تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816459309
محمد(ص)؛ آمیزه ای از نور و آب و گلها
واضح آرشیو وب فارسی:مرآت: در موسیقی، نیازی به رجوع به آهنگسازان خارجی نبود و آهنگسازان برجسته کشورمان در این زمینه بخوبی می توانستند بار تکنیکی و مفهومی این فیلم را با ساخته خودشان به دوش بکشند. کسانی مثل استاد مجید انتظامی که اتفاقاً تجربه هایی در ساخت آثار فاخر معنوی داشته است .به گزارش مرآت نیوز به نقل از مشرق ، چند هفته ای است پرده های آفت زده سینماهای کشورمان، پس از مدتها میزبان فیلمی است که شاید باید تماشای آن را پیش از سه دهه قبل و چندی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران توقع می داشتیم: محمد رسول الله «ص». مجید مجیدی فیلمساز متعهد و مسلمانی که آثار ناب و ماندگاری از او در قاب چشمان مردم هنردوست کشورمان یادگار مانده است، پس از مدتها سکوت و دوری از حاشیه های رایج ساخت فیلمهای سینمایی، اثری خلق کرده است که امروز در سینماهای کشورهای دوردست اروپایی هم مردم برای تماشای آن، مدتهای مدید در صف می ایستند و همزمان برخی مفتیان کشورهای اسلامی فتوا به حرام بودن تماشای آن داده اند بی آنکه آن را دیده باشند! سالها پیش رهبر هوشمند انقلاب با ارائه راهبردی فرهنگی فرموده بودند: هیچ اندیشه ای تا در قالب هنر عرضه نشود، ماندگار نمی شود. و به همین دلیل است که اگر اندیشه ای در قالب هنر و هنرمندانه ترین قالب عرضه شد، کاری بسیار فراتر و تأثیرگذارتر از دهها سخنرانی و منبر و پیامرسانی شفاهی خواهد داشت. اینکه امروز علاوه بر صهیونیسم، داعش نیز به رسانه هایی چون فیلم و سینما و تبلیغات هنری متشبث شده است برای همین است که بتواند بدون اتکا به استدلالها و منطقی که از آن فاقدند، به پیشبرد اهداف خود دست یازند. و در چنین هنگامه ای دوری انقلاب اسلامی و گفتمان مبتنی بر وحی و اسلام اصیل اگر از هنر و تمسک به قالبهای هنری برای عرضه منطق و استدلال و روشنگریها و دستگیریهایش غیر قابل بخشش است. این اتفاق البته در بخش اجتماعی این گفتمان افتاده و در مسیر تکامل است اما در بخش ایدئولوژی، در بخش تاریخ، در بخش اندیشه کمتر مشاهده شده است و فیلم «محمد رسول الله» مجیدی یکی از این تلاشهای ارزشمند و ماندگار در این عرصه است. فیلم با بهره گیری از آخرین دستاوردهای تکنیکی سینمای جهان به دوران پیش از تولد تا زمان ابلاغ رسمی پیام حضرت رسول «ص» می پردازد اما در حقیقت تولد، کودکی و نوجوانی ایشان را به تصویر می کشد و ظاهراً ترسیم دوران پیامبری و حوادث پس از آن به قسمتهای دوم و سوم فیلم که ان شاء الله در آینده ساخته خواهد شد موکول شده است. به همین دلیل است که ما با نوزادی مواجه هستیم که از مادری موحد متولد شده و در دامان پدربزرگ و عمویی بزرگ شده که ابراهیمی فکر می کرده اند. با نوجوانی مواجه هستیم که مردم او را به «امانتداری» و «مهربانی» می شناسند و در زندگی شخصی و رفتارهای اجتماعی خود به نجات مظلومان و مستضعفان همت می گمارد. و شاید اینکه کسانی تصور کرده اند این فیلم تنها به وجه رحمانی حضرت محمد پرداخته است به همین دلیل باشد. در حالی که این طور نیست. فیلم در عین به تصویر کشیدن وجه رحمانی ایشان، از توجه دادن تماشاگران به بعد دشمن ستیزی او هم غافل نبوده است. یادمان بیاید آنجا که در همان ابتدای فیلم ابوسفیان با خشم فریاد می کشد: می شود دل را از ایمانش سرشار کرد اما خدای این مردم (بت پرست) را نباید آشفت. که با پاسخ قاطع مواجه می شود و بیننده در می یابد که نمی توان هم مؤمن به خدای یگانه بود و هم کاری به کار بتها و خدایانِ صاحبان زر و زور و تزویر نداشت. این نگاه در چند جای دیگر فیلم نیز به چشم می خورد. اما در هر صورت، فیلم بیشتر مربوط به دوران پیش از پیامبری محمد «ص» است و وجه مهربانی و رحمانی آن بیشتر به چشم می خورد. و چرا که نه؟ نگارنده بر این باور است که ساخت این فیلم در این هنگامه که دشمن تمام تلاش خود را و تمام هزینه های مادی و غیر مادی ممکن خود را صرف این کرده است تا به مدد دست پروردگان خود با عناوین گوناگون از طالبان گرفته تا القاعده و داعش، تصویری بسیار خشن، بیرحم و خونریز از اسلام و مسلمانان به دنیا ارائه کند، پرچم اسلام را سیاه و شعار الله اکبر مسلمانان را درست در هنگام سر بریدن زنان و کودکان بیگناه به گوش و چشم جهانیان برساند و در این راه از هیچ ترفند صوتی و تصویری و هنری دریغ نکرده تا این وجه خشونت و سیاهی و خونریزی به دلهره آورترین وجه تبلیغ شود، ساخت فیلمی در جمهوری اسلامی ایران که پیامبر اسلام را «رحمةً للعالمین» و رفتار او را مهربانی با مردم ضعیف و مستضعف و در عین حال، مقاوم در مقابل دشمنان نشان می دهد، پادزهری بزرگ و مهم و تأثیرگذار در برابر این تصویرسازی شوم استکبار است. و اتفاقاً به همین دلیل است که همانها که فتوای خشونتهای تکفیریها را صادر می کنند، از آوازه جهانی این فیلم به وحشت افتاده اند و خود را به آب و آتش می زنند تا کسان کمتری به پای تصاویر آرام و مهربان این فیلم معنوی بنشینند. به یاد بیاوریم برخورد محمد جوان با آنان که دختران نوزاد را زنده به گور می کنند، به بردگانی که زیر شکنجه و شلاقند، به آنان که قربانیان جهل و نادانی قوم خود هستند و ...از آنطرف دقت کنیم به وجه دیگر فیلم و تصویری که از یهود و تقابل آن با تولد و رشد ونمو پیامبر موعود آخر الزمان ارائه شده و ... تا به جامع الاطراف بودن فیلم پی ببریم و تصور کسانی که این اثر را یک ساخته صرفاً رحمانی قلمداد می کنند، ابطال کنیم. ضمن اینکه وقتی عبدالمطلب این نوزاد را بر سر دست می گیرد و به همه کسانی که در کنار خانه کعبه هستند نامش را اعلام می کند، رقص با شمشیر آنان هم با معنی می شود. فیلم کوشیده است از تکنیکهای هنری به تمامه بهره بگیرد، اما وجه بارز این تکنیکها نورپردازی خیره کننده آن و کلاً استفاده از نماد «نور» در سرتاسر فیلم است بخصوص آنجا که یک پای قضیه، محمدِ نوزاد یا محمدِ نوجوان یا جوان است. شاید بتوان گفت: بار اصلی زیبایی و پیامرسانی فیلم را «نور» به عهده داشته که آن هم با بهترین و در مناسبترین شرایط و نماها صورت گرفته است. فیلمبرداری این اثر نیز بسیار هوشمندانه است و نگاه دوربین، عمدتاً بسیار مؤدبانه و از پایین به چهره و قامت محمد «ص» است تا تأکیدی باشد بر بزرگی وعظمت حضرت رسول، این در حالی است که نماهای شهر مکه و قبایل اکثراً از بالا گرفته شده است. نگارنده بر این باور است که تأکید فیلمساز بر «تحریم» و لزوم «پایداری» در این شرایط تا آخرین نفس، نیم نگاهی به شرایط امروز هم داشته است و اینکه اگر تکیه بر خداوند قادر متعال باشد، نتیجه تحریم به فرج و پیروزی است. فیلم در اکثر صحنه ها و نماهای خود، با هنرمندی با دل و احساس تماشاگران بازی کرده است اما برخی صحنه ها آنچنان زیبا و دلنشین ساخته شده است که در روح بیننده رسوخ می کند. صحنه پراکنده شدن هزاران گل قاصدک در فضا (به مثابه ارسال فراگیر پیام)، صحنه پاشیده شدن آب دریا به سر و صورت اهالی قبیله ای که قصد داشتند سه زن و کودک را قربانی بتها کنند تا از گرسنگی نجات یابند و محمد، آنها را نجات داد و آب رحمت تمامی آنان را سیراب کرد و سپس ...، صحنه گلهای محمدی در همه خانه های مردم و خیلی از نماهای زیبای دیگر. موسیقی فیلم بسیار جاافتاده و فاخر بود که البته سازنده خارجی آن کوشیده بود آن را تا حد ممکن شبیه موسیقی فیلم های مشهور پیامبران دنیا از آب در آورد. به نظر می رسد در موسیقی، نیازی به رجوع به آهنگسازان خارجی نبود و آهنگسازان برجسته کشورمان در این زمینه بخوبی می توانستند بار تکنیکی و مفهومی این فیلم را با ساخته خودشان به دوش بکشند. کسانی مثل استاد مجید انتظامی که اتفاقاً تجربه هایی در ساخت آثار فاخر معنوی داشته است دست کمی از آهنگسازان خارجی نداشتند. در تدوین فیلم نیز به نظر می رسد گاهی پازلها بخوبی به هم نچسبیده بودند و برخی صحنه ها، در هر جایی از فیلم امکان قرار گرفتن داشتند. به عنوان مثال صحنه زنده به گور کردن دختران که شاید ارتباط وثیقی با سکانس های قبل و بعد از خود نداشت. در کل، این فیلم نه تنها یک اثر بزرگ و ماندگار در کارنامه مجید مجیدی عزیز و کارنامه فیلمسازیِ همیشه برجسته اوست، بلکه یک افتخار بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار اسلام ناب محمدی«ص» در جهان نیز محسوب می شود که همان طور که گفته شد باید خیلی پیش از این به ساخت آن اقدام می کرد. نگارنده معتقد است توفیق بزرگ ساخت فیلمی به عظمت حضرت رسول«ص» توسط مجیدی عزیز، هدیه خداوندی است که اجر هیچ کسی را ضایع نمی کند؛ اجر مجیدی را هنگامی که با غیرت و شجاعت هر چه تمامتر آنزمان یک روشنفکرنمای داخلی افاضه کرده بود که : قرآن عین کلام خداوند و وحی الهی نیست؛ بلکه استنباط محمد از آنچیزی است که به او وحی می شده است. یادمان نرفته است که مجیدی چگونه در این باره موضع گرفت و سخن راند و وظیفه خودش را نه فقط به عنوان یک هنرمند برجسته که به عنوان یک مسلمان ایفا کرد و دیگر بار، زمانی که در آن نشریه صهیونیستی، کاریکاتورهایی در توهین به حضرت رسول چاپ شد و مجیدی، باز خونش به جوش آمد و موضعی گرفت که البته در هیچ کدام از روزنامه ها و نشریات وابسته به جریان اصلاح طلب کشور امکان نشر نیافت! انتهای پیام/ http://meraatnews.com/ ">پایگاه خبری تحلیلی مرآت نیوز استان سمنان
یکشنبه ، ۱۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مرآت]
[مشاهده در: www.meraatnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
نورمحمدی: بازم بدقولی کردی بی معرفت!
بانک ورزش ـ علیرضا نورمحمدی در صفحه شخصی اینستاگرامش از نبود امروز هادی نوروزی در تمرینات پرسپولیس اظهار دلتنگی کرد یکشنبه ۱۲مهر۱۳۹۴اشک های بنگر، خودداری نورمحمدی از بستن بازوبند کاپیتانی و برتری یک نیمه ای مشکی پوشان پرسپولیس
تیم فوتبال پرسپولیس در دیداری تدارکاتی با پیراهن مشکی به میدان رفت آن هم در حالی که تمام اعضای این تیم همچنان در غم از دست دادن هادی نوروزی به سر می برند به گزارش سراج24 عصر امروز پرسپولیس در بازی دوستانه مقابل تیم دسته اولی پاراگ به میدان رفت که نیمه اول این دیدار با نتیجه 2 برحاشیه دیدار پرسپولیس-پاراگ ادای احترام بازیکنان دو تیم به جایگاه مرحوم نوروزی/ گریههای بنگر و بازوبند نبستن ن
حاشیه دیدار پرسپولیس-پاراگادای احترام بازیکنان دو تیم به جایگاه مرحوم نوروزی گریههای بنگر و بازوبند نبستن نورمحمدیبازیکنان دو تیم پرسپولیس و پاراگ پیش از آغاز بازی با اهدای گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره مرحوم هادی نوروزی کاپیتان فقید سرخپوشان را زنده نگه داشتند به گزارش خبرگزارشوک در اردوگاه سرخ ادامه دارد/ گریههای بنگر و بازوبند نبستن نورمحمدی
حاشیه دیدار پرسپولیس-پاراگ شوک در اردوگاه سرخ ادامه دارد گریههای بنگر و بازوبند نبستن نورمحمدی بازیکنان دو تیم پرسپولیس و پاراگ پیش از آغاز بازی با اهدای گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره مرحوم هادی نوروزی کاپیتان فقید سرخپوشان را زنده نگه داشتند به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز پژمجاشیه های دیدار دوستانه پرسپولیس؛ از اشک های بنگرتا خودداری نورمحمدی از بستن بازوبند کاپیتانی
تیم فوتبال پرسپولیس در دیداری تدارکاتی با پیراهن مشکی به میدان رفت آن هم در حالی که تمام اعضای این تیم همچنان در غم از دست دادن هادی نوروزی به سر می برند طرفداری-عصر امروز پرسپولیس در بازی دوستانه مقابل تیم دسته اولی پاراگ به میدان رفت که نیمه اول این دیدار با نتیجه 2 بر صفر به سگل محمدی: در غیاب ۸ ملی پوش تمرین می کنیم/ نوروزی مثل برادرم بود
سرمربی سابق پرسپولیس می گوید هادی نوروزی برایم مثل برادر بود خبرورزشی نوشت گریه های یحیی گل محمدی در تشییع پیکر هادی نوروزی سوژه ای نبود که از چشم عکاس ها دور بماند این اتفاق برای او بسیار دردناک بوده و شنیدن صحبت های یحیی در نوع خودش جالب است صحبت های سرمربی سابق پرسپولیس رانورمحمدی: نوروزی برای ما زنده و کاپیتان پرسپولیس است
پرسپولیس نیوز بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس گفت هادی نوروزی برای ما هنوز زنده و کاپیتان تیم است خبرگزاری فارس نورمحمدی نوروزی برای ما زنده و کاپیتان پرسپولیس است رضا نورمحمدی در حاشیه تمرین پرسپولیس در جمع خبرنگاران گفت ما بهترین دوست و بهترین بازیکن خود را از دست داده ایم شرخودداری نورمحمدی از بستن بازوبند کاپیتانی
تیم فوتبال پرسپولیس در دیداری تدارکاتی با پیراهن مشکی به میدان رفت آن هم در حالی که تمام اعضای این تیم همچنان در غم از دست دادن هادی نوروزی به سر می برند به گزارش تهران پرس عصر امروز پرسپولیس در بازی دوستانه مقابل تیم دسته اولی پاراگ به میدان رفت که نیمه اول این دیدار با نتیجهتقابل مجدد محمد نوری با ستاره پیشین بارسلونا
در دیداری تدارکاتی صورت میگیرد تقابل مجدد محمد نوری با ستاره پیشین بارسلونا شناسهٔ خبر 2933897 - سهشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰ ۱۲ ورزش > فوتبال ایران تیم فوتبال المسیمیر قطر که محمد نوری را در اختیار دارد در دیداری تدارکاتی به مصاف تیم السد خواهد رفت به گزارش خبرنگار مهر لیگمحمد پنجعلی : نوروزی همچنان کاپیتان پرسپولیس است
فشار عصبی و نتایج نامناسب پرسپولیس در حادثه تلخی که هادی نوروزی را از فوتبال ایران گرفت بی تأثیر نیست هادی پسری متعصب و یکی از پاک ترین و بهترین بچه های فوتبال این مرز و بوم بود بامداد پنجشنبه روح هادی نوروزی بازیکن و کاپیتان باسابقه و خوش اخلاق پرسپولیس به آرامی پر کشید و جا-
گوناگون
پربازدیدترینها