محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845610215
حضور امام حسن و امام حسین (ع)در جنگ های طبرستان با ایرانیان ؟
واضح آرشیو وب فارسی:اندیشه ها: سایت خبری تحلیلی اندیشه ها: در هیچ یک از منابعِ کهن و معتبر تاریخی حضور امیرمؤمنان حتی در یکی از جنگ های زمان خلفا ثبت نشده است (و تنها نبردی که حضرت سلاح بدست گرفت زمانی بود که لشکر مرتدین به دروازه های مدینه نزدیک می شد.سایت خبری تحلیلی اندیشه ها : بسیاری از مسلمانان بدلیل عدم بیعت امام با ابوبکر و همچنین عدم حضور حضرت در این جنگ حاضر به همکاری و حضور در میان مدافعان شهر مدینه نبودند، امام بنا به مصلحت و برای حفظ اسلام تنها شمشیر به دست گرفته و در میان مدافعان حضور یافت و در همان حال نیز هرگز با شمشیر نجنگید. در نتیجه می توان گفت که در زمان خلفا، حضرت هرگز با هیچ گروهی نجنگید، عدم شرکت حضرت در فتوحات و انزوای ایشان این سوال را در اذهان مسلمانان بر انگیخت که چرا علی بن ابی طالب با آن همه سابقه درخشان در نبردهای گذشته، اکنون که زمان انتشار اسلام در سرزمینهای کفر و شرک رسیده است در جنگها شرکت نمی کند؟ به طور قطع بسیاری – اگر نگوییم همه – می دانستند که او به خاطر ترس از مرگ یا سستی از جهاد نبوده که در جنگها شرکت نمی کردند همانطور که خود حضرت نیز در این زمینه می فرمایند: «والله لو تظاهرت العرب علی قتالی لما ولیت عنها؛ به خدا سوگند اگر تمام عرب در کارزار با من روبرو شوند به آنان پشت نمی کنم». (نهج البلاغه، نامه ٢٥). از این رو خلیفه و یارانش می کوشیدند با شرکت دادن علی (ع) در فتوحات: - از یک طرف زمینه طرح چنین پرسش و ابهامی را از بین ببرند و با ورود او به عرصه فتوحات، اعتبار و مشروعیت چنین اقدامی را در اذهان بسیاری از هواخوان ایشان به ویژه بنی هاشم مستحکم سازند. - و از سوی دیگر از مهارت ها و تجارب جنگی آن حضرت در فتح شهرها استفاده کنند. اما امام علی(ع) با عدم حضور و شرکت مستقیم در فتوحات هرگز مُهر تایید بر سیاست های خلفا در این زمینه نزد و در یک کلام، موید خلفا نبود.١ اما در مورد حضور امام حسن و امام حسین(ع) در فتوحات: هیچیک از منابع و مآخذ معتبر شیعی از حضور حسنین(ع) در فتوحات ایران، شام و یا آفریقا سخنی نگفته اند. اما برخی از منابع اهل سنت از حضور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در بعضی از فتوحات آن هم در زمان خلفا (و نه زمان امام علی(ع)!) خبر داده اند که به بررسی آن می پردازیم: بخشی از گزارشها فاقد هرگونه سندی می باشند مانند نقل بلاذری که به آن بعدا می پردازیم. آن دسته از گزارش های تاریخی اهل سنت هم که سند ارائه کرده اند،که مهمترین آنها طبری است،سندشان معتبر نمی باشد بدین معنا که نقل کننده آن خبر یا فردی دروغ گو و جاعل است و یا فردی ناشناخته و مجهول و یا اینکه اصلا تضاد عجیبی در بین روایات آن دیده می شود که بعدا به این مورد هم می پردازیم. دسته ای از گزارشهای تاریخی نیز فقط اشاره به حضور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در ایران دارند و در آنها هیچ گونه اشاره ای نشده که حضور آنان برای جنگ بوده است. افزون بر ایرادهایی که بیان شد، دو مسئله دیگر نیز وجود دارد که درستی گزارش های یاد شده را در این باره، سخت مورد تردیدد و حتی غیر قابل قبول می کند: یکی آن که تمام روایات تاریخی که متعرض سال شرکت حسنین(ع) در فتوحات شده اند، بر حضور آنان در فتوحات عصر عثمان ناظراند. عصری که امیر مومنان حتی در حد مشاوره حاضر به همکاری با عثمان در امر فتوحات نبود تا چه رسد به اینکه فرزندان خویش را جهت انجام فتوحات به همراه لشکریان تحت فرمان عثمان به جبهه نبرد گسیل دارد.مسئله دیگر آنکه علی بن ابی طالب(ع) در عصر امامت و خلافت خویش حسنین(ع) را از شرکت در معرکه صفین باز میداشت و چون در یکی از روزها آن حضرت متوجه شد که امام حسن آماده کارزار است فرمود: «از طرف من جلوی جوان را بگیرید تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن این دو (امام حسن(ع) و امام حسین(ع)) به میدان نبرد دریغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو نسل رسول خدا(ص) قطع شود». حال با چنین اکراه و امتناعی از سوی حضرت نسبت به حضور حسنین(ع) در نبردهایی که به فرمان پیشوای عادلی همچون خویش صورت می گرفت، چگونه آن بزرگوار حاضر می شود که تحت زعامت زمامداران مورد اعتراض و انتقادش، فرزندان خویش را که پیشوایان آینده جامعه اسلامی هستند به جبهه جنگ بفرستد؟ بنابر این با توجه به وجود چنین اشکال های سندی و محتوایی و نیز استبعادهایی که بیان شد، حضور حسنین(ع) در فتوحات عصر خلفا نمی تواند مورد پذیرش قرار گیرد. به گمان قوی، دست تحریف گران و وارونه نویسان حقایق تاریخی در جعل چنین گزارش هایی بی تاثیر نبوده است. با این همه اگر بر فرض پذیرفته شود که حسنین(ع) در ایام جوانی به برخی از شهرهای ایران همانند اصفهان و گرگان و ... مسافرت کرده اند؛ به سبب امور دیگری (غیر از شرکت در فتوحات) بوده است و یا اصلا در عصر خلافت امام علی(ع) بوده است همچنانکه یکی از مورخین قدیمی به نام سهمی در: تاریخ جرجان ص١٩ نیز به این مطلب اشاره کرده است.١ حال به بررسی ریشه ای در مورد سند این مطالب می پردازیم: در این ادعاها حضور امام حسن و حسین(ع) تنها در دو بن مایه وجود دارد ،که شامل فتوح البلدان و تاریخ طبری است بنابر این صحت این روایات را بررسی میکنیم ، تا صحت ادعا روشن گردد : بن مایه اول : فتوح البلدان –بلاذری : در فتوح البلدان - البلاذری - ج ٢- ص ٤١١ و ترجمه آن صفحه ٤٦٨ آمده است: جرجان وطبرستان ونواحیها قالوا : ولى عثمان بن عفان رحمه الله سعید بن العاصی بن سعید ابن العاصی بن أمیة الکوفة فی سنة تسع وعشرین . فکتب مرزبان طوس إلیه وإلى عبد الله بن عامر بن کریز بن ربیعة بن حبیب بن عبد شمس ، وهو على البصرة ، یدعوهما إلى خراسان ، على أن یملکه علیها أیهما غلب وظفر . فخرج ابن عامر یریدها ، وخرج سعید . فسبقه ابن عامر ، فغزا سعید طبرستان ، ومعه فی غزاته فیما یقال الحسن والحسین أبناء علی بن أبی طالب علیهم السلام. گرگان-جرجان- و طبرستان: گفته اند که عثمان بن عفان(خلیفه سوم) سعید بن العاصی بن امیه را در سال 29 (هجری) والی کوفه قرار داد. پس مرزبان توس بدو و عبد الله بن عامر بن کریز بن ربیعة بن حبیب بن عبد شمس ، والی بصره ، نامه ای نگاشت و آنان را بسوی خراسان دعوت نمود ...پس سعید و عامر هر دو آهنگ خراسان نمودند اما عامربرو پیشی گرفت پس سعید آهنگ طبرستان نمود در حالیکه گفته میشود حسن و حسین فرزندان علی بن ابیطالب در شمار همراهان وی بوده اند. ایرادهایی که بر این روایت وارد است : الف - در اینجا واژه گفته می شود بکار رفته که ناقل و راوی آن دقیق مشخص نشده و این کار روایت را ازاعتبار ساقط می کند چون سلسله سند دقیقا ذکر نشده است.ب - اما اگر موشکافانه روایت را به نقد بکشید می بینید در ابتدای روایت نویسنده می گوید:گفته اند سپس آنگاه که به حضور حسنین در طبرستان رسیده زیرکانه و در یک چرخش می نویسد: می گویند به عبارتی ابتدا فعل قالوا که فعل ماضی-گذشته- است آورده می شود و سپس فعل مضارع – حال و آینده – آورده شده است یعنی کسانی که نویسنده اصل روایت را از آنها گرفته کسانی بوده اند که در گذشته می زیسته اند و این روایت بدانها منتقل شده اما درباره حضور حسنین(ع) بکار بردن فعل مضارع حاکی از آنست که کسانی هم عصر نویسنده – بلاذری که هم عصر عباسیان است- به او گفته اند که احتمالا حسنین(ع) حضور داشته اند و این کار بکلی و به یکباره روایت را از هستی ساقط می کند!! چنانکه دانشمندان علم رجال و درایه دقیقا چنین شیوه ای را در آنالیز نهایی صحت یک روایت بکار میبرند. اما بن مایه دوم : تاریخ طبری تاریخ طبری - الطبری - ج ٣ - ص ٣٢٤– ٣٢٥می نویسد: وحدثنی عمر بن شبة قال حدثنا علی بن محمد قال أخبرنی علی بن مجاهد عن حنش بن مالک التغلبی قال غزا سعید سنة ثلاثین فأتى جرجان وطبرستان معه عبد الله بن العباس وعبد الله ابن عمر وابن الزبیر وعبد الله بن عمرو بن العاص فحدثنی علج کان یخدمهم قال کنت آتیهم بالسفرة فإذا أکلوا أمرونی فنفضتها وعلقتها فإذا أمسوا أعطونی باقیه قال وهلک مع سعید بن العاص محمد بن الحکم بن أبی عقیل الثقفی جد یوسف ابن عمر فقال یوسف لقحذم یا قحذم أتدری أین مات محمد بن الحکم قال نعم استشهد مع سعید بن العاص بطبرستان قال لا مات بها وهو مع سعید ثم قفل سعید إلى الکوفة فمدحه کعب بن جعیل فقال فنعم الفتى إذ جال جیلان دونه * وإذ هبطوا من ( دستب ) ؟ ثم أبهرا ‹ صفحة 325 › تعلم سعید الخیر أن مطیتی * إذا هبطت أشفقت من أن تعقرا کأنک یوم الشعب لیث خفیة * تحرد من لیث العرین وأصحرا تسوس الذی ما ساس قبلک واحد * ثمانین ألفا دارعین وحسرا حنش بن مالک تغلبی گوید : ...سعید سال سی ام آهنگ غزا کرد و سوی گرگان و طبرستان رفت . عبدالله بن عباس و عبدالله بن عمر وابن زبیر و عبدالله بن عمرو بن عاص با وی بودند ... همانطور که در این روایت مشاهده می کنید طبری در اینجا باز جریان لشکر کشی سعید را به گرگان و طبرستان مطرح می کند و حال آنکه اساسا نامی از امام حسن امام حسین(ع)و حضور آنها در این جنگ نمی برد.و این در حالی است که طبری بر خلاف بلاذری سلسله سند روایت خویش را دقیقا بیان داشته است ولی با این حال نامی از امام حسن و امام حسین(ع) نمیبرند. بهر روی نشانگر آنست که راوی اولیه سخنی از حضور حسنین به میان نیاورده است!! اما در جای دیگر از تاریخ طبری ( تاریخ طبری ج٣- ص ٣٢٣– ٣٢٥)می بینیم که در صفحه ٣٢٣می نویسد: حدثنی عمر بن شبة قال حدثنی علی بن محمد عن علی بن مجاهد عن حنش بن مالک قال غزا سعید بن العاص من الکوفة سنة ثلاثین یرید خراسان ومعه حذیفة ابن الیمان وناس من أصحاب رسول الله صلى الله علیه وسلم ومعه الحسن والحسین وعبد الله بن عباس وعبد الله بن عمر وعبد الله بن عمرو بن العاص وعبد الله بن الزبیر وخرج عبد الله بن عامر من البصرة یرید خراسان فسبق سعیدا ونزل .... حنش بن مالک گوید : سعید بن عاص به سال سی ام از کوفه به منظور غزا آهنگ خراسان کرد . حذیفه بن یمان و کسانی از یاران پیامبر خدا (ص ) باوی بودند ؛حسن و حسین و عبدالله بن عباس و عبدالله بن عمرو عمرو بن عاص و عبدالله بن زبیر نیز با وی بودند ... اما در صفحة ٣٢٥می نویسد: وحدثنی عمر بن شبة قال حدثنا علی بن محمد قال أخبرنی علی بن مجاهد عن حنش بن مالک التغلبی قال غزا سعید سنة ثلاثین فأتى جرجان وطبرستان معه عبد الله بن العباس وعبد الله ابن عمر وابن الزبیر وعبد الله بن عمرو بن العاص فحدثنی علج کان یخدمهم قال کنت آتیهم بالسفرة فإذا أکلوا أمرونی فنفضتها وعلقتها فإذا أمسوا أعطونی باقیه قال وهلک مع سعید بن العاص محمد بن الحکم بن أبی عقیل الثقفی جد یوسف ابن عمر فقال یوسف لقحذم یا قحذم أتدری أین مات محمد بن الحکم قال نعم استشهد مع سعید بن العاص بطبرستان قال لا مات بها وهو مع سعید ثم قفل سعید إلى الکوفة .... در این دو روایت باز تناقضاتی می بینیم که بسیار عجیب است، در این دو روایت می بینیم که طبری در صفحه ٣٢٣ کتاب خود اشاره به همراهان سعید در جنگ طبرستان دارد و در آن نام حسنین (ع) را می برد اما در روایتی دیگر و اتفاقا با همان سلسله سند در صفحه ٣٢٥ نامی از حسنین(ع) در حضور در طبرستان نمی برد!! و این همان چیزی است که فرضیه اضافه شدن نام امام حسن و امام حسین در شمار همراهان را بعدها و در زمانی معاصر خود نویسندگان-بلاذری و طبری- بیش از پیش تقویت می کند!! ما وقتی به تاریخ رجوع می کنیم دلیل جاعلان اینگونه مطالب را در این زمینه را خواهیم دید: اعراب در طبرستان نبردهای سخت و طولانی و خونینی داشتند ، و اکثر این نبردها به دستور خلیفه دوم و سوم و لشکریان معاویه بود ، در اواخر دوره امویان ایرانیان به ائمه شیعه خیلی علاقه پیدا کردند به طوری که طبرستان که روزی مرکز مخالفت با اعراب بود و دژی در مقابل انان بود به یک پایگاه شیعی تبدیل شده بود! از آنجا که این کتب بعد از دوره امویان است در نتیجه احادیث بسیاری که به گفته همه در دوره امویان جعل شده بود به آنها راه پیدا می کند. احتمالا این روایتها برای این بوده که مردم طبرستان را از ائمه شیعه دور کنند! با این حربه که آنها در جنگ با شما شرکت داشتند حال آنکه دیدیم در کتب خودشان هم این روایتها ضعیف است. پس در نتیجه با وجود چنین تناقضات و اسناد نامعتبری نمی توان قائل به حضور امام حسن و امام حسین(ع) در جنگ ایران شد. اما در مورد صحابه و بزرگان اسلام هم به اعتبار افراد فرق می کرد ولی در کل چنین تقییداتی در مورد اصحاب حضرت دیده نمی شود.
جمعه ، ۱۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اندیشه ها]
[مشاهده در: www.andishehha.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
عزاداری امام حسین(ع) مبارزه با جنگ فرهنگی دشمن است
عزاداری امام حسین ع مبارزه با جنگ فرهنگی دشمن است نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه انقلاب ما نشات گرفته از حادثه کربلا است گفت عذاداری امام حسین ع مبارزه با جنگ فرهنگی دشمن است ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۵ مهر ساعت 12 52 به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی آیت الله محدر حسینیه امام خمینی(ره)؛ مراسم بزرگداشت جان باختگان فاجعه منا با حضور رهبرانقلاب برگزار شد
پایگاه خبری علت مراسم بزرگداشت و یادبود جان باختگان مظلوم فاجعه ی منا از سوی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز یکشنبه در حسینیه ی حضرت امام خمینی رحمه الله برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای در این مراسبا حضور استاندار هرمزگان: حوزه علمیه امام حسن عسکری (ع) پارسیان به بهرهبرداری رسید
با حضور استاندار هرمزگان حوزه علمیه امام حسن عسکری ع پارسیان به بهرهبرداری رسیددر سفر استاندار هرمزگان به پارسیان بزرگترین حوزه علمیه غرب استان در مساحت 2500 متر مربع به بهرهبرداری رسید حجتالاسلام هادی میرزایی امام جمعه شهرستان پارسیان در همین راستا در گفتوگو با خبرنگار فافرزندم در لباس احرام به دیدار امام حسین(ع) شتافت
گروه فعالیت های قرآنی من به فرزندم نان حلال دادم و نتیجه آن شد که لب تشنه در لباس احرام و لبیک یا حسین گوی به دیدار امام حسین ع شتافت پدر سعیدزاده یکی از اعضای جان باخته فاجعه منا و عضو گروه تواشیح باقرالعلوم آبادان در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا از خوزستان در۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره عزاداری سیدالشهدا علیه السلام/ مجالس عزاداری جایی برای اتصال به امام حسین(ع) باش
به گزارش صبح رابر به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا در آستانه فرارسیدن محرم الحرام و ایام عزاداری شهادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام و یاران باوفای ایشان پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI IR بیست جمله ی برگزیده از رهبر انقلاب درباره عزاداری سیدالشهدا علیه السلام را منتشر کرد درمراسم بزرگداشت جان باختگان فاجعه ی منا در حسینیه امام خمینی(ره) آغاز شد
مراسم بزرگداشت و یادبود جان باختگان مظلوم فاجعه ی منا از دقایقی پیش با حضور رهبر انقلاب و شمار زیادی از مسئولان در حسینیه امام خمینی رحمه الله آغاز شد به گزارش نورنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای مراسم بزرگداشت و یادبود جان باختگانامام هادی (ع) و ایرانیان
ایرانیان بر اساس آگاهی و تفکر و تعقل "اسلام" آوردند و از این رو از همان آغاز به "اسلام ناب" گرویدند و در پی نبوت به امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام ایمان آوردند برخی از ایرانیان نیز در شمار اصحاب امامان علیهم السلام قرار گرفته اند و گروهی از آنها با پذیراستاندار فارس در اجلاسیه بینالمللی پیرغلامان حسینی: ابعاد آزادگی و ظلمستیزی امام حسین (ع) بیشتر مورد توجه با
استاندار فارس در اجلاسیه بینالمللی پیرغلامان حسینی ابعاد آزادگی و ظلمستیزی امام حسین ع بیشتر مورد توجه باشداستاندار فارس در آیین گشایش سیزدهمین اجلاسیه بینالمللی پیرغلامان حسینی بر پرداختن بیشازاین به ابعاد آزادگی و ظلمستیزی قیام حسینبن علی ع تاکید کرد به گزارش خبرگزارامام جمعه موقت ورامین: مواضع حسینگونه رهبری در شرایطی که برخی سیاسیون با اوباما دست میدهند قابل ستایش است
امام جمعه موقت ورامین مواضع حسینگونه رهبری در شرایطی که برخی سیاسیون با اوباما دست میدهند قابل ستایش استامام جمعه موقت ورامین گفت مواضع حسینگونه مقام معظم رهبری در شرایطی که برخی سیاسیون با اوباما دست میدهند قابل ستایش است به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران حجتالاآیا امام حسن(ع) دستور به سوزاندن ابن ملجم داد؟
در ادامه این گزارش روایاتی را که در خصوص قصاص ابن ملجم قاتل حضرت امیرالمومنین ع وجود دارند جمع آوری کرده و مورد بررسی قرار دادهایم امام حسن ع آیا روایاتی که میگویند امام حسین ع و چند نفر دیگر ابن ملجم را مثله کردند و امام حسن ع دستور داد او را بسوزانند صحیح است پاسخ ا-
گوناگون
پربازدیدترینها