واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: استاد دانشكده حقوق دانش?اه تهران دردانش?اه يزد:سهم كم توجهي دولت به هويت ملي بسيار است
خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه يزد استاد دانشكده حقوق دانش?اه تهران دردانش?اه يزد ?فت: كم توجهيبه هويتملي آثار منفي زيادي در ?ي خواهدداشت و سهم كم توجهي دولتبه هويت مليزياد است. به ?زارش خبرن?ارفقه و حقوق خبر?زاري دانشجويان ايران( ايسنا)- منطقه يزد، دكتر حميد احمدي در همايش هويت در ?ستره تمدن ايراني و اسلامي دردانش?اه يزد اظهار داشت: هويتيك مسألهاساسي در ?ستره جهانياست و اين امر به دو دليل مطرح است، نخست آنكه فرايند جهاني شدن در حال ?سترش بوده ودوم، ظهور نحله ها و نظريه هاي مدرن و ?ست مدرن است كه اين مسأله در ?ي فشرده شدن زمان و مكان به دليل ?سترش ارتباطات فراملي رخ داده است. وي افزود: در حال حاضر مسأله هويت در علوم اجتماعي به يك معضل تبديل شده و در كنار دو فرايند ظهور نحلهها و ?سترش فرايند جهاني شدن، مسأله سومي هويت ملي را تحت تاثير قرارداده و آن تحولات سه دهه اخير و ?فتو ?و ?يرامون هويت ايراني و ارتباط آن با دين ?س از وقوع انقلاب اسلامي است. دكتر احمدي تصريح كرد: مسأله هويتدر تمدن اسلامي نيز مطرح بوده و اندكي ?س از در ?ذشت ?يامبر و حداقل نيم قرن ?س از تشكيل دولت اسلامي اين مسأله به يك معضل تبديل شد ؛هر ?ند دين، هويت را بدون مرز تعيين كرده است. مدرس دانشكده حقوق و علوم سياسي دانش?اه تهران يادآور شد: بحران هويت در دو قرن اوليه اسلام به دليل ظهور فرقه هاي ?ونا?ون مذهبي ?ديدار شد و شكافي عميق ميان تشيع و تسنن ايجاد كرد كه اين مسأله در سياست نيز تاثير ?ذار بود كما اينكه اين امر در شرق متفاوت تر از غربجلوه نمود و هويت ايراني در برابر هويت عربي قدعلم نموده و ميان عرب و عجم ?سست ايجاد شد. وي عنوان كرد: ا?ر ?ه تمدن نسبتاً طولاني ايران و ريشه هاي متفاوت زبان سبب ماند?اري هويت ايران شد، اما تاريخ ايران به ويژه بخش اسطوره اي آن باعث ?ايداري مليت ايرانيشد ?را كه ذهنيت ايران شهريدر متوليان حكومت سبب ?رديد براي مشروعيتسياسي دولت ،خود را به ?ادشاهان قبل منتسب سازند. دكتر احمدي بيان داشت: ميراث فرهن?ي ايران توسط بسياري از شخصيتهاي مذهبي زنده شده و فقهاي اسلاميدر كنار انديشيدن به هويت ديني مردم به هويت ملي آنان نيز انديشيدهاندكه نمونه آن علامه مجلسي و كار ايشان در تطبيق آيين ها و مراسم با روايات ائمه (ع) مي باشد و اين امر ?وياي آن است كه تعارضي ميان دين و مليت نيست. اين مدرس دانش?اه متذكرشد: ?سترد?يتضاد مياندين و مليت ?ساز انقلاببيشتر زنده شد و بسياري از جريانات سياسي قبل و بعد از انقلاب به آن دامن زد كه اين امر آثار خود را بر زند?ي اجتماعي هم ?ذاشته و آنطور كه شايسته استبه اين مسأله توجه نشده ،هر ?ند روي آوردن به زنده كردن هويت مليوظيفه جامعه مدني است.اين نويسنده درادامه ?فت: كم توجهي به هويت ملي آثار منفيزيادي براي ما داشته است كه نمونه آن حذفنامخليج فارساز نقشه هاي جهاني،حذف كرسيهايايران شناسي در دانش?اههاي خارج از كشور و ساخت فيلم هايي نظير سيصد است كه همه اين موارد هشدار به شمار ميرود و سهم كم توجهي دولت به اين مسأله نيز متأسفانه بسيار زياد است و آن?ه در ?ي خواهد داشت بحران هويت در نسل جوان خواهد بود. دكتر احمدي افزود: هويت، راه شناختن و شناساندن خود به دي?ران است و امروزبا توجهبه ?سترش هويت هاي فرامليو فرومليدر ايران بحران هويت ايجاد شده و دركنار آن شكاف مذهبي نيز يك ?ديده هويتي است كه در تضاد با هويت ملي شكل ?رفته و اين امر متأثر از شكل ?يريراديكاليزم بنياد?رايانه است.وي تاكيد كرد :حركت هاي قوم ?رايانه در بين دانشجويان و حركت بهسمت جنبش هايي نظير القاعده و اخوان المسلمينو بيتوجهي رسمي به آن سبب تحريف تاريخ در داخل وخارج از ايران ميشود كما اينكه هويت قومينيز بخشي از هويت ملياست. استاددانشكده حقوق و علوم سياسي دانش?اه تهراندر ?ايانبا ?اسخ ?ويي بهسؤالاتدانشجويانخاطر نشان ساخت: وقتي هويت ملي يكطرفه ديده شود ،دين نيز ضربه ميخورد و جواند?ارسر در?مي خواهدشد حال آنكه تعادلميان هويت ملي و اسلامي بايد حفظ شود و هويت ملي ?تر ?سترده اي است كه همه مردم را با تفاوتهاي زباني، ديني و نژاديدر بر مي?يرد.انتهاي پيام
دوشنبه 6 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 412]