واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه رسالت: اردبیل - خبرنگار رسالت: در آستانه ماه محرم و همزمان با 27 ذی الحجه در یک رسم دیرین آیین طشت گذاری در اردبیل به رسم ادب و احترام به احساس تعلق به عطش امام حسین (ع) و یارانش در اردبیل برگزار شد.آیین طشت گذاری که از سنت های قدیمی، معنوی و ارزشی اردبیلی ها محسوب می شود، در حالی در نزدیک به 200 مسجد اردبیل برگزار شد که اولین طشت گذاری رسمی شهر 27 ذی الحجه در مسجد جامع شهر اردبیل انجام می شود تا در سه روز باقی مانده تا آغاز ماه محرم بقیه محله ها نیز اقدام به برگزاری این آیین معنوی کنند. در فضای داخلی مساجد شهر اردبیل سکوهایی را شاهد بودیم که روی آن طشت های بزرگ مسی و برنجی قرار گرفته بود تا به رسم ادای احترام و ادب به تشنه لبان کربلا، طشت ها که نزد عزاداران حسینی اردبیل از حرمتی خاص برخوردارند و در طول سال در جایگاه ویژه ای قرار می گیرند، در این ایام و در آستانه ماه عزای حسینی با احترام خاص از سوی عزاداران شهر اردبیل برای پر شدن از آب به محل مورد نظر برده شده تا در فضای معنوی عزای حسینی، این طشت ها پر از آب شده و به یاد تشنه لبان کربلا در محل مورد نظر قرار گیرد.دیار اردبیل که از قدیم الایام شاهد اجرای این مراسم در پیشوازی ماه محرم است، در این آیین علاوه بر عزاداران مشتاق و علاقه مند از شهرهای مختلف این استان، میزبان دلدادگان مکتب حسینی از شهرهای مختلف کشورمان و حتی کشورهای همسایه است تا در این مراسم حضور پیدا کرده و شاهد طشت گذاری به عنوان آیین سنتی عزاداران اردبیلی باشند. در این زمینه از پژوهشگر و مورخ تاریخ اردبیل، حکمت و فلسفه طشت گذاری را جویا شدیم. بیوک جامعی، این مراسم را این گونه شرح داد: طشت گذاری مسجد جامع شهر توسط عزاداران حسینی در محله طوی یکی از محلات شش گانه شهر اردبیل انجام می شود به طوری که چند روز مانده به 27 ذی الحجه تعدادی از زنان محله طوی اقدام به نظافت مسجد جامع و شستشوی طشت ها می کنند. طشت ها را در گوشه ای از مسجد قرار داده و در مسجد جامع اردبیل به نشانه شش محله اصلی شهر، شش طشت قرار می گیرد. بیوک جامعی تصریح کرد: در روز طشت گذاری مسجد جامع، در کنار عزاداران محله طوی و توابع آن، ریش سفیدها یا روسا و هیئت امنای پنج محله دیگر نیز حضور می یابند و بعد از عزاداری حسینیان محله طوی و محله های تابع آن، طشت هر محله توسط نماینده همان محله با کمک جوانان و در میان غلغله و ازدحام جمعیت به دوش گرفته شده و روی سکویی که برای طشت ها در مسجد ساخته شده، قرار می گیرد. وی افزود: بعد از قرار گرفتن آخرین طشت روی سکوی مورد نظر، عزاداران حسینی کوزه های آب را بر دوش می گیرند و میان ازدحام عزاداران، آب آنها را در درون طشت ها خالی می کنند. جامعی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: جالب است عزاداران اردبیلی به تبرک این طشت ها برای رفع تشنگی خود در 10 روز عزاداری از آب این طشت ها استفاده می کنند و اعتقادشان بر این است که آب آن شفابخش است به طوری که حتی عده ای آن را به عنوان تبرک به خانه ها می برند تا بیماران از آن بنوشند. عضو هیئت امنای محله طوی، تفاوت طشت گذاری مسجد جامع با سایر محله ها و مساجد شهر را یادآور شد و اضافه کرد: فقط در طشت گذاری مسجد جامع است که شش طشت به نشانه شش محله گذاشته می شود، در حالی که در طشت گذاری مساجد دیگر فقط عزاداران یک محله یا یک مسجد به نشانه همدلی حضور پیدا می کنند. نویسنده کتاب آثار و ابنیه تاریخی اردبیل با بیان اینکه در دوره قاجار نیز طشت گذاری در مسجد جامع اردبیل برگزار شده و در آن مقطع برای ریختن آب به درون طشت ها از مشک ها استفاده می شده است، گفت: طشت گذاری در عصر قاجاریه فقط در مسجد جامع اردبیل برگزار می شده و در سایر محلات به ویژه 200 مسجدی که امروز طشت گذاری می شود، وجود نداشته است. جامعی افزود: این مراسم به تدریج علاوه بر اردبیل، در سایر شهرها به ویژه آذربایجان شرقی، غربی، زنجان و در میان اردبیلی های مقیم تهران نیز چنین آیین و رسمی برگزار شده و تلاششان بر این بوده تا به این وسیله ادای دینی کرده و اوج دلدادگی خودشان را به مرام حسینی به خوبی نشان دهند. این مراسم که تا پاسی از شب در مسجد جامع و با حضور مشتاقان و محبان اهل بیت (ع) برگزار می شود، حال و هوای خاصی داشته و در کنار تهیه و توزیع نذورات و احسانات در این ایام، اردبیلی ها با نواخته شدن کوس عزای حسینی، خود را برای سوگ سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) آماده می کنند.
شنبه ، ۲۵مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه رسالت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]