تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821205449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حادثه منا تشريح و بررسي مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۱:۵۵ق.ظ)
از سوي رئيس پژوهشکده حج؛ حادثه منا تشريح و بررسي مي شود موج-رئيس پژوهشکده حج و زيارت با اشاره به اين که حج، بزرگ‌ترين اجتماع صلح آميز بشري و جزو زيباترين مناسک مسلمانان است، گفت: متاسفانه هر سال حج دچار اختلالي مي‌شود که صحنه‌اي نازيبا مي‌آفريند.
به گزارش خبرگزاري موج،حجت الاسلام و المسلمين سيدمهدي عليزاده موسوي، رئيس پژوهشکده حج و زيارت در پاسخ به اين سؤال که چرا حج، بزرگ‌ترين اجتماع صلح آميز بشري که جزو زيباترين مناسک مسلمانان است هرسال دچار اختلالي مي‌شود که صحنه اي نازيبا مي‌آفريند و در حقيقت هدف از بروز چنين فجايعي در ايام حج چيست، اظهار کرد: اين مساله بايد در سه محور بررسي شود.
وي ادامه داد: نخست آن که برخي نگاه افراطي و خشکي به آموزها و معارف ديني دارند و به جاي آن که به لطافت‌ها و زيبايي‌هاي حج بينديشند و سعي در برگزاري هرچه بهتر اين اجتماع بي نظير داشته باشند، حج را صرفاً برنامه اي خشک و بي روح مي‌دانند که انسان‌ها مأمور به انجام آن شده و بايد آن را به جاي آورند.
حجت الاسلام عليزاده موسوي تصريح کرد: اين قبيل حرکات موجب مي‌شود افرادي که از بيرون به حج مي‌نگرند،چهره اي افراطي و خشن از اسلام برداشت کنند به ويژه وقتي ماموران کنار قبرستان بقيع مي‌ايستند و با زائران برخورد تند کرده و آن‌ها را از اين فضا دور مي‌کنند يا در کنار خانه خدا حجاج را هل داده يا حرکتي دون از شان انساني انجام مي‌دهند، اين مساله شدت پيدا مي‌کند.
وي با تاکيد بر اين که برخي تلاش مي‌کند تا جذابيت‌هاي حج را از بين ببرد، بيان کرد: اين جريان به جاي آن که تلاش کند توجه جهان را به اجتماع بزرگ و زيباي حج جلب کرده و آن را تلطيف کند، حرکاتي همچون تخريب سرزمين احد – که امروز جز تله خاکي از آن باقي نمانده – يا عدم رسيدگي به وضعيت نظافت غار حراء مرکز نزول وحي، انجام مي‌دهد و اين قبيل اقدامات موجب شده مسلمانان اعم از شيعه و سني با دغدغه خاطر عازم اين سفر معنوي شوند تا مبادا ماموران به آن‌ها فشار آورده و مانع انجام مناسب مناسک شوند.
حجت الاسلام عليزاده موسوي با اشاره به محور دوم بيان کرد: برخي در انديشه و اعتقادات به اصطلاح ديني خود کوتاه بين هستند، در حوزه اجرا و عمليات نيز نگاه محدودي دارند و ما شاهد ضعف در حوزه انديشه و عمل آن‌ها به طور همزمان هستيم.
وي در ادامه اظهار کرد: با اين نگاه، قطعاً برخي به زائران خانه خدا نه تنها نگاه درجه دومي هم ندارد، بلکه حجاج را به عنوان افراد زائري که داراي حق حفظ جان و مال هستند به شمار نمي‌آورند و گاه رفتارهايي ناشايست که از آن‌ها در برخورد با زائران سر مي زند را تنها افراد شاهد ماجرا و حاضر در صحنه مي‌توانند باور کنند همان طور که فاجعه منا نشان داد آن‌ها در برابر مردمي که زير دست و پا له مي‌شدند و تشنگي به آن‌ها فشار مي‌آورد بي تفاوت عمل کرده و حتي اجازه امدادرساني از سوي امدادگران ديگر کشورها را با بهانه امنيتي بودن منطقه صادر نمي‌کردند.
رييس پژوهشکده حج و زيارت با تاکيد بر اين که برخي تلاش مي‌کند با اقدامات ياد شده دشمن را در رسيدن به اهداف خود ياري دهد، گفت: برخي با گسترش و بسط ديدگاه‌هاي خشک و ايجاد خلل در مناسک حج در حقيقت آب در آسياب دشمن مي‌ريزند و پروژه اسلام هراسي را تقويت مي‌کنند.
وي اذعان کرد: همان طور که برخي در مسائل اعتقادي عقل خود را به کار نمي‌گيرند و ضعيف عمل مي‌کنند، در حوزه اجرا و مديريت نيز ديدگاه مشخص و سياست نظام مند و مديريت ندارد؛ بنابراين هر سال شاهد يک ترافيک سنگين و کشتار عده اي از زائران خانه خدا هستيم و جالب آن که آن‌ها به سادگي از کنار اين فجايع مي‌گذرند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، حجت الاسلام عليزاده موسوي يادآور شد: اين در حالي است که در کشورهايي همچون عراق (همزمان با زيارت اربعين) و پاکستان (مراسم اجتماع جماعت تبليغ) و بنگلادش شاهد اجتماعات عظيم ميليوني مسلمانان اعم از شيعه و سني با امکانات ناچيز هستيم که تلفات جاني در برندارد اما عربستان نمي‌تواند سياستي به خرج دهد تا چند ميليون زائر در امنيت به انجام مناسک خود مشغول شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن