واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه آفتاب یزد: کارگردان فرانسوی برنده اسکار و سازنده فیلم های «خرس» و «هفت سال در تبت» تصمیم آکادمی اسکار در رد کردن فیلمش به عنوان نماینده چین در رشته فیلم خارجی اسکار 2016 را گیج کننده و استبدادی می خواند. به گزارش آی سینما، ژان ژاک آنو که امسال فیلم «توتم گرگ» را به عنوان تولید مشترک چین و فرانسه روی پرده سینماها داشت، پس از آنکه چین فیلمش را به عنوان نماینده دررشته اسکار بهترین فیلم خارجی برای آکادمی فرستاد، امیدوار بود که شکاف میان هالیوود و صنعت سینمای چین را پر کند. او بعد از ساخت فیلم «هفت سال در تبت» در سال 1997 به چین ممنوع الورود شده بود، اما توانست روابط خود را با پرجمعیت ترین کشور دنیا بازسازی کند و امسال فیلم حماسی و تاریخی «توتم گرگ» را با مشارکت «گروه فیلم چین» استودیوی اصلی تولید فیلم در این کشور ساخت. این فیلم که در چین 110 میلیون دلار فروش کرد، از طرف این کشور به عنوان نماینده در رقابت اسکار خارجی معرفی شد. اما ژان ژاک آنو این بار با ممانعت از سوی دیگر مواجه شد؛ آکادمی روز پنجم اکتبر در نامه ای اعلام کرد «توتم گرگ» ویژگی های لازم را برای آنکه فیلم چینی تلقی شود، ندارد. در این فیلم بازیگران چینی بازی می کنند و به زبان ماندارین و مغولی حرف می زنند، اما آکادمی معتقد است عوامل خلاقه سازنده این فیلم چینی نیستند (به جز آنو، مدیر فیلمبرداری ژان ماری درژو و تدوین گر رینالد برتراند فرانسوی اند و آهنگساز فیلم هم جیمز هورنر موسیقی دان فقید آمریکایی است). هرچند سهم طرف چینی در تولید این فیلم در مقابل طرف فرانسوی 80 به 20 بوده است، اما آکادمی معتقد است کنترل خلاقانه فیلم به دست عواملی از کشور معرفی کننده (چین) نبوده است. وقتی آکادمی «توتم گرگ» را رد کرد، چین مجبور شد کمدی سبک «دور شو آقای تومور» ساخته هان یان 31 ساله را معرفی کند و این باعث حیرت سینمای جهان شد. آنچه بیشتر همه را متعجب کرده آن است که در سال 2014 فیلم «بلبل» ساخته فیلیپ مویل که پر از عوامل فرانسوی بود، از طرف آکادمی مجاز به نمایندگی از طرف چین برای رقابت اسکار تشخیص داده شده بود. ژان ژاک آنو در گفتگویی با هالیوود ریپورتر با اشاره به اینکه مقررات رشته فیلم خارجی اسکار ناواضح است، می پرسد: «چرا بازیگران بخشی از سهمیه خلاقانه به شمار نمی روند؟ چرا تهیه کننده (گروه فیلم چین) که تهیه کننده اصلی و تامین کننده 80 درصد از بودجه فیلم بوده، در فهرست افراد مسئول مسائل خلاقانه محسوب نمی شود؟ پس حالا باید حتما کارگردان فیلم اهل همان کشور باشد که فیلم را معرفی می کند؟ دقیقا چه کسی مسئول «کنترل خلاقانه» است؟» آنو می گوید تهیه کنندگان فرانسوی «توتم گرگ» تنها تهیه کننده فرعی و همکار بوده اند و سال گذشته فیلم «بلبل» دقیقا شرایط فیلم او را داشته و آکادمی آن را پذیرفته بود: «من با فیلیپ مویل تماس گرفتم و او گفت که فیلمش از فیلتر کمیته انتخاب آکادمی عبور کرد. پس سال گذشته مشکلی نبود و آکادمی فیلمی از چین را پذیرفته بود که تهیه کننده همکار فرانسوی، کارگردان فرانسوی و عوامل فرانسوی داشت. چرا امسال همه چی فرق کرده؟» او می گوید از فردای روزی که نامه آکادمی را دریافت کرده، برای آنها نامه نگاری کرده است، اما می دانسته که این مکاتبات چیزی را تغییر نمی دهد. بعد این سوال را می پرسد: «فیلم های آمریکایی که توسط استعدادهای جهانی ساخته می شوند، همچنان آمریکایی به شمار می روند. چرا فیلم های خارجی به شکل متفاوتی قضاوت می شوند؟» او سپس تاکید می کند که این تصمیم آکادمی بیش از آنکه علیه او باشد، علیه چین است: «فکر می کنم سینمای چین به رقیب سینمای آمریکا تبدیل شده و به همین دلیل با این رقیب همان طور که به شکل منصفانه با سایر کشورها برخورد می کنند، رفتار نمی شود.» آنو معتقد است این اتفاق می تواند در آینده بر وضعیت تولیدات مشترک کشورهای اروپایی با چین تاثیر منفی بگذارد. «توتم گرگ» بر اساس یک کتاب پرفروش چینی ساخته شده است.
یکشنبه ، ۲۶مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه آفتاب یزد]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]