تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816180641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحانی نظر 4 وزیرش را رد کرد / در توافق دنبال حل مساله هسته‌ای نبودیم!


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
روحانی نظر 4 وزیرش را رد کرد / در توافق دنبال حل مساله هسته‌ای نبودیم!
بررسی محتوایی روزنامه های یکشنبه؛
روحانی نظر 4 وزیرش را رد کرد / در توافق دنبال حل مساله هسته‌ای نبودیم! فرهنگ نیوز هر روز به بررسی روزنامه های سیاسی - اجتماعی کشور می پردازد.


به گزارش گروه سیاسی فرهنگ نیوز، روزنامه های یکشنبه 19مهر 94 به موضوعاتی همچون خسارت تاخیر برجام، تعیین تکلیف برجام در مجلس، نظر روحانی درباره رکود، انفجار تروریستی در ترکیه و گفتگوی اصلاح طلبان با اعضای شورای نگهبان پرداخته است.روحانی نظر 4 وزیرش را رد کردروزنامه اصولگرای وطن امروز در گزارزشی از سخنان دیروز روحانی که نظری متفاوت با وزرایش درباره رکود دارد نوشت: حسن روحانی که یک سال و یک ماه و یک هفته پیش خبر از خروج اقتصاد ایران از رکود داده بود، دیروز نیز ادعای خود را تکرار کرد تا تلویحا اعلام کند نامه اخیر 4 وزیر کابینه درباره شرایط بد رکود را قبول ندارد. به گزارش «وطن‌امروز» از همان روزهای نیمه شهریور سال گذشته که روحانی خبر اتمام رکود را در مشهد اعلام کرد، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی منتظر بودند نشانه‌های خروج از رکود را ببینند اما تا امروز این نشانه‌ها نه تنها دیده نشده بلکه به گفته کارشناسان و مطلعان رکود در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. تا هفته گذشته نیز بسیاری از دولتی‌ها موضوع قرار داشتن در شرایط رکود را منکر می‌شدند اما انتشار نامه 4 وزیر اقتصاد، رفاه، صنعت و دفاع در مورد شرایط بد اقتصادی و رکودی که به بحران تبدیل می‌شود معادلات را بر هم زد. این چهار وزیر در نامه خود شرایط امروز بازار سرمایه و صنایع را بسیار وخیم اعلام کردند که اگر تصمیمات عاجلی در آن اتخاذ نشود، اقتصاد وارد بحران خواهد شد. خیلی‌ها منتظر واکنش روحانی  درباره نامه مهم این 4 وزیر بودند اما واکنش رئیس‌جمهور به این نامه بسیار ناامیدکننده بود. در حالی که 4 وزیر کابینه از روحانی دستور عاجل خواسته بودند اما روحانی به طور کل رکود در اقتصاد را منکر شد و این به معنای این است که حالا حالاها از تصمیم عاجل و ضرب‌الاجلی خبری نخواهد بود. روحانی دیروز در همایش بین‌المللی صنعت و تجارت با اشاره به اینکه هدف دولت رسیدن به تورم یک‌رقمی است، گفت: سال گذشته شاهد رشد اقتصادی بودیم، بنابراین از رکود خارج شدیم اما دوباره ممکن است به رکود بازگردیم.رئیس‌جمهور اهمیت توجه به فضای بین‌المللی برای حرکت‌های اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و گفت: اقتصادی که در فکر صادرات و واردات نباشد و بخواهد درون‌نگر باشد و به بیرون توجه نکند و اقتصادی که بخواهد به مزیت‌های اقتصادی توجه نکند و تمرکز و انحصار را در مواجهه با شرکای اقتصادی کنار نگذارد، آن اقتصاد نمی‌تواند جهشی رو به جلو داشته باشد. روحانی تصریح کرد: برای جهش در زمینه اقتصادی لازم بود مانع تحریم که دیواری مقابل فعالان اقتصادی بود، برداشته و فضای سالمی در منطقه و جهان برای فعالان اقتصادی مهیا شود. رئیس‌جمهور گفت: وعده‌ای که از روز اول در عرصه سیاست خارجی به مردم داده بودم یعنی تعامل سازنده با جهان، امروز جامه عمل پوشیده و شرایط عمومی کشورمان با 3-2 سال قبل کاملاً متفاوت شده است و در شرایطی قرار داریم که تحریم‌ها از جلوی پای فعالان اقتصادی برداشته خواهد شد. 



ضرورت چارچوب‌بندی مجدد برجام
وطن امروز در یادداشتی به قلم مهدی محمدی درباره چگونگی چارچوب بندی برای برجام در مجلس نوشت: تصمیم امروز مجلس شورای اسلامی درباره برجام تاریخی خواهد بود. مجلس برای نخستین بار در سال‌های اخیر درباره یک مساله در سطح امنیت ملی با تبعات امنیتی، سیاسی و ژئوپلیتیک بسیار گسترده تصمیم خواهد گرفت.
با وجود همه تلاش‌ها، مجلس تاکنون با قدرت از حیثیت خود دفاع کرده و نشان داده است بررسی توافق هسته‌ای را یک امر غیرجدی و تشریفاتی نمی‌داند و اراده ملت و فرمان رهبری را با معاملات سیاسی سودا نخواهد کرد. نقطه اوج این فرآیند گزارشی بود که کمیسیون ویژه برجام منتشر کرد و آشکارا آرامش کسانی را که نمی‌خواستند گذار از متن به بطن درباره برجام رخ بدهد، به هم ریخت. عجیب نیست برخی افراد که پس پرده در تولید برجام نقش ویژه ایفا کرده‌اند و مایل به علنی شدن جزئیات آن مداخلات ویژه هم نیستند، گزارش کمیسیون برجام را‌ آش‌ شله‌قلمکار بخوانند. از دید کسانی که برجام را مقدمه‌ای برای منافع اقتصادی ویژه، زد و بندهای امنیتی و سیاسی خاص در آستانه انتخابات و وادادگی‌های ژئوپلیتیک گسترده می‌دانند، طبیعی است که این گزارش در مایه خوردنی‌جات نامطبوع تحلیل شود. این عصبانیت کاملا قابل درک است. گزارش برجام، اگرچه در نهایت به طور مشروط اجرای این توافق را توصیه می‌کند اما از تبدیل آن به یک سرمایه سیاسی هنگفت در دست کسانی که درباره جزئیات اقداماتشان در مرحله مابعد توافق با آمریکا تفاهم کرده‌اند، جلوگیری می‌کند و به همین دلیل خشم و کینه‌توزی عجیبی را برانگیخته است.
 
اکنون مجلس شورای اسلامی در موقعیتی است که باید ماموریت تاریخی خود را ایفا کند. این ماموریت تاریخی اگر بنا باشد درست انجام شود قاعدتا باید برگرفته از همان واقعیات کلیدی باشد که در متن کمیسیون برجام افشا شده است. تصمیمی که مجلس موظف به اتخاذ آن است باید بر چند اصل مهم تکیه کند:
1- برجام یک توافق حداقلی است.
2- برجام اجرا خواهد شد و رد آن منتفی است.
3- برجام نمی‌تواند به همین شکل که هست اجرا شود چرا که در این صورت، به دلیلی که خواهیم گفت تهدیدات بسیار جدی و مهمی برای کشور ایجاد خواهد کرد.
4- مجلس تنها نهادی است که می‌تواند هم اجازه اجرای برجام را بدهد و هم این فرآیند را به‌گونه‌ای مدیریت کند که لااقل برخی تهدیدات اساسی برجام کمینه شود.
5- بدون مشروط و مقید شدن برجام، و اضافه شدن برخی شروط ویژه به آن، مهم‌ترین هدف این توافق، یعنی کاهش تحریم‌ها، حتی به طور حداقلی رخ نخواهد داد.
در سطح راهبردی، می‌توان موضوع را اینگونه طرح کرد که مجلس 2 گزینه در پیش دارد. یکی اینکه اجازه بدهد برجام به عنوان بخشی از استراتژی مابعد توافق آمریکا که هدف اصلی آن انقلاب‌زدایی از ایران و مهار راهبردی آن در دیگر حوزه‌هاست، باقی بماند و دیگر اینکه برجام را از راهبرد آمریکا خارج کرده و آن را به بخشی از راهبرد نظام اسلامی بدل کند.
 
آمریکایی‌ها در 2 ماه گذشته تردیدی در این باره باقی نگذاشته‌اند که روی این متن به عنوان زیرساختی برای ایجاد تغییرات بنیادین در ایران حساب کرده‌اند. اساسا منطقی نیست که آمریکا حاضر به دستکاری در رژیم تحریم‌ها شده باشد بی‌آنکه در ازای آن ـ به زعم خود - دستاوردی بزرگ‌تر کسب کرده باشد. آن دستاورد بزرگ‌تر این است که آمریکایی‌ها متقاعد شده‌اند ـ و شاید صاحبان آش‌های شله‌قلمکار آنها را متقاعد کرده‌اند- که برجام چیزی کارآمدتر از تحریم در اختیار آنها می‌گذارد و آن خارج کردن ایران از ریل تفکر مقاومتی و انقلابی و تسخیر افکار عمومی ایران توسط نیروهایی است که به مثابه گماشتگان آمریکا در داخل عمل می‌کنند.
مجلس می‌تواند از طریق:
1- محدود کردن رژیم دسترسی و بازرسی مندرج در برجام
2- ایجاد ضمانت‌های محکم بازگشت‌پذیری سریع در صورت کوچک‌ترین تخلف از کاهش تحریم‌ها
3- مسدود کردن باب مذاکره با آمریکا در سایر حوزه‌ها
4- ایجاد ضوابطی برای هزینه‌کرد عواید ناشی از برجام
5- ایجاد ترتیباتی در کنار برجام که مسیرهای دستکاری آمریکا در امور داخلی ایران را مسدود کند؛
برجام را از پازل آمریکا خارج کرده و آن را به یک ابزار در دست نظام جمهوری اسلامی برای «بلند شدن و ادامه دادن به کُشتی» -آنطور که استعاره نرمش قهرمانانه به ما می‌آموزد- تبدیل کند. در غیر این صورت، چند ماه دیگر، این مجلس یا هر مجلس دیگری که بر سر کار باشد باید عجولانه تلاش کند راه‌حلی برای تهدیدات فوری ناشی از اجرای آن بیابد و البته ممکن است آن زمان دیگر بسیار دیر شده باشد.
 

از‌اينکه گفتم فریبکاری د‌‌‌‌‌‌ر ذات‌ ايرانیان است، پشیمانم
روزنامه اصلاح طلب قانون از پشیمانی وندی شرمن معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا نوشته است: مد‌‌‌‌‌‌تي كه مذاكره كنند‌‌‌‌‌‌گان كشورمان با 1+5 د‌‌‌‌‌‌ر حال گفت‌وگو بود‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌، برخي اظهارات طرف مقابل به سند‌‌‌‌‌‌ي براي تخريب تيم د‌‌‌‌‌‌يپلماسي كشورمان به وسيله مخالفان توافق مبد‌‌‌‌‌‌ل مي‌شد‌‌‌‌‌‌. يكي از نمونه‌هاي اين رويه، اظهاراتي بود‌‌‌‌‌‌ كه وند‌‌‌‌‌‌ي شرمن از اعضاي تيم مذاكره كنند‌‌‌‌‌‌ه آمريكا بيان و اد‌‌‌‌‌‌عا كرد‌‌‌‌‌‌ فريبكاري د‌‌‌‌‌‌ر ذات ايرانيان است. اما امروز بعد‌‌‌‌‌‌ از اينكه روند‌‌‌‌‌‌ مذاكرات رو به پايان است،مذاکره کنند‌‌‌‌‌‌ه ارشد‌‌‌‌‌‌ آمریکایی د‌‌‌‌‌‌ر مصاحبه با راد‌‌‌‌‌‌یو سراسری كشورش گفت چند‌‌‌‌‌‌ین د‌‌‌‌‌‌هه بی‌اعتماد‌‌‌‌‌‌ی بین‌ايران و آمریکا وجود‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌ و‌اين بی‌اعتماد‌‌‌‌‌‌ی با برنامه جامع اقد‌‌‌‌‌‌ام مشترک (برجام) از بین نمی‌رود‌‌‌‌‌‌ و از‌اينکه گفتم فریبکاری د‌‌‌‌‌‌ر ذات‌ايرانیان است، پشیمانم.
 
خاطره آمريكايي از شيطنت منطقه‌اي
شرمن د‌‌‌‌‌‌ر اد‌‌‌‌‌‌امه با مطرح کرد‌‌‌‌‌‌ن اد‌‌‌‌‌‌عاهای بی‌اساس د‌‌‌‌‌‌رباره‌ايران اضافه کرد‌‌‌‌‌‌: نکته جالب توجه‌اينکه د‌‌‌‌‌‌ر زمان شروع‌اين روند‌‌‌‌‌‌ کشورهای حوزه خلیج فارس می‌گفتند‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ر مذاکرات با‌ايران د‌‌‌‌‌‌رباره مسائل منطقه‌ای صحبت نکنیم؛ زیرا آن‌ها د‌‌‌‌‌‌ر اتاق مذاکرات نیستند‌‌‌‌‌‌؛ حال آنکه منافع آن‌ها د‌‌‌‌‌‌ر مسائل منطقه‌ای مطرح است. آن‌ها می‌خواستند‌‌‌‌‌‌ سر میز مذاکرات بحث د‌‌‌‌‌‌رباره مسائل منطقه‌ای حضور د‌‌‌‌‌‌اشته باشند‌‌‌‌‌‌ که‌اين، موضعی قابل د‌‌‌‌‌‌رک بود‌‌‌‌‌‌، زیرا آن‌ها همسایگان‌ايران بود‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌ و بیش از همه از اقد‌‌‌‌‌‌امات بی‌ثبات کنند‌‌‌‌‌‌ه‌ايران د‌‌‌‌‌‌ر منطقه و اقد‌‌‌‌‌‌امات‌ايران د‌‌‌‌‌‌رجایگاه حامی تروریسم د‌‌‌‌‌‌ولتی و امثال آن تأثیر می‌گرفتند‌‌‌‌‌‌. وی د‌‌‌‌‌‌ر اد‌‌‌‌‌‌امه اد‌‌‌‌‌‌عاهای خود‌‌‌‌‌‌ گفت: «ما د‌‌‌‌‌‌ر مذاکرات بر موضوع تسلیحات هسته‌ای تمرکز د‌‌‌‌‌‌اشتیم؛ زیرا باتوجه به‌اينکه اقد‌‌‌‌‌‌امات‌ايران د‌‌‌‌‌‌ر منطقه بد‌‌‌‌‌‌ است و‌اين توانایی را د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌ که به نمایش قد‌‌‌‌‌‌رت بپرد‌‌‌‌‌‌ازد‌‌‌‌‌‌ و قد‌‌‌‌‌‌رتی با توان بازد‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌گی باشد‌‌‌‌‌‌، حال اگر‌اين کشور به تسلیحات هسته‌ای د‌‌‌‌‌‌ست پید‌‌‌‌‌‌اکند‌‌‌‌‌‌، قد‌‌‌‌‌‌رت نمایی و توان بازد‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌گی آن به مراتب بیشتر خواهد‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌.»
 
 پشيماني از يك اد‌‌‌‌‌‌عا
مجری راد‌‌‌‌‌‌یو سراسری آمریکا از شرمن پرسید‌‌‌‌‌‌: د‌‌‌‌‌‌ر زمان مذاکرات یک بار از زبان شما مطلبی نقل قول شد‌‌‌‌‌‌ مبنی بر‌اينکه فریبکاری بخشی از د‌‌‌‌‌‌ی ان‌ای (ذات) حاکمیت‌ايران است. باتوجه به‌اينکه شما زمان زیاد‌‌‌‌‌‌ی را با د‌‌‌‌‌‌یپلمات‌های‌ايرانی د‌‌‌‌‌‌ر مذاکرات صرف کرد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ و با‌ايرانی‌ها برای رسید‌‌‌‌‌‌ن به‌اين توافق هسته‌ای تعامل د‌‌‌‌‌‌اشتید‌‌‌‌‌‌، آیا هنوز هم به سخن فوق اعتقاد‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌؟ شرمن د‌‌‌‌‌‌ر پاسخ گفت: «پس از بیان آن سخن گفتم که پشیمان هستم که از آن کلمات خاص استفاد‌‌‌‌‌‌ه کرد‌‌‌‌‌‌ه‌ام. فکر می‌کنم شاید‌‌‌‌‌‌ هرگز عاقلانه نباشد‌‌‌‌‌‌ که یک د‌‌‌‌‌‌یپلمات بخواهد‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ر توصیف کشور‌ها و مرد‌‌‌‌‌‌مان آن،‌اين‌گونه سخن بگوید‌‌‌‌‌‌.» مجری برنامه با طعنه پرسید‌‌‌‌‌‌: اما شما آنچه را که به آن فکر می‌کرد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ به زبان آورد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌. آیا بیان آنچه به آن فکر می‌کرد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌، غیرعاقلانه بود‌‌‌‌‌‌؟ شرمن د‌‌‌‌‌‌ر پاسخ گفت: «خیر. خیر. فکر نمی‌کنم‌اين‌طور باشد‌‌‌‌‌‌. شاید‌‌‌‌‌‌ آن‌ها هم د‌‌‌‌‌‌رباره من همین سخن را بیان کنند‌‌‌‌‌‌.» مجری گفت،یعنی‌اينکه (به نظر آن‌ها) شما برای فریب د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ن آن‌ها بود‌‌‌‌‌‌ه‌اید‌‌‌‌‌‌؟ شرمن د‌‌‌‌‌‌ر پاسخ گفت: «بله. چند‌‌‌‌‌‌ین د‌‌‌‌‌‌هه بی‌اعتماد‌‌‌‌‌‌ی بین‌ايران و‌ايالات متحد‌‌‌‌‌‌ه وجود‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌. فکر نمی‌کنم‌اين بی‌اعتماد‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌رنتیجه برنامه جامع اقد‌‌‌‌‌‌ام مشترک (برجام) از بین برود‌‌‌‌‌‌.‌اين توافق برای پرد‌‌‌‌‌‌اختن به نگرانی‌های جهانی د‌‌‌‌‌‌رباره برنامه هسته‌ای‌ايران است.»




شاهنامه به آخرش رسيد‌؟
قانون در گزارشی سعی در وارونه نمایی مطالبات منتقدان برجام و ضعیف جلوه دادن کار کمیسیون ویژه برجام دارد: امروز سرنوشت برجام در مجلس روشن مي‌شود. برجامي كه رهبرمعظم انقلاب در رابطه با بررسي آن فرموده‌بودند مبادا سبب دودستگي در جامعه شود. ولي ما شاهد آن بوديم كه گروه اندكي براي رسيدن به اهداف نا معقول و جناحي خود بيانات معظم‌له را نيز ناديده‌گرفته و حتي در كميسيون برگزيده مجلس اختلاف و دو دستگي ايجاد كرده،به كف خيابان‌ها آمدند و كلاس درس آيت‌اللهي را تعطيل كردند!
 
عقب نشيني هنگام باخت
عامل ‌اين درگيري‌ها يكي از نمايندگان به مجلس به نام زاكاني بود كه رياست كميسيون را بر عهده داشت. وي روز گذشته در آستانه تصويب طرح كميسيون امنيت‌ملي در مجلس با اظهاراتي ادعا كرد كسي به دنبال رد برجام نيست ولي حرف با عمل فاصله فراواني دارد. وي كه در آستانه يكشنبه سرنوشت ساز مجلس نشست‌خبري گذاشته بود،گفت: امروز کسی دنبال رد برجام نیست چرا این‌گونه القاء می کنید. عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان با انتقاد از نگاه جزیره ای برخی از اعضای کمیسیون برجام گفت: این افراد تیمی تشکیل داده اند تا از برجام دفاع کنند و در دفتر آقای بروجردی تقسیم کار کردند تا با چه روشی از برجام دفاع کنند و به همین دلیل جلسات کمیسیون اقتصادی تشکیل نشد.زاکانی با بیان اینکه بنده در ابتدای حضور در کمیسیون ویژه بنای رد یا تایید برجام را نداشتم، گفت: متاسفانه برخی با بنای تايید برجام وارد کمیسیون شدند. آنها معتقد بودند که متن برجام را با دقت بررسی نکنند و تفسیری خوش بینانه از متن برجام بنویسند.رئیس کمیسیون برجام تصریح کرد: این تفسیر برای جامعه بین الملل قابل پذیرش نبوده و سند تلقی نمی شد.نماینده مردم تهران گفت: ما معتقد بودیم باید جزء به جزء برجام بررسی و نقاط ضعف و قوت آن در گزارش نهایی ذکر شود اما انتشار یا عدم انتشار آن برعهده مجلس بود.
  خط و نشان براي جلسه امروز
اين ادعاها در حالي بيان مي شود كه خبرهايي حاكي از نقشه شوم برخي  براي برهم زدن جلسه امروز بررسي طرح برجام به گوش مي‌رسد.عده‌اي از نمايندگان تندرو مجلس براي اينكه جلوي پيشرفت كشور و حل پرونده‌هسته‌اي را بگيرند، در فكرخود طرح  آبستراكسيون را پرورانده بودند ولي ديروز نقوی حسینی از مخالفان مذاكرات و از ياران زاكاني در خصوص اظهارات برخي نمايندگان مجلس مبنی بر احتمال آبستراکسیون جلسه علنی بررسی برجام توسط اصولگرایان گفت: این شایعات که از سوی ستادهای انتخاباتی اصلاح طلبان مطرح می‌شود، کذب محض است.
 
به نظر می رسد این گزارش مستند و مستدل نبوده و عوام فریبی است.نقوی با بیان اینکه نظرات شخصی من با نظر کمیسیون متفاوت است، گفت: نظر شخصی من این است كه نباید به گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد برجام رای مثبت بدهیم. من فردا(امروز) به عنوان مخالف طرح برجام صحبت کرده واستدلال می‌کنم.وی در پایان از اقدام هیات رئیسه در عدم ارجاع طرح برجام به کمیسیون برجام انتقاد کرد و گفت: هیات رئیسه مجلس حتی طرح برجام را به عنوان کمیسیون فرعی نیز به کمیسیون ویژه برجام ارائه نداده است.
 
ترکیه رنگ خون گرفت
قانون: د‌‌‌یروز شنبه د‌‌‌ر ترکیه، قیامتی به پا بود‌‌‌؛ روزی که قرار بود‌‌‌، تظاهراتی آرام برگزار شود‌‌‌ اما ناگهان همه چیز رنگ خون به خود‌‌‌ گرفت. مطابق آنچه د‌‌‌ر شبکه های اجتماعی و رسانه‌های بین‌المللی، د‌‌‌ست به د‌‌‌ست می‌چرخید‌‌‌ گویا چند‌‌‌ انفجار پشت سر هم، مرد‌‌‌م بی گناه ترکیه را هد‌‌‌ف قرار د‌‌‌اد‌‌‌ه بود‌‌‌ تا  جان آنها را بگیرد‌‌‌.
این انفجارات د‌‌‌ر جریان برگزاری راهپیمایی «صلح برای د‌‌‌موکراسی» اتفاق افتاد‌‌‌. اما چه پاراد‌‌‌وکسی که صلح برای د‌‌‌موکراسی را تبد‌‌‌یل به خون برای د‌‌‌موکراسی کرد‌‌‌. 
د‌‌‌یروز اول از همه وزارت بهد‌‌‌اشت ترکیه اعلام کرد‌‌‌ که تعد‌‌‌اد‌‌‌ کشته‌های د‌‌‌و انفجار د‌‌‌ر آنکارا، پایتخت این کشور به ۸۶ نفر رسید‌‌‌ه است.تقریباً ۲۰۰ نفر هم د‌‌‌ر این انفجارها زخمی شد‌‌‌ند‌‌‌.
گفته می‌شود‌‌‌ این انفجارها مرگبارترین حملاتی است که د‌‌‌ر ترکیه رخ د‌‌‌اد‌‌‌ه است.این راهپیمایی د‌‌‌ر اعتراض به د‌‌‌رگیری بین د‌‌‌ولت و نیروهای کُرد‌‌‌ برپا شد‌‌‌ه بود‌‌‌.
 
این حاد‌‌‌ثه د‌‌‌ر حالی اتفاق افتاد‌‌‌ که قرار است ماه آیند‌‌‌ه انتخابات پارلمانی د‌‌‌ر ترکیه برگزار شود‌‌‌. حالا اما با این انفجارها، احتمالاً به شد‌‌‌ت صلاحیت حزب حاکم د‌‌‌ر برقراری امنیت ، زیر سوال رفته است و ارد‌‌‌وغان و د‌‌‌ار و د‌‌‌سته‌اش باید‌‌‌ پاسخگوی ناامنی ها باشند‌‌‌.جالب اینجاست که د‌‌‌ولت تحت امر ارد‌‌‌وغان، بد‌‌‌ون معطلی  با اشاره به این که این انفجارها، حمله‌ای تروریستی بود‌‌‌ه، گفت که رد‌‌‌ عاملان انفجارها را زد‌‌‌ه و تا حد‌‌‌ود‌‌‌ی به سرنخ هایی د‌‌‌ست یافته که نشان می‌د‌‌‌هد‌‌‌، حاد‌‌‌ثه د‌‌‌یروز شنبه، حاصل یک عملیات انتحاری بود‌‌‌ه است.اما حزب د‌‌‌موکراتیک خلق‌ها سیاست‌های د‌‌‌ولت ترکیه را عامل بروز این گونه حملات د‌‌‌انست.
 
خیلی واضح و روشن است که د‌‌‌ولت ترکیه به خاطر خصومتی که با کرد‌‌‌ها د‌‌‌ارد‌‌‌، حالا حالا باید‌‌‌ د‌‌‌رگیر ناامنی ها باشد‌‌‌ و البته پاسخگوی افکار عمومی. به عبارت د‌‌‌یگر بازی ند‌‌‌اد‌‌‌ن کرد‌‌‌ها د‌‌‌ر قاعد‌‌‌ه حکومت، برای ارد‌‌‌وغانی که خود‌‌‌ش اصلیتی گرجستانی د‌‌‌ارد‌‌‌، گران تمام شد‌‌‌ه است و او تقریبا روزی نیست که د‌‌‌رگیر معضلی سیاسی نباشد‌‌‌. از آن طرف قضیه ، آب رفتن روز به روز آمار گرد‌‌‌شگران را هم اضافه کنید‌‌‌ که به‌خاطر عد‌‌‌م وجود‌‌‌ امنیت، د‌‌‌ل و جرأت ند‌‌‌ارند‌‌‌ پا به قسطنطنیه بگذارند‌‌‌! 
حالا از امروز باید‌‌‌ منتظر باشیم و ببینم که رجب پاشا چه سیاستی را د‌‌‌ر پیش می گیرد‌‌‌ آیا او  قد‌‌‌رت را با کرد‌‌‌ها تقسیم خواهد‌‌‌ کرد‌‌‌ یا اینکه به لج و لجبازی های خود‌‌‌ اد‌‌‌امه خواهد‌‌‌ د‌‌‌اد‌‌‌  و نئو عثمانی را به پرتگاه سقوط خواهد‌‌‌ کشاند‌‌‌. 
 

خسارت تاخير اجراي برجام
روزنامه اصلاح طلب اعتماد نیز مانند اکثر روزنامه های اصلاح طلب به بازنشر خبری درباره خسارات روزانه اجرا نشدن برجام پرداخته است تا کمیسیون برجام را به دلیل بررسی این متن پر حاشیه تحت فشار قرار دهد:  كارشناسان از خسارت‌هاي تاخير در اجراي برجام مي‌گويند. اين‌بار سيروس ناصري همان مردي كه خود مذاكره و نتايج آن را به خوبي در گذشته‌اي نه چندان دور تجربه كرده است از خسارات تاخير در اجراي برجام مي‌گويد؛ خسارتي كه از نگاه او ميلياردها دلار سود عايد ديگران مي‌كند؛ سودي كه از جيب كشور ما خارج مي‌شود. او اما آمار دقيق‌تري هم مي‌دهد و صراحتا مي‌گويد كه روزانه ١٠٠ تا ١٥٠ ميليون دلار هزينه تاخير در اجراي برجام مي‌شود. جمع‌بندي هم مي‌كند و مي‌گويد با تاخير ٢٢ روزه‌اي كه در اجراي برجام تا به حال صورت گرفته است حالا ٢٠٠٠ تا ٢٥٠٠ ميليون دلار ضرر به كشور وارد شده است. عضو سابق تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي صراحتا مي‌گويد كه: «هر روز تاخير در اجراي برجام ميلياردها دلار سود عايد كشورهايي مي‌كند كه به خاطر عملكرد آنها در منطقه، شهيد مي‌دهيم.» به گزارش ايرنا، سيروس ناصري اما در ادامه از آنهايي كه باعث تاخير در اجراي برجام شده‌اند هم صحبت مي‌كند؛ آنهايي كه شايد بخشي‌شان نمايندگان مجلس هستند. ناصري اما در تحليل رفتارهاي آنها مي‌گويد: «به نظر من همين مجلس هم كه مخالفان تند در آن جايگاه محكمي دارند، رايي بر رد برجام نخواهد داشت. نمايندگاني كه پر سر و صدا هستند از راي گريزانند چون ثبت مي‌شود و بايد آثار عدم اجراي برجام را بپذيرند.» او دقيقا از همان چيزي مي‌گويد كه شايد بخشي از نمايندگان مجلس هم حالا انديشه آن را در سر دارند. يعني راي منفي به برجام و آثاري كه پس از آن به آنها تحميل مي‌شود كه شايد يكي از آنها هم نارضايتي مردم باشد. وي به ايراد‌هاي گزارش كميسيون ويژه برجام پرداخت و افزود: نظر قطعي كارشناسان كميسيون ويژه اين است كه قطعنامه‌هاي گذشته عليه ايران تحت فصل هفت نبوده است. اين بي پايه‌ترين و بي محتواترين و غلط‌ترين ارزيابي است كه از اين چند قطعنامه مي‌شود، كرد.»



وي در بخش ديگري از اين نشست به ارزيابي گزارش كميسيون ويژه در بخش نفت پرداخت و گفت: طبق همين روند فروش نفت به طور متوسط بيش از ٢٠ ميليارد دلار پول ايران در چين، بيش از ٦ميليارد دلار در هند انباشته شده و مبالغ انباشته شده در كره جنوبي و ژاپن قدري متفاوت است. رقمي هم كه هيچ‌وقت اظهار نمي‌شود در مورد امارات است كه حدود پنج ميليارد دلار است. ناصري گفت بهتر بود مجلس به اين بخش به عنوان خسارت امنيتي مي‌پرداخت و نسبت به ادامه آن هشدار مي‌داد. وي اظهار داشت: ما حدود ٦ تا هفت ميليارد دلار فقط براي پول‌هاي انباشته شده هزينه مي‌دهيم. در طول سال‌هاي ٨٦ تا ٩٢ حدود ٨٠٠ ميليارد دلار ورودي و به همين ميزان خروجي داشتيم. با اعمال هزينه پول و هزينه گران خريد كالا به ميزان ٢٠ تا ٢٥ درصد، مي‌شود ١٠٠ تا ١٥٠ ميليون دلار در روز. با احتساب ٢٢ تا ٢٣ روز تاخير اجراي برجام هم مي‌شود ٢٠٠٠ تا ٢٥٠٠ ميليون دلار بابت تاخير اجراي برجام. ناصري اظهار داشت: يك دوره مردم ما مقاومت كردند و پذيرفتند هزينه پرداخت شود. گرچه علتش ندانم كاري بود اما ملت ما اهل مقاومت است و در مقابل امريكا محكم ايستاد. اما زماني كه توافقي كاملا ممتاز صورت گرفته كه پيروزي براي ملت محسوب مي‌شود ادامه اين هزينه براي مردم توجيه ندارد. 
 
انتقاد روحانی از طولانی شدن اجرای توافق هسته‌ای
اعتماد گزارشی از سخنان روحانی درباره اجرای برجام نوشته است: گروه‌هاي كوچك افراطي كه در گوشه و كنار حضور دارند و از تعامل و آرامش خوشحال نيستند؛ اينها همان‌هايي هستند كه ديروز مخاطب رييس‌جمهور قرار گرفتند؛ گروه‌هاي كوچكي كه انگار فقط در خارج هم نيستند و رييس‌جمهور مي‌گويد كه اين تعداد را بايد تحمل كرد چراكه آسمان براي آنها به تعبير او در اين شرايط تپيده است و بايد آنها را تحمل كرد. رييس‌جمهور ديروز از آثار معطل شدن برجام هم گفت: از برجام كه به تعبير او يك توافق بين‌المللي است و در امريكا معطل دعواهاي حزبي شده است نيز انتقاد مي‌كند. او ديروز هم از توافقي گفت كه در نتيجه آن ميز ديپلماسي نشان داد كه قدرت منطق بر قدرت تهديد پيروز مي‌شود. با اين حال محور اصلي اظهارات حسن روحاني «انتظاري» بود كه او از آن سخن گفت؛ انتظار براي اجراي توافق پس از چند هفته كه او مي‌گويد اين طولاني شدن به مشكلات اقتصادي كشور خواهد افزود؛ اشاره‌اي كه شايد يك سوي آن به سمت مجلس باشد كه اين روزها درگير تصويب يا عدم تصويب توافق هسته‌اي است. 
 
وی افزود: در يك مساله پيچيده بين‌المللي كشوري همچون ايران با شش قدرت جهاني مواجه بود كه بعد از دو سال تلاش و مذاكره به همان نقطه‌اي رسيد كه از روز اول دولت اعلام كرد كه هدف در اين مذاكرات نتيجه برد - برد است و ما به اين نتيجه دست يافتيم.
 
رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه ما به دنبال توافق هسته‌اي نبوديم كه مشكل هسته‌اي را حل كنيم، خاطرنشان كرد: اگرچه مي‌خواستيم مشكل هسته‌اي حل شود اما به دنبال توافق بوديم تا فضاي جديدي در منطقه و جهان ايجاد شود و اين فضا براي ما اهميت دارد.
روحاني تصريح كرد: انتخابات با همه زيبايي‌ها در كشورها، دردسرهايي هم دارد و در امريكا و آستانه انتخابات دچار فراز و نشيب شدند و در ايران هم اگر فراز و نشيب مختصري است موضوع انتخابات است.
 

حساب شخصي احمدي‌نژاد مسدود شد
اعتماد مدعی مسدودی حساب احمدی نژاد شده است: دبير همان ستادي كه در دو دولت قبل جلساتش تعطيل شده بود و خبري از آن نبود حالا از تخلفات همان دولتي مي‌گويد كه رغبتي به برگزاري جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي نداشت. از ارتباط مسوولان دولت سابق با بابك زنجاني گرفته تا احضار همان مسوولان در روال بررسي پرونده متهم نفتي. از روال اخذ مجوز براي دانشگاه ايرانيان در روزهاي آخر دولت مي‌گويد و از اتهاماتي كه مسوولان دولت سابق به بهانه آن از معاون اول اين دولت شكايت كرده‌اند. كاظم پاليزدار كه مشاور معاون اول رييس‌جمهور هم هست از بابك زنجاني مي‌گويد و تاكيد مي‌كند كه «رابطه دولت يازدهم با آقاي زنجاني رابطه شاكي و متشاكي است. دولت يازدهم مردادماه سال ٩٢ سكان دولت را در دست گرفت و كابينه يازدهم نيز شهريور ماه تقريبا به‌طور كامل فعاليت خود را آغاز كرد و بابك زنجاني با پيگيري‌هاي اين دولت و اقدام مناسب و قابل تقدير قوه قضاييه در دي‌ماه همان سال دستگير شد. با توجه به مستنداتي كه در دادگاه ارايه و قيد شده نشان مي‌دهد كه ارتباطي بين آقاي زنجاني و مسوولان دولت قبلي وجود داشته و زنجاني نيز بنابر حمايت دولت گذشته اقداماتش را انجام داده زيرا اگر حمايت‌هاي دولت قبل نبود نمي‌توانست فعاليت‌هاي خود را ادامه دهد.» 
 
وي اما از يك تخلف ديگر دولت سابق هم توضيحات بيشتري داده و مي‌گويد: موضوع ديگر سوءاستفاده از ٢٢ ميليارد دلار منابع ارزي در خلال مداخله بانك مركزي در بازار ارز در دولت گذشته است. بانك مركزي ظرف مدت ١٧ ماه از مهر ماه سال ١٣٨٩ تا دي ماه سال١٣٩٠؛ اقدام به مداخله در بازار ارز به ارزش ٢/٢٢ ميليارد دلار از طريق توزيع ٧/٢٠ ميليارد دلار ارز به صرافي‌هاي منتخب در كشور امارات و تركيه، به‌صورت حواله و فروش ٥/١ ميليارد دلار ارز به‌صورت اسكناس به صرافي‌هاي منتخب داخل كشور كرد. اين اقدام با هدف مديريت بازار ارز و كنترل نرخ آن صورت گرفته، ليكن شاهد آن بوديم كه تاثير كاملا معكوس بر بازار ارز و جهش نرخ ارز و آسيب اقتصاد كشور داشت. 
 
دبير ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي اما از يك تخلف ديگر دولت سابق هم توضيحات بيشتري مي‌دهد و مي‌گويد: «دانشگاه جامع ايرانيان يك دانشگاه غير انتفاعي و خصوصي است كه در دو هفته پاياني كار دولت قبل تاسيس شد و در صدور مجوز آن و تخصيص اعتبار از محل بودجه نهاد رياست‌جمهوري، سوء‌جريان به وقوع پيوسته است.  در حال حاضر پرونده اين مصوبه كه مبناي قانوني اين اقدامات قرار گرفته است، در مرجع قضايي در حال رسيدگي است. در نهايت مورخ ١٢/٥/١٣٩٢ و در آخرين روز كاري دولت قبل با امضاي آقاي «ح. ب» مبلغ ١٦ ميليارد تومان به حساب شخصي مشترك رييس‌جمهور وقت با وي، واريز مي‌شود. البته با اشكال ديوان محاسبات كشور و پيگيري دولت يازدهم اين وجوه مجددا به حساب نهاد رياست‌جمهوري بازگردانده شد. در تاريخ ٥/٦/١٣٩٢ حسابرس كل هيات حسابرسي ديوان محاسبات كشور اين امر را خلاف قانون ابلاغ كرده و بر بازگشت آن تاكيد مي‌كند و روز بعد از آن با اعلام دادسراي ديوان محاسبات كشور، حساب‌ شخصي رييس‌جمهور سابق و آقاي «ح. ب» مسدود مي‌شود و با پيگيري‌هاي مكرر معاون كل محترم نهاد رياست‌جمهوري در تاريخ ١١/٧/١٣٩٢ اين وجه به حساب نهاد باز مي‌گردد.



تشدید گفتگوهای اصلاح طلبان با اعضای شورای نگهبان
روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد از ملاقات برخی اصلاح طلبان با اعضای شورا نگهبان نوشته است: چندی است جسته و گریخته خبرهایی مبنی بر مذاکره برخی اصلاح طلبان با اعضای شورای نگهبان به گوش می‌رسد. روزگذشته نیز محمدرضا تابش نماینده اصلاح طلب مجلس ضمن تایید مطلب فوق جزییات بیشتری در خصوص این مذاکرات و جلسات گفت. نماینده مردم اردکان گفت: «برخی روحانیون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با چند تن از فقهای شورای نگهبان ملاقات داشته‌اند.» 
اقدام برخی اصلاح طلبان برای مذاکره با اعضای شورای نگهبان برای نحوه بررسی صلاحیت‌ها بازتاب‌های مختلفی داشته است. در میان اصلاح طلبان این موضوع با استقبال مواجه شده است و ایشان ابراز امیدواری کرده اند این گفتگو‌ها منتج به نتیجه‌ای ایده آل برای این جریان باشد.دیروز خانجانی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در این خصوص گفت:« به هر میزان که شورای نگهبان شناخت بهتری نسبت به اصلاح طلبان پیدا کند، نوع نگرش آن‌ها نیز تغییر می‌کند.»
در همین حال اصلاح طلبان در شرایطی نسبت به نتایج این گفتگو‌ها ابراز امیدواری می‌نمایند که غالب اصولگرایان تاکنون در این خصوص سکوت کرده اند.در واقع به نظر می‌رسد این جریان ترجیح می‌دهد بیشتر نظاره‌گر تلاش اصلاح طلبان باشد تا نقشی ایفا کند.هرچند که این جریان به خوبی می‌داند اگر انتخابات مجلس در شرایط برابر و یکسان برگزار شود تقریبا شانسی برای پیروزی ندارد از همین رو می‌توان حدس زد که اصولگرایان نسبت به این ملاقات‌ها و گفتگو‌ها نگران هستند.
 

فرد پنهان «بابک زنجانی» در مالزي 
روزنامه اصلاح طلب آرمان از پرونده بابک زنجانی نوشته است: نام او چيست؟ چرا تا امروز اشاره‌اي به او نشده است؟ آيا قرار است «ب. ز» هيچگاه اشاره‌اي به نقش او نكند؟ اين سوالات زماني مطرح شد كه سیدحميد حسيني در جايگاه عضو هيات‌مديره اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي در روزنوشت‌هاي خود به اين فرد اشاره كرد و نوشت: «نكته جالب، عدم توجه به يكي از افراد پشت پرده مستقر در مالزي است كه بسياري از معاملات توسط وي صورت گرفته‌ است و يكي از سرنخ‌هاي اين ماجراست و فعلا در اين پرونده اثري از ايشان ديده نمي‌شود.» اگر اين ادعاي سيدحميد حسيني صحت داشته باشد سرنخي براي نهادهاي دنبال‌كننده پرونده «ب. ز» است. البته مشخص نيست آيا آنها خود به اين موضوع واقف بودند يا اينكه بابك زنجاني آن را در قلب خود به عنوان يك راز نگه داشته است. 
مالزي در متن كيفرخواست زنجاني
در متن كيفرخواست قرائت شده «ب. ز» چند بار به فعاليت‌هاي او در مالزي اشاره شده است اما نامي از شخص خاصي به ميان نيامده است. در دادگاه بابك زنجاني نماينده دادستان در بخشي از كيفرخواست به تقلب در اعتبارات اسنادي توسط «ب. ز» اشاره كرد و گفت: اقدام متقلبانه به خريد شركت «ايزو» جز شركت‌هاي متهم در مالزي و دادن اعتبار اسنادي صوري به شركت «HK» توسط متهم از جمله اقدامات متقلبانه است. نماينده مدعي‌العموم در بخش ديگري از كيفرخواست هم اظهار داشته بود: بخشي از درآمد نفتي شامل 5/14درصد طبق مقررات جزو درآمدهاي خود شركت ملي نفت محسوب مي‌شود و طبق مصوبه‌اي كه وزراي سابق صنعت، معدن و تجارت، نفت و اقتصاد و همچنين رئيس پيشين بانك مركزي آن را تاييد كردند. مصوب مي‌شود اين مبلغ به حساب fiib واريز شود. نجفي ادامه داد: وقتي از مديران شركت ملي نفت سوال كرديم كه چرا اين مبلغ را به حساب fiib واريز كردند گفته‌اند كه اين بانك توسط سه وزير مربوط و رئيس بانك مركزي پيشين تاييد و تصديق شده است. همچنين، نماينده دادستاني تهران در ادامه جلسه دوم محاكمه متهمان پرونده نفتي و در ادامه قرائت كيفرخواست خاطرنشان كرد: بابك زنجاني با هدايت ساير متهمان پرونده يك بانك در مالزي و يك بانك در تاجيكستان مي‌خرد و با حمايت مستقيم متهمان به بانك‌ها و سازمان‌هاي داخلي معرفي مي‌شود.  
 مالزي پررنگ در سال 92
نهم شهريور92 بود كه ايسنا نوشت؛ يك مقام ارشد دولت آمريكا نيز گفت: «زنجاني و شبكه بين‌المللي شركت‌ها و بانك‌هايش مسئول اختفاي معاملاتي به ارزش ميلياردها دلار هستند كه از جانب ايران انجام داده‌اند. او از شركت‌هايي مانند‌اي‌اس‌او در مالزي استفاده كرده تا ميليون‌ها بشكه نفت ايران را خريداري كند و به بازار عرضه كند. او همچنين از جانب ايران با اتكا به نهادهاي مالي خود ميلياردها دلار مبادله ارزي انجام داده است.» اگر ادعاي اين مقام آمريكايي را در كنار ادعاي سیدحميد حسيني قرار دهيم كه فردي مسئول انجام معاملات در مالزي بوده است، پس بايد به همان دوران بازگشت و معاملات آن زمان را ورق زد تا شايد به نام اين فرد مورد اشاره رسيد. البته بعيد است مسئولان پيگيري پرونده بابك زنجاني به اين موضوع توجه نكرده باشند اما اين گمانه را هم مي‌توان مطرح كرد كه شخصيت مورد اشاره شايد نقش رسمي در معاملات نداشته باشد و در پشت پرده به ايفاي نقش مي‌پرداخته است. 
نقش فرد مورد اشاره در اين بانك چه بوده است و آيا مي‌توان او را به اين بانك و فعاليت‌هايش مرتبط دانست؟ به هر حال اكنون بايد منتظر دادگاه‌هاي بعدي بابك زنجاني بود كه آيا نام اين فرد كه سيدحميد حسيني مدعي حضور او در پشت پرده معاملات مالزي است مشخص خواهد شد يا خير! از سوي ديگر بايد توجه داشت كه بابك زنجاني در دولت قبل اقداماتي را انجام داد كه امروز بايد در دادگاه بدان پاسخ دهد و جالب آنجاست كه برخی دولتي‌هاي قبل هنوز حاضر به پذيرش اتهامات زنجاني نيستند و از او دفاع مي‌كنند چنانكه ديروز علي‌اكبر جوانفكر از بابك زنجاني شخصيتي را ترسيم كرد كه هيچ تخلفي نداشته است. 



هاشمي همان هاشمي سال57 است 
آرمان از گفتگو با محمد هاشمی نوشته است: شيوه تفكر، مشي و روش آيت‌ا... هاشمي در شرايط كنوني با سال57 و حتي دهه 40 هيچ تفاوتي نكرده و ايشان همچنان داراي همان نظريات هستند و هيچ تغيير اساسي در تفكرات ايشان به وجود نيامده است. آيت‌ا... هاشمي همان هاشمي سال 57 است. اين جريان‌هاي سياسي بودند كه در طول زمان مواضع خود را تغيير دادند و در برخي از مقاطع به تفكرات ايشان نزديك شدند و در برخي از مقاطع از نظريات ايشان فاصله گرفتند. در نتيجه در شرايط كنوني مواضع برخي جريان‌هاي سياسي مانند اصلاح‌طلبان به آقاي هاشمي نزديك‌تر است و نه اينكه مواضع آقاي هاشمي به آنها نزديك باشد. آقاي عطريانفر كه چنين مساله‌اي را بيان كرده به خوبي به خاطر دارند كه در دولت اصلاحات برخي از تندروهای اصلاح‌طلب چه مواضع تندي نسبت به آيت‌ا... هاشمي اتخاذ كرده بودند و عليه ايشان موضع‌گيري مي‌كردند. آقاي عطريانفر اين مساله را فراموش نكرده كه چه مقالات و كتاب‌هايي توسط برخي تندروهای اصلاح‌طلب عليه آيت‌ا... هاشمي نوشته مي‌شد. اين وضعيت براي جريان اصولگرا نيز وجود داشته است. اصولگرايان در مجلس سوم و چهارم مواضعي همسو نسبت با آيت‌ا... هاشمي داشتند اما در دولت احمدي‌نژاد از مواضع آيت‌ا... هاشمي فاصله گرفتند. آيت‌ا... هاشمي همان هاشمي گذشته است كه همچنان در مسير انقلاب و انديشه‌هاي حضرت امام (ره) حركت مي‌كند. اين جريان‌هاي سياسي هستند كه در هر مقطع زماني مواضعي نزديك يا دور نسبت به مواضع آيت‌ا... هاشمي اتخاذ مي‌كنند. در شرايط كنوني نيز اصلاح‌طلبان از گذشته عبرت گرفتند و نسبت به آيت‌ا... هاشمي رفتار جديدي در پيش گرفتند. آيت‌ا... هاشمي يك شخصيت كاملا فراجناحي است و نمي‌توان ايشان را در يك جريان خاص محدود كرد. 
 

مسابقه پوپولیست‌‌ها برای خالی‌بندی هرچه بزرگ‌تر!
روزنامه کیهان گزارشی از ادعاها درباره تاخیر در اجرای برجام نوشته است: طرفداران خط سازش و باج‌دهی به آمریکا، در عوام‌فریبی و گفتن دروغ‌های هر چه بزرگ با هم مسابقه گذاشته‌اند.
سیروس ناصری دیپلمات نفتی - کسی که همزمان با شروع اولین مذاکرات هسته‌ای در 12 سال پیش، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت نفتی کیش اورینتال بود، هفته گذشته ضمن حضور در برنامه «ثریا»ی شبکه یک سیما مدعی شد تاخیر کمیسیون ویژه بررسی برجام تاکنون 3 میلیارد دلار برای کشور ضرر داشته است.
وی همچنین مدعی شد: دندان‌های این گرگ (آمریکا) در این سال‌ها کشیده و آمریکا به میش تبدیل و اکنون در باتلاق یمن، سوریه، عراق، لبنان و مناطق دیگر گرفتار شده است. آمریکا اسمش استکبار اما عقلش کوتاه است بنابراین نباید اینقدر بزرگش کنید.
دیروز هم صادق زیباکلام ضمن مقاله‌ای در روزنامه آرمان، ادعایی گنده‌تر از سیروس ناصری مطرح کرد و مدعی شد: نمایندگان مخالفان برجام متوجه نیستند ادامه تحریم‌ها چه هزینه گزافی را بر دوش ملت خواهد گذاشت؛ به قولی روزانه 3 میلیارد دلار هزینه عدم لغو تحریم‌ها برای ایران است، برای آنها شاید اهمیت ندارد که وضع اقتصادی مردم نابسامان است.
اگر ادعای زیباکلام را درست تلقی کنیم ایران در یک سال 1095 میلیارد دلار درآمد خواهد  داشت (!) حال آن که در اوج درآمدهای کشور، این رقم از 100 میلیارد دلار تجاوز نکرده است!
اما درباره استدلال سیروس ناصری که شبیه آن از سوی بیژن زنگنه مطرح شده - ضرر روزانه 100 میلیون دلاری - باید یادآور شد که طبق متن برجام، روز تصویب برجام 3 ماه پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت یعنی 26 مهرماه 94 است. با این وصف معلوم نیست دلال نفتی با چه محاسبه‌ای، رقم زیان 3 میلیارد دلاری کشور تا به امروز به خاطر عدم اجرای برجام را به دست آورده است؟!
ناصری پس از اجرای توافق موقت ژنو چندین بار تصریح کرده بود عدم دقت هیئت ایرانی در تنظیم این توافق موجب سوء تفسیر و سوء‌استفاده غرب و آمریکا شد و سخن رهبری مبنی بر ممنوعیت دو مرحله‌ای کردن توافق، بیان دقیق و کارشناسانه‌ای است.
یادآور می‌شود عملا توافق وین (برجام) به شکل دو مرحله‌ای تدوین شد و انجام تعهدات محدود طرف غربی، موکول به بعد از اجرای تمام تعهدات غیرقابل بازگشت طرف ایرانی است.



طرح یک فوریتی مجلس ایران نیاز آمریکا را برآورده می‌کند
کیهان: وندی شرمن، معاون سابق وزیر امورخارجه آمریکا اخیرا در گفتگویی که در دانشگاه «هاروارد» انجام داده، به نکات جالبی اشاره کرده است.
شرمن در بخشی از سخنانش گفته است:«آنچه بسیاری درک نمی‌کنند این است که در داخل ایران نیز مسائل سیاسی به صورت جدی مطرح است. ما تصور می‌کنیم که در ایران حکومت دینی وجود دارد و یک نفر بر کشور حاکم است. تردیدی نیست که در ایران رهبر، رهبر است. کاملا روشن است که اگر نظر وی تامین نمی‌شد او به هیچ وجه اجازه نمی‌داد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پیش برود اما اینطور نیست که او به خیابان برود و بگوید که همه باید با این کار همراهی کنند. باوجود این، شاهد حمایتهایی از این توافق در مجلس ایران هستیم. در مجلس ایران، طرح یک فوریتی برای بررسی برجام مطرح شده است که به ایران این امکان را می‌دهد تا برجام را





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن