تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820985872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاوت معنامحور یعنی انتقال مفاهیم و معنای عالیه قرآن به مخاطبان از طریق قرائت+دانلود


واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه فعالیت های قرآنی: پیشکسوت قرآنی گفت: هنگامی می گوییم تلاوت معنادارست یعنی انتقال مفاهیم و معنای عالیه و ارزشمند قرآن به مخاطبان از طریق تلاوت انجام می گیرد. یعنی تلاوت اینگونه هدفمند، جهت دار با یک رویکرد مشخص می شود.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، هفتمین برنامه «فرهنگ تلاوت» رادیو قرآن شب گذشته، 14 مهرماه با اجرای هادی صلح جو و کارشناسی علی اکبر توپچی از قاریان، پیشکسوتان و اساتید قرآنی کشورمان با موضوع تلاوت های معناگرا و معنامحور برگزار شد. توپچی با اشاره به معنای تلاوت معناگرا، ادامه داد: اساساً به این فکر می کنم که نقش قاری قرآن و فردی که قرآن می خواند چیست؟ به نظرم می آید که اصلی ترین جوهر و دست مایه اصلی هدف از تلاوت و قرائت قرآن، آشناسازی و توجه بخشی مخاطبان این تلاوت و قرائت نسبت به مفاهیم، معانی و انس با موضوع قرآن است. وی ادامه داد: هنگامی که می گوییم تلاوت معنادار یعنی تلاوتی که مبتنی بر معناست به عبارت دیگر یعنی انتقال مفاهیم و معنای عالیه و ارزشمند قرآن به مخاطبان از طریق تلاوت. یعنی تلاوت اینگونه هدفمند، جهت دار با یک رویکرد مشخص می شود. توپچی اضافه کرد: در عین اینکه می تواند تلاوت تنها حروف و کلمات را منتقل بکند اما معنا به نظر من مبتنی بر باور است. چنانکه در فرمایشات مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان امسال اشاره به تلاوت معنادار داشتند و بر عنصر باور در این تلاوت تأکید داشتند. به موازات ارتباطی که قاری با کلام و آیات قرآن پیدا می کند، آن معانی منتقل می شود. تلاوت قرآن به هر حال بر روی مخاطبان تأثیرگذار است این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه تلاوت قرآن به هر حال بر روی مخاطبان تأثیرگذار است و از آن بهره مند می شود، اظهار کرد: تأثیرگذاری در تلاوت معنامحور به موازات باورهای درونی و بهره گیری از آن معانی آیات توسط قاری رخ می دهد. این مدرس قرآن در پاسخ به این سؤال که میزان باور در سایر کلام ها نیز در تأثیرگذاری آن نقش دارد؟ چنانکه معلمی در کلاس مطلبی را بیان می کند که به آن باور دارد آیا در تأثیرگذاری آن بر دانش آموزان نقش خواهد داشت؟ بیان کرد: معتقدم که در عموم مسائل این معنا وجود دارد یکی از قاعده های فلسفی است که « لا مُؤثّرَ فی الوجود الا الله» این لا اگر لای نفی جسن و یا نفی تعداد باشد به این معناست که آنکه در هر چیزی تأثیرگذار است وجود حق تعالی است. در خصوص مباحث دینی و الهی آن معنا به آن شکل کامل خودش تجلی پیدا می کند اما در هر حوزه ای در انتقال معنا و مفهوم و داده علمی به موازات اتصال به موضوع و ورود در آن و یکی شدن با آن دایره اثرگذاری ما تغییر می کند. در تمامی موضوعات این است به ویژه فردی که در جایگاه تعلیمی قرار می گیرد و موضوع تعلیمی اش هم الهی باشد. وی ادامه داد: از پیامبر اکرم(ص)پرسیدند «مَنْ أَحْسَنُ النَّاسِ صَوْتًا بِالْقُرْآنِ؟؛ چه کسی است که صدایش در قرائت قرآن زیبا تر است؟» ما در نگاه خودمان معیارهایی چون برخورداری از اوج و یا رعایت اصول لحنی می دانیم که شاید به یک معنا درست باشد اما حقیقت بحث زیبایی و تأثیرگذاری قرائت قرآن را پیامبر اینگونه بیان می کند «مَنْ إِذَا قَرَأَ رَأَیْتَ أَنَّهُ یَخْشَى اللَّهَ» کسی که هنگامی که قرآن را می خواند شما معنای خشیت را در چهره او و باطن او می بینید که این به واسطه و موازت آن ارتباط با قرآن است که رخ می دهد «إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» یعنی این خشیت با آن باور و علم و درک است که تا این رخ ندهد، آن تأثیرگذاری ایجاد نمی شود. باور به آیات قرآن در تأثیرگذاری آن بر روی مخاطب نقش دارد توپچی در پاسخ به این سؤال که برای مصداق پیدا کردن روایت پیامبر(ص) در خصوص قاریان، راه عملی است؟ بیان کرد: باور مهم است که جزئی از کل است که اگر تمام این ابعاد را داشته باشیم این تأثیرگذاری و باور رخ می دهد در بسیاری از رفتارها در تمامی امور، بحث نیت است که بسیار برآن تأکید شده است. در نگاه اول شاید هنگامی که جذب قرآن شدیم، شاید جذب لحن و صدای قاری شده ایم. نوع نیت و نگاه ما به بحث قرآن بسیار مهم است. پیش آمده که هنگامی که بارها قرآن می خوانم فکر می کنم برای چه قرآن می خوانم آیا برای جذب مردم و خوش آمدن مخاطبان به ما هو من خوششان بی آید و یا اینکه قرآن را زیبا بخوانم تا مردم را علاقه مند به قرآن کنم و در این هنگام نقش سببی را به خودم می دهم. قرائت قرآن جلوه مردمی دارد که مردم نزد قاری می آیند و از تلاوت او تعریف و تمجید می کنند که ناخودآگاه شاید قاری دچار غرور شود. وی عنوان کرد: همه افرادی که در محافل عمومی و در معرض عموم قرار می گیرند این خطر بیشتر تهدیدمان می کند چون صنف قراء، مداحان و ذاکران اهل بیت، خطبای توانمند، مجریان خوب و ... . و حالا که این خطر بیشتر ما را تهدید می کند باید نوع نگاهمان را درست کنیم تا دچار این غرور و تکبر نشویم تا مبادا در نحوه راه رفتن، منش و ... اثربگذارد. توپچی بیان کرد: باور در قاری با اصلاح نیت و ارتباط قاری با معنای آیات و کلام الهی رخ می دهد. باید توجه کنیم که متن عربی ساده ای نمی خوانیم بلکه باید بفهمیم و بدانیم که چه می خوانیم و با این متن از حیث کلام آشنا باشیم و معانی را بفهمیم و بدانیم. در زمان های اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در خیلی از محافل که قرآن را تلاوت می کردیم معنای و ترجمه آن را در ابتدای جلسه قرائت می کردیم که هم برای خود قاری خوب بود و هم برای جامعه مخاطب که مردم هم با مجموعه ای از آهنگ کلیاتی از کلام قرآن روبرو نبودند بلکه ترجمه را می شنیدن و در آنها تأکیدات را هم می دیدند. قاری قرآن و هم مخاطب قرآن باید معنایی را در حد کلیات بداند این پیشکسوت قرآنی کشورمان عنوان کرد: هم خواننده و قاری قرآن و هم شنونده و مخاطب قرآن باید معنایی را در حد کلیات و حتی شده ظاهر بفهمند، با قرآن و معنای آن ارتباط برقرار می کنند. در آن هنگام نگاه ما به آیات قرآن نگاهی که در برگیرنده مجموعه ای از کلمات عربی و یا خود را غرق در اینکه کجای آیات را چگونه تلاوت کنم. چون هنگامی که معنای آیات را بفهمیم در آن هنگام حس می گیریم و می دانیم که هر کجای آیات را چگونه تلاوت کنیم. لذا توجه به کلام ظاهری بسیار کمک کننده است و نیت و عبادات دیگر نیز بسیار تأثیرگذار است چون قاری قرآن جزئی از کل است و به عبارت دیگر قاری قرآن، سخنگوی خداوند است که این شعاری بود که در دهه 60 بسیاری از قاریان ان را مطرح می کردند به عبارت دیگر هنگامی که می شوم سخنگوی خدا باید خودم را خدایی کنم و رنگ خدایی بگیرم و صبغةالله شوم. نوع قاری قرآن نوع برخوردش با همسرش در خانه، عبادتش در نحوه تلاوتش و تأثیرگذاری آن بر مخاطب اثرگذار است. وی با تأکید بر اینکه اگیر این موارد رعایت شود تلاوت قرآن همراه با اثرگذاری بیشتری است هرچند تلاوت قرآن بدون رعایت این شرایط نیز اثرگذار است اما درجه اش با رعایت آن موارد که ذکر شد، پررنگ تر می شود، متذکر شد: قرآن نور مطلق است و عمق تأثیرگذاری قاری قرآن هنگامی که مبتنی بر ارتباط، عشق، باور، رعایت آدابی که صاحب کلام قرآن خواسته و خلوص نیت باشد، بیشتر خواهد بود. توپچی در پاسخ به این سؤال که اگر مخاطب و شنونده، مفهوم آیات رانداند چگونه می تواند با آن القای معانی قاری قرآن ارتباط برقرار کند؟ اظهار کرد: قاریان ما الحمدلله هم خوب می خوانند و به فرض اینکه همه توجهات لازم را برای تأثیرگذاری بهتر و القای معنا به مخاطبان دارند حال اینکه مردم چگونه باید توجه پیدا کنند باید بگویم که بخشی از آن برعهده قاری است. قاری قرآن هنگامی که کلام حق را می خواند می تواند با بهره گیری از تأکید در کلامات خاص، توجه بخشی به مخاطب دهند نسبت به آن کلامی که قرائت می کند و نسبت به آن بخش آیه که خوانده می شود. بهره گیری از آهنگ و صوت زیبا برای انتقال و توجه بخشی به آن کلام می تواند در مخاطب تأثیرگذار باشد و توجه آن را به آن کلام و سپس اهتمام آن را به دانستن معنای آن آیه بیشتر می کند. وی ادامه داد: قاری قرآن مقداری می تواند نقش ایفا کند تا توجه جامعه را نسبت به معانی آیات بیشتر شود. نمونه اش همین ارائه ترجمه آیات قبل از تلاوت است که باید تبدیل به سنت شود و در خصوص قرائت اساتید به نام و مطرح و تأثیرگذار جامعه این اتفاق هنوز نیفتاده است یا کم این اتفاق رخ می دهد که باید تبدیل به جریان و سنت شود چون مخاطبان ما فارسی زبان هستند و بیشترین ارتباط را با صوت قاری دارند که آن هم تأثیرگذاری خودش را دارد و چه اشکالی دارد که بخشی از قرائت قاری کشورمان به قرائت ترجمه آیات اختصاص پیدا کند. این مدرس قرآن اظهار کرد: مقدمه باور آیات قرآن این است که معنای آن را بدانیم و بفهمیم و به آنها عمل کنیم و آن را بپذیریم. قاری قرآن هنگامی که در حین قرائت قرآن است باید این کلام در چهره قاری و ظاهر آن تأثیرگذار بود باشد اما اخیراً می بینیم فردی قرآن می خواند و می بینیم که مادام جمعیت را نگاه می کند و با وجود اینکه شاید چند جا هم غلط اعرابی بخواند چنانکه من در داوری مسابقاتی این را دیدام که در این هنگام کلام گم می شود و بیشتر به دنبال انتقال آهنگ به مخاطب هستیم و حرکاتی هم قاری دارد و اینکه چرا این اتفاق می افتد؟ برخی از قرائت های اساتید بزرگ قرآن کشورمان هنگامی که قرآن می خواندند، چهره آنها را برگرفته شده از یک عمق و تأثیرگذاری قرآن بوده است. یادآور می شود، ویژه برنامه «فرهنگ تلاوت» کاریست از گروه اطلاع رسانی رادیو قرآن که به تهیه کنندگی فاطمه رحمانی و اجرای هادی صلح جو سه شنبه هر هفته از ساعت 21:10 از رادیو قرآن به سمع شنوندگان می رسد. دریافت


چهارشنبه ، ۱۵مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن