تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814732711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ثبت نيروگاه سيکل ترکيبي پارس جنوبي در پروژه هاي CDM سازمان ملل


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ مهر ۱۳۹۴ (۱۵:۷ب.ظ)
ثبت نيروگاه سيکل ترکيبي پارس جنوبي در پروژه هاي CDM سازمان ملل موج - مديريت برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران در تلاش است نيروگاه سيکل ترکيبي پارس جنوبي را در پروژه‌هاي مکانيزم توسعه پاک (CDM) سازمان ملل به ثبت برساند.
به گزارش خبرگزاري موج، محمدجواد قلي پور، مجري طرح مکانيزم توسعه پاک نيروگاه سيکل ترکيبي پارس جنوبي، گفت: با توجه به جنبه‌هاي زيست محيطي اين پروژه، ثبت آن در هيأت اجرايي مکانيزم توسعه پاک سازمان ملل در دستور کار قرار دارد.
محمدجواد قلي پور با بيان اين مطلب افزود: اجراي کامل اين پروژه همسو با اهداف زيست محيطي براي کاهش انتشار کربن و در مسير هدف‌گذاري‌هاي پروتکل کيوتو دنبال مي‌شود و اميدواريم ثبت اين پروژه در CDM سازمان ملل طي يک سال آينده عملياتي شود.
وي با بيان اين‌که اجراي پروژه نيروگاه سيکل ترکيبي پارس جنوبي در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد، تصريح کرد: مديريت برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران، اقدام‌هاي لازم را براي ثبت اين پروژه در مکانيزم توسعه پاک سازمان ملل پيگيري مي‌کند.
به گفته قلي پور، پروژه نيروگاه سيکل ترکيبي پارس جنوبي مبتني بر اضافه کردن نيروگاه ثانويه‌اي به نيروگاه گازي فعلي هزار مگاواتي پارس جنوبي است که به واسطه آن، بدون افزايش مصرف سوخت و تنها با استفاده از حرارت نيروگاه گازي پارس جنوبي، نيروگاه ثانويه‌اي با ظرفيت ۵۰۰ مگاوات فعال مي‌شود.
وي يادآور شد: به عبارت ديگر، بدون مصرف سوخت بيشتر، ظرفيت اسمي نيروگاه گازي پارس جنوبي ۵۰ درصد افزايش مي‌يابد و از هزار مگاوات کنوني به هزار و پانصد مگاوات خواهد رسيد.
پروژه نيروگاه سيکل ترکيبي پارس جنوبي با سرمايه‌گذاري ۴۵۵ ميليون دلار توسط شرکت ملي نفت ايران در منطقه پارس جنوبي در حال اجراست که مطابق برآوردهاي صورت گرفته با تکميل و راه‌اندازي بخش سيکل ترکيبي، از نشر سالانه يک ميليون تن دي‌اکسيد کربن جلوگيري خواهد شد.
بر اين اساس، با توجه به جنبه‌هاي زيست محيطي پروژه نيروگاه سيکل ترکيبي پارس جنوبي و براي استفاده از مزاياي مکانيزم توسعه پاک (CDM) در چارچوب پروتکل کيوتو، مديريت برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران به عنوان مجري طرح مکانيزم توسعه پاک در سطح اين شرکت، از شهريور سال ۱۳۹۳ ثبت اين پروژه را در هيأت اجرايي مکانيزم توسعه پاک سازمان ملل در دستور کار قرار داده است و به اين منظور، تهيه اسناد و مدارک مورد نياز براي ثبت توسط شرکت انرژي‌هاي تجديدپذير مهر به عنوان مشاور در جريان است و کار تهيه سند طراحي (PDD) نيز رو به پايان است.
قلي پور به برگزاري جلسه مشورتي ذي نفعان پروژه نيروگاه سيکل ترکيبي پارس جنوبي در مهر امسال در پارس جنوبي اشاره کرد و گفت: يکي از الزامات سند طراحي، برگزاري جلسه مشورتي ذي نفعان و ثبت ديدگاه‌هاي آن‌هاست که مطابق برنامه‌ريزي و فراخوان عمومي در منطقه و همچنين دعوت رسمي به عمل آمده از مسوولان منطقه‌اي، اين جلسه با ميزباني مجري پروژه در سالن جلسات طرح‌هاي نيروگاهي شرکت نفت و گاز پارس در منطقه پارس جنوبي برگزار شد که ضمن تشريح اهداف طرح و اخذ ديدگاه‌هاي ذي نفعان به سوالات آن‌ها نيز پاسخ داده شد.
اين کارشناس ارشد ارزشيابي سيستم‌هاي اجرايي و پيشرفت طرح‌ها در مديريت برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران در ادامه، تلاش براي ثبت چنين پروژه‌هايي را در مکانيزم توسعه پاک سازمان ملل اقدامي داوطلبانه از سوي ايران و در چارچوب اهداف پروتکل کيوتو اعلام کرد و گفت: به جز الزامات زيست محيطي بين‌المللي براي کاهش انتشار کربن، دولت‌ها به ازاي هر تن کاهش نشر، اعتباري Certified Emission Reduction(CERS) دريافت مي‌کنند که اين اعتبار قابليت خريد و فروش در بازارهاي تجاري دارد.
وي توضيح داد: در برهه‌اي از زمان، اعتبار هر تن نشرکربن بالغ بر ۱۷تا ۱۸ يورو خريد و فروش مي‌شد، اما؛ در حال حاضر اين رقم به کمتر از يک يورو کاهش يافته است و از اين‌رو، ما از فروش اعتبار خود تا قبل از افزايش قيمت‌ها خودداري مي‌کنيم.
به گفته قلي پور، در اجلاسي که دسامبر سال آينده در پاريس برگزار مي‌شود، بحث جايگزين کردن پروتکل کيوتو با رژيمي جديد مورد بررسي قرار مي‌گيرد و پيش‌بيني مي‌شود پس از اين اجلاس، بهاي اعتبار کربن افزايش يابد.
دسامبر سال ۱۹۹۷ بود که پروتکلي براي تقويت مکانيزم هاي اجرايي کنوانسيون تغييرات آب و هوايي سازمان ملل متحد در کيوتو ژاپن به تصويب رسيد و به پروتکل کيوتو معروف شد. مطابق اين پروتکل، هر يک از اعضا مکلف به کاهش ميزان انتشار گازهاي گلخانه‌اي در حد معيني شدند و قرار شد اين اقدام تحت مکانيزم توسعه پاک (lean Development Mechanism) اين پروتکل انجام شود.
در ايران نيز سال ۱۳۸۵ و پس از تأييد الحاق کشورمان به اين پروتکل، مديريت برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت با ارائه گزارشي به هيأت مديره اين شرکت، ضمن معرفي و تبيين ضرورت پياده‌سازي مکانيزم توسعه پاک، پيشنهاد کرد کميته کاري تحت عنوان کميته مکانيزم توسعه پاک (CDM) متشکل از نمايندگان شرکت‌هاي تابعه با راهبري مديريت برنامه‌ريزي تلفيقي تشکيل و سازوکار لازم براي بهره‌گيري از آن در سطح شرکت ملي نفت ايران و شرکت‌هاي تابعه پيش‌بيني و ارائه شود. به اين منظور پس از اخذ مصوبه هيأت مديره شرکت ملي نفت ايران، معاونت نظارت بر مصرف انرژي و ارزشيابي طرح‌هاي مديريت برنامه‌ريزي تلفيقي اين شرکت به عنوان متولي مکانيزم توسعه پاک در شرکت ملي نفت ايران معرفي شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن