و تمام تولّی و تبرّی، احیای اهداف و مقاصد والای آن حضرت، ابلاغ مظلومیت آل علی(علیه السلام) به گوش تاریخ، انتقال معارف و احکام الهی و صیانت دین از انحراف و هجوم دشمنان. با تشکیل مجالس عزای حسینی روحیه فداکاری و ایثار و حسّ عدالت خواهی و انتقام جویی از ستمگران، زنده و تقویت، و صبر و خویشتن داری در مشکلات افزون می شود. یادآوری نهضت حسین(علیه السلام)، نیرومند ترین انگیزه ها را در جهت توسعه امر به معروف و جلوگیری از زشتی ها ایجاد می کند و آتش انقلاب های خونین علیه ستمگران را افروخته نگه می دارد و تجدید بیعت با امامان و ادای اجر رسالت نبوی تا حدودی ادا می شود. به پاداشتن عزاداری امام حسین(علیه السلام) همچون حج ابراهیمی عامل اتحاد عاطفی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مسلمانان است که با پول و امکانات مادی، دشوار، بلکه نزدیک به محال است که به دست اید. حال به آسیب هایی که ممکن است در آینده نه چندان دور به واسطه مشکلاتی که وجود دارد گریبانگیر ما در شهرستان گچساران شود می پردازم: مراسم عزاداری، بدون سخنرانی یکی از آسیب ها که احساس میکنم بزرگترین آسیب است، اجرای برخی مراسم ها بدون حضور سخنران است. از آنجایی که سخنران شعور مخاطب را تقویت می کند و مداح هم شور حسینی را بالا می برد، لذا اگر صرفاً به شور پرداخته شود مجالس به انحراف کشیده خواهند شد پس شایسته است که به هیچ عنوان سخنرانی از مجالس عزا حذف نشود. و این دو (مداحی و سخنرانی) همواره در کنار هم قرار گیرند. لذا در بسیاری از هیئات سخنرانی وجود ندارد و جوان امروزی بدون آگاهی از تاریخچه عاشورا و دلایل قیام حضرت اباعبدالله فقط در یک حرکت احساسی بدون مقدمه با شروع مداحی شروع به سینه زدن می کند و هیچ پشتوانه فکری و اصولی برای سینه زدن و عزاداری کردن حاکم نیست و جوان های دهه های دورتر هرچه از قیام عاشورا می دانستند صرفا از این ده روز عزاداری و سخنرانی وعاظ بوده است و چون روح این سخنرانی ها در کالبد جسم که همان سینه زنی است نشسته بود و همین تفکر باعث پدید آمدن جوانان نسل انقلاب و جنگ شد پس لذا بسیار حیاتی و مهم است که اجازه ندهیم هیچ هیئتی بدون سخنرانی و آگاهی بخشی مخصوصا برای نسل دهه های هفتاد و هشتاد مراسم خود را آغاز کند. مراسم عزاداری و بانیان کم سواد یا بی سواد گاهاً مشاهده می شود که مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین بانیانی دارند که متاسفانه فهم ابتدایی از دین نداشته و مسئولیت سنگین هیئت داری به او سپرده شده است و اصولاً اینگونه است که تقریباً هرکس تقاضای ثبت هیئت کند شرایط پذیرش بسیار راحت است و این خود به مرور به دلیل کم توانی این افراد در گرداندن هیئت و استفاده از راه های صحیح و ناصحیح جهت شلوغ کردن هیئت خود موجب بدعت در مراسم عزاداری شده و قطعاً آنگونه که باید به اصول برپایی مراسم پرداخته نمی شود که عدم استفاده از سخنران و واعظ در مراسمات و تشریح دین و فلسفه قیام خود نشات گرفته از همین ناآگاهی و کم سوادی بعضی از هیئت داران می باشد. تعدد هیئات آنچه که در شهرستان گچساران نمود عینی پیدا کرده است تعداد زیاد هیئات عزاداری در کوچه و محله ها و خلوت بودن آنها به تبع تعداد زیادشان است. در یک محله از شهر در کوچه دوم یک هیئت عزاداری و کوچه سوم هم یک هیئت عزاداری، به طوری که صدای بلندگوی این هیئات برای خودشان ایجاد مزاحمت می کند یا در منطقه پانصد دستگاه بیش از ۱۰ هیئت وجود دارد که واقعا منطقی به نظر نمی رسد و حتی بعضی از این مراسمات در فاصله کمتر از هزار متر از هم قرار دارند که چنین مراسمات خلوتی در شأن مراسم اباعبدالله الحسین(ع) نیست. تعداد و گستردگی زیاد مجالس عزاداری، موجب شده که علما و روحانیون برجسته نتوانند نظارت گذشته را بر این مجالس اعمال کنند و این خود عامل مهمی در ضعف منبر و وعظ به حساب می آید. ایجاد رنگ و بوی تفرقه با هیئات طایفه ای و گروهی در طول سالیان اخیر کم کم با تعدد هیئت های عزاداری مشاهده می کنیم که هیئت قشقایی ها، باوی ها، دهدشتی ها و … ظهور پیدا کرده اند و غالباً هرکس در هیئت خود حضور پیدا می کند و این خود بزرگترین عامل تفرقه در شهرستان ماست که اگر می بینیم در شهر زنجان یا اردبیل یا یزد هیئت های عزاداری ابهت دارند و رنگ و بوی معنوی به خود دارند به دلیل اتحاد مردم این شهرها در هیئات و عدم نامگذاری طایفه ای و گروهی در این مراسمات است که می طلبد در شهر ما هم تعدد هیئات کم شده و رنگ و بوی طایفه ای از آن برداشته شود تا شکوه مراسمات ما بیشتر جلوه کند و معنویت در آن بیشتر شود. کما اینکه این رنگ و بوی طایفه ای به مرور در انتخابات و مسائل سیاسی و فرهنگی نمود پیدا کرده و قطعا مشکل ساز خواهد شد. عدم وجود متولی جهت ساماندهی بانوان برای مراسم عزاداری آنچه که بیشتر از همه در مراسمات توجه عزاداران را به خود جلب می کند وجود بانوان ما در پیاده روها و حاشیه مراسمات است که فقط نظاره گر هستند و آقایان یا در وسط میدان مشغول عزاداری و یا در آن سوی دیگر مشغول نظاره عزاداری و این خود از بی برنامگی دوستان صاحب هیئت در ساماندهی عزاداری بانوان مومنه ما حکایت دارد و گاه خود فساد انگیز می باشد لذا در این مورد حتما باید متولیان امر فرهنگ و دین در شهرستان فکری به حال این معضل کرده و عزاداری بانوان سر و سامان داده شود که این قشر از جامعه فقط نظاره گر نباشند و خود هم در مکان مخصوص به خودشان و هیئت مخصوص بانوان به برپایی مراسم و عزاداری مشغول شوند که قطعا در بسیاری از جهات آثار و نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. مداحانی که سواد مداحی ندارند آسیب دیگر اینکه برخی مداحان از مجالس، صرفاً به خاطر داشتن صدای خوش، به مداحی می پردازند و از حداقل سواد مداحی نیز بی بهره اند. این مداحان صرفاً با تقلید از سی دی های مداحان مطرح کشور مجالس شان را اداره می کنند و هیچ نوآوری در کارشان ندارند. از آنجایی که یک مداح باید در زمینه های مختلف مانند: مقتل خوانی، تاریخ اسلام، حفظ شعر و … تبحر داشته باشد، لذا عدم آشنایی او با این موارد باعث آسیب جدی به این مجالس می شود. متأسفانه شاهد هستیم که برخی مداحی را وسیله ای برای امرار معاش قرار داده و با دریافت قیمت های بالا مداحی می کنند. این رفتار کاسبکارانه با مداحی، سبب آسیب به مجالس عزاداری می شود. برخی از اساتید مداحی نه تنها مداحان را از گرفتن پول در ازای مداحی کردن منع می کنند، بلکه به شاگردان شان می گویند که از مردم انتظار صله نداشته باشید و در صورتی که در مجلسی به شما پولی داده شد از شمردن آن خودداری کنید، چرا که شمردن مبلغ هدیه داده شده باعث می شود که خدای ناکرده مداح، در دام شیطان بیفتد و از لحاظ کیفیت اجرا، بین مجالس مختلف، فرق بگذارد، به طوری که در مجلسی که پول بیشتری به او داده شده بهتر بخواند و گاهی آسیب بسیار بزرگتری متوجه ماست که بعضی مداحان که البته تعدادشان انگشت شمار است مداحی را سکوی پرتاب و ترقی خود قرار داده اند و لذا لازم است نظارت کافی در این مورد صورت پذیرد و بلندگوی مراسمات عزاداری در دست هرکسی تحت عنوان مداح قرار نگیرد مخصوصا افراد بدنام و ناصالح. لذا با توجه به مشکلات مطرح شده لزوم تشکیل شورایی متشکل از صاحب نظران دینی – فرهنگی و بررسی و آسیب شناسی دقیق این ایام و ارایه راهکارهای مناسب جهت برگزاری باشکوه و صحیح مراسمات این دهه الزامی می باشد که هم موجب رضایت حضرت امام حسین (ع) گردند و هم باعث تقویت روح دین و آزادگی در جامعه و مخصوصا جوانان گردند.


دوشنبه ، ۲۷مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کبنانیوز]
[مشاهده در: www.kebnanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن