تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836783535
چرا آیه مباهله نازل شد؟
واضح آرشیو وب فارسی:نما: با نزول آیه مباهله بار دیگر یکی از فضائل اهل بیت (علیهم السّلام) از زبان قرآن بیان شد و جایگاه عالی خاندان عصمت و طهارت به بشریت معرفی شد.به گزارش نما، مباهله در لغت به معنی ملاعنه و نفرین متقابل می باشد.[1] و در اصطلاح به این معناست که «دو تن یا دو گروه بر علیه یکدیگر دعای بد کنند. پس هر کدام ظالم باشد حق تعالی وی را رسوا گرداند و نقمت و عذاب خود را بر وی فرستد و ذریه او را مستأصل کند و هلاک گرداند».[2] در حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) روایت شده که حضرت فرمود: «خداوند عزوجل به من خبر داده که پس از مباهله عذاب بر گروه باطل نازل می شود و حق را از باطل مشخص می سازد».[3] از روایاتی که درمنابع اسلامی نقل شده است، استفاده می شود که مباهله اختصاص به زمان رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) ندارد و در تمامی زمان¬ها قابل اجرا است. در حدیثی از امام صادق (علیه السّلام) نقل شده که ایشان فرمود: اگر سخنان حق شما را مخالفان نپذیرفتند، آن ها را به مباهله دعوت کنید.[4] داستان مباهله پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) با مسیحیان نجران:[5] این داستان در برخی از منابع تاریخی و بسیاری از منابع تفسیری شیعه و اهل سنت ذکر شده است. در سال های پایانی حیات رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) آوازه اسلام به تمامی نقاط دنیای آن روز رسیده بود رسول گرامی اسلام با ارسال نامه به سران کشورها و مناطق مختلف، سعی داشت دین اسلام را گسترش دهد. یکی از نامه هایی که رسول مکرم اسلام به مناطق مختلف و سران کشورها نوشت، نامه ای است که در سال دهم هجری[6] برای نصارای نجران ارسال کرد. در این نامه آمده است: «... من شما را از پرستش بندگان به پرستش خدا و از سرپرستی بندگان به سرپرستی خدا دعوت می کنم. اگر امتناع کردید، باید جزیه بپردازید و گرنه شما را به جنگ بخوانم»[7] برخی قائلند آیه 64 سوره آل عمران نیز بخشی از این نامه می باشد.[8] در این آیه خداوند متعال می فرماید: «بگو ای اهل کتاب بیائید به سخنی که میان ما و شما مشترک است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم و بعضی از ما بعضی دیگر را، غیر از خداوند یگانه به خدایی نپذیرند. هرگاه (از این دعوت) سر برتابند، بگوئید گواه باشید که ما مسلمانیم».[9] مسیحیان نجران پس از دریافت نامه به مشورت پرداختند و تصمیم گرفتند؛ هیئتی از بزرگانشان را به مدینه اعزام کنند تا با رسول خدا (صلی الله علیه وآله) وارد مذاکره و بحث شوند. ابن هشام می نویسد: «هیأتی از نصاری نجران مرکب از 60 نفر برای دیدار پیامبر و مذاکره با آن حضرت وارد مدینه شدند. در میان ایشان، 14 نفر و در میان 14 نفر، 3 نفر بودند که سمت ریاست و بزرگی بر سایرین داشتند. و مورد احترام مسیحیان آن زمان بودند. یکی ملقب بود به «عاقب» که در آن زمان نامش «عبدالمسیح» بود. دیگری ملقب بود به «سید» و نام او «ایهم» بود. و سومی «اسقف» بود و نامش «ابو حارثه بن علقمه»[10] ابن سعد در باب نحوه ورود این هیأت به مدینه و برخورد پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) با آن ها می نویسد: «مسیحیان در حالی که جامه های نقش دار و گران قیمت و حریر یمنی پوشیده بودند، وارد مسجد شدند و به سوی مشرق نماز گزاردند. پیامبر (صلی الله علیه وآله) به مسلمانان فرمود: آزادشان بگذارید. سپس آن ها با همان لباس ها نزد پیامبر آمدند. پیامبر آنان را نپذیرفت ... روز بعد در جامه رهبانان آمدند و سلام کردند. پیامبر جواب داد و ایشان را به اسلام دعوت نمود. آن ها نپذیرفتند و گفتگو و بحث بسیاری شد».[11] مسیحیان در حقانیت دین خود با رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به مجادله نشستند.[12] مسیحیان نجران می گفتند: عیسی (علیه السّلام) خداست و گروهی او را پسر خدا می دانستند و دسته سوم، قائل به تثلیث «یعنی به سه خدا قائل بودند؛ پدر، پسر ، روح القدس»[13] ابن هشام می نویسد: «مسیحیان به پیامبر (صلی الله علیه وآله) گفتند: اگر عیسی (علیه السّلام) پسر خدا نیست پس پدرش کیست؟... آیات قرآنی نازل شد و خلقت او را همانند خلقت آدم ابوالبشر معرفی کرد».[14] مجادله و بحث بین مسیحیان نجران و پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) ادامه یافت. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) با ادله ای روشن و براهینی قاطع گفتارهای باطل آنان را رد می کرد و به سؤالات آن ها پاسخ می گفت. اما مسیحیان هم چنان حق را انکار می کردند و بر عقاید باطل خویش اصرار می ورزیدند. در این هنگام آیه 61 سوره آل عمران نازل شد[15] و مسیحیان نجران به مباهله دعوت شدند. در این آیه آمده است: «فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ» (آل عمران/61) «هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده (باز) کسانی با تو به محاجه و ستیز برخیزند به آن ها بگو: بیائید ما فرزندان خود را دعوت می کنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت می کنیم، شما زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت می کنیم، شما هم از نفوس خود. آنگاه مباهله می کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می دهیم». زمان وقوع این مباهله را 24 ذی الحجه الحرام[16]، سال دهم هجری[17] ذکر شده است. و مکان مباهله، جایی است که اکنون به عنوان «مسجد الاجابه» در شهر مدینه و در نزدیکی بقیع مشهور است.[18] مسیحیان نجران پس از آنکه با پیشنهاد مباهله مواجه شدند، ابتدا با آغوش باز پذیرفتند. یکی از آن ها گفت: «ای ابوالقاسم انصاف دادی، زیرا مباهله آیتی است که میان ما و شما را فیصله می دهد».[19] و وعده کردند که مباهله را روز بعد انجام دهند»[20] روز مباهله: با فرا رسیدن روز مباهله رسول گرامی اسلام در حالی که دست امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) را در دست داشت، به همراه حضرت علی (علیه السّلام) و فاطمه زهرا (س) به محل مباهله آمدند.[21] سران نجران از مشاهده این صحنه به وحشت افتادند. یکی از آن ها به همراهان خود گفت: به خدا سوگند من چهره هایی را می بینم که اگر از خدا بخواهند کوهی را جابجا کند، چنین خواهد کرد.[22] یکی از ایشان به ابوحارثه گفت: برای مباهله نزدیک برو. او گفت: من همانا مردی استوار و جدی برای مباهله می بینم و به راستی بیم دارم که راستگو باشد و اگر راستگو باشد یک سال نگذرد که یک نفر مسیحی در دنیا نماند».[23] مسیحیان از مباهله منصرف شدند و موافقت کردند که با رسول خدا (صلی الله علیه وآله) صلح کنند و جزیه بپردازند.[24] صلح نامه ای نوشته شد و مقرر گردید مسیحیان همه ساله تعداد 2000 جامه به عنوان جزیه بپردازند و در این صورت مسیحیان نجران و وابستگان ایشان در پناه خدا و رسولش اهل ذمه خواهند بود، جان و آئین و اموال و زمین های ایشان محفوظ خواهد بود.[25] سپس مسیحیان از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) خواستند تا با آنان حاکمی فرستد تا میان ایشان حکومت (داوری) کند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) «ابو عبیده جراح» را فرستاد.[26] چندی بعد "عاقب و سید" به مدینه آمدند و اسلام آوردند.[27] دستور الهی مباهله به منظور روشن شدن حقیقت، و آشکار شدن گروه حق و باطل از طرف خداوند متعال تشریع شده است. مباهله میان مسیحیان نجران و رسول اکرم (صلی الله علیه وآله)، حقانیّت دین اسلام را آشکار ساخت. مسیحیان نجران چون به این حقانیت پی بردند، حاضر به مباهله نشدند. علاوه بر این با نزول آیه مباهله بار دیگر یکی از فضائل اهل بیت (علیهم السّلام) از زبان قرآن بیان شد و جایگاه عالی خاندان عصمت و طهارت به بشریت معرفی شد. پی نوشت : [1]- ابن منظور؛ لسان العرب، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1408، ج11، ص 72. [2]- بلاذری، احمد بن یحیی؛ فتوح البلدان، ترجمه محمد توکل، تهران، نقره، 1337، چاپ اوّل، ص 95، پاورقی به قلم مترجم به نقل از ابن هشام. [3]- مفید محمد بن محمد بن نعمان؛ الارشاد، بی جا، دارالمفید، بی تا، ج1، ص 167. [4]- مکارم سیرازی، ناصر؛ تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب ااسلامیه، بی تا، ج2، ص 447. [5]- نجران بلده کوچکی است میان عدن و حضر موت در ناحیه کوهستانی، کوفی، احمد بن اعثم؛ الفتوح، ترجمه محمد بن احمد مستوفی هروی، تهران، انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی، 1372، ص 1036. [6]- الفتوح، ص 1036. [7]- یعقوبی، ابن واضح؛ تاریخ یعقوبی، ترجمه محمدابراهیم آیتی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1371، چاپ ششم، ج1، ص 452. [8]- احمدی میانجی، علی؛ مکاتیب الرسول، قم، دارالحدیث، 1419، چاپ اوّل، ج2، ص 497. [9]- قرآن کریم، سوره آل عمران،آیه 64. [10]- حمیری، ابن هشام؛ سیرة رسول الله (ص)، ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی، تهران، کتابچی، 1375، چاپ پنجم، ج1، ص 380. [11]- واقدی، محمد بن سعد؛ الطبقات الکبری، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران، فرهنگ و اندیشه، 1374، ج1، ص 346. [12]- ابن خلدون، عبدالرحمان؛ پیشین، ص 461. [13]- حمیری، ابن هشام، پیشین، ج1، ص 382. [14]- همان، ص 383. [15]- سیوطی، جلال الدین؛ الدر المنشور، بی جا، دارالعرفه، چاپ اوّل، 1365، ج2، ص 38. [16]- کوفی، احمد بن اعثم؛ پیشین، ص 1036 - احمدی میانجی، علی؛ پیشین، ج2، ص 497. [17]- طوسی، محمدحسن؛ مصباح المجتهد، بیروت، مؤسسه فقه الشیعه، 1411، چاپ اوّل، ص 764. [18]- لنکرانی، فاضل؛ مناسک حج، قم، مهر، 1373، چاپ سوم، ص 242. [19]- ثمالی، ابوحمزه، تفسیر ابی حمزه ثمالی، قم، الهادی، چاپ اوّل، 1420، ص 134. [20]- خرگوشی، واعظ، شرف النبی، تهران، بابک، 1361، ص 144. [21]- المقریزی، احمد بن علی؛ امتاع الاسماع، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1420، ج2، ص 95. [22]- همان. [23]- یعقوبی، ابن واضح، پیشین، ص 451. [24]- محمد بن محمد بن نعمان، پیشین، ص 168. [25]- واقدی، محمدبن سعد؛ پیشین، ص 346. [26]- ابن خلدون، عبدالرحمن؛ پیشین، ص 461 و حمیری، ابن هشام؛ پیشین، ص 381. [27]- همان. یدالله حاجی زاده منبع:پژوهشکده باقر العلوم
پنجشنبه ، ۱۶مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نما]
[مشاهده در: www.namanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
پيامهای آيه مباهله چیست؟/ آخرين برگ برنده مؤمن دعاست
به مناسبت روز مباهله پيامهای آيه مباهله چیست آخرين برگ برنده مؤمن دعاست شناسهٔ خبر 2934377 - پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی از آیه مباهله نتایج زیادی می توان گرفت استمداد از غيب بعد از به كارگيری توانايی های عادی و ایستادگی در برابر دشچرا امریکایی ها جرات مطالبه غرامت ۳۳ سال پیش را امروز از ایران پیدا کرده اند؟/عواید دوسال تعامل با جهان برای ک
تجلی ماحصل 2 سال دیپلماسی انفعال در رفتارهای وقیحانه امریکا هر چند ممکن است اوباما در مقابل این درخواست سخیف کنگره مجبور به وتو شود ولی موضوع این است که چرا باید چنین تصمیمی در این برهه از تاریخ نسبت به جمهوری اسلامی در امریکا گرفته شود به گزارش اقطاع به نقل از شبکه اطلاع رسچرا میلیاردر نمی شویم؟
بهترین کار برای شروع پس انداز بودجه بندی است سعی کنید تمام هزینه های خود را برآورد کنید تا متوجه شوید پولتان کجا می رود افراد ثروتمند ذاتا ثروتمند متولد نمی شوند بلکه با پاگذاشتن روی برخی امیال و خواسته هایشان و کار و تلاشی سخت ثروتمند می شوند و رفاه امروز را فدای آسایش و رچرا فریدون پس از فوت مادرش از لوزان به ایران آمد اما روحانی بعد از فاجعه منا در نیویورک ماند
از یک سو برادر رئیس جمهوری پس از فوت مادر بلافاصله مذاکرات لوزان را ترک و به ایران بازمی گردد اما حسن روحانی 5 روز بعد از فاجعه منا و جان باختن هموطنان در این حادثه به کشور بازمی گردد و در طول این مدت نیز به گفتگوها و سخنرانی های خود در آمریکا ادامه می دهد 0 0 به گزارش پایگاه ادایی و کریمی چرا آشتی نمی کنند؟
دایی و کریمی چرا آشتی نمی کنند ملی پوش سابق پرسپولیس می گوید یکی از بازیکنانی بوده است که همیشه تمرینات زیادی کرده است و در این زمینه از بسیاری از فوتبالیست های دیگر در این زمینه جلوتر بود پژمان جمشیدی که چندسالی می شود پس از پایان دوران فوتبال خود به سینما تلویزیون تاتر و موچرا میلیاردر نمیشویم؟
چرا میلیاردر نمیشویم تاریخ انتشار شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸ ۵۲ بهترین کار برای شروع پسانداز بودجه بندی است سعی کنید تمام هزینههای خود را برآورد کنید تا متوجه شوید پولتان کجا میرود به گزارش اقتصاد نیوز افراد ثروتمند ذاتا ثروتمند متولد نمیشوند بلکه باچرا تهدید رهبر انقلاب اثر کرد؟
رهبر انقلاب صبح چهارشنبه در بیاناتی صریح و شدیداللحن نسبت به هرگونه بی احترامی به حجاج ایرانی و بدن های مطهر جانباختگان فاجعه منا به عربستان سعودی هشدار دادند و تاکید کردند در صورت ادامه این موذی گری ها عکس العمل ایران خشن و سخت خواهد بود به گزارش افکارخبر معنای این جمله راچرا امریکایی ها جرات مطالبه غرامت 33 سال پیش را امروز از ایران پیدا کرده اند؟
هر چند ممکن است اوباما در مقابل این درخواست سخیف کنگره مجبور به وتو شود ولی موضوع این است که چرا باید چنین تصمیمی در این برهه از تاریخ نسبت به جمهوری اسلامی در امریکا گرفته شودگروه سیاسی تیتریک نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا در تازه ترین اقدام برای کارشکنی در اجرای برجام رآمریکا و اروپا بعد از برجام به دنبال وابسته کردن اقتصاد ما هستند/ معلوم نیست این 15 کشور خارجی چرا بعد از برجا
تراز اروپا و آمریکا هم اکنون در یک بحران بد اقتصادی گرفتار هستند و تلاش میکنند تا با ابزارهایی از این بحران خارج شوند لذا راهبرد آنها برای خارج شدن از بحران اقتصادی شان استفاده از بازار 80 میلیونی ایران است به گزارش تراز ابراهیم رزاقی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهرانچرا ایرانی ها 10 سال زودتر سکته می کنند؟
افراد در ایران 10 سال زودتر از دیگر کشورها به سکته مغزی مبتلا می شوند این خبری بود که چند روز پیش از قول رئیس مرکز سیاستگذاری سلامت استان فارس در حاشیه دومین کنگره بین المللی سکته مغزی در ایران مطرح شد به گفته دکتر کامران باقری لنکرانی کم تحرکی مصرف بی رویه نمک و چربی چاقی-
گوناگون
پربازدیدترینها