واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه اندیشه: مدرس حوزه علمیه امام خمینی(ره) تصریح کرد: مباهله نشانه حقانیت و صدق پیامبر اکرم(ص) در دعوی رسالت است؛ قوت ایمان و توکل به خداوند اصلی ترین عرصه تجلی جریان مباهله است که دعا را تنها پناهگاه برای رسیدن به حق معرفی می کند.حجت الاسلام مهدی عظیمی مدرس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در گفت وگو با خبرگزاری بین اللملی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: مباهله جریانی است که در زمان پیامبر(ص) بین ایشان و مسیحیان مبنی بر اثبات یا رد پسر خدا بودن حضرت عیسی(ع) روی داد. وی ادامه داد: مسیحیان معتقد بودند عیسی پسر خداست و حضرت محمد(ص) فرمودند:عیسی بنده شایسته و برگزیده خداوند و از پیامبران الوالعزم است و همانطور که خدا خالق آدم و حوا بدون پدر و مادر است خالق عیسی بدون پدر نیز هست اما از آنجا که مسیحیان حاضر به پذیرفتن این واقعیت نشدند حضرت محمد آنان را دعوت به مباهله کرد. حجت الاسلام عظیمی گفت: مباهله به معنای دعای بد یا نفرین همراه با اصرار و تضرع از درگاه خداوند است ؛ در مباهله افراد به دو دسته تقسیم می شوند و درخواست لعن برای گروه مقابل می کنند تا عذاب نازل شود و از بین بروند. مدرس حوزه علمیه اضافه کرد: دعوت به مباهله براساس نزول آیه 61 سوره آلعمران صورت پذیرفته که فرموده «فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ؛ هر گاه بعد از علم و دانشى که درباره مسیح به تو رسیده، (باز) کسانى با تو به ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن گاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». حجت الاسلام عظیمی افزود: وقتی دلایل حضرت محمد(ص) نتوانست مسیحیان را قانع کند بنا شد روز 24 ماه ذی الحجه در بیرون شهر مدینه به دو دسته تقسیم شوند و به درگاه خدا تضرع مى کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا و مجازات کند. وی ادامه داد: در این جریان مسیحیان با لشکری شصت نفری به اتفاق چند نفر از روسا و بزرگان خود به عنوان نمایندگی برای گفتگو با پیامبر اسلام(ص) وارد میدان شدند، درحالیکه حضرت محمد(ص) تنها با پنج تن آل عبا وارد شد؛ ورود پیغمبر با «ابناءنا» که همانا حضرت حسن (ع)، حضرت حسین(ع) و «انفسنا» حضرت علی (ع) و «نساءنا» حضرت فاطمه (س) باعث عقب نشینی مسیحیان از میدان مباهله شد. حجت الاسلام عظیمی افزود: مسیحیان با دیدن این صحنه حاضر به نفرین کردن نشدند چراکه معتقد بودند این چهره های منور اگر بخواهند کوه را از جای بر می کنند و اگر با آنها مباهله کنیم همگی نابود خواهیم شد، مباهله نشانه ای بر حقانیت و صدق پیامبر اکرم(ص) در دعوی رسالت است؛ ایمان اصلی ترین عرصه تجلی جریان مباهله است که دعا را تنها پناهگاه برای رسیدن به حق معرفی می کند؛ در واقع نفوذ دعا به شکل کمک های غیبی موردی است که نمی توان از آن چشم پوشید. مدرس حوزه علمیه امام خمینی(ره) در پایان اضافه کرد: دو رکعت نماز همچون نماز عید غدیر، غسل کردن، روزه گرفتن در این روز سفارش شده است؛ همچنین خواندن دعای مباهله، صدقه دادن و خواندن زیارت جامعه کبیره از امور مستحبی است که در مفاتیح آمده است. خبرنگار: ریحانه قاسمی
جمعه ، ۱۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]