واضح آرشیو وب فارسی:حمایت: پرکردن اوقات فراغت موضوع تازه ای نیست؛ موضوعی که شاید برخلاف ادعای متولیان فرهنگی با کمترین هزینه و با تهیه یک فیلم از سوپرمارکت محل زندگی و یا دستفروش کنار خیابان می توان آن را پرکرد! موضوعی که البته سبب شده تا حدودی سطح سلیقه و ذائقه مخاطب ایرانی تغییر کند و حتی موجب شده تا مخاطب ایرانی به سمت و سوی فیلم های غیرمجاز وگاه ماهواره هم کشیده شود. البته مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در این باره معتقد است که ضعف فیلمنامه، بی توجهی به موضوع مخاطب شناسی و.... در تولید آثار ویدئویی سبب شده که مخاطب از سینمای خانگی فاصله بگیرد.سینمایی که می تواند با تقویت خود در ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی و اشاعه سبک زندگی مناسب با فرهنگ سرزمینمان سهم به سزایی داشته باشد. بی اعتمادی از سینمای خانگی رخت بست «حسین مسافرآستانه» در گفت و گو با «حمایت» و با بیان اینکه بعد از یک رکود که در اثر بی اعتمادی مردم نسبت به نمایش خانگی صورت گرفته بود الحمدالله فیلم های نمایش خانگی آرام آرام در حال رونق گرفتن مجدد هستند اظهارکرد: بعد ازآنکه مردم نسبت به فیلم های بی کیفیت و ضعیف دچار بی اعتمادی به سینمای خانگی شده بودند خوشبختانه فیلم سازان هم به این فکر افتادند تا مجدداً یک حرکت جدید را شروع کنند . جشنواره یاس هم انگیزه لازم را ایجاد کرد تا فیلم های بهتری در این حوزه تولید شود. وی اضافه کرد: من معتقدم آرام آرام این اعتماد ازدست رفته در حال برگشت است و امیدوارم با ساختن فیلم های خوب ، ارزشمند و مطابق با نیاز فرهنگی جامعه، رونق سینمای خانگی دوباره به آن بازگردد. سلیقه مردم، اولویت تولید فیلم مسافرآستانه همچنین با تاکید بر این مهم که تولید فیلم های سینمایی بستگی به تقاضا و نیاز مردم دارد اظهارکرد: بعضی از این فیلم ها در اکران عمومی زیاد موفق نبوده اند ولی در سینمای خانگی با استقبال روبرو شده اند . طبیعتاً فیلم های سینمایی که باسلیقه فرهنگی مردم به طور عمومی سازگاری نداشته باشند در نمایش خانگی چندان مورد اقبال قرار نمی گیرند. وی ادامه داد: مردم خود بهترین مبلغ علیه یا له یک فیلم هستند و تبلیغات را خود مردم از طریق شبکه های مجازی یا ارتباطی که باهم دارند، انجام می دهند. تعیین کننده خود مردم هستند که چه فیلمی با استقبال روبرو شود یا نه؛ بنابراین این یک هشدار است برای فیلم سازان و تولیدکنندگان تا سلیقه و نیازهای مردم را در اولویت تولیدات خود قرار دهند. مخاطب شناسی قوی در سینمای خانگی وجود ندارد به گفته مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی و ورود فیلم های هالیوودی ساخت فیلم خوب است بنابراین این توقع از دست اندرکاران تولید وجود دارد که با ساخت فیلم های باکیفیت، جذاب و با محتوای سالم که موردنیاز جامعه و نیاز روز نسل جوان ما باشد با این تهاجم مبارزه کنند.البته مسافر آستانه تاکید کرد: ساخت فیلم خوب الزاماً ساخت فیلم پرخرج نیست؛ فیلم خوب زیادی سراغ داریم که با هزینه کم ، مورد اقبال عمومی قرار گرفته است چراکه مردم به هزینه فیلم کاری ندارند بلکه به دنبال رفع نیاز خودشان در فیلم هستند. وی تصریح کرد: البته گاهی فیلم سازان ما در ساخت فیلم کمتر به سلیقه و نیاز مخاطب اهمیت می دهند و فیلم دلخواه خودشان را تولید می کنند که این موضوع به سینما ضربه زیادی زده است. دبیر جشنواره فیلم یاس با اشاره به این موضوع که تفاوت حوزه سینمای خانگی و سینما تفاوتش در این است که در سینمای خانگی «فیلم خودم» معنا ندارد و باید یک فیلم برای مردم ساخته شود اضافه کرد: اگر فیلم سازان ایرانی فیلمی را بسازند که باب میل مخاطبان خود باشد قطعاً می تواند با فیلم ها و سریال های خارجی از حیث بیننده رقابت کند.مسافر آستانه همچنین بیان کرد: راه نجات وضعیت کنونی سینمای خانگی ربطی به حمایت های دولت و یا سایر ارگان ها ندارد. سینمای خانگی نیازمند مخاطب شناسی و فیلم نامه خوب است. به نظر من در صدور پروانه نمایش و ساخت باید معیارها را رعایت کرد تا فیلم هایی باکیفیت مطلوب توزیع شود. سینمای خانگی در اصل باید با بودجه خود بتواند خود را اداره کند و رکود در سینمای خانگی اساساً به سوِژه و فیلم نامه برمی گردد. خطر در کمین فرهنگ ایرانی مدیرعامل مؤسسه رسانه های تصویری در ادامه این گفت و گو با اشاره به این موضوع که فیلم سازان و تهیه کننده های ما باید با مطالعه، متناسب با ذائقه مخاطب فیلم تهیه کنند، بیان کرد: مردم ما از ساخت فیلم هایی با موضوعات تکراری خسته شده اند. سینمای خانگی باید متناسب با طبع و تغییر ذائقه مردم ژانرهای خود را تغییر دهد زیرا نیاز مردم ما فقط دیدن فیلم های کمدی نیست. اگر این مقوله در نظر گرفته نشود با نفوذ فرهنگی فیلم های غربی مواجه خواهیم بود که اثرات جبران ناپذیری را در فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد؛ دقیقاً همان جایی که غرب آن را هدف قرار داده و با رسوخ فرهنگی آسیب های اجتماعی جبران ناپذیری در سطح جامعه به وجود خواهد آورد. وی همچنین تصریح کرد:غفلت در حوزه هنر موجب گرایش جوانان به فیلم های غربی شده است. سینمای خانگی حوزه مستقل است به گفته این مدیر فرهنگی، تهیه کنندگان و کارگردانان باید به حوزه سینمایی خانگی به عنوان یک سینمای مستقل نگاه کنند و آن را حوزه کم اهمیتی نبینند .آنها نباید این تصور را داشته باشند که اینجا یک گذر موقت است ؛ برای راه یابی به سینما در این گذر فیلمی بسازند. این کارگردانان باید بدانند ظرفیت سینمای ما محدود است درحالی که ظرفیت در سینمای خانگی می تواند تا 4 برابر افزایش پیدا کند بنابراین به طور مستقل برای این حوزه اعتبار قائل شوند. وی خاطرنشان کرد: مشکل نگاه سخیف و نادرست به حوزه فیلم سازی در سینمای خانگی است . ما نیاز به اصلاح فرهنگی در این زمینه داریم آن وقت است که ما در این حوزه با فیلم خوب روبرو خواهیم شد.وی یادآورشد : ما در حوزه توزیع در شبکه فیلم های خانگی مشکلی نداریم، مشکل اساسی ما قاچاق فیلم است. سرعت تکثیر و پخش آن ها سریع تر از سرعت پخش ما است و امیدواریم ستاد مبارزه با قاچاق کالا با فعالیت این قاچاقچیان مقابله کند تا گوی سبقت را از قاچاقچیان بگیرند.
یکشنبه ، ۱۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حمایت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]