تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821220566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با نوشيدني کفير بيشتر آشنا شويد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مهر ۱۳۹۴ (۱۵:۵۷ب.ظ)
با نوشيدني کفير بيشتر آشنا شويد موج - کفير يکي از قديمي‌ترين فرآورده‌هاي تخميري شير است که منشاء آن را از سرزمين قفقاز مي‌دانند. اين محصول از شير بز و گوسفند يا گاو تهيه مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، کفير، در تعدادي از کشورها؛ به ويژه روسيه با سرانه 5 ليتر در سال مصرف بالايي دارد.
کفير، بايد غليظ، يکنواخت با سطح براق و درخشنده باشد. مزه آن بايد تازه و اسيدي و طعم ملايم تخميري داشته باشد.
يک کشت ويژه که به نام دانه کفير شناخته شده است، براي توليد کفير به کار مي‌رود. اين دانه حاوي پروتئين، پلي ساکاريد و مخلوطي از چندين نوع ميکرو ارگانيسم مانند مخمر و باکتري هاي مولد ترکيبات معطر و اسيد لاکتيک است. تقريباً 10-5 درصد از کل ميکرