واضح آرشیو وب فارسی:سراج24: یک شاعر کودک و نوجوان و گفت: از آغاز ساخت ترانه برای کودکان، به ایرانی بودن ترانه ها توجه نشده است چراکه بیشتر آنها تقلیدی و غربی بود اما در این دو سی دی تلاش شده مبنای ملودی، ایرانی باشد تا سلیقه موسیقی بچه ها بهتر شود.به گزارش سراج24 ،آیین رونمایی از سی دی «لالایی ها» در شهر کتاب مرکزی با حضور مصطفی رحماندوست، شاعر و مهدی زارع، آهنگساز برگزار شد. *آهنگسازی «لالایی ها» در کنار بچه ها انجام می شد مهدی زارع، آهنگساز به عنوان نخستین مهمان به روی سن رفت و گفت: ساخت و انتشار لالایی ها، سه سال طول کشید، دو سال برای آهنگسازی اثر، وقت صرف شد، یک سال هم منتظر دریافت مجوز بودیم. کار از این نظر دو سال طول کشید که تمام مراحل آهنگسازی دو سی دی، در کنار بچه ها شکل گرفت به این صورت که من برای شعرها و ترانه های آقای رحماندوست، آهنگ می ساختم و آن را برای بچه ها اجرا و عکس العمل شان را رصد می کردم و در صورتی که بچه ها، از موسیقی خوش شان می آمد، ملودی را نگه می داشتم. این آهنگساز همچنین گفت: در مرحله دوم و بعد از ساخت ماکت، یک بار دیگر موسیقی را برای بچه ها پخش و به عکس العمل ها دقت می کردم. در این میان ، گاهی اتفاق می افتاد که موسیقی خوبی ساخته می شد اما بچه ها به راحتی نمی توانستند ارتباط برقرار کنند یا اینکه ما حس می کردیم ملودی پایانی، حس و حال خوبی ندارد. بنابراین با این وسواس ها و سخت گیری ها بود که ساخت اثر، دو سال طول کشید. *لالایی خواندن والدین به بچه ها حس امنیت می دهد وی همچنین اظهار داشت: نکته دیگری که در ساخت آهنگ و تدوین آلبوم ها به آن توجه داشتیم، والدین بودند. به این ترتیب که می خواستیم پدر و مادرها هم بتوانند به راحتی برای کودکان شان ترانه و لالایی بخوانند؛ به خصوص که همزمان با کار ساخت ملودی و آهنگسازی، از نظر روان شناسی هم تحقیق کردیم و به این نتیجه رسیدیم که لالایی خواندن والدین، به بچه ها حس امنیت می دهد. از سوی دیگر، اگر بچه ها در خانواده احساس آرامش کنند، رشدشان آرام خواهد بود و دچار اختلال شخصیتی نمی شوند. زارع با بیان اینکه شعر، مهم ترین رکن کار برای آهنگساز است، افزود: شعر خوب، ملودی، فضا و دیگر شرایط را برای آهنگساز فراهم می کند، در این اثر هم تنها از سازهای ایرانی و عموماً سه تار استفاده شده است. *زنگ خطر موسیقی کودک به صدا در آمده است این آهنگساز ادامه داد: به نظر من زنگ خطر در حوزه موسیقی کودک به صدا درآمده و باید هشیار باشیم. موسیقی هایی که بچه های مان با ارگ و کی برد در مهدها می شنوند، آثار نازلی که از تلویزیون پخش می شود، همه و همه باعث آسیب رسیدن به گوش کودک می شود چون این نوع موسیقی ها، موسیقی بزرگسال است و نه کودک. پیامد این بی مبالاتی هم بلوغ زودرس کودکان و نوجوانان و همین طور شادی هسیتیریکی است که به لوده بازی منجر شده. وی همچنین گفت: کودک ایرانی از موسیقی و فضای ایرانی دور شده و این اتفاق فاجعه است! بد نیست که حرف و کلام فرهنگ های دیگر را هم بشنویم و بدانیم اما تکلیف فرهنگ خودمان چه می شود؟ *به ایرانی بودن ترانه های کودکان توجه نشده است مصطفی رحماندوست، شاعر سی دی های «خواب قشنگ کجایی؟» و «دنیا دنیا لالایی» نیز شب گذشته در شهر کتاب مرکزی حضور داشت و درباره خاطراتش از لالایی شنیدن گفت: مادربزرگم همیشه برایم لالایی می خواند و این را خوب به یاد دارم و برایم خاطره خوشی است. وی ادامه داد: به نظرم لالایی، بیش از کلام، موسیقی است. این طور هم می توان گفت که موسیقی لالایی برای بچه ها و کلام لالایی برای مادران است. البته من سعی کرده ام در لالایی های خودم، کلام کودکانه را فراموش نکنم مثلا در یکی از لالایی ها، بچه ، اسباب بازی هایش را می خواباند و بعد، غیرمستقیم به خودش هم می گوید که وقت خواب است و باید بخوابد. رحماندوست درباره آهنگسازی اثر هم گفت: از آغاز ساخت ترانه برای کودکان، به ایرانی بودن ترانه ها توجه نشده است چراکه بیشتر آنها تقلیدی و غربی بود اما در این دو سی دی تلاش شده مبنای ملودی، ایرانی باشد تا سلیقه موسیقی بچه ها بهتر شود. در پایان این مراسم، گروه نوازندگان ساخت موسیقی سی د ی های «خواب قشنگ کجایی؟» و «دنیا دنیا لالایی» چهار قطعه از قطعات این لالایی ها را برای حضار اجرا کردند و جشن امضای اثر نیز برگزار شد. منبع:فارس
پنجشنبه ، ۱۶مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سراج24]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]