تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820851937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاعر جوان اسلام آبادی: شعر را موجودی جاندار میخوانم


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


شاعر جوان اسلام آبادی: شعر را موجودی جاندار میخوانم استان‌ها > کرمانشاه - گاهی صحبت روی مقوله شعر بودن یا نبودن به نا کجا آباد میکشد، اما من شعر را موجودی جاندار میخوانم و هر آنکه القا کننده احساسی باشد شعرش میدانم.

به گزارش خبرآنلاین، برخی با دیدن افراد معلول ، تصور افرادی ناتوان را در ذهن می سازند و همین باعث آه کشیدن آنها می شود و این آه تصوری در ذهن من و تو می سازد که پای ترحم و دلسوزی را به میان میکشد. اما برخی از افراد نیز با دیدن افراد معلول آهی از روی تحسین می کشند تحسین به اینکه فرد معلول توانسته است با جسمی هر چند کم توان ، این چنین امیدوار و فعال باشد.
معین شاهویسی شاعر و نویسنده اسلام آبادی یکی از معلولانی است که توانسته در ناتوانی ظاهری اوج بگیرد.
در زیر متن گفتگوی خبرنگار ما با این شاعر جوان را می خوانید:
لطفا خودتان را معرفی کنید؟
با عرض سلام معین شاهویسی هستم مدرس کلاسهای کارگاهی و دستور زبان کردی و عضو انجمن خوش نویسان شهرستان اسلام آباد غرب.
از بحران های ناشی و بازتاب های مسئله معلولیت تان در جامعه و تاثیرات آن بر روی وجودیت شعرتان برای ما بگویید؟
در مرحله اول باید گفت من با ارزش های این مقوله خودی شناخته ام نه با ضد ارزش هایش و اما هر انسانی در هر برهه زمانی با نوعی معلولیت همگام است ، من هم به مقداری با ناتوانی در تعادل ، ارتباط و این مقوله سالها پیش به سراغم آمده است ،اما من در گرو این مسئله بسیار مسرور و سربلند بوده ام چرا که تا حدی تکیه بر بی تعادلیم را فاتح قله های برتر شعریت میدانم و وجودیت خود را در درک تمایزان جسمی با دیگران می بینم.
در درجه اول ذهنیت جامعه و درجه دوم برداشت خودتان از موقعیت فعلی تان چیست ؟
انسان که از واژه جامعه نمایان است اقشار جامع گرا تشکیلش داده اند و اما من آدمی را می ستایم که در درک داشته ها و نداشته هایش پیشرو باشد که بنا به این مسئله و جریانات تاثیر گذار چنین مسایلی بر روی موقعیتش در جامعه از زبان دوستان شاعرم میگویم که بنده به دلایل همین مشکلات بیمارستانی دو سالی از شعر و ادبیات دور بودم اما بر خلاف هر اندیشه ای انسان به وادی شعر و ادب برگشتم که مخاطبینم معین را با چنین مشکلاتی اما با اندیشه ای فرانگرانه می ستودند و خدا را شاکرم که با انکه یک چیز را تا حدی ندارم اما خیلی از افکار و اندیشه های دست نیافتنی با من است.
میخواهم معنی شعر را از زبان شما بشنوم و ملاک تشخیص یک شعر خوب نسبت به دیدگاه شما چه می تواند باشد؟
گاهی صحبت روی مقوله شعر بودن یا نبودن به نا کجا آباد میکشد، اما من شعر را موجودی جاندار میخوانم و هر آنکه القا کننده احساسی باشد شعرش میدانم.  

