واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه هنر: طراح صحنه فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» گفت: نکاتی که از این فیلم آموختم برایم همانند یک بورس تحصیلی بود که نکات بسیاری را به من آموخت.حمید قدیریان، طراح صحنه فیلم سینمایی «محمّد رسول الله(ص)» در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ، درباره تجربه خود در این فیلم سینمایی گفت: در فیلم عظیم و فاخر محمّد(ص) «کرکا» به عنوان مدیر طراح صحنه حضور داشت و من به اتفاق محسن شاه ابراهیمی در کنار وی کار می کردیم. این همکاری برای من حکم یک بورس تحصیلی را داشت چون نکات بسیاری را از وی آموختیم. نکته دیگر اینکه «کرکا» به شدت از همکاری با ما احساس رضایت می کرد و بارها می گفت که سینماگران ایرانی استعدادهای فراوانی در حوزه سینما دارند. وی افزود: برخی از من سؤال می پرسند که اگر من یا شاه ابراهیمی به جای « کرکا» به عنوان مدیر طراح صحنه در کار حضور داشتیم چه تفاوت هایی به وجود می آمد؟ جواب این سؤال را نمی توان به صورت بهتر یا بدتر شدن کار توضیح داد، زیرا کارگردان بنا به خواست خود توقعی را از کار دارد که در فرد انتخابی خود آن سطح مطلوب را پیدا می کند. در این فیلم هم مجیدی به «کراکا» اعتماد کرد و فکر کنم جواب خود را هم به خوبی گرفت. قدیریان در پاسخ به این سؤال که تفاوت کیفی ما در بحث های فنی در سینما به چه فاکتورهای مربوط می شود، گفت: به گواه تمام عوامل خارجی فیلم آنچه که سینماگران ایرانی به لحاظ تئوری و فنی داشتند از سینمای روز جهان کم نداشت، البته پر واضح است که تفاوت هایی در روش کار کردن وجود داشت، اما معتقدم اگر امکانات لازم در اختیار سینماگران داخلی قرار گیرد، خواهند توانست اتفاقات خوبی را رقم بزنند. وی در پاسخ به این سؤال که در فیلم محمّد(ص) چه بخش های را به صورت ویژه کار کرده است، اظهار کرد: دکور بصرا(کلیسا) را در فیلم «محمّد رسول الله(ص)» کار کردم و همین طور بخش اولیه دکور مکه، در ضمن طراحی صحنه دهکده ساحلی را هم به طور کامل برعهده داشتم. طراحی این بخش در عسلویه انجام شد و حدوداً دو ماه ساخت آن طور کشید. قدیریان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دکورهای این فیلم سینمایی ما نا هستند، یعنی برای سالیان می توان از آن استفاده کرد، البته در فیلم های ملک سلیمان(ع) و مریم مقدس نیز که من طراحی صحنه آن را برعهده داشتم دکورها ماندگار بود، اما در این کار ماندگاری به شکل بسیار جدی تر مورد توجه قرار گرفت. این اتفاق و توجه نیز باعث می شود سینمای ایران تا سال ها از برکت یک شهرک خوب سینمایی بهره مند باشد. این طراح صحنه درباره تجربه خود در امر فلیم های تاریخی این گونه توضیح داد: من کارهای بسیاری را در سینما انجام کرده ام ولیکن در حوزه آثار تاریخی همان گونه که بیشتر گفتم «ملک سلیمان»، «مریم مقدس» و فیلم «ثارالله» از کارهای مهم من در حوزه فیلم های تاریخی است. درباره ماندگاری این کارهایی که نام بردم هم باید بگویم که هنوز دکورهای آن پا بر جا هستند و تا سال های آینده نیز باقی خواهند ماند. وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر این که این فیلم توانسته توقع وی را برآورده کند؟ گفت: مگر می شود کاری که این همه برای آن زحمت کشیده شده، فیلم خوبی نشود. این اثر جزء مفاخر سینمای ایران است که تا سال ها نامش باقی خواهد ماند، همچنین این فیلم نقطه عطفی در تاریخ اسلام است. برای همین باید از این گونه تولیدات به نحو کامل حمایت کرد. قدیریان در پایان توصیه کرد: هر فیلمی نقاط قوت و ضعفی دارد پس این کار هم از چنین خصیصه ای بهره برده، اما منتقدان بدانند که زمان نقد این کار هم اکنون نیست، چون باید بگذاریم نمایش داخلی و خارجی فیلم تمام شود تا در ادامه با سنجیدن همه جوانب و عکس العمل مخاطبان درباره آن اظهار نظر کنیم.
چهارشنبه ، ۲۲مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]