تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820643137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاکيد ابتکار بر عزم ملي براي مقابله با پديده گرد و غبار


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۱۴ب.ظ)
تاکيد ابتکار بر عزم ملي براي مقابله با پديده گرد و غبار موج - کميته راهبردي ستاد مقابله با پديده گرد و غبار با حضور معاونان رئيس جمهور و نمايندگان دستگاه‌هاي مسوول در محل سازمان حفاظت محيط زيست تشکيل جلسه داد.
به گزارش خبرگزاري موج، معصومه ابتکار، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، با اشاره به گسترش روز افزون پديده گرد و غبار در کشور و ابعاد و کانون‌هاي آن گفت: پديده گرد و غبار در پيوند با موضوع تغيير اقليم قرار دارد و از اين رو در کليه برنامه ريزي‌ها علاوه بر تمرکز روي مباحث و روش‌هاي مقابله اي بايد به برنامه‌هاي سازگاري هم توجه داشت.
ابتکار ادامه داد: سازگاري با پديده تغيير اقليم همان موضوعي است که مورد غفلت واقع شده ولي امروز با توجه به اهميت بحث گرد و غبار در کشور و مباحث علمي که در جنبه‌هاي مختلف اين پديده وجود دارد، سازگاري نيز در کانون توجه قرار گرفته است.
معاون رئيس جمهور با بيان اينکه بخش مهمي از گرد و غبار ايران داراي منشاء خارجي است، افزود: پيش بيني‌ها حاکي از افزايش يا ايجاد کانون‌هاي خارجي جديد براي گرد و غبار ايران است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن اشاره به گستردگي ابعاد پديده گرد و غبار، گفت: وزارت جهاد کشاورزي مي‌تواند نقش بسيار مهم و کليدي در کنترل کانون‌هاي داخلي گرد و غبار داشته باشد؛ زيرا بررسي‌هاي اخير نشان مي‌دهد، اراضي کشاورزي رها شده و مراتعي که به دليل چراي بيش از حد دام تبديل به بيابان شده از جمله کانون‌هاي داخلي گرد و غبار در کشور است.
وي با تاکيد بر لزوم اصلاح و بازنگري در سياست‌هاي کلان کشور؛ به ويژه در حوزه‌هايي همچون کشاورزي و دامداري، تصريح کرد: روش‌هاي سنتي پاسخگوي شرايط کنوني نيست و ضرورت نگاه علمي و دانش بنيان و تغير سياست‌ها کلان و برنامه ريزي‌هاي منطبق با شرايط کنوني بسيار جدي است.
معاون رئيس جمهور تغيير الگوي کشت و آبياري را از جمله راهکارهاي ضروري در بحث سازگاري دانست و از پيشنهاد ستاري مبني بر گسترش کشت گياهان دارويي استقبال کرد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان کرد: برنامه‌هاي مقابله با پديده گرد و غبار در کشور؛ به ويژه در استان‌هايي که تحت تأثير بيشتر اين پديده قرار دارند همچون خوزستان، سيستان و بلوچستان و ايلام با جديت در حال پيگيري و انجام است.
ابتکار تقويت نگاه و اقدام فرابخشي را از مهم‌ترين دلايل فعاليت ستاد مقابله با پديده گرد و غبار دانست و افزود: اين موضوع بيانگر عزم و اراده ملي و دولت براي رفع پديده گرد و غبار و مشکلات ناشي از آن است.
وي گفت: گرد و غبار، منابع طبيعي، کشاورزي، سلامت و بهداشت مردم و بسياري از حوزه‌هاي ديگر را تحت تأثير قرار داده است و از اين رو ضرورت دارد کليه دستگاه‌ها هماهنگ با هم در جهت مقابله با اين پديده و آثار سوء آن فعاليت کنند.

اعلام آمادگي معاون علم و فناوري رئيس جمهور براي همکاري در مقابله با پديده گرد و غبار
سورنا ستاري، معاون علم و فناوري رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان، با اشاره به نقش دستگاه متبوع خود در اين موضوع، گفت: نقش معاونت علمي و فناوري بحث فناوري‌هاي نوين است؛ زيرا با فناوري‌ها و روش‌هاي قديمي نمي‌توان با پديده گرد و غبار مقابله کرد.
ستاري افزود: روش‌ها و فناوري‌هاي سنتي اگرچه داراي مزايا و کارايي‌هايي باشند اما به جهت گسترش ابعاد پديده، در شرايط کنوني از کارايي لازم برخوردار نيستند.
معاون علم و فناوري رئيس جمهور با اعلام آمادگي سازمان متبوع خود براي همکاري در بعد علمي و فناوري، اظهار کرد: اين همکاري‌ها هم اکنون نيز وجود دارد ولي براي افزايش کميت و کيفيت آن نياز به شرح دقيق خواست‌ها و مسائل موجود است.
رئيس بنياد ملي نخبگان افزود: هم اکنون براي رسيدن به بهترين روش براي مقابله با کانون‌هاي داخلي گرد و غبار با همکاري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري در مناطقي به صورت پايلوت، انواع مختلف مالچ و کاشت گياهان مختلف مورد آزمايش قرار گرفته است.
وي ادامه داد: اگرچه دنيا پيشرفت بسيار زيادي در حوزه مالچ پاشي داشته است اما شرايط اقليمي ايران بسيار متفاوت است و از اين رو نياز به دقت نظر بيشتري دارد.
ستاري به فعاليت شرکت‌هاي دانش بنيان زيرمجموعه معاونت خود نيز اشاره اي داشت و افزود: توليد ماسک با قدرت فيلتر ذرات زير 2.5 ميکرون يکي از اين فعاليت‌هاست.
معاون علم و فناوري رئيس جمهور از پهپادها به عنوان يکي از ابزار مهم براي شناسايي کانون‌هاي گرد و غبار نام برد و گفت: با توجه به شروع فصل بارش، امکان بهره گيري از پهپادها براي شناسايي ايجاد شده است.
رئيس بنياد ملي نخبگان حوزه هواشناسي و هشدار سريع را از ديگر حوزه‌هاي مشترک همکاري در برنامه‌هاي مقابله اي با پديده گرد و غبار دانست و گفت: فرصتي براي از دست دادن وجود ندارد و بايد به صورت عملياتي اقدام کرد.
ستاري از گياهان دارويي به دليل سودآوري بالا و مصرف کم تر آب به عنوان يکي از راه‌هاي حفظ کشاورزي همزمان با اصلاح الگوي کشت و آبياري نام برد و براي همکاري در اين زمينه نيز اعلام آمادگي کرد.
سعيد متصدي، معاون سازمان حفاظت محيط زيست، نيز با تاکيد بر ضرورت استفاده از توان و ظرفيت تمام دستگاه‌ها براي مقابله با پديده گرد و غبار، گفت: حل و فصل معضل گرد و غبار به تنهايي از عهده هيچ ارگان و سازماني بر نمي‌آيد و از اين رو فعاليت فرابخشي و به دور از موازي کاري براي مقابله با اين پديده ضروري است.
ضياء الدين شعاعي، مدير ملي مقابله با پديده گرد و غبار، نيز در ابتداي جلسه گزارشي از روند فعاليت‌ها و نحوه تدوين آيين نامه اجرايي مقابله با پديده گرد و غبار ارائه داد و گفت: در هر جلسه از کارگروه يکي از استان‌هاي درگير با پديده گرد و غبار به شرح اقدامات و فعاليت‌هاي صورت گرفته در استان براي مقابله با اين پديده مي‌پردازند.
همچنين احمدرضا لاهيجان زاده، مدير کل حفاظت محيط زيست استان خوزستان، به عنوان يکي از مهم‌ترين استان‌هاي درگير با پديده گرد و غبار، گزارشي از وضعيت کنوني استان و فعاليت‌ها و اقدامات صورت گرفته براي مقابله با اين پديده ارائه داد.
اعضاي حاضر در جلسه ضمن ارائه ديدگاه‌ها و پيشنهادات خود در خصوص آيين نامه اجرايي مقابله با پديده گرد و غبار، به کليات اين آيين نامه رأي مثبت دادند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن