تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831362503




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهل اندیشی از نگاه دین(قسمت اول )


واضح آرشیو وب فارسی:بافق خبر: سهل اندیشی (یا همان ساده اندیشی و به عبارت دیگر ساده لوحی) را می توان به دو معنا در نظر گرفت؛ معنای اول سطحی نگری به مسائل و موضوعات است و معنای دوم هم که می توان برای سهل اندیشی در نظر گرفت زود باوری است و هر دو از موضوعات بسیار مهمی است که در قرآن و روایات با تعابیر مختلفی درباره آن صحبت شده است.بافق خبر، سهل اندیشی از نگاه دین قسمت اول مقدمه: رهبر فرزانه و بصیر انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده های آنان فرمودند: "مشکل کنونی کشور متأسّفانه به خاطر وجود آدمهای بعضاً بی خیال و بعضاً سهل اندیش [است ] که البتّه معدودند، اقلّیّتند؛ در مقابل انبوه عظیم جمعیّت انقلابی و آگاه و بصیر کشور چیزی نیستند امّا فعّالند: مینویسند، میگویند، تکرار میکنند؛ تکرار میکنند! دشمن هم به اینها کمک میکند." سهل اندیشی (یا همان ساده اندیشی و به عبارت دیگر ساده لوحی) را می توان به دو معنا در نظر گرفت؛ معنای اول سطحی نگری به مسائل و موضوعات است و معنای دوم هم که می توان برای سهل اندیشی در نظر گرفت زود باوری است و هر دو از موضوعات بسیار مهمی است که در قرآن و روایات با تعابیر مختلفی درباره آن صحبت شده است. شاهد بر این مطلب: الف) واژه عِلم 779 بار در قرآن کریم آمده است. ب) واژه ذِکر 274 بار بیان شده است. ج) واژه عقل 49 بار آمده است. د) واژه فقه 20 بار آمده است. ه) واژه فکر 18 بار ذکر گردیده است. و) واژه لُبّ "عقل خالص" 16 بار بیان شده است. ز) واژه تَدَبُّر 4 بار ذکر گردیده است. ح) جمله "أفَلا تَعقِلُونَ" 13 بار آمده است. ط) جمله "لَعَلَّکُم تَعقِلُونَ" 8 بار بیان شده است. ی) جمله "لَعَلَّهُم یَتَفَکَّرُونَ" 3 بار آمده است. ک) جمله "أفَلا یَتَفَکَّرُونَ" 1 بار آمده است (1) . خداوند در قرآن کریم با این تعابیر انسان ها را به تعقل و تفکر و پرهیز از هرگونه سهل اندیشی( به هر دو معنایی که در بالا بیان گردید) وا می دارد و انسان های بی عقل و بی فکر و ساده اندیش و زود باور را مورد نکوهش قرار می دهد. این حجم ازآیات می تواند به تنهایی گویای اهمیت موضوع مورد بحث باشد اما توجه خوانندگان محترم را به دو روایت در این مورد جلب می کنم: روایت اول: عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ لِی جَاراً کَثِیرَ الصَّلَاةِ کَثِیرَ الصَّدَقَةِ کَثِیرَ الْحَجِّ لَا بَأْسَ بِه قَالَ فَقَالَ یَا إِسْحَاقُ کَیْفَ عَقْلُهُ قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ لَیْسَ لَهُ عَقْلٌ قَالَ فَقَالَ لَا یَرْتَفِعُ بِذَلِکَ مِنْهُ (2). اسحاق بن عمار گوید به حضرت صادق عرض کردم: قربانت گردم من همسایه ای دارم که نماز خواندن و صدقه دادن و حج رفتنش بسیار است و عیب ظاهری ندارد فرمود عقلش چطور است گفتم: عقل درستی ندارد فرمود: پس با آن اعمال درجه اش بالا نمی رود (3). روایت دوم: عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ ذُکِرَ عِنْدَهُ أَصْحَابُنَا وَ ذُکِرَ الْعَقْلُ قَالَ فَقَالَ ع لَا یُعْبَأُ بِأَهْلِ الدِّینِ مِمَّنْ لَا عَقْلَ لَه (4). حسن بن جهم گوید: جمعی از یاران ما خدمت حضرت رضا علیه السلام سخن از عقل بمیان آوردند. امام فرمود: دین داری که عقل ندارد اعتنائی به او نباشد (5). ادامه دارد ...  پی نوشت ها: حقایق و خرافات از نگاه دین، سخنرانی های حضرت آیت الله حاج سید احمد خاتمی «دامت برکاته»، تدوین و تحقیق سید علی اکبر حسینی نیشابوری کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی (ط - الإسلامیة)، 8 جلد، ج 1؛ ص 24 دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق. اصول کافی-ترجمه مصطفوی، ج 1، ص: 28 کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی (ط - الإسلامیة)، 8 جلد، ج 1؛ ص 28 دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق. اصول کافی-ترجمه مصطفوی ج 1، ص : 32


پنجشنبه ، ۲۳مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بافق خبر]
[مشاهده در: www.bafghkhabar.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن