واضح آرشیو وب فارسی:لرسو: آیا تا به حال با خود فکر کرده ایم که چه امری مهم ترین عامل در قبولی اعمال و کارهای نیک ما در پیشگاه خداوند متعال است؟ متن زیر به این پرسش مهم بر طبق آیات و روایات پاسخ داده است.گروه دین و آیین لرسو - در آیه ی 139 سوره ی بقره آمده است «قُلْ أَتُحَآجُّونَنَا فِی اللَّهِ وَ هُوَ رَبُّنَا وَ رَبُّکُم وَلَنَآ أَعْمَلُنَا وَ لَکُمْ أَعْمَلُکُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُخْلِصونَ » ترجمه: (ای پیامبر! به اهل کتاب) بگو: آیا درباره ی خداوند با ما مجادله می کنید، در حالی که او پروردگار ما و شماست و اعمال ما برای ما و اعمال شما از آنِ شماست و ما برای او خالصانه عبادت می کنیم. آیا تا به حال با خود فکر کرده ایم که چه امری مهم ترین عامل در قبولی اعمال و کارهای نیک ما در پیشگاه خداوند متعال است؟ در زیر با استفاده از آیات و روایات، به تشریح این موضوع می پردازیم. «اخلاص» مهم ترین عامل در قبولی اعمال ما است؛ اخلاص به معنای خالص کردن، پاک کردن و سالم گذاشتن از آمیختگی است. واژه اخلاص در قرآن به کار نرفته، ولی مشتقات آن ۳۱ بار در قرآن آمده است که با صراحت موضوع اخلاص را مطرح می کند. اخلاص در جای دیگری به معنای پاک کردن چیزی از هرچه که غیر از آن باشد. این کلمه در قرآن بدین معناست که بنده چیزی یا کسی را در بندگی خدا شریک قرار ندهد و پرستش و خضوع او فقط برای جلب رضایت خدا باشد. در آیه 110 سوره ی کهف آمده است: پس هر کس که به لقای پروردگارش امید دارد، باید عمل شایسته انجام دهد و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند. در قرآن و روایات اهل بیت(ع) تأکید زیادی بر اخلاص در عبادت شده است به گونه ای که آن را مهم ترین عامل قبول عمل ذکر کرده اند. از امام صادق(ع) روایت شده است: «پروردگار شما مهربان است و عمل کم را قبول می کند. بنده ی خداوند دو رکعت نماز را فقط برای رضای خدا می خواند و خدا او را به خاطر همان دو رکعت داخل بهشت می کند.» از طرف دیگر، توجه به به رضایت و خوشامد غیر خدا را بزرگترین عامل نابودی عمل ذکر کرده اند. چنان که از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است: پروردگارتان فرموده: من شریک خوبی هستم. هرکس که در کارش احدی از مخلوقات مرا با من شریک قرار دهد، همه ی آن کار را برای آن شریک قرار می دهم، زیرا من هیچ عملی را قبول نمی کنم مگر آنکه برای من خالص و پاک شده باشد. محل مورد بحث، در اخلاص نیت شخص است که آن هم ناشی از اعتقادت او است. حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در این ارتباط می گوید: قبولی اعمال در گرو اخلاص است اگر کسی با اخلاص کار نکند عمل او قبول نمی شود؛ هم چنین حدیث داریم آدم مخلص زودتر به آروزهایش می رسد؛ اگر کسی نیتش خدا باشد زودتر به هدف هایش می رسد. انتهای پیام/ منابع: قرآن کریم تفسیرنمونه
دوشنبه ، ۲۰مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: لرسو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]