تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815627955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کانون‌هاي ريزگرد خوزستان 600 هزار هکتار است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ مهر ۱۳۹۴ (۱۰:۰ق.ظ)
کانون‌هاي ريزگرد خوزستان 600 هزار هکتار است موج - مدير ملي کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محيط زيست وسعت کانون‌هاي ريزگرد در خوزستان گفت: 100 هزار هکتار از اراضي اين استان نيز به دليل کم آبي در آستانه تبديل به کانون گرد و غبار هستند.
به گزارش روابط عمومي حفاظت محيط زيست خوزستان، ضياءالدين شعاعي يکشنبه در آيين افتتاحيه نخستين نمايشگاه مديريت بحران، محيط زيست و صنعت پاک استان خوزستان نسبت به افزايش کانون‌هاي گردوغبار در خوزستان هشدار داد.
شعاعي اصلاح مديريت منابع آب را راهکار مقابله با تشديد بحران دانست و افزود: اگر جايي به اشتباه تخصيص آب داده شده بايد اصلاح شود.
وي اعتبار مورد نياز براي اجراي راهکارهاي مقابله با گرد و غبار را 50 هزار ميليارد ريال عنوان کرد و گفت: در شرايط فعلي دولت توان تأمين اين اعتبار را ندارد.
شعاعي اظهار کرد: خوزستان هيجدهمين سال خشک‌سالي را مي‌گذراند و در کشور با 23 سال خشک‌سالي روبه رو بوده‌ايم.
به گفته وي خشک‌سالي به سال‌هايي اطلاق مي شود که متوسط بارش در آن از بارش‌هاي درازمدت کمتر باشد.
مدير ملي کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محيط زيست اضافه کرد: بخشي از علت تشديد گرد و غبار در دهه‌هاي گذشته ناشي از خشک‌سالي بوده که با استمرار آن اکنون به بحران تبديل شده است.
وي با اشاره به وقوع گرد و غبارهاي شديد در خوزستان در سال‌هاي اخير تصريح کرد: در اهواز مواجه با برآيند جديدي شده‌ايم به طوري که شدت توفان‌هاي گرد و غباري که در بهمن ماه گذشته در اهواز و استان خوزستان رخ داد به قدري بود که اندازه گيري آن در توان دستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا نبود زيرا دستگاه‌ها توان اندازه گيري گرد و غبار تا 10 هزار ميکروگرم بر مترمکعب را دارند.
شعاعي افزود: تداوم و استمرار گرد و غبار در اهواز به صورتي است که نمي‌توان تعطيلي اعلام کرده و به شهرها شوک وارد کرد.
وي افزود: وقتي کم آبي با کاهش بارندگي سالانه همزمان باشد منابع آبي به تدريج کاهش مي‌يابد به همين دليل در کميته راهبردي آب به تخصيص منابع آبي در کشور توجه شده است.

60 هزار هکتار زمين کشاورزي بي آب مي شود
مدير ملي کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محيط زيست همچنين از کاهش 60 هزار هکتار از سطح زيرکشت اراضي خوزستان در سال جاري خبر داد و گفت: اين اراضي که به دليل بي آبي کشت نمي‌شوند قطعاً به منشاء داخلي گرد و غبار اضافه مي شود.
به گفته وي نبود آب بر مراتع نيز تأثير منفي مي‌گذارد و قطعاً دام‌ها براي تغذيه نيز با مشکل مواجه مي‌شوند.
وي آستانه شدت باد براي توليد گرد و غبار را 20 متر بر ثانيه عنوان کرد و افزود: مستندات نشان مي دهد در آبادان با وزش باد پنج متر بر ثانيه توفان گرد و غبار ايجاد مي شود که اين مساله نشان مي دهد کانون‌هاي گرد و غبار روبه افزايش هستند.
شعاعي يکي از وظايف کارگروه‌هاي مديريت بحران استاني را فراهم کردن زمينه براي جلوگيري از بروز بحران دانست و افزود: مردم اگر بدانند مشکلات ناشي از کمبود امکانات است قانع مي‌شوند اما اگر حس کنند سوءمديريت است عصباني و ناراضي مي‌شوند.

وي با بيان اينکه سازمان حفاظت محيط زيست به دنبال مستند کردن تحقيقات درباره گرد و غبار است افزود: طرح جامع گرد و غبار و شناسايي منشاء در 23 استان کشور تهيه شده است.
شعاعي اظهار اميدواري کرد: با تأمين اعتبار طرح جامع گرد و غبار پروژه‌ها بر اساس اولويت اجرايي شود.
وي با بيان اينکه سازمان محيط زيست يک سازمان نظارتي است، اظهار کرد: اين سازمان برنامه اجرايي خاصي براي گرد و غبار ندارد اما کميته راهبردي تشکيل داده تا با همکاري 14 دستگاه طرح‌هايي را اجرايي و مديران را به ارائه برنامه مکلف کند.
نخستين نمايشگاه مديريت بحران، محيط زيست و صنعت پاک امروز در نمايشگاه بين المللي گشايش يافت. اين نمايشگاه 19 تا 23 مهر داير است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن