تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829373836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تیترهای موسیقی مطبوعات کشور


واضح آرشیو وب فارسی:موسیقی ایرانی: روزنامه ایران:چهارمین نشست از سلسله جلسات گفتمان ضرب اصول مطرح شد،انتقاد از رویکرد رسانه ملی در برخورد با موسیقی ایرانی چهارمین نشست از سلسله جلسات گفتمان ضرب اصول که روز دوشنبه ۲۰ مهر با موضوع «بررسی وضعیت موسیقی در صدا و سیما» با حضور میلاد کیایی و علی قمصری برگزار شد. رضا مهدوی در ابتدای این برنامه اظهار داشت: چطور در یک برنامه شبکه مستند به طور کامل ساز را نشان می دهند یا چطور در برنامه دیگری در شبکه جام جم این اتفاق تکرار می شود؟ امروز جامعه به خاطر اینکه موسیقی بی هویت رواج پیدا کرده، در معرض خطر فرهنگی جدی قرار گرفته است. بخش عمده ای از این موضوع هم به عملکرد کسانی مربوط می شود که فقط به فکر میزشان هستند. کیایی: هنرمندان همواره میزبان تاریخ بوده اند میلاد کیانی نوازنده سنتور با اشاره به حضور در رسانه ملی گفت: حدود سه سال پیش بود که یکی از تهیه کنندگان صدا و سیما از من خواست در برنامه ای که آسیب شناسی موسیقی و تأثیر آن روی جوانان را بررسی می کرد، حضور پیدا کنم. او از من خواست تا سازم را هم به این برنامه ببرم. من هم خواستم این دعوت به صورت کتبی انجام شود. این اتفاق افتاد و من به همراه سازم در این برنامه زنده حضور پیدا کردم. در ابتدا سازم را روی میز گذاشتم و بعد دیدم یک نفر یک گلدان و یک تنگ جلوی ساز من گذاشت و آن را پوشاند. خیلی از این اتفاق برفروخته و ناراحت شدم و از عصبانیت داشتم منفجر می شدم. وی گفت: این موضوع شرم آوری است که اسمی از نوازنده و آهنگساز و سایر عواملی که در خلق یک اثر نقش داشته اند، به میان نمی آید. قمصری: صدایمان را به گوش مسئولان برسانیم علی قمصری آهنگساز و نوازنده اظهار کرد: ما اول باید بدانیم پشت پرده چیست؟ چرا صدا و سیما موسیقی را به رسمیت نمی شناسد. کار اغلب موزیسین ها بدون اجازه پخش می شود. نگاه صدا و سیما به نحوه پخش و نوع موسیقی که شنیده می شود، نامشخص است و ما اساساً معیار پخش موسیقی را از این رسانه نمی دانیم. روزنامه افتاب یزد:نوای قانون بانوی مهربان در ترکیه پیچید،امیدوارم تکلیف ساز قانون ابتدا در ایران روشن شود حمیده موسوی: «مرجان مهربان» نوازنده قانون کشورمان که به عنوان اولین سفیر موسیقی ایران، در فستیوال بین المللی قانون نوازی ترکیه حضور یافته بود، طی دو روز از این فستیوالِ جاری در شهر آنکارا به هنرنمایی پرداخت. فستیوال ساز قانون با حضور اساتید، نوازندگان سر شناس و بین المللی قانون برگزار می شد و از سوی دیگر سازندگان ساز قانون، مورّخان، موسیقى شناسان و دانشجویان با استعداد نیز به این جشنواره دعوت شده بودند. مرجان مهربان چند روزی است از این سفر بازگشته است و « موسیقی ایرانی ان» بهتر دید گزارش جزئیات و کمّ و کیف این رویداد هنری را از این بانوی نوازنده جویا شده و دریافته ها را در اختیار مخاطبان قرار دهد. ماحصل این گفتگو را در ادامه می خوانید. * این فستیوال چند روزه بود؟ یک فستیوال سه روزه پربار. * با محوریت ساز قانون؟ بله. عنوان و محتوای فستیوال این است؛ دومین فستیوال و همایش بین المللى ساز قانون. البته در این فستیوال گروه هایی هم بودند که در قالب دوئت (دو قانون) یا (قانون-عود) و تریو ( قانون-عود-بندیر) و همراهى ارکستر با ساز قانون براى اجراى کنسرتو قانون به هنرنمایى می پرداختند. همچنین سازهایی نظیر قانون، سنتور ایرانى و کوتو ژاپنى نیز در این فستیوال در کنار قانون نواخته می شد اما محتوای جشنواره به ساز قانون اختصاص داشت. * دومین دوره برگزاری فستیوال بود و اولین دوره حضور یک هنرمند ایرانی. بله. البته دوره های دیگری هم در سال های قبل برگزار شده اما بین المللی نبوده اند و تنها در سطح خود کشور ترکیه ارائه شده، اما دو سال است که جنبه بین المللی یافته. *و قطعات انتخابی شما برای اجرا چه بوده؟ من یک اجرای حدوداً نیم ساعته داشتم در قالب بداهه نوازی در دستگاه همایون که در پایان پیوند می خورد به چهارمضراب «بیداد» از زنده یاد استاد پرویز مشکاتیان با تنظیم اینجانب براى ساز قانون. * تنها یک روز اجرا داشتید؟ روز اول اجرا کردم و در روز دوم در یک نشست با محوریت گوناگونی ساز قانون در کشورهای مختلف یا به عبارتی گونه های متفاوت ساز قانون در کشورهای مختلف به عنوان قانون نواز ایرانى براى گفتگو حاضر شدم که حالت وُرک شاپ داشت. گفتمان بین مخاطب و نوازنده هاى خارجى صورت می گرفت و هر که سوالی داشت مطرح می کرد و ما هم پاسخ می دادیم اعم از تاریخچه ساز قانون در کشورمان تا موسیقى ایرانى و شیوه قانون نوازى ایرانى. * شما به چه زبانی پاسخ می دادید؟ (خنده) در فستیوال از من خواسته شد به علت تسلط بر زبان ترکى، ترکى صحبت کنم اما دوستانی هم بودند که به زبان ترکی آشنایی نداشتند و انگلیسی صحبت می کردند. * سوالاتی که متوجه شخص شما بود بیشتر حول چه موضوعاتی می چرخید؟ می دانید؟ بیشتر حاضرین نگاهشان به من به عنوان یک هنرمند ایرانی، نگاه همیشگی و سوالات رایج بسیارى از کشورهای دیگر بود. سوالاتی که هنر را با سیاست می آمیخت و به هم ربط می داد. * یک هنرمند ایرانی آن هم یک «بانوی» هنرمند ایرانی. دقیقاً. دائماً در این خصوص می پرسیدند که آیا ممنوعیت فعالیت بانوان نوازنده در ایران صحت دارد؟ یا مثلاً بانوان خواننده و من هم پاسخ می دادم بانوان نوازنده ممنوعیتى در اجرا ندارند. حداقل من تا به حال برای فعالیت هایم مانعی نداشته ام اما با محدودیت بله، مواجهند. بانوان خواننده هم در قالب تک خوانی ممنوعیت دارند اما در همخوانی با آقایان مجازند. * از آنجا که اولین نوازنده ایرانی در این فستیوال بودید که به معرفی موسیقی ایرانی آن هم با ساز قانون می پرداختید، بازخورد این اجرا در بین دیگران را چگونه یافتید؟ اصلاً راجع به قانون ایرانی اطلاع چندانی نداشتند! لذا اجرای من برایشان بسیار خوشایند و جالب توجه بود. بی اغراق می گویم حضار به وجد آمده بودند، چرا که پیش از آن، نوازنده های مختلف عرب و ترک قطعاتی را در قالب هایی نسبتاً مشابه نواخته بودند و اجرای من نسبت به آنها متفاوت شمارده مى شد. شاید در مقایسه، اجرایم خیلی ساده تر از نواخته های دیگران بود، شاید خیلی خلاصه و مختصر اما اکثر مخاطبان اثر گذارى موسیقى ایرانى را دریافته بودند و در واقع از بُعدهای عمیق معنای موسیقایى قطعه متاثر شده بودند. باور کنید یکی از اساتید موسیقی که در آن همایش حضور داشت آنقدر تحت تاثیر قرار گرفته بود که می گفت «موسیقی یعنی این…بیان عواطف یعنی این…» به هر حال می دانید که موسیقی ایرانی از لحاظ محتوا بسیار غنی است و این موضوع برای مخاطبان در آن فستیوال حائز اهمیت بود. لازم به ذکر است که نوازندگان آذربایجان هم بسیار متفاوت و ویژه ظاهر شدند. *و دلیل اینکه شما اولین و تنها هنرمند ایرانی شرکت کننده در این فستیوال بودید همین عدم شناخت و آگاهی آنها از نوازندگان قانون در ایران بوده؟ بله. نوازندگان ایرانی را نمی شناختند. اصلاً برایشان سوال بود که ایرانیها هم مگر قانون می نوازند؟ مگر قانون ایرانی هم داریم؟ ترکیه کشور چندان دوری نیست از ایران و تحت تاثیر موارد عدیده ای، ارتباط و مراودات مختلفی دارند. حتی در زمینه موسیقی. فکر می کنید چرا از وجود قانون و نوازندگی قانون در ایران کم اطلاع یا بی اطلاعند؟ به نظر مى رسد کم رنگى قانون ایرانى در عرصه بین المللى به این موضوع دامن می زند. کم بودن تعداد نوازندگان و استفاده نکردن از قانون به عنوان سازى اصلى در ترکیب یک گروه نوازى موسیقى ایرانى و البته نا گفته نماند مقدارى هم کم کارى خود نوازندگان حتى در داخل ایران. *دستاوردتان از این فستیوال و برنامه پیش رویتان که متاثر از تجربه های جمع آوری شده است، چیست یا چه خواهد بود؟ بنا به پیشنهاد اساتیدی که در این فستیوال حضور داشتند قرار است مجدداً گردهمایی های دیگری در قالب ورک شاپ در این کشور برگزار شود. البته زمان دقیقی فعلاً تعیین نشده است. ما تجربیات و داشته هایمان را از نو به اشتراک خواهیم گذاشت. حتی از سازندگان ساز نیز دعوت می شود که حضوری دوباره داشته باشند. سازنده قانونی در این فستیوال بود که می گفت یک قانون ٧٩ تُنی را ساخته که منطبق بر هر نوع کوک و صدادهی ای می تواند باشد و بسیاری از صعوبت ها را در نوازندگی کاهش می دهد. باید منتظر ماند و دید که این گردهمایی چه زمان خواهد بود. بی شک این روند اگر ادامه یابد نتایج خوشایندی رقم خواهد خورد. *و در آخر؟ امیدوارم تکلیف ساز قانون ابتدا در ایران روشن شود (خنده) و بعد در سطح جهان به عنوان یک ساز ایرانی معرفی و ثبت گردد. خوشبختانه هنرجویان این ساز در حال حاضر رو به افزایشند و این نشانه جا افتادن این ساز در فرهنگ موسیقایى ما می تواند باشد. دل ما روشن است و امیدوارم راه پیش رویمان نیز روشن باشد. روزنامه اعتماد:حسین علیزاده در بزرگداشت حافظ، اشعار او را اجرا کرد در ادامه برنامه های دهه فرهنگ در شیراز که با بزرگداشت شاعر نامی «حافظ» همراه است، دوشنبه شب گذشته «حسین علیزاده» به همراه گروه «هم آوایان» با خوانندگی «محمد معتمدی» در حالی به اجرای برنامه پرداخت که «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این برنامه حضور داشت و علاوه بر آن حافظیه، میزبان تعداد زیادی از سفرا و نمایندگان کشورهای آسیا و اروپا بود تا گرامیداشتی برای این شاعر بلندآوازه برگزار شود. در این برنامه «حسین علیزاده» به همراه گروه هم آوایان به سرپرستی او و خوانندگی «محمد معتمدی»، تازه ترین ساخته های او بر اساس اشعاری از حافظ را اجرا کردند و این در حالی است که پیش از این نیز در روز یکشنبه، گروهی از دف نوازان شهر شیراز، آیین گلباران آرامگاه را در مزار حافظ برگزار کردند. «محمد معتمدی» پیش از این، دهم مهرماه در اولین روز دهه فرهنگ استان فارس با گروه نفیر در شیراز به صحنه رفت و دوشنبه شب گذشته نیز گلچینی از آثار «علیزاده» را به همراه اشعاری که او آهنگسازی کرده بود، خواند و علاوه بر آن ساز و آوازهایی که به تازگی برای روز حافظ طراحی کرده بودند را بر مزار او اجرا کرد. «هم آوایان» در سال ۱۳۶۸ توسط حسین علیزاده تشکیل شد و شیوه تازه ای در خواندن آوازهای جمعی ایرانی ابداع کرد؛ اعضای گروه هم آوایان در زمان های مختلف و بنابر موضوع کاری که حسین علیزاده تعیین می کند، گزینش می شوند. در این گروه، خوانندگان زن نیز به عنوان «هم آوا» حضور دارند که در برنامه شیراز حضور نداشتند. «حسین علیزاده» درباره این گروه گفته است که «هم آوایان» تلاش می کند تا یک شیوه نوین را در بین گروه های موسیقی ایرانی به وجود بیاورد: «صدای خروجی گروه های ایرانی تکراری است و گروه هم آوایان راه های مختلفی را تجربه می کند که صدایی نو را عرضه کند. این گروه بر نسل جوان تکیه کرده است. می خواستم شکل قراردادی یا تکراری کر که بیشتر شبیه به آوازهای غربی نباشد به این فکر رسیدم که چگونه می شود در خود آوازهای موسیقی ایرانی یک حالت پولیفونی در آواز ایجاد کرد و در عین حال هرکدام خطوط استقلال خودشان را داشته باشند و جملاتی را که می خوانند همان تکنیک موسیقی آوازی در آن باشد.» او از فیلم دلشدگان این کار را شروع کرد و نخستین کنسرت را با نام «راز نو» اجرا کرد که بعدها فعالیت این گروه ادامه پیدا کرد و در بسیاری از فیلم ها و موسیقی ها استفاده شد. در این مراسم همچنین دکتر «اصغر دادبه»، استاد دانشگاه و حافظ پژوه مطرح ایران به سخنرانی پرداخت. روزنامه مردم سالاری: خانه عاشیقلار ایران افتتاح شد، موسیقی نقشه راه عرفان – محبی نیا: زیبایی موسیقی وعرفان خاستگاه به قدرت رساندن انسان های بزرگی بوده است گروه فرهنگی- علامه عزیزی: آیین افتتاح خانه عاشیقلار ایران با حضور هنرمندان و علاقه مندان موسیقی فولکلور آذری و همچنین معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسؤولان سفارت جمهوری آذربایجان قائم مقام معاونت نظارت مجلس در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. به گزارش مردم سالاری جهانبخش محبی نیا قائم مقام معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح خانه عاشیقلار ایران که در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، گفت: بسیار خوشحالم درهمچین رویداد و واقعه فرهنگی درحضور شما هستم و از اشاعه فضل وسعادت ترانی برادر عزیزمان آقای مرادخانی سپاسگزارم. محبی نیا در تشریح اینکه چرا اسم این اتفاق را رویداد می گذارم،افزود: به خاطر اینکه این کار اهمیت بسیاری دارد. اولین معنایی که می توانیم از نقطه نظر مفهومی به عاشیق بدهیم این است که عاشیق یک عارف است وبه نوعی یک نغمه خوانیست که جای ثابتی ندارد و در این جمله عارف بودن ونغمه خوان بودن و نداشتن جای ثابت خود بحث های مفصلی دارد . قبل از اینکه این واژه را در یک مقطع زمانی که اشاره خواهم کرد عاشقان تصاحب کنند عاشقان را بنام اوزان می شناختند به نوعی که موسیقی دانان وسازنوازا نی که همراه فرماندهان به جنگ ها می رفتند و با تزریق حماسه و غیرت در لشکریان آنها رابه مقابله با تجاوزگران می کشاندند ویکی دیگر ازمعانی عاشیق قبل از آن «دده» بوده است «دده» یعنی روحانی. حال ببینید عاشیق ها چه جایگاهی در آن زمان داشتند. این عاشیق ها که یک مقطع به آنها «دده» می گفتند . این استاد دانشگاه در ادامه گفت:بنده امروزبه یاد آن غزل زیبای حضرت مولانا افتادم که می گوید: « درشبی مهتابی مجلسی را از دور وازنور مست دیدم طفل مست و پیر مست و ومطرب و تنگور مست» خداوند تبارک وتعالی فرا خور شایستگی هرکس یک مجلسی آراسته بود همانند مجلس امروز ما. محبی نیا با اشاره به گستردگی جغرافیایی مهمانان مراسم گفت: مهمانانی که از قیدار آمدند در ذهن بنده شیخ الاشراق زنده شد. مهمانانی که ازباکو آمدند فزونی و نسیمی و بزرگانی که در آن دیار بودند را در ذهن ها متبلور می کند و به همین روال سایر شهرهای ما از قبیل تهران عزیز ، تبریز عزیز ، ارومیه عزیز و… . وی ادامه داد:خواهیم شنید که در آن مجلس عده ای هم شاهان بودند با نیمچه شرابی نیز مست بودند و در یک گوشه ای صوفیان به مقام بیخودی رسیده بودند جبه مست و خرقه مست وشبلی مست ودر یک جای دیگر یک مجلسی به قدری آراستگی و در هم آمیختگی وهارمونی وزیبایی ومست در مستی داشت که جبرییل ساقی آنها بود همه آنها مجلسی تشکیل داده بودند مثل مجلس امروز ما. قائم مقام معاونت نظارت مجلس در ادامه گفت: امروز اگر جمهوری اسلامی ایران ودولت محترم و آقای مراد خانی عزیز این خانه عاشیقلار ایران را که با مجاهدت مردی بزرگ بنام آقای شهبازی در جهت استقرار این موسیقی درایران و رسمیت بخشیدن به آن بنا کرده اند و این امر بمثابه تلاش های مرحوم رسول قربانیان عاشقی است که با پارچه فروشی این صنعت را احیا کرد. محبی نیا با اشاره به اینکه این مقوله به عنوان صنعت فرهنگی است،خاطر نشان کرد:اگر امروز این موضوع را صنعت فرهنگ بنامیم گزافه نگفته ایم چرا؟ چون تعداد زیادی از عرفا همانند خسته قاسم را داریم که موسیقی را نقشه راه عرفان تشخیص دادند و آنها را باهم به مسیر الله کشاندند. واما این موسیقی و این سازها اگر الان نیز با همان سبک باشد چه شود! محبی نیا در ادامه با اشاره به سازهای موسیقی گفت: سازها را معمولا ازدرخت توت می ساختند و این حکمتی دارد که چرا از درخت توت؟ قائم مقام معاونت نظارت مجلس با اشاره به بی مهری ها نسبت به موسیقی گفت: زخم های کاری بسیاری دربدن این صنعت هست. کمونیست ها به نوعی زدند، در زمان شاهنشاهی به نوعی زدند، بعد از انقلاب هم کم لطفی هایی صورت گرفت اما بعد ازجنگ تحمیلی موسیقی و ساز رونقی پیدا کرد. محبی نیا با پیوندی زیبا بین سیاست و هنر گفت: بنده در اندیشه های سیاسی می گویم شکست شوروی سابق و نظام پهلوی واتمام جنگ نعمتی بود برای تمامی اهالی عشق و هنر و بعبارتی تمامی عاشق های ایرانی. این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بعضی ازمواقع نیز زیبایی این موسیقی وعرفان خاستگاه به قدرت رساندن انسان های بزرگی بوده است. شاه اسماعیل صفوی اولین عاشقی هست که قبل از عرفان به قدرت رسید و دیوانی در شان علی ابن ابی طالب علیه السلام سرود وتخلص خودش را «خطایی» گذاشت بعد از شاه اسماعیل این مکتب رونق های زیادی گرفت که دراین اواخر قبل از انقلاب در تبریز همراهی بالابان وآواز را با آن داشتیم در ارومیه تک ساز بود، درزنجان صورتی دیگر در باکو سیرتی دیگر و به هر حال اما امروز این خانه به یمن نفس خوب دولت وجمهوری اسلامی رسمیت پیدا می کند. وی در ادامه گفت: امیدوارم عاشق های ایران عزیز، آذربایجان زیبا و عاشق هایی که در گستره تمدن این نوع از عرفان وعشق هستند بتوانند با فربه کردن اندیشه های عرفانی زندگی رابرای جهانیان شاد و دلشاد کنند وآن عرفان اصیل و نابی که از آن طراوت و عشق بیرون می آید را عرضه کند. وی در پایان گفت: حضور یکایک شماها را برای رسیدن به فرهنگ ناب خودمان وبرای رسیدن به معراج انسانیمان فرصت می دانم. علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان این که سال هاست به دنبال ایجاد چنین مکانی برای عاشیق ها بوده است، اظهار کرد: خوشحالم که بالاخره اتفاق مبارکی در این حوزه رخ داده و شرایطی فراهم شده تا از فرهنگ غنی آذری آنطور که شایسته است استفاده کنیم. عاشیق ها پل های ارتباطی و سفیران انتقال زبان، فرهنگ، عاشقانه ها و حماسه ها هستند. کاری که این سفیران فرهنگی و هنری انجام می دهند، جزو موارد بی بدیل است و ما نمی توانیم مانند آن را جایی بیابیم. عاشیق ها مانند دیگر خنیاگران این سرزمین در فرهنگ عمومی جامعه حرکت می کنند و همه اتفاقاتی که در طول تاریخ یک ملت روی داده را برای نسل حال و آینده روایت می کنند. او وجود عاشیق ها در مراسم مختلف را با ایجاد اخلاق و معرفت مرتبط دانست و گفت: عاشیق ها با حضور در مراسم سنتی مانند عروسی، عزا و … به مردم درس زندگی می دهند و سختی ها، مشکلات و چگونگی مقابله با آن ها را بازگو می کنند. فقدان چنین چیزهای موجب بی هویتی در یک جامعه می شود. از این رو و با یک جمع بندی درست و رجوع به چنین سنت هایی باید شرایط را به گونه ای آماده کنیم که برای ترویج اخلاق در جامعه به ریسمانی وصل شویم که آن ریسمان، همان فرهنگ با هویت خودمان است.مرادخانی با بیان خاطره ای از عاشیق بخشی و تنظیم یک شعر ژاپنی توسط او در ژاپن که مورد استقبال مقامات و مردم ژاپن قرار گرفت، از عاشیق رسول قربانی نیز یاد کرد و افزود: قربانی یکی از عاشیق های توانا بود. کسی به پای این هنرمند نمی رسید. فردی بود که به اخلاق خوب مجهز بود و اطرافیان او به جز خوبی چیزی از او ندیدند. جای خوشحالی دارد اگر این خانه بتواند اخلاق و معرفت را به نسل کنونی و آینده منتقل کند. موسیقی عاشیق ها پتانسیل بسیاری دارد. هرقدر هنرمندان همچون عاشیق ها وارد حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و … شوند، دیپلماسی تقویت می شود. در واقع محبوبیتی را که از حرکت یک هنرمند ایجاد می شود نمی توان به هیچ عنوان در حوزه سیاسی به وجود آورد. معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد مرکز آکادمیک برای این حوزه در تبریز را بسیار لازم دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا در تبریز یک آکادمی به منظور فعالیت ها و گسترش فرهنگ عاشیق ایجاد شود تا در شرایط بهتری، آثاری در این حوزه ارائه شود. او افزود: در هیات دولت برای چنین مواردی، امکاناتی را تمهید کرده ایم تا این اصناف در جای جای ایران تشکیل شود. در واقع تشکیل چنین مکان های ضمن تقویت فرهنگ بومی، موجب می شود در جشنواره های داخلی و خارجی شاهد حضور و سازماندهی بهتر گروه های موسیقی آیینی و محلی باشیم. گفتنی است در این مراسم آقای مهرعلیزاده معاون دولت اصلاحات و آقای عبدالعلی زاده وزیر مسکن دولت اصلاحات و مهمانانی از جمهوری آذربایجان ، ترکیه و ترکمنستان نیز حضور داشتند. روزنامه ابتکار:آسرایی با اشاره به «شب کوک»: ،دیگر برای مسابقه خوانندگی به کشورهای همسایه نمی روند فریدون آسرایی – خواننده و یکی از داوران «شب کوک» – گفت: این برنامه به هیچ وجه شبیه سازی از برنامه های ماهواره ای فارسی زبان نیست. آسرایی با بیان اینکه استفاده از واژه تقلید در این موضوع درست نیست، اظهار کرد: برنامه هایی از این دست که از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پخش می شوند، خودشان از برنامه های شبکه های ماهواره ای خارجی الهام می گیرند.«شب کوک» که از ابتدای پاییز هر شب در جدول پخش شبکه «نسیم» قرار گرفته است، عنوان یک مسابقه خوانندگی است که با اجرا و کارگردانی باربد بابایی، تهیه کنندگی هادی دمیرچی و گروه داورانی متشکل از فریدون آسرایی، مهدی یغمایی و پوریا حیدری روی آنتن می رود.داور برنامه «شب کوک» ادامه داد: برخی از مردم برای شرکت در مسابقه های اینچنینی مجبور بودند به کشورهای هم جوار سفر کنند ولی اکنون این برنامه توانسته است فرصتی مناسب برای این افراد فراهم کند تا در کشور خودشان در این دست مسابقه ها شرکت کنند.او با بیان اینکه امروز برنامه های ماهواره ای تمام تلاششان را برای جذب مخاطب می کنند، افزود: مسوولان باید به این موضوع توجه کنند که در حال حاضر برنامه های ماهواره ای بیداد می کنند و ما هم باید بتوانیم در ساختار صداوسیما تغیراتی را ایجاد کنیم که مردم را بیشتر علاقه مند کند.


چهارشنبه ، ۲۲مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موسیقی ایرانی]
[مشاهده در: www.musiciran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن