واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع):
نخستین ادب هیئتداری اخلاص است
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) در جمع مسئولان هیئتهای مذهبی گفت: نخستین و مهمترین ادب هیئتداری اخلاص است یعنی باید تمام کارها برای خدا باشد و از هر وسیلهای برای جذب جمعیت استفاده نکنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به نقل از روابط عمومی تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، آیتالله محمدی ریشهری در جمع مسئولان و دستاندرکاران هیئتهای عزاداری در آستانۀ فرارسیدن ماه محرم اظهار داشت: در مراجعه و بررسی روایات متعددی که به برگزاری مجالس عزای حضرت سیدالشهداء (ع) تاکید بسیار شده است، به این نتیجه میرسیم که هدف از عزاداری امام حسین (ع) خیلی بالاتر از مسئله اظهار ارادت به این خاندان با کرامت است اما باید بدانیم هدف اصلی از اقامه عزای حسینی چیست و چرا در این حد به اقامه عزای حسینی توصیه و تاکید شده است. تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) افزود: متولیان هیئتهای مذهبی و دستاندرکاران برگزاری عزای حسینی باید توجه داشته باشند که دستور به برگزاری این مجالس، از هدف بلندتری از گریستن صرف و اظهار ارادت به خاندان رسالت برخوردار است و آن هدف بلندتر را خود سیدالشهداء (ع) مطرح کرده است که «من برای اصلاح امت جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردهام.» نویسنده کتاب شهادتنامه امام حسین (ع) بیان کرد: هدف ایشان امر به معروف و احیای ارزشها و از بین بردن منکرات است و بنابر این، باید این جلسات و هیئتهایی که برگزار میشود با هدف احیای امر به معروف و نهی از منکر باشد. وی با اشاره به بخشی از مقدمه سید ابن طاووس (ره) در کتاب لهوف ادامه داد: این عالم بزرگ در مقدمه کتاب لهوف آورده است «اگر نبود پوشیدن لباس سوگواری و مصیبت به خاطر از میان رفتن نشانههای هدایت و تاسیس پایههای گمراهی و تاسف بر سعادتی که از دست دادیم و افسوس بر چنین شهادتی که به واسطه پیروی کردن از قرآن و سنت واقع شد ما در برابر آن نعمت بزرگ لباس شادی و خوشحالی میپوشیدیم.» وی در ادامه با استناد به روایتی از حضرت علی (ع) اظهار داشت: در این روایت، حضرت خطاب به کمیل میفرمایند که «هیچ حرکتی در زندگی نیست مگر اینکه انجام آن به شناخت و معرفت نیاز داشته باشد. و اگر این معرفت نباشد، چه بسا انجام ندادن آن بهتر از انجام دادن آن باشد. زیرا ممکن است زیانش به دلیل جهلِ انجامدهنده بیشتر از منافع آن باشد.» از این رو در رأس همه وظایف خدمتگزاری آستان اهل بیت (ع) معرفت و شناخت است و در روایاتی که به مسئله زیارت اهل بیت (ع) میپردازد، در بیشتر آنها تعبیر «عارفاً بِحَقه» مورد تاکید قرار گرفته است. رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در ادامه از پیشکسوتان هیئتهای عزاداری و مسئولان مربوطه در سازمان تبلیغات اسلامی خواست، از عموم کارهایی که باید در هیئتها باشد و همچنین ضد ارزشهایی که در مجالس عزاداری شکل گرفته است، فهرستبرداری و در اختیار موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قرار دهند تا مجموعه «آداب و آفات هیئتداری» با کمک اساتید و کارشناسان پژوهشی این مرکز برای بهرهبرداری هیئتهای عزاداری در سراسر کشور تدوین شود. وی خطاب به مسئولان هیئتهای عزاداری گفت: افتخار بزرگی برای شما عزیزان است که در خدمت اهداف بلند عزاداری سید شهیدان عالم (ع) میباشید اما نکته مهم این است که انسان نسبت به آداب خدمت به اهل بیت (ع) معرفت داشته باشد و نخستین ادب هیئتداری اخلاص است. ریشهری در ادامه تصریح کرد: باید ستایشگرانی به مجالس دعوت شوند که روضهها و اشعار صحیح را خوانده و برای گریاندن مردم از مطالب نامناسب استفاده نکنند. برای جذب کردن مردم از هر وسیلهای استفاده کرد، بلکه باید هدف ترویج مکتب باشد و از هر وسیلهای که به مسئله امر به معروف و نهی از منکر آسیب بزند باید پرهیز شود. نویسنده کتاب شهادتنامه امام حسین (ع) افزود: دومین نکته رعایت موازین شرعی است و باید مسایل مخالف موازین شرعی را شناخت و از آن پرهیز کرد و همچنین از سخنرانان خواسته شود تا در کنار بیان موارد مختلف به بیان مسایل شرعی نیز بپردازند. تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) ادامه داد: توجه به رهنمودهای رهبری در نامگذاری سال از دیگر موارد مهمی است که باید مورد توجه باشد زیرا هر کدام بر اساس اهدافی از سوی ایشان بیان میشود و امسال نیز سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده است و هیئتهای عزاداری باید به جایگاه وحدت و همدلی تبدیل شوند. وی در پایان خاطرنشان کرد: رعایت حقوق همسایهها از دیگر آداب خدمت به اهل بیت (ع) در آستانه ماه عزاداری است و باید مراقب مجاوران هیئت باشیم و برای آنها مزاحمتی ایجاد نکنیم. انتهای پیام/2462/ک
94/07/15 - 11:24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]