واضح آرشیو وب فارسی:خوزنا: آیین پایانی دومین نمایشگاه "اهواز در گذر تاریخ اسلامی" دیشب (سه شنبه 21 مهر 94) در موزه هنرهای معاصر اهواز با حضور مسوولان برگزار شد. در ابتدای این مراسم قطعه ای از زمان آغاز به کار این نمایشگاه (هشتم مهر 94) تا پایان آن و حضور مسوولان و نظرات آنها در مورد این نمایشگاه پخش شد. سپس عباس ساعدی به نمایندگی از برگزارکنندگان این نمایشگاه بیانیه پایانی آن را قرایت کرد. پس از آن آیت الله دکتر محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز، با بیان این که این نمایشگاه وجوه مختلفی دارد که باید آنها را شناخت گفت: از وجوه مهم این نمایشگاه تمرکز بر هویت تاریخی مردم عرب خوزستان است که از چهار عنصر اسلام، تشیع، عرب و ایرانی تشکیل شده است. وجه دیگری که این نمایشگاه را با ارزش و مهم جلوه داده متصل کردن تاریخ اسلامی و شیعی در منطقه خوزستان و اهواز بر خلاف مناطق دیگر کشور است. وی با تصریح این مطلب که هیچ گاه خلائی بین تاریخ اسلام و تاریخ خوزستان نبوده است افزود: تمام شهرهای ایران در ابتدا تاریخ شیعی را نمی شناختند و با تاریخ اسلامی آشنا بودند. تشیع در قرون اول، دوم و سوم در این مناطق نبود بلکه از قرن چهارم به بعد وارد این مناطق شد. مناطق و شهرهای ایران از قرن دهم به بعد به طور کامل پرچم تشیع را به دست گرفتند و تا کنون هم آن را بالا نگه داشته اند. نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: نمایشگاه "اهواز در گذر تاریخ اسلامی" در بیان و تمرکز بر این حقیقت تاریخی که انفصالی میان تاریخ اسلامی و شیعی در طول تاریخ در استان خوزستان نبوده موفق شده است. اگر این نمایشگاه هیچ توفیقی نداشته توجه و تمرکز بر این حقیقت تاریخی کافی و موفقیت بزرگی است. برگزارکنندگان این نمایشگاه باید بر این نکته توجه می کردند اما خواسته یا ناخواسته به این موفیقت رسیدند. حیدری با بیان این که در تاریخ اهواز و تاریخ اسلامی آن غیر از تشیع چیز دیگری نبوده است ادامه داد: دلیل اول برای شیعه بودن منطقه اهواز و خوزستان عنایت اهل بیت (ع) به اهالی این منطقه است. اهل بیت (ع) به هیچ شهر و منطقه ای در ایران به اندازه اهواز و خوزستان عنایت نداشته اند. همچنین دلایل و مستنداتی برای این توجهات و عنایات وجود داشته است. اول از آن بیانیه امام علی (ع) به اهالی اهواز است. اهالی اهواز هنگامی که اسلام را شناختند همانند امام علی (ع) را دیدند و از آموزش های او بهره بردند و از همان قرن اول هجری که اسلام را شناختند ندای امیر المومنین (ع) را لبیک گفتند و در جنگ همراه با امام علی (ع) با خوارج جنگیدند و آنها را شکست دادند و به برکت وجود اهالی اهواز پیروزی بزرگی برای امام علی (ع) شکل گرفت. امام جمعه موقت اهواز خاطرنشان کرد: دومین عنایت ائمه اطهار (ع) را امام جعفر صادق (ع) انجام داد. از جمله این عنایت ها پیام و نامه امام به عبدالله ابن نجاشی، حاکم شیعی اهواز، بود که تحت نظر امام جعفر صادق (ع) در مواجهه با مسایل اقتصادی، سیاسی و... آموزش می دید. وی ادامه داد: عنایت دیگر توجه امام موسی کاظم (ع) به حاکم آن زمان اهواز بوده است. نمونه دیگر این عنایت ها ورود امام رضا (ع) به ایران از شهر اهواز بود. این امام در اهواز ساکن شد و حوزه علمیه ای در اهواز تأسیس کرد و علمایی در این شهر تربیت کرد. علمایی مانند علی ابن مهزیار اهوازی و ابن سکیت دورقی از این دسته اند. نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دیگر عنایت های ائمه اطهار (ع) به اهالی اهواز در طول تاریخ گفت: نمونه دیگر آن عنایت امام جواد (ع) به اهوازی ها است. ایشان سفیری را از طرف خود برای تمام شیعیان ایران تعیین کرد که او علی ابن مهزیار اهوازی بود. علی ابن مهزیار اهوازی نماینده امام(ع) در کل ایران بود و دلیل آن پیام هایی است که میان این دو بزرگوار رد و بدل شد. عنایت دیگر عنایت امام هادی (ع) است که مستنداتی از آن به میراث مانده است. مانند همان پیام و نامه امام به علمای اهواز. عنایت مهم دیگر ائمه اطهار (ع) عنایت امام مهدی (ع) به مردم اهواز با انتخاب سفیر و نایبی اهوازی به نام "حسین ابن روح نوبخت اهوازی" برای تمام شیعیان جهان است. وی دلیل دوم وجود تشیع در این منطقه را مهاجرت پسران و اصحاب خالص امیر المومنین (ع) به اهواز دانست و گفت: اهواز مرکزی برای عرب ها از قبل از اسلام بوده است. هنگامی که اسلام آمد برخلاف دیگر مناطق ایران که فارسی زبان بودند عرب های این منطقه قبل از همه آن را پذیرفتند چراکه زبان آن ها عربی بود. همه عرب های خوزستان شیعیان مخلصی برای امام علی (ع) بودند. حیدری افزود: دلیل سوم برای شیعه بودن این منطقه وجود نخبگان، علما، روشنفکران، منجمان، پزشکان، مهندسان، سیاسیون و خبرگان سیاسی و اقتصادی است. ابوحسن علی ابن حسن اهوازی کتابی در مورد پزشکی نوشت که کتاب ابن سینا را نقض کرد و برای یک قرن در دانشگاه ها تدریس می شد. این نمایشگاه 120 نفر از علمای اسلام و تشیع در اهواز از قرن اول تا قرون اخیر را نشان می دهد اما علمای اهوازی این تعداد نیستند بلکه من هنگامی که 16 سال پیش در این باره تحقیق می کردم دریافتم که 700 عالم اهوازی داریم که نگارش این تحقیق رو به پایان است و آن را در 10 جلد چاپ خواهم کرد. او با اشاره به این که در اهواز و ایران شخصیت های علمی هستند که اسلام به آنها افتخار می کند تاکید کرد: نسل خیلی از علمای اسلام به اهواز برمی گردد. پدران و اجداد شخصیتی مانند شهید مرتضی مطهری از عرب های اهواز بودند. پاره ای از عوامل سیاسی، اقتصادی و نظامی برخی از عرب های اهواز را مجبور به مهاجرت می کرد. از جمله این که منطقه ای در خراسان شمالی هست به نام "عرب خان" که تمام اهالی این منطقه عرب هستند و به زبان عربی حرف می زنند و لهجه ای مختلط از زبان های عربی و فارسی دارند. به گزارش خبرنگار ایسنا دومین نمایشگاه "اهواز در گذر تاریخ اسلامی" از هشتم مهر 94 در موزه هنرهای معاصر اهواز برپا شد و 21 مهر 94 به کار خود پایان داد.
چهارشنبه ، ۲۲مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خوزنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]