تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819839647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مزاياي اجراي کريدور حمل‌ونقل ايران، بلغارستان، آذربايجان و گرجستان/ نقش مهم ايران در خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ مهر ۱۳۹۴ (۹:۳۸ق.ظ)
مزاياي اجراي کريدور حمل‌ونقل ايران، بلغارستان، آذربايجان و گرجستان/ نقش مهم ايران در خاورميانه موج - رئيس گروه دوستي پارلماني بلغارستان با بيان اين که ايران مي‌تواند در زمينه‌هاي اقتصادي، علمي و آموزشي شريک خوبي براي بلغارستان باشد، گفت: اميدواريم اين همکاري در کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور که در آينده‌اي نزديک برگزار مي‌شود، افزايش يابد.
به گزارش خبرگزاري موج، مارتين ايوانف، رئيس گروه دوستي پارلماني و هيأت همراه بلغارستان با قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل ديدار و درباره مسائل دوجانبه گفت‌وگو کردند.
مارتين ايوانف، رئيس گروه دوستي پارلماني بلغارستان، ضمن تبريک به جمهوري اسلامي ايران براي دست يافتن به توافق هسته‌اي با کشورهاي ۱+۵، جان باختن تعدادي از زائران ايراني در حادثه منا را تسليت گفت.
رئيس گروه دوستي پارلماني بلغارستان ضمن ابراز خرسندي از همکاري با ايران در زمينه حمل‌ونقل، افزود: جمهوري اسلامي ايران نقش بسيار مهمي در خاورميانه دارد، بنابراين ما علاقه داريم نه تنها در زمينه حمل‌ونقل، بلکه در زمينه‌هاي اقتصاد، آموزش و علمي با اين کشور همکاري داشته باشيم.
ايوانف به جايگاه مهم بلغارستان از نظر استراتژيک اشاره و تأکيد کرد: اين کشور از نظر جغرافيايي در منطقه مهمي قرار گرفته و ما آماده‌ايم در زمينه احداث کريدور حمل‌ونقلي ايران، بلغارستان، آذربايجان و گرجستان همکاري داشته باشيم.
در ادامه اين نشست قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل خطاب به هيأت بلغارستاني گفت: ايران و بلغارستان دو کشور دوست هستند و همچنين تصور بسيار خوبي از دولت و ملت بلغارستان و روابط دو کشور در ذهن ايرانيان وجود دارد.
فخريه کاشان با بيان اين که طي ۱۲۰ سال گذشته روابط معقولي بين دو کشور وجود داشته است، گفت: جمهوري اسلامي ايران کشور بلغارستان را به عنوان يک دوست سنتي در اروپاي شرقي سابق مي‌شناسد.
وي به سفر اخير معاون وزير حمل‌ونقل بلغارستان به ايران اشاره کرد و گفت: در اين سفر يک کميته حمل‌ونقل تشکيل شد که راه را براي مذاکره در اين حوزه بين دو کشور باز کرد. اگر حمل‌ونقل بين دو کشور سازمان‌دهي شده باشد و کريدور حمل‌ونقل ايران، بلغارستان، آذربايجان و گرجستان اجرا شود قطعا به نفع دو کشور خواهد بود.
قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل اظهار اميدواري کرد: کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور در سال ۲۰۱۵ برگزار شود و گفت: با برگزاري اين کميسيون مشترک نقشه راهي براي آينده ترسيم مي‌شود. اگرچه حجم مبادلات تجاري بين ايران و بلغارستان طي سال‌هاي اخير بهبود يافته، اما؛ اين ميزان بسيار اندک است و بايد افزايش يابد.
فخريه کاشان از آمادگي ايران براي همکاري‌هاي دوجانبه در زمينه‌هاي اقتصادي، حمل‌ونقل، آموزشي و علمي خبر داد و گفت: دو کشور ظرفيت‌هاي بيشتري براي فعاليت دارند، در چند زمينه به طور خاص مي‌توان در همکاري‌هاي دو کشور متمرکز شد که يکي از اين بخش‌ها ايجاد کريدور حمل‌ونقلي ايران، بلغارستان، آذربايجان و گرجستان است.
وي مشارکت شرکت‌هاي دو کشور براي اجراي مشترک پروژه‌ها را يکي ديگر از زمينه‌هاي همکاري دو کشور عنوان کرد و گفت: کشور بلغارستان در منطقه‌اي قرار گرفته که مي‌تواند با انعقاد قرارداد پروژه‌هايي را در کشورهاي همسايه خود اجرا کند. اگر يک شرکتي در شهر دبي که هيچ از ظرفيت‌هاي ايران و بلغارستان را ندارد مي‌تواند در کشور ديگري فعاليت کند، حتما شرکت‌هاي ايراني و بلغاري نيز خواهند توانست با يکديگر در مناقصات بين‌المللي شرکت کند. ايران در بين کشورهاي همسايه اقبال زيادي براي برنده شدن دارد که مي‌تواند از مشارکت شرکت‌هاي بلغاري استفاده کند، در مقابل کشور بلغارستان اگر در مناقصه‌اي شرکت مي‌کند مي‌تواند از ابزارها، ماشين‌آلات و متخصصان ايراني نيز استفاده کنند.
قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل گفت: سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک يکي ديگر از زمينه‌هاي همکاري دو کشور ايران و بلغارستان است. به عنوان مثال کشور بلغارستان در زمينه واگن‌سازي فعاليت مي‌کند که ما مي‌توانيم در اين زمينه با شما شريک شويم. همچنين کشور ايران در نظر دارد ناوگان اتوبوس‌راني و کاميون‌هاي فرسوده را جايگزين کند که در اين زمينه نيز مي‌توان همکاري‌هايي انجام داد.
وي همکاري در زمينه آموزش را از ديگر زمينه‌هاي مشترک فعاليت دو کشور عنوان کرد و گفت: قطعا ايران و بلغارستان به داشتن تکنولوژي‌هاي جديد نياز دارد، اگر ما بخواهيم به تنهايي براي بسياري از فعاليت‌ها سرمايه‌گذاري کنيم قطعا توجيه اقتصادي ندارد ضمن اين که اين سرمايه‌گذاري‌ها براي کشور بلغارستان نيز توجيه اقتصادي نخواهد داشت، بنابراين در زمينه تکنولوژي‌هاي جديد مي‌توانيم سرمايه‌گذاري کنيم.
فخريه کاشان با بيان اين که همکاري‌هاي مشترک در مجامع بين‌المللي مي‌تواند زمينه ديگري براي فعاليت مشترک دو کشور ايران و بلغارستان باشد گفت: ظرفيت‌هاي همکاري دو طرف بسيار زياد است تا حجم مبادلات و همکاري اقتصادي دو کشور را افزايش دهيم و براي به نتيجه رسيدن اين زمينه‌ها بايد مکانيزم‌هايي در نظر گرفته شود.
وي به تجربه بالاي جمهوري اسلامي ايران در تأسيس شهرهاي جديد و بازآفريني بافت شهرهاي قديمي اشاره کرد و گفت: اين تجربه‌ها شامل سه بخش برنامه‌ريزي و طراحي، تأمين مالي و اجراي پروژه‌هاست. در جمهوري اسلامي ايران يک بانک تخصصي براي حوزه مسکن تحت عنوان «بانک مسکن» وجود دارد که با تأمين مالي و دريافت سپرده از مردم براي خريد و ساخت خانه تسهيلاتي ارائه مي‌دهد.
فخريه کاشان تأکيد کرد: اجرايي شدن تمام محورهاي مذکور نيازمند تدوين يک برنامه جامع است که شما به عنوان گروه دوستي پارلماني ايران و بلغارستان مي‌توانيد به ايجاد اين مکانيزم‌ها کمک کنيد به طوري که بخش خصوص را در کشور خود توجيه و سازمان‌دهي کنيد و ما در ايران نيز اين سازمان‌دهي را انجام دهيم.
قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل خطاب به گروه پارلماني بلغارستاني گفت: از شما درخواست مي‌کنم از کانديداتوري ايران در گروه C سازمان جهاني دريانوردي (IMO) در نوامبر ۲۰۱۵ حمايت کنيد.
سفير بلغارستان در ايران در ادامه اين نشست گفت: اجراي کريدور حمل‌ونقلي ايران، بلغارستان، آذربايجان و گرجستان را دنبال خواهيم کرد. من با سفراي آذربايجان و گرجستان در ايران نيز در ارتباط هستم که در اين زمينه مي‌توانيم يک اجلاس سه يا چهارجانبه برگزار کنيم.
وي با تأکيد بر امنيت ايجاد يک کريدور حمل‌ونقلي گفت: وقتي يک راه حمل‌ونقلي جديد گشايش مي‌يابد امنيت آن نيز بايد در نظر گرفته شود که اين موضوع نيازمند بحث گروه‌هاي کارشناسي دو طرفه است.
در ادامه اين ملاقات مارتين ايوانف رئيس گروه دوستي پارلماني بلغارستان نيز در زمينه ساخت فرودگاه در يکي از شهرهاي اين کشور از فخريه کاشان قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل تقاضاي مشاوره کرد که در اين زمينه فخريه‌کاشان گفت: براي ساخت فرودگاه دو پيشنهاد قابل طرح است، نخست آن که از طريق يک شرکت اروپايي فرودگاه‌ساز که براي توسعه فرودگاه‌هاي ايران اعلام آمادگي کرده بتوانيم به صورت مشترک در شهر مورد نظر بلغارستان به روش سرمايه‌گذاري BOT نسبت به ساخت فرودگاه اقدام کنيم به طوري که فرودگاه را بسازيم، بهره‌برداري کنيم و ۲۰ يا ۳۰ سال پس از بهره‌برداري مالکيت تأسيسات را به فرودگاه بلغارستان واگذار کنيم.
وي ادامه داد: حالت دوم اين است که ايران و بلغارستان با يکديگر شريک شوند، ايران اعتبار مورد نياز پروژه را از بازارهاي اروپايي براي بلغارستان فراهم کند و سپس پروژه را به روش سرمايه‌گذاري BOT بسازيم. در اين روش دانش و تکنولوژي ساخت فرودگاه نيز به کشور بلغارستان منتقل مي‌شود. جمهوري اسلامي ايران به شرط اين که پروژه ساخت فرودگاه مورد نظر اقتصادي باشد براي اجراي پروژه از طريق از روش مذکور آمادگي دارد.
سپس مارتين ايوانف خطاب به فخريه کاشان گفت: طي ۵ تا ۶ ماه آينده براي ساخت اين فرودگاه فراخوان مي‌دهيم که اميدواريم جمهوري اسلامي ايران در آن شرکت کند.
رئيس گروه دوستي پارلماني بلغارستان همچنين درباره نوسازي وسايل نقليه سنگين در ايران گفت: برخي شرکت‌هاي بزرگ در اروپا هستند که وسايل نقليه حمل‌ونقل سنگين را با قيمت‌هاي ترجيحي به بلغارستان پيشنهاد مي‌دهند که ما مي‌توانيم اين قيمت‌هاي ترجيحي را در اختيار ايران قرار دهيم.
در ادامه اين نشست طرفين براي برگزاري کميسيون مشترک اقتصادي ايران و بلغارستان در اواخر آذر امسال همزمان با سفر وزير خارجه بلغارستان به ايران اعلام آمادگي کردند و مقرر شد در اين زمينه برنامه‌ريزي‌هاي لازم صورت گيرد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن