تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809951150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انفجارهاي آنکارا با اهدافي کوتاه مدت و انتخاباتي طراحي شده بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ مهر ۱۳۹۴ (۱۱:۰ق.ظ)
يک کارشناس مسائل خاورميانه در گفتگو با موج؛ انفجارهاي آنکارا با اهدافي کوتاه مدت و انتخاباتي طراحي شده بود موج -گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج
موضع گيري هاي دولت ترکيه در زمان نخست وزير اردوغان عليه بشار اسد، آغازي براي بحران هاي خارجي و داخلي اين کشور و همچنين حزب عدالت و توسعه بود. در اين ميان، اردوغان پس از گذشت بيش از ده سال از حاکميت بر اين کشور، درصدد برآمد تا با تغيير سيستم پارلماني به رياستي، تا سال 2024 و صدمين سالگرد تاسيس جمهوري ترکيه در قدرت بماند. اما عبور حزب کردي دموکراتيک خلق ها از حد نصاب 10 درصدي پارلمان، آک پارتي را با دو گزينه تشکيل دولت ائتلافي و برگزاري انتخابات زودهنگام روبرو کرد.
در نهايت با تمام شدن مهلت تشکيل دولت، قرار بر آن شد 1 نوامبر (10 آبان) انتخابات مجددا تکرار شود. در اين فاصله دولت به بهانه نقض آتش بس پ.ک.ک را زير حملات خود گرفت. ضمن آنکه چند روز قبل آنکارا محل دومين افنجار تروريستي در اجتماع کردهاي اين کشور شد.
در نتيجه اين رويداد که بزرگترين حادثه تروريستي تاريخ ترکيه نام گرفت، بيش از 100 تن جان باختند. اما آنچه در اين ميان سوال برانگيز است، ماهيت طراحي کنندگان انفجار، انگيزه و اهداف آنها در آستانه انتخابات پارلماني ترکيه است. از اين رو براي پاسخ به اين پرسش ها با کاميل کريميان، متخصص مسائل خاورميانه، گفتگويي انجام داده ايم که در ادامه مي خوانيد:

با توجه به مطرح شدن پروسه صلح دولت ترکيه با پ.ک.ک توسط حزب عدالت و توسعه و سپس نقض آتش بس ميان دوطرف بعد از گذشت دو سال و همچنين حملات تروريستي به اجتماعات کردهاي اين کشور، ارزيابي شما از سياست هاي آنکارا در قبال پ.ک.ک و مردم کرد ترکيه چيست؟
بحث کردها و ترکيه يک بحران 100 ساله است که در واقع از سال 1924 و با تاسيس جمهوري ترکيه، به وجود آمد. در طول اين مدت، نوع حرکات کردها واکنشي به سياست هاي دولت مرکزي بود. چنانکه ما مي بينيم در دوران حکومت آتاتورک و سلطه کماليسم بر اين کشور به دليل رويکردهاي سرکوب گرانه و خشن دولت، کردها دست به قيام مي زنند.
بعد از دوره آتاتورک، دوره مماشات در سايه حکومت چند حزبي بر تريکه سايه انداخت که در اين برهه کردها به مسائل فرهنگي و اجتماعي روي آوردند. اما به طور کلي تا سال 1984 که حزب .ک.ک تشکيل شد در هر دهه اين کشور با دخالت نظاميان و کودتا و همچنين سرکوب کردها روبرو شد. ضمن آنکه بعد از هر کودتا هم با حرکات قومي و مذهبي با خشونت رفتار مي شد.
در دهه 90 هم با روي کار آمدن اسلام گراها و بعد از آن پيروزي حزب عدلات و توسعه در سال 2002، شرايط براي کردها کمي تغيير کرد. در نتيجه اين روند کردها کم کم به رسميت شناخته شدند و در مقابل کردها نيز به اوضاع مذکور واکنش مثبتي نشان دادند. نمونه آن اعلام پيام آتش بس و صلح از سوي اوجالان بود.
بعد از پروسه صلح، کردها توانستند با عبور از حد نصاب 10 درصدي، وارد پارلمان شوند. البته من قبل از انتخابات هم پيش بيني مي کردم که پس از انتخابات درگيري ها شديد و فضا امنيتي خواهد شد که ديدم همان طور هم شد. در نتيجه اين وضعيت، دولت ترکيه تصميم به برگزاري انتخابات زودهنگام کرد و در اين ميان تلاش ها بر آن است تنها حزب دموکراتيک خلق ها موفق به گذشتن دوباره از حد نصاب نشود.
از اين رو پ.ک.ک در شرايط کنوني پينشهاد صلح و اتش بس داد به صورت يک طرفه که البته رهبران آنکارا از آنجا که اين اين پيشنهاد را فرصتي براي تجديد قوا پ.ک.ک و همچنين کمک به پيروزي دموکراتيک خلق ها مي دانند، قبول نکردند.
در واقع آنکارا مي خواهد بين پ.ک.ک و دموکراتيک خلق ها در اذهان عمومي ارتباطي ايجاد کند و ناامني و انفجارات هم به مساله انتخابات مربوط است. اين در حالي است که حزب عدالت و توسعه در اوضاع داخلي و خارجي با بحران روبرو است. مشکلات ترکيه با حضور نظامي روسيه در سوريه، درگيري متحدان خارجي اش با روسيه و اصطکاک هايي که ميان مسکو و آنکارا ممکن است رخ دهد، مواجه است. در اين شرايط حزب حاکم ناچار شد به سمتي برود که به هر صورت ممکن و با هر ادقامي موفق شود پس از انتخابات، يک دولت تک حزبي تشکيل دهد.
براين اساس سياست هاي کردها و بحران دولت ترکيه مادامي که آنکارا کثرت و تنوع در حکومت و همچنين پروسه آشتي را نپذيرد، ادامه خواهد داشت.

آيا به نظر شما دولت ترکيه براي مهندسي انتخابات پيش رو، در انفجارات دست داشت؟
به طور قطعي و حتم به يقين نمي توان در اين باره اظهار نظر کرد. اما مي بينيم که در 10 سال گذشته چنين حوادثي ديده نشده و کردها هم با توجه به موفقيتي که کسب کرده اند، دست به چنين اقداماتي نمي زنند. ولي اينکه آن انفجارها کار داعش بوده يا نه، بايد ديد سود و زيان ناامني ها به حساب چه گروه هايي واريز مي شود.
با اين همه اگر پازل ها را کنارهم بچينيم، متوجه دست هايي در داخل ترکيه مي شويم که براي تامين منافعشان مايل نيستند آتش اين اختلافات خاموش شود. در اين اوضاع پ.ک.ک براي آرامش فضاي انتخابات اعلام آتش بس کرد، ضمن آنکه من سراغ ندارم در هيچ يک از درگيري ها، پ.ک.ک شروع کننده باشد. در واقع درگيري ها از ناحيه اي آغاز شد که داراي هدف و انگيزه است.
در اين راستا دولت پ.ک.ک را متهم به نقض آتش بس مي کند از اين رو جنگنده هاي ترکيه بايد به اين شرايط پاسخ دهد. اما شواهد خلاف اين ادعا است. زيرا در حالي که پ.ک.ک به موفقيتي دست يافته باشد، عقل سليم اجازه نقض آتش بس را نمي دهد هرچند که در دو طرف تندروهايي وجود دارند.
اما با اين اوصاف نمي توانم بگويم دولت قطعا شکل دهنده اين انفجارات بوده اما هر گروهي دست به اين کار مي زند داراي اهداف انتخاباتي و کوتاه مدت است تا بتواند بر روند آرا تاثير بگذارد.

انفجارات ترکيه و يا پيش از آن سوروچ، چگونه مي تواند بر راي مردم تاثير بگذارد؟
نظرسنجي هاي اخير نشان مي دهد بعد از انتصاب اين کارها به پ.ک.ک بين 65-62 درصد مردم از دولت مي خواهند که با تمام قوا با اين حزب مقابله کند. 57 درصد حتي عنوان مي کنند تا نابودي اين حزب، دولت دست به گفتگو نزند و تنها 35 درصد از پاسخ دهندگان خواهان تداوم گفتمان آشتي هستند.
از اين رو اين نوع ناامني ها قطعا تلاشي براي کاستن از آرا حزب کردهاست. در اين شرايط افرادي که مي خواهند اين اتفاق رخ هند، با گرايشات ضد کردي خود، کردها را عامل بي ثباتي مي دانند و سعي دارند اين مطلب را در اذهان عمومي جا بيندازند که اگر کردها در انتخابات پيش رو وارد پارلمان شوند، ترکيه دچار ناامني خواهد شد.

به نظر شما اگر دولت بعدي ترکيه بازهم ائتلافي باشد، مبارزه با پ.ک.ک چه سمت و سويي خواهد گرفت؟
اين بستگي به ميزان راي هايي دارد که کردها به دست مي آورند. قطعا نتيجه انتخابات خيلي مهم است از اين جهت که امنيت و ناامني چقدر مي تواند بر روند صلح اثر داشته باشد و يا اينکه اين پروسه با جديت پيگيري شود يا نه.
در واقع پروسه صلح در ترکيه با مساله کوباني دچار ترک شد و از آن تاريخ به بعد صلح با تضعيف شد. بعد از انتخابات پارلمان خرداد ماه هم اين روند شيب نزولي به خود گرتف. از اين رو پيگيري دوباره آن خيلي سخت است.
بر اين اساس اين سوال مطرح مي شود که آيا کردها مي توانند با حضور در پارلمان روند صلح را با دولت پيگيري کنند؟ که البته اگر پيگيري نشود، درگيري ها ادامه خواهد داشت. زيرا پ.ک.ک شروطي براي خود دارد، دولت مرکزي هم آيتم هاي خاص خود را دارد که در صورت ادامه اين سياست ها، تغييري رخ نخواهد داد. ولي من بعيد مي دانم اين روال تداوم دار باشد.

پيش بيني شما از ميزان آرا دموکراتيک خلق ها در انتخابات 1 نوامبر چيست؟
اگر وضعيت به منوال باشد آک پارتي (حزب عدالت و توسعه) مي تواند آرا بسياري از ملي گرايهاي تندرو با به دست آورد. در مقابل آن تعداد کردهايي هم که به عدالت و توسعه راي داده بودند، به دليل وقوع انفجارات و موضع هاي ضد کردي ديگر اين حزب را انتخاب نخواهند کرد. به همين دليل تا زماني که در افکار عمومي ترکيه، مقصر اين حوادث مشخص نشود، دقيق نمي توان چنين چيزي را پيش بيني کرد.
*حسيني


















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن