تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836886096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماموریت غیرممکن نجات سینمای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه خراسان: سینمای ایران به دلیل نوع نگاه خاصی که بر آن حاکم شده در جذب، حفظ و ارتقای مخاطب دچار چالش های جدی است، از یک طرف با فیلم های پر ادعای آپارتمانی که مثلاً قرار است سینمای اجتماعی باشند مواجهیم که بیشتر به خیانت، دروغ و... می پردازند و برای آن که از ژست های شان دور نشوند از زندگی واقعی مردم فاصله گرفته اند، از یک طرف هم با سینمای مبتذل، دم دستی و شبه فیلمفارسی مواجهیم که وامدار آثار سخیف غربی یا سینمای قبل از انقلاب است و با اندک تغییر در فیلمنامه و با حفظ ایده های اصلی خاستگاهش، قرار است مثلاً کمدی های سرگرم کننده باشد. طی سال ها به ندرت می توان آثاری مثل «این جا بدون من»، «جدایی نادر از سیمین»، «ورود آقایان ممنوع»، «بی خود و بی جهت» و... را پیدا کرد که هم در جذب مخاطب موفق باشند هم حرفی برای گفتن داشته باشند، هم به سلیقه، شعور و ذهن مخاطب احترام بگذارند، هم توجهش را به مسائل مختلف جلب کنند، هم در فرم و تکنیک موفق باشند هم مخاطب بدنه سینما ساختار، داستان، نوع روایت و محتوای آن ها را پس نزند. در این بین مخاطب سینمای خاص با فراگیر شدن «هنر و تجربه» محتوای مورد نظرش را داشت، آن مخاطبی که هنوز به فیلم های فرح بخش و امثالهم لبخند می زند هم کلی حق انتخاب داشت، اما مخاطب خاکستری سینما که انتظار دارد سینما در کنار سرگرمی حرفی هم برایش داشته باشد و بتواند با خانواده به تماشای یک فیلم برود روز به روز از سالن ها فاصله می گیرد و اکران فیلم های خارجی هم مرهم موقتی درد اوست. نقش سیما در آشتی مخاطب با سینما سینما به ذائقه سازی و آشتی با مخاطب نیاز وافری دارد. تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه کشور می تواند هم ذائقه سینمایی خوبی برای مخاطب تعریف کند، هم به فیلمساز و مدیر سینمایی جهت بدهد و کاری کند که سیستم عرضه و تقاضا در این صنعت شکست خورده شکل بهتری به خود بگیرد. برنامه «هفت» با حضور سینماگر و روزنامه نگار کهنه کار کشور یعنی فریدون جیرانی با همین هدف آغاز به کار کرد و به محاق رفت. آمدن گبرلو وزن این برنامه را کم کرد و اثرگذاری اش هم به شدت کم شد. فراستی منتقد اصلی هر دو سری این برنامه بود که به نظر می آید مورد تاکید و تایید رسانه ملی بوده که حالا در سری سوم هم حضور دارد. اما سری جدید این برنامه که قرار بود یک «90» سینمایی باشد با حضور بهروز افخمی کارگردان مطرح کشورمان جمعه کلید خورد. افخمی که تجربه حضور در دنیای سیاست در قامت یک نماینده را هم دارد با آثاری مثل «کوچک جنگلی»، «روز فرشته»، «عروس»، «سن پترزبورگ»، «آذر شهدخت و...» و «روباه» برای مخاطبان سینما و تلویزیون شناخته شده است. برادرش علیرضا افخمی هم که ناظر کیفی کلی سریال بوده، حالا افخمی با تسلطش بر سینمای هالیوودی و مخاطب پسند و با نگاه خاصش به سینما به عنوان صنعتی در خدمت سرگرمی، به نوعی سردبیر برنامه «هفت» شده و اولین برنامه را روی آنتن فرستاد در حالی که در همین برنامه اول ماموریت نجات سینمای ایران ترسیم شد. در اولین هفت چه گذشت؟ اولین برنامه «هفت» در سری جدیدش غافلگیر کننده بود چون همه انتظار برنامه ای مبتنی بر الگوهای قبلی را داشتیم که تبدیل شد به یک مستند که راوی اش افخمی بود و ریتم خوبی هم نداشت. از همه بدتر شروعش همزمان بود با رقابت کمدین ها در مسابقه «خنداننده برتر» و کسانی که تلاش کردند هفت را از اول ببینند اجرای علی مسعودی را کاملاً از دست دادند. افخمی شروع برنامه را اختصاص داده بود به صحبت های پورمحمدی معاون سیما، خودش هم برای آن که فضا واقعی شود غذا می خورد! پورمحمدی در این بخش اظهارنظر جالبی درباره نگاه مردمی و دقیق اصغر فرهادی کرد. کلی هم از خاندان افخمی تقدیر و تشکر کرد. در این بخش متوجه شدیم که برنامه زنده نخواهد بود. بعد از فلسفه بافی های پورمحمدی درباره مشکلات سینما و این که «هفت» می تواند نقش ناجی را برای آن داشته باشد افخمی به سراغ جیرانی رفت. در این بخش بحث جالبی درباره مشکلات سری قبلی برنامه «هفت» بیان شد که اشاره به مشکلات سیاسی برنامه از طرفی و نوع نقدهای فراستی از طرف دیگر داشت و به آن جا رسید که جیرانی اعتراف کرد فراستی عمدی در نقد بی رحمانه فیلم های منتسب به جریان روشنفکری داشته که باعث شده نگاه جامعه سینمایی به نقدهای او منفی شود. افخمی هم مدعی شد نوع نگاه جیرانی را می پسندد و اگر فیلمی خودش را جدی بگیرد با نقد محکمی مواجه می شود. ادامه برنامه هم با حضور میرحسینی به سمت یک تیزرتبلیغاتی برای شبکه سوم رفت. میرحسینی حتی دستاوردهای سینما را هم منتسب به تلویزیون دانست که لااقل در مصادیقی مثل کلاه قرمزی و شهرموش ها محق بود اما در بسط دادن ماجرا کمی در مورد سینما بی انصافی کرد. میرکریمی هم از طرف خانه سینما در هفت حاضر شد و گفت: دیگر نمی توان فیلمی مثل «زیر نور ماه» ساخت. در نهایت افخمی همراه حمید گودرزی که قرار است در سری جدید «هفت» همکارش باشد به کافه فراستی رفتند تا کافه این منتقد سینما هم مثل معاونت سیما و شبکه سوم بی نصیب از تبلیغات هفت نباشد. هفت جدید چگونه خواهد بود؟ اگر چند برنامه اول سری جدید که قرار است همین ساختار مستندگونه را داشته باشد نادیده بگیریم در سری جدید با چند اتفاق مهم مواجه خواهیم بود. اول این که خود افخمی چهره تاثیرگذاری در سینما است و اگر مثل بعضی از پروژه هایش هفت را هم نیمه تمام رها نکند باید منتظر تزریق نگاهش به سینمای کشور باشیم. دوم این که شکل نقد در این سری تغییر کرده، قرار بود هفت حامی سینما باشد اما عملاً با نوع نقدهای فراستی که این اواخر حتی جدی هم گرفته نمی شد در برابر سینما بود. در سری جدید هر چند فراستی حضور دارد اما منتقد محوری نیست بلکه دبیر بخش نقد است و از طرفی قرار است فیلم ها بعد از اکران مورد نقد قرار بگیرند تا مثل قبل دچار آسیب نشوند. هر چند در این حالت ترغیب مخاطب به تماشای فیلم هم ممکن نیست. حضور چهره هایی مثل حمید گودرزی و گپ و گفت هایش راجع به فیلم های روی پرده می تواند حس و حال تازه ای به برنامه بدهد. توجه به سینمای جهان هم می تواند باعث جذب مخاطب به هفت شود. اما نکته مهمی که در دو سری قبل مغفول مانده بود و از نگاه افخمی دور نمانده، توجه به شبکه نمایش خانگی یا به قول افخمی سینمای خانگی است که این روزها قابل نادیده گرفتن هم نیست و بخش زیادی از چرخه اقتصادی و فرهنگی سینما را شامل می شود و از طرفی برای خودش محصولات اختصاصی به خصوص در حوزه سریال سازی هم دارد. معرفی کتاب هم بخش دیگر سری جدید هفت است. به نظر می رسد اگر چند قسمت اول را که گفت وگو محور است تحمل کنیم اتفاق تازه ای پیش رو است که می تواند پرمخاطب باشد اما افخمی برای نجات سینمای ایران با هفت ماموریت غیرممکنی دارد که قطعاً به راحتی ساخت یک برنامه پربیننده تلویزیونی نیست.


پنجشنبه ، ۱۶مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن