واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: گروه فرهنگ و هنر - اصولا هدف از گوش دادن به مداحی،شنیدن کرامات و فضائل اهل بیت ( ع ) و مصائب آن هاست و مداح واقعی کسی است که زمان زیادی را صرف تحلیل و تحقیق در درستی و نادرستی متونی کند که قرار است برای مستمعین خود مطرح نماید تا بهتر بتواند گوشه ای از مظلومیت خاندان عصمت و طهارت (ع) را برای آنان ترسیم کند. مداحی عموما باید روح شنونده را به پرواز در بیاورد و از لحاظ معنا پربار و سراسر حقیقت باشد.اما در چند سال اخیر در مداحی ها انحرافات و غفلت هایی در حال صورت گرفتن است که شعائر مذهبی را به مخاطره انداخته است و گاهی سبب پایین آوردن قداست اهل بیت (ع) در نظر شنونده می گردد. به این نمونه توجه بفرمایید: (هر شب به شما تک می زنم، تو جواب ندی پیامک می زنم !!) نکته ی دیگری که قابل توجه است اجرای برخی مداحی ها همراه با موسیقی است و این روش قطعاً مورد رضایت ائمه (س) نخواهد بود. وقتی مداحی به جای تاثیرگذاری معنوی و ایجاد تامل برای مخاطب،تکان دادن سر را برای او به ارمغان بیاورد یعنی یک جای کار ایراد دارد .منطقی است که از ورود طرب به هیئت ها اجتناب گردد و حرمت و قداست اینگونه مجالس در نظر گرفته شود. از دیگر ایرادات وارد به برخی شیوه های مداحی،کفرگویی و نیز تخریب شخصیت و جایگاه عزاداران حسینی است، چرا که تولید صداهای نامتعارف نه ذکر عزاداری است و نه در شان محبین و عزاداران اهل بیت (ع). متاسفانه بعضی از مداحان با ادغام ذکر نام مقدس اباعبدالله الحسین (ع) با اصوات غیرطبیعی به عنوان راهی جهت ابراز ارادت و به نمایش گذاشتن میزان حقارت خویش در برابر مقام والای ائمه (ع) به عزاداران شورو هیجانی کاذب وارد می کنند که احتمالا با مرثیه خوانی های سنتی رابطه ای نخواهد داشت . از مخرب ترین اشتباهات رایج اخیر، ورود بدون سند در دستگاه عزاداری است. همچنین نزدیکی بسیار خطرناک آیین غربی به دستگاه عزاداری و ایجاد خشونت کاذب برای شنونده از دیگر ایرادات وارد به برخی مجالس عزاداری است که بسی قابل تامل است. نزدیکی غیرطبیعی برخی مضامین خاص به دستگاه مداحی جای تاملی دقیق در ورود یک جریان اعتقادی در متن عزاداری امام حسین(ع) دارد و اندکی بی توجهی برای زمینه سازی سوء استفاده دشمنان اهل بیت (ع) از این اشتباهات و غفلت ها کافی است و مسلما نتیجه بسیار تلخی هم خواهد داشت. روا نیست در مصیبت خوانی برای خاندان عصمت (ع) از اشعار با مضامین سست و نیز از ترانه های تلویزیونی استفاده شود و باید دقت کرد که در مسیر ادای حق ائمه معصومین (ع) مرثیه های مجالس عزاداری آنان هم سبک با ترانه های مجالس گناه دشمنان آن ها نباشند.حواسمان باشد مبادا پرچم امام حسین (ع) را بر سر نیزه کنیم و به نام ایشان از خدای او و شارع مقدس نافرمانی نماییم. حقیقتا بهای خون حضرت سیدالشهدا این مدل نوحه خوانی ها و عزاداری ها نیست. حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده، کارشناس مسائل فقهی به پرتکرارترین سوالات، مطابق با فتاوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای پاسخ داده اند که به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم: یک عزاداری مورد رضایت اهل بیت علیهم السلام چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ در جواب باید عرض کنیم عزاداری دو حیث دارد: یک حیث محتوایی است و مطالبی که گفته می شود، یک حیث قالب و شیوه عزاداری است. از نظر محتوا آنچه که گفته می شود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد، یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام اباعبدالله علیه السلام و معصومین علیهم السلام نباشد و همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مومنین و عزاداران هم نباشد؛ یعنی از نظر محتوا مطالب مستند باشد، خلاف عقاید مکتب اهل بیت علیهم السلام نباشد، خلاف مرام اهل بیت علیهم السلام نباشد. نسبت به شیوه عزادارای اولا همراه با کار حرام نباشد مثل موسیقی حرام و امثال اینها، و موجب وهن مذهب هم نباشد، یعنی کاری نکنند که سوژه به دست دشمنان بیفتد و با این شیوه عزاداری که داریم، آنها علیه مکتب اهل بیت علیهم السلام و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام تبلیغ سوء داشته باشند. اجمالا این را می توانیم ویژگی های عزاداری مناسب مورد رضایت اهل بیت علیهم السلام برشماریم. آیا گفتن ذکر حسین علیه السلام در سینه زنی و به اصطلاح شور تند و پشت سر هم، بی احترامی است و اشکال شرعی دارد؟ آیا این مصداق غنای روضه خوانی است؟ ظاهرا مصداق غنا نباشد، اما باز یک توصیه ای رهبر انقلاب داشتند به برخی از مداحان که تکرار این الفاظ ثمره چندانی ندارد و عین عبارت این بود که فرمودند "این مداحی شما، نوحه خوانی شما باید حکم یک منبر آموزنده را داشته باشد". یعنی قصیده هایی را بخوانید ، مطالبی را داشته باشید که مردم بر معرفت شان نسبت به ائمه اطهار علیهم السلام و تاریخی که گذشته است، وقایعی که در عاشورا اتفاق افتاده است اطلاع بیشتری پیدا کنند؛ باید یک منبر آموزنده باشد. و می فرمودند که تکرار این الفاظ ثمره ای ندارد. البته نمی توانیم به طور کلی بگوییم حرام است؛ نه، حرام نیست و به عنوان یک فتوا نیست. به عنوان یک توصیه که به جای تکرار این الفاظ مطالبی گفته شود که برای مخاطبین ضمن اینکه عزاداری هست مفید هم باشد و بر معرفت آنها بیفزاید و چیز یاد بگیرند. نظر حضرت آقا در مورد الفاظی که در عزاداری ها و نوحه ها استفاده میشود و در شان یک مسلمان و حتی انسان نیست و نسبت دادن یکسری الفاظ رکیک به خود چه حکمی دارد؟ کلا در عزاداری آن نزاکت و سنگینی و وزانت عزاداری باید حفظ شود. در پاسخ یکی از سوال ها ما اشاره کردیم که هم باید از مطالبی که حرام است - مثل کذب مثل غلو نسبت به ائمه اطهار علیهم السلام - پرهیز شود و هم باید از مطالبی که دون شان یک مسلمان است، پرهیز شود. اصلا اسلام پیروان خودش را وزین ، سنگین و باوقار می پسندد. شما نگاه کنید از جمله لباس های حرام، لباس شهرت است و لباس شهرت یعنی لباس سبک، لباسی که در شان یک مسلمان نیست، لباسی که از نظر رنگ، دوخت یا کیفیت پوشیدن یا حتی اندراس به گونه ای است که اگر طرف بپوشد در جامعه انگشت نما می شود، این در شان یک مسلمان نیست. لذا در تعابیری که خوانده می شود در نوحه ها ولو حالا در مقام اظهار ارادت به معصومین علیهم السلام یا به اباعبدالله علیه السلام باشد، اما در شان یک مومن نیست چنین الفاظی به کار ببرد، و در عزاداری از آن پرهیز شود. یک مداح باید چگونه باشد و چگونه رفتار کند؟ خب ظاهرا از اوصاف نفسانی او نمی پرسند و از سایر اعمال عبادی او هم سوال نشده است. از سوال فهمیده می شود در خصوص کار مداحی است. در خصوص یکی از سوال ها ما اشاره کردیم آنچه که در منبرها گفته می شود به عنوان موعظه مردم یا نقل تاریخ عاشورا و امثال اینها یا ذکر مصیبت. اولا باید دروغ نباشد، ثانیا غلو نسبت به معصومین علیهم السلام نباشد، یعنی زیاده از حد. مقام آنها خیلی بالاست اما به هر حال در مقام عصمت و امامت، یا پیامبر صلی الله علیه آله وسلم، در مقام نبوت هستند، دیگر بالاتر از آن نیست، دیگر خودشان نهی فرمودند که نسبت به ما غلو نداشته باشید، زیاده روی نداشته باشید. همچنین مطالب خلاف و حرام که خدای ناکرده مثل غیبت دیگران، تنقیص مومن، تحقیر مومن، و مطالبی که در شان معصومین علیهم السلام نیست، مطالبی که در شان مومنین نیست چنین مطالبی را نباید بگویند. الفاظ زشت و رکیک اینها را نباید بگویند در مداحی ها و در مطالبی که ارائه می شود. و همچنین از آن طرف ممکن است در مداحی ها مطالب بدی نباشد، اما به گونه ای ارائه شود که دشمنان از آن سواستفاده کنند علیه مکتب اهل بیت علیهم السلام یا پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام، آن هم باید مراعات شود. ضمن اینکه آن مداح باید کارش خالصا و لله باشد، یعنی برای خدا باشد به دور از ریا و خودنمایی. حالا ممکن است مزدی هم بدهند مزدی هم بگیرد، اما برای مزد نباشد. به هر حال برای اینکه اجر و ثواب عزاداری را ببرند. همچنین مداحی آموزنده باشد. من یاد دارم در جایی حضور داشتم که حضرت آقا به دو نفر از مداحان معروف کشور که در دو جلسه جداگانه هم بودند بعد از مراسمی که داشتند در حضور آقا و مجلس عزایی که آقا برپا می کنند، بعد از اینکه خدمت آقا رسیدند من از نزدیک می شنیدم که حضرت آقا فرمودند این مداحی شما باید منبر آموزنده باشد. بعد توصیه کردند قصیده هایی را بگردید پیدا کنید و یادم هست از دیوان صائب هم نام بردند که فرمودند در دیوان صائب هست از این قصیده های پرمغز و پرمحتوا می توانید استفاده کنید و مداحی شما باید یک منبر آموزنده باشد که مخاطبان شما مطلب یاد بگیرند و بر معرفت شان افزوده شود. مطالب تاریخی مربوط به ائمه اطهار علیهم السلام، مصائبی که بر آنها وارد شده است، جنایاتی که دشمنان آنها مرتکب شده اند، اینها در مداحی باشد ان شاالله.
دوشنبه ، ۲۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابتکار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]