تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813031102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اینجا جنگ هنوز تمام نشده است / مین ها هنوز قربانی می گیرند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


اینجا جنگ هنوز تمام نشده است / مین ها هنوز قربانی می گیرند استان‌ها > ایلام - ایلام استانی که در 8 سال جنگ تحمیلی زیر حملات دشمن بعثی بود هنوز زخم هایش التیام نیافته است. اینجا مین ها خبر از پایان نیافتن جنگ می دهند، در جدیترین اتفاق در آبدانان مردی 43 ساله ، با انفجار شیئی بازمانده از جنگ به شدت زخمی شد.

حمید احمدی نژاد: استان من نه بزرگراه دارد، نه آزاد راه، نه حتی جاده یک طرفه، در بسیاری از شهرهای آن نیز نه جاده آسفالت، نه امکانات ورزشی، نه سینما، نه کتابخانه وجود ندارد، و نداردهای بسیار دیگری، که استان های جنگ ندیده دارند. بهترین جمله برای آغاز سخن آن است که بگویم در دیار من جنگ هنوز تمام نشده است.
ایلام، مشهور به عروس زاگرس که دیگر سال های سال است بزم و شادی این عروس رخت بر بسته است. ایلام قهرمان، قهرمانی که دهه هاست در گوشه گود نظاره گر است برای کمک هایی که هیچ گاه به آنها جامعه عمل نپوشاندند. دیار من از شمال تا جنوب سخن از دردمندی بسیار دارد، طعم بی مهری را زیاد چشیده است. جنگ بر روی کاغذ و با افتخار و صلابت برای ایران تمام شد ولی آثار آن هنوز نه تنها در کل 430 کیلومتر مرز مشترک ایلام با عراق بلکه در سطح همه استان و با جرات باید گفت در خانه های ایلامی ها رخنه پیدا کرده است. نفوذ و رخنه ای بنام «مین». ابزار جنگی پنهانی که امروز به دلیل تحولات عمده انسانی و جغرافیایی- جاری شدن رودخانه ها، خاک برداری و...- از دل مرز به درون زندگی مردمان ایلام آمده است.
خاطره کشته و زخمی شدن پنج کودک مهرانی، چوپان منطقه چکه موسی، چوپان شهر مورموری و اکنون(مهر94)مرد 43 آبدانانی تنها بخشی از موارد بسیار، آثار بجا مانده از جنگ در این سرزمین است. بنابر آمار از سال 67 تا 91 تعدا 326 کشته و 536 زخمی ره آورد انفجار این دشمن کمین کرده در ایلام بوده است.
می توان گفت تفاوت ایلام زمان جنگ با ایلام اکنون در این است که حالا در ایلام فقط جنگ تمام شده اما همه نشانه های آن زمان هنوز هم وجود دارد. با وجود تلاش های ستودنی و گسترده مسئولین مربوطه و شهادت بسیاری از عزیزان در پاکسازیاین کاشته ها که برداشتشان به قیمت جانشان تمام می شود، اما باید گفت با توجه به این که ایلام از نظر وسعت آلوده ترین استان به مین می باشد و بخش چشم گیری از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مناطق آلوده به مین- پایگاه خبری شهدای ایران- این استان هنوز پاکسازی نشده، مردم این دیار در هر قدمی که برمی دارند باید مواظب باشند که آیا زیر پایشان در قدم بعدی این قاتل خفته در خاک منفجر خواهد شد یا خیر؟
دانشجوی دکتری روابط بین الملل اصفهان

کلید واژه ها: دفاع مقدس (جنگ تحمیلی) - استان ایلام -




شنبه 25 مهر 1394 - 10:43:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن