واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: کتاب «هنر به مثابه کار جمعی» در شیراز رونمایی شد کتاب «هنر به مثابه کار جمعی» تازه ترین اثر دکتر محمدرضا مریدی با حضور نگارنده کتاب در حوزه هنری فارس رونمایی شد.
۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر ساعت 08:49
به گزارش خبرگزاری پانا از فارس، با حضور اصحاب فرهنگ و قلم، معاون فرهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در تالار حوزه هنری، از تازه ترین اثر محمدرضا مریدی با عنوان «هنر به مثابه کار جمعی»، مطالعه جامعه شناختی نقاشی معاصر ایران رونمایی شد. در آیین رونمایی این کتاب که از سوی انتشارات بدخشان با حمایت حوزه هنری خراسان رضوی منتشر شده بیژن کیا، منتقد ادبی گفت: یکی از نقاط کمتر پرداخته شده حوزه فرهنگ و هنر مهمترین ویژگی این اثر نوشتاری است. کیا با بیان اینکه دغدغه همه اهالی فرهنگ و هنر موضوع کتاب فوق است، ادامه داد: نگارنده به حق به آن اشاره کرده و به آسیب های کار جمعی نیز پرداخته است. همچنین رییس حوزه هنری فارس نیز در جمع اهالی کتاب و هنر نیز گفت: اثر نگارنده بهانه ای شد اصحاب فرهنگ و قلم باردیگر گردهم بیایند. محمد کرم الهی این کتاب را حاوی دغدغه های نگارنده در زمینه هنر جمعی عنوان کرد و افزود: تقابل و همکاری در زمینه تولیدات حوزه هنری می تواند اثراتی در پی داسته باشد که انتظار می رود با تعامل سازنده تقویت شود. رییس حوزه هنری استان خراسان رضوی نیز به عنوان ناشر کتاب «هنر به مثابه کار جمعی» دراین رونمایی حضور یافت و گفت: خاستگاه این کتاب از هنگامی است که نگارنده در جریان جشنواره فیلم رویش همگام شد. جواد رفائی با بیان اینکه سینمای دینی از تئوری تا عمل نخستین همکاری مریدی با حوزه هنری خراسان رضوی است به کتاب «کار هنری» که از تولیدات برگزیده حوزه هنری است اشاره کرد و افزود: یکی از مباحت کنونی جامعه، اقتصاد هنر است، از این رو تکیه بر این موضوع در این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است انتشار نخستین کتاب در مرکز مطالعات سینمای دینی حوزه هنری رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی از انتشار نخستین کتاب در مرکز مطالعات سینمای دینی حوزه هنری این استان خبر داد و گفت: با انتشار کتاب «هنر به مثابه کار جمعی»، دنبال این بودیم که یک جریان در جامعه هنری ایجاد شود. وی با ذکر این نکته که هیچگاه هنرمندان به یکدیگر نگاه نمی کنند، تاکید کرد: در پی طوفان فرهنگی در جریان هنری کشور هستیم. محمدرضا مریدی نیز در این نشست گفت: مفهومی که با آن کلنجار می رفتم مفهومی دم دستی به نام جامعه هنری است که عموما هم این جامعه هنری نمادین است. نویسنده کتاب «هنر به مثابه کار جمعی» گفت: کار پژوهشگر این است که مفاهیم دم دستی را تئوریزه کند. من نیز در پی این هستم که کمی مفاهیم جامعه هنری را صیقل دهم. عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران با بیان اینکه دغدغه جامعه هنری دارد، گفت: با اینکه نقطه آغاز این موضوع کتابی است که ارایه شده، اما من اولین کسی نبودم که به این موضوع فکر کرده است. مریدی که پیشتر در مقام دبیر علمی نخستین همایش بین المللی اقتصاد هنر شناخته می شد، ابراز امیدواری کرد که این کار در حوزه تئاتر هم بسط داده شود زیرا جامعه تئاتر مختصات زمانی یا تاریخی دارد و نیازمند کار جمعی است. وی عنوان کرد: جامعه شناسی هنر خیلی واقع گراست و پای آن روی زمین قرار دارد. جای بسی خوشحالی است که نهادی با نگاه آسمانی به هنر دست به انتشار اثری زده که پایش روی زمین است. مریدی تصریح کرد: هنرمند ناب کسی است که از یک طرف فاصله گذاری با طبقه بالا دارد و آنها را نامخاطب می داند در حالیکه فاصله خود را با طبقات پایین نیز حفظ کرده است. با اینکه موقعیت متزلزلی برای او رقم می زند، این تب وتاب در خلا اجتماعی بسیار زیاد است. هنرمندان ناب اجتماع تازه ای می سازند و هنرمند در این موقعیت خود را درگروه ها، انجمن ها و پاتوق ها سازماندهی می کند. وی ادامه داد: هنرمندان با داشتن انجمن ها وگروه ها می توانند مواضع زیباشناسی خود را حفظ کنند. برای داشتن جریان پیشرو باید انجمن ها را دوام بخشید اگر می خواهیم جریان و سبک هنری داشته باشیم باید مواضع زیباشناسی خودرا حفظ کنیم. مدرس گرافیک دانشگاه های شیراز نیز در باره این کتاب به فصلهای یک و ۲ آن اشاره کرد و گفت: رویکرد نهادگرا در مطالعه هنر این فصول را شکل داده است. این کتاب خواننده را ناچار به جستجو می کند و او را وادار به پی گیری آثار دیگر نویسندگان و پزوهشگران هنر می کند. “هنر به مثابه کار جمعی” معطوف به گفتمان های هنری غالب است مهگان فرهنگ فصل سوم «هنر به مثابه کار جمعی» را معطوف به سبک های رایج و گفتمان های هنری غالب ایران دانست و به دیگر فصول این کتاب تحقیقی اشاره داشت و گفت: تکوین جامعه هنر، دغدغه بر نهادهای فروش آثار هنری و بازگشت مالی هنر از نکات بارز آن است. وی چهار رویکرد کتاب را برشمرد و افزود: دایره هنر، دوره هنری ، میدان هنر، نهادهای اجتماعی هنر بر اساس اندیشه های جورج دیکی، پی یر بوردیو، هاوارد بکر، پیترسون و باستید در این کتاب مورد اشاره قرار دارد. یک دکترای تاریخ هنر هم در رونمایی «هنر به مثابه کار جمعی»، این کتاب حول یک دیالکتیک عمده عنوان کرد و گفت: این مفهوم در دیدگاه نگارنده این بوده که هنرمند می تواند با یک کنش پویا مقابل جامعه هنری قرار گیرد. نیما ادهم ادامه داد: تمام حرف این کتاب این است که چرا نقاشان به عنوان نمایندگان جامعه هنری موفق نیستند و در فروش آثار خود در زمینه اقتصاد هنر موفقتی نداشته اند. این مدرس نقاشی، اولین گام ورود به جامعه هنری را آموزشگاه های هنری سپس دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: رشد کلان نگارخانه ها در شیراز مدیون نهادهای آموزش هنری است. وی با بیان اینکه کتاب«هنر به مثابه کار جمعی»، این پرسش را مطرح می کند که چرا جریان های هنری در قامت سبک و موج پدیدار نمی شوند، تاکید کرد: این گفتمان توسط نگارنده وارد جامعه هنری ایران شده است. وی نکات شاخص کتاب را برشمرد و افزود: طبقه بندی نقاشان در آثار نوشتاری موضوعی و مضمونی است اما در این کتاب طبقه بندی گفتمانی است. از این رو، ضرورت ایجاب می کند دوباره به این واسطه به هنر ایران بازگردیم. ادهم با بیان اینکه طیف وسیعی از هنرمندان خودآموخته نسبتا موفق تر از هنرمندان جامعه آکادمیک هستند، اشاره کرد: گروه هنرمندان دانشگاهی بیش از اینکه هنرمند باشند کارشناسان هنری هستند. وی افزود: حرکت پیوسته مرحله اول برای هنرمندان خودآموخته جهشی و پرتابشی است این کارشناس هنر با بیان اینکه شبکه های اجتماعی در موضوع دروازه بانان و واسطه های جامعه هنری نقشی فزاینده دارند، تاکید کرد: ورود به فضای مجازی مفهوم اجتماع هنری و پاتوق هنری را که در کتاب اشاره شده است باز آفرینی می کند. تبارشناسی مفهوم پاتوق هنری نیز با دید تارخی در تمام فصول این کتاب گنجیده است. از این رو، این کتاب کاربردی است و صرفا تولید علم نکرده است. کتاب «هنر به مثابه کار جمعی» در هفت فصل و ۲۶۳ صفحه از سوی انتشارت بدخشان با همکاری حوزه هنری استان خراسان رضوی منتشر شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]