تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815628523




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران کم آبي در شهرستان زرند بسيار جدي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ مهر ۱۳۹۴ (۱۵:۷ب.ظ)
بحران کم آبي در شهرستان زرند بسيار جدي است موج - حبيب الله خنجري، فرماندار زرند، در همايش همايش بهروري و مديريت مصرف آب با حضور امام جمعه و کارشناسان مديريت جهاد کشاورزي و کشاورزان شهرستان زرند برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج، خشک‌سالي هاي پي در پي و افت شديد آب هاي زير زميني اين شهرستان را با بحران کم آبي مواجه کرده است.
وي افت آب‌هاي زيرزميني در دشت زرند را سالانه يک متر و 30 سانتي‌متر اعلام کرد فرماندار زرند ابتکار ارزشمند استاندار کرمان در تصويب و اجرايي شدن طرح همياران آب را بسيار با اهميت دانست و تنها راه برون رفت از بحران کم آبي را مديريت صحيح مصرف آب و اجراي طرح‌هاي آبياري نوين، تغيير الگوي کشت محصولات پر آب به محصولات کم آب، خاموش کردن چاهه‌اي کشاورزي در فصل پاييز و زمستان عنوان کرد و بر همکاري بيش از پيش کشاورزان در اين راستا تاکيد کرد.
فرماندار زرند با اشاره به پايان برداشت محصول پسته گفت: متاسفانه بعضي از کشاورزان دسترنج يک ساله خود را يک ساعته به باد مي‌دهند، لذا کشاورزان اجازه ندهند سود دسترنج يک ساله خود نصيب دلالان شود.
وي به کشاورزان توصيه کرد در فروش محصول خود عجله نکنند و چنانچه به هر دليلي قصد فروش محصول خود را داشته باشند سعي نمايند حداقل به مقدار نياز مالي خود محصول خود را بفروشند.
سعيدي، مدير آب و خاک جهاد کشاورزي استان، هم گفت کمبود آب که با تغيير شرايط اقليمي پديد آمده شرايط ويژه اي را براي کشاورزي منطقه به وجود آورده که گذر از آن نياز به برنامه ريزي مناسب از سوي مسوولان و کشاورزان دارد.
وي با بيان اينکه بحث بحران آب و تغيير اقليم، جدا از عملکرد بشر نيست، افزود: ضرورت دارد براي مديريت آب هاي موجود چاره انديشي کنيم در غير اين صورت اين مشکل روز به روز بيشتر و تبعات آن غير قابل جبران خواهد بود.
حجت الاسلام ابراهيمي، امام جمعه زرند، هم با اشاره به احاديث و روايات با بيان اين که آب در قرآن در زمره بزرگ‌ترين نعمت‌هاي الهي قرار داده شده است، تصريح کرد: با وجود اين که جامعه ما، جامعه اي اسلامي است متأسفانه معضل اسراف در بخش‌هاي مختلف از جمله در زمينه مصرف آب، دامن گير شده است.
وي گفت آب نعمتي الهي و در دسترس است اما ميزان آن اندک بوده و به همين دليل نيز مي‌بايست دقت در مصرف و عدم اسراف آن در دستور کارتک تک افراد جامعه ما قرار گيرد.
مسأله اسراف و قناعت از مفاهيم و گزاره‌هاي مورد اهتمام دين مبين اسلام است که در آيات قرآني و روايات اهل بيت (ع) بر روي اين دو موضوع تأکيدات فراوان صورت گرفته است. وبه هرحال به نظر مي‌رسد اين اراده مردمي در زمينه صرفه جويي بايد با فرهنگ سازي شود و استمرار يابد تا در آينده اي نزديک مشکلات ناشي از محدوديت منابع آبي کمترين تأثير منفي را داشته باشد
وي با يادآوري اين که مطابق فرموده رهبر معظم انقلاب اسراف کاري يک عيب ملي ما به شمار مي‌رود و مي‌بايست رفع شود، افزود: اسراف انسان را نابود مي‌کند و خداوند نعمت را از اسراف کنندگان مي‌گيرد.
لذا عدم اسراف و مصرف بهينه آب در جامعه نيازمند فرهنگ سازي بيشتر است.
رئيس اداره آبياري شهرستان زرند هم با اشاره به اينکه در سال 46 157 حلقه چاه کشاورزي وجود داشته است اين چاه‌ها هم اکنون به 666 حلقه اضافه شده است و بيش از 90 درصد آنها در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود.
وي متوسط بارندگي را 130 ميلي متر عنوان کرد و گفت سالانه متوسط افت سفره آب زير زميني 136 سانتي متر است. وي گفت در راستاي حفاظت از منابع آبي دشت زرند اقدامات ارزشمندي صورت گرفته و از 660 حلقه چاه کشاورزي تاکنون بر روي حدود 315 حلقه چاه آب کنتور هوشمند نصب شده است و تمام چاهه‌اي آب کشاورزي اين شهرستان تا پايان سال جاري هوشمند سازي مي‌شود.
وي نصب کنتور هوشمند، خاموشي چاهه‌اي آب کشاورزي در فصولي که درخت نياز به آب ندارد، تقليل آب‌دهي چاهه‌اي مجاز مطابق پروانه و مهر و موم چاهه‌اي غيرمجاز را از جمله اقدامات شوراي حفاظت از منابع آبي شهرستان زرند اعلام کرد.
علي زارعي، مدير جهاد کشاورزي زرند، هم حداکثر عمق چاهه‌اي آب کشاورزي منطقه را بيش از 300 متر عنوان کرد و از کشاورزان منطقه خواست فرهنگ غلط آبياري سنتي را کنار بگذارند و اجراي آبياري‌هاي نوين را جايگزين آبياري غرق آبي نمايند و به سمت کشت‌هاي محصولات کم‌آب روي آورند.
وي گفت کشاورزان براي اجراي طرح‌هاي نوين آبياري و اصلاح الگوي کشت محصول کم آب مي‌توانند از تسهيلات بانکي بهره‌مند شوند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن