واضح آرشیو وب فارسی:حوزه هنری: یک کارگردان و منتقد تئاتر با بیان این که موضوعات متنوع و خوبی در جشنواره تئاتر سوره ماه مطرح شده است، گفت: در شیوه های اجرایی خلاقیتی دیده نمی شود و تصور می کنم دلیل این عقب گرد فضایی است که متاسفانه بر تئاتر کشورمان حاکم است.مهدی مشهور کارگردان و منتقد تئاتر در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این که آثار بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه به لحاظ محتوایی، نزدیک به سیاست ها و اهداف حوزه هنری است، اظهار کرد: در این دوره جشنواره، به لحاظ ساختاری و شکل و شمایل اجرا، گروه ها نه تنها پیشرفتی نسبت به دوره های پیشین نکرده اند، بلکه پسرفت هم داشته اند و به نظر می آید خلاقیتی در اغلب آثار وجود ندارد. یا این خلاقیت ها تمام شده و یا گروه ها دوست ندارند بیشتر فکر کنند و بر روی آثارشان وقت بگذارند. وی ادامه داد: البته موضوعات متنوع و خوبی در جشنواره مطرح می شود، اما در شیوه های اجرایی خلاقیتی دیده نمی شود. تصور می کنم دلیل این عقب گرد جوی است که متاسفانه بر تئاتر ما حاکم است و خیلی ربطی به جشنواره تئاتر سوره ماه هم ندارد. تئاتر کشورمان به سمت تئاتر گیشه پسند و اقتصاد پسند رفته است و گروه های شهرستانی وقتی الگویشان تهران می شود؛ آن ها هم سعی می کنند به این سمت حرکت کنند. و در چنین شرایطی عنصر خلاقیت کمرنگ می شود و هنرمند به چیزهای دیگر فکر می کند. مشهور خاطرنشان کرد: منظورم این نیست که هنرمندان شهرستانی تنها به اقتصاد تئاتر فکر می کنند، اما روح تئاتر گیشه ای اساسا بر تئاتر کشور تاثیر گذاشته است. این کارگردان و منتقد تئاتر همچنین درباره تاثیرگذاری جشنواره ها بر عرصه هنر نمایش کشور، گفت: اگر قرار بود با برگزاری جشنواره هایی همچون تئاتر فجر، تئاتر سوره ماه، مقاومت و ... اتفاقی در تئاتر کشور رخ دهد، طی این سال ها تغییر مثبتی مشاهده می کردیم. اما هیچکدام از جشنواره ها تاثیری بر تئاتر کشور نداشتند. نیاز به بازنگری و تازه کردن هوا داریم. نیاز داریم روح تازه ای به همه جشنواره ها دمیده شود. کارگردان نمایش تحسین شده «کلمات و مرد» با بیان این که هنرمندان با استعداد و خلاق در جشنواره تئاتر سوره ماه حضور دارند، عنوان کرد: در هر جشنواره ای می توانید استعداد خوب ببینید و در این جشنواره هم چه در نمایشنامه، چه بازی ها و چه کارگردانی هنرمندان با استعدادی دیده ام که احساس کرده ام می توانند تبدیل به سرمایه های خوب تئاتر کشورمان شوند. اما خیلی ها مسیر را به درستی پیدا نکرده اند و این سردرگمی در مسیر به دلیل این است که تئاتر سردرگمی داریم. در این تئاتر آشفته استعدادهایی که وجود دارند هم معمولا هرز می روند. وی افزود: در روزهای برگزاری بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه هنرمندانی را دیده ام که در حوزه های مختلف با استعداد و پیگیر بودند و حیف است که این همه استعداد و توانایی به هدف نرسند. مشهور درباره برگزاری جلسات نقد در طی روزهای برگزاری جشنواره تئاتر سوره ماه نیز گفت: در چند شبی که جلسات نقد برگزار کردیم، استقبال خوبی از سوی گروه ها ندیدم و به نظر می آید برخی از گروه های تئاتری حاضر در جشنواره نقد را بر نمی تابند. اما خیلی بهتر است که اگر در جشنواره می آییم به این فکر کنیم که نقد را بشنویم، چرا که بسیار سازنده است و حتی اگر باب میلمان نباشد و با چیزی که فکر می کنیم منافات داشته باشد، اما شنیدنش همیشه سازنده است. در مجموع می توان گفت اگر نقد در جامعه نباشد، جامعه پویایی نخواهیم داشت.
جمعه ، ۱۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حوزه هنری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]