  تا کنون مجموعه از اشعارتان را به چاپ رسانده اید؟ بله-مجموعه سزرگه تلفیق عروض و هجا در سال 93
البته من نویسنده مقالات از جمله کرمانشاه مبدا عاشقانه های سوزناک ، استایل غزل پست مدرن کردی ، نقد زبانی شعرای دهه ی اخیر با تکیه بر گویش کردی کلهری
درباره مجموعه سزرگه و بازتاب آن در زیر ساختهای شعر کردی کلهری صحبت بفرمایید؟
شعر کردی اندیشه ای دور و دراز دارد اما من در سزرگه بر این بوده ام که توانسته باشم دریچه دیدی کوچک به دنیایی ادبیات کلهری با تلفیق عروض و هجا به جهت نمایش پتانسیل های زبانی یک شاعر کرد که طراوت بخش روح و روان است را باز کرده باشم ، سزرگه مجموعه ای است کلاسیک شامل غزلیات مثنویها و دو بیتی هایی با مضمون حماسی ، عاشقانه،روایی ، ایلیایی و نوستالژی در زیر ساختی آوایی که یقین دارم هجای شعر کردی زمینه ساز و پیدایش عروض در شعر فارسی بوده است.
لطفا بیان فرمایید که در چه جشنواره های شرکت داشته اید و برنده جایزه شدید؟
* جشنواره بین المللی فجر تهران در سال 93
* جشنواره بین المللی یار و یادگار جماران ،تهران در سال 93
* جشنواره ملی باران ، در استان گیلان، درسال 92
* جشنواره ملی کویر در استان یزد ، درسال 93
* جشنواره بین المللی امام موسی صدر در تهران سال 94 و در جشنواره بین الملی امام موسی صدر بعنوان شاعر برگزیده انتخاب شدم. غیر از سرایش شعر در عرصه های دیگر هم فعالیت دارید؟
من ماهیت هنر را در پروسه شعریت می بینم اما به دور از شعر گاهی می نویسم و نقد میکنم ، همچنین عضو انجمن خوش نویسان هستم و درحال حاضر دانشجویی کارشناسی علوم سیاسی هستم.
چگونه به سمت شعر کشیده شدید و بیشتر در چه قالب های شعر می سرایید؟
بنابه شناخت درونیات و پیشینه خانوادگی و علاقه به مطالعه ادبیات نا خودآگاه با چشمه طبع و ذوق از دریایی بی پایان شعر دست دوستی دادم که اولین اشعارم به زبان فارسی و در قالب کلاسیک شکل گرفت اما با درک موقعیت زبان مادری و از خودبیگانگی فرهنگی ، تخریب هویتی و قبول داشتن شاعری که هنجارها را میکشند و شعرش را جهان شمول میکند آنهم در اسارت قالب و زبانی که رسمی و آموزشی کشور قلمداد نمی شود که در سال گذشته تجربه ای شد برای چاپ اولین مجموعه ام و اینک خود را کودکی گم گشته در وادی زبان مادری میدانم.
چه کسانی را شاعران موفق در ادبیات کردی (کلهری) می بینید؟
شعرای پیشگام در ادبیات کردی کلهری را همیشه بدور از شعریت اساتید خودم دانسته و میدانم و شاعران اندیشه گرا ، پیشینه گرا، و ساختار گرا را می ستایم.
چرا یک نویسنده کرد کمتر کتاب چاپ میکند و یا اگر هم چاپ کند مخاطب در همان دید اول تمایلش را بخرید آن کتاب از دست می دهد؟
در درجه اول باید گفت شاعرانی هم هستند که آثار زیادی را در این عرصه به چاپ رساندن که غالبا کتاب هایشان در امر نشر ساکن مانده که از اهم این دلایل رسم الخط نوشتاری این کتب است که در این معقوله تداخل زبان مادری با زبان رسمی کشور هم نمی تواند بی دلیل باشد.
از دیدگاه شما در آینده شعر کردی کرمانشاه می تواند چه جایگاه پیدا کند؟
شعر کردی کلهری نیازمند بازنگری در راستای مدرنیت است و اگر این شاه کلیدها را نداشته باشد در همین مد باقی می ماند که البته با توجه به شواهد عزیزانی هم هستند که در امر جهانشمول شعریت بصورت جدی و مستمر فعالیت دارند و با آرزوی سرافرازی برای کرمانشاه غیرتمند یقین دارم روز ادبیات کردی کرمانشاه را با نام آنها می شناسند.
عامل موفقیت شما در این زمینه چه بوده؟
اگر در جواب واقع گرایانه بود باید گفت غیر از ثبات وجودی خود که مهمترین عامل موفقیتم بوده است چیز دیگری را دخیل نمیدانم ولی عشق آرمان های مردم به شعر کردی درونیات مرا غرور انگیز تشویق میکرده اند هم بی دلیل نبوده است.
کلام آخر چه پیشنهادی برای هم سن و سالان خود که علاقه مند به سرایش شعر هستند، دارید؟
هر کسی تا فلسفه وجودی خود را نداند و با دریچه دیدهای مختلفی به عالم هستی اش نگاه نکند و گامهای امروز را برای فردایش برندارد در هیچ کاری موفق نخواهد شد، به شعر سالاران تازه قلم به نیابت نیزه اندیشه برداشته اند پیشنهاد میدهم به مطالعه هرچه بیشتر و یادداشت برداری بغیر از حوضه فعالیت و افزون اندامی بنام حس درک محیط و استفاده از تجربیات اساتیدمان بپردازند. گفتگو از محسن احمدیان

کلید واژه ها: استان کرمانشاه -




یکشنبه 26 مهر 1394 - 06:16:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن