تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799089570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشورهاي موفق در شهرسازي از هر اشتباهي درس مي‌گيرند/تپه‌هاي عباس‌آباد نمونه موفق توجه به فضاي عمومي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ مهر ۱۳۹۴ (۹:۵۷ق.ظ)
کشورهاي موفق در شهرسازي از هر اشتباهي درس مي‌گيرند/تپه‌هاي عباس‌آباد نمونه موفق توجه به فضاي عمومي موج - دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري با بيان اين‌که ۱۵۰ هکتار از اراضي ۵۵۰ هکتاري عباس‌آباد به مصلاي تهران اختصاص يافت، گفت: کشورهاي موفق در شهرسازي از هر اشتباهي درس مي‌گيرند و اشتباهات گذشته در زمينه شهرسازي و معماري را بارها و بارها تکرار نمي‌کنند، در حالي که در کشور ما عکس اين اتفاق رخ مي‌دهد.
به گزارش خبرگزاري موج، پيروز حناچي در مراسم گرامي‌داشت روز جهاني اسکان بشر که با حضور عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، حامد مظاهريان، محمدسعيد ايزدي، محمدجعفر عليزاده و سيد محمد پژمان، معاونان وي و نيز سفير ايران در کنيا به عنوان کشور مقر ستاد روز جهاني اسکان بشر (هبيتات) در سازمان ملي زمين و مسکن برگزار شد، گفت: همه ما منتقد شهرسازي موجود هستيم اما براي اين سخنراني يک نمونه موفق ساخت فضاي عمومي را که اراضي عباس‌آباد تهران است معرفي مي‌کنم.
معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي ادامه داد: کشورهاي موفق در شهرسازي يک اصل را رعايت مي‌کنند و آن اينکه از هر اشتباهي درس مي‌گيرند و اشتباهات گذشته در زمينه شهرسازي و معماري را بارها و بارها تکرار نمي‌کنند، در حالي که در کشور ما عکس اين اتفاق رخ مي‌دهد.
وي با اشاره به شهرسازي گذشته ايران که بر اساس فضاهاي عمومي بوده و از آن فضاها، ساير بافت‌هاي شهري شکل مي‌گرفت، افزود: الآن ديگر اثري از آن نوع شهرها نمي‌بينيم و مردم در شهر اثرگذار نيستند. در بهترين حالت پارک‌هاي موضعي ايجاد شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه امروزه فضاهاي عمومي به ثروت و سرمايه شهر تبديل شده‌اند، به بحث زيباسازي اراضي عباس‌آباد اشاره و اظهار کرد: موضوع نوسازي اراضي عباس‌آباد را به عنوان نمونه موفق توسعه فضاهاي عمومي انتخاب کرده‌ام؛ اين طرح از پيش از انقلاب طراحي شده بود که مجال اجرا نيافت و اگر اجرا مي‌شد الآن معادل منطقه «لادفانس» پاريس بود.
وي ادامه داد: ولي بعد از انقلاب اين طراحي شرايط ديگري يافت و تصميمات شوراي عالي شهرسازي و معماري، مديريت پروژه مصلي، شهرداري تهران و ديگر دستگاه‌هاي مربوطه هيچ‌گاه با هم منطبق نبودند.
دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري به مصوبه شوراي دوم عالي شهرسازي و معماري درباره اجراي طرح نوسازي اراضي عباس‌آباد اشاره و بيان کرد: در شرايطي که دولت اصلاحات در رأس امور اجرايي بود و رئيس‌جمهور سابق، مديريت شهري تهران را بر عهده داشت، طرحي در آن شورا با اجماع همه مديران دستگاه‌هاي مربوطه به تصويب رسيد که همه اين نهادها آن طرح را قبول داشتند.
وي با بيان اين که فضاي شهري برآمده از سه نيروي سياسي، اقتصادي و اجتماعي است، اظهار کرد: فضاهاي نامتعادل شهري برآمد نيروهاي اقتصادي و سياسي است و اگر در جايي از شهر در ساخت فضاي عمومي متعادل موفق بوده‌ايم در آنجا نيروهاي اجتماعي تصميم‌گير بوده‌اند.
حناچي با تأکيد بر اهميت حق دسترسي به فضا به اين معنا که همه افراد اعم از سالم و معلول به آن دسترسي داشته باشند، گفت: يکي از علل موفقيت اراضي عباس‌آباد وجود امنيت در آن است که سبب شده عباس‌آباد به محلي امن براي تردد خانواده‌ها تبديل شود؛ از ديگر علل موفقيت ساخت اراضي عباس‌آباد توجه به تعامل اجتماعي، پايداري طبيعي، مقياس منطقه، خلاقيت و ديگر آيتم‌هايي است که در اين منطقه از تهران به کار رفته‌اند.
وي با اشاره به تصويب قانون نوسازي اراضي عباس‌آباد در مجلس به عنوان پشتوانه حقوقي و قانوني اين منطقه که سبب شد تا اين بخش از تهران از دخل و تصرف در امان بماند و اتفاقات ناموزوني که در ديگر مناطق رخ داد در اين منطقه رخ ندهد، افزود: البته بعد از انقلاب ۱۵۰ هکتار از اراضي ۵۵۰ هکتاري عباس‌آباد به مصلي اختصاص يافت.
معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي اظهار کرد: فضاهايي که براي استفاده عموم مردم در تپه‌هاي عباس‌آباد ديده شده، باغ‌هاي مختلفي است که بخشي از آن‌ها اجرا شده و بخشي هم در حال اجرا است؛ حداکثر سطح اشغال در اين باغ‌ها ۵ تا ۷ درصد است. ضمن اين که طرح نوسازي اراضي عباس‌آباد در دوره جديد شوراي عالي شهرسازي و معماري يکي از نخستين طرح‌هايي بود که مورد بررسي قرار گرفت.
وي ادامه داد: مصلاي تهران نيز در طرح جديد جزء اين اراضي ديده شده و قرار شد حصارهاي فلزي (نرده) اطراف مصلي برداشته و به جزئي از کالبد شهري تبديل شوند. همچنين چند گذر پياده‌رو شامل باغ‌موزه مجسمه‌ها، باغ‌موزه دفاع مقدس و ... طرح‌هاي آتي اراضي عباس‌آباد هستند.
حناچي با اشاره به برگزاري مسابقه‌اي براي طراحي پل طبيعت تأکيد کرد: ساخت اين پل نتيجه «يک خرد جمعي»، «توجه به آيين مسابقه»، «طراحي صورت مساله درست» و «حضور شرکت‌کنندگاني توجيه به موضوع» بود و در نتيجه به برگزاري يک مسابقه عادلانه انجاميد. به گفته مسوولان شهرداري تهران بازديدکنندگان پل طبيعت از برج ميلاد بيشتر است که به معني شکست در ساخت برج ميلاد با آن همه هزينه است. اين پل مانع ديد کوه‌هاي البرز نشده و در طول ساخت آن حتي يک روز هم اتوبان مدرس بسته نشد.
وي با اشاره به دوره‌اي از مديريت شهري که بر سر ساخت منوريل و مترو دعوا بود، گفت: در همان زمان پيشنهاد ساخت منوريل براي تپه‌هاي عباس‌آباد ارائه شد که مورد موافقت قرار نگرفت، ولي؛ حمل‌ونقل کابلي با قابليت جابه‌جايي کلان و غير فانتزي در ساخت اين منطقه پيش‌بيني شده است.
دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري مهم‌ترين علت موفقيت ساخت اراضي عباس‌آباد را داشتن يک سازمان حقوقي منسجم و با پشتوانه قانوني و نيز مديريت مقتدر پروژه‌اي با حمايت سطوح مديريت کلان کشور عنوان کرد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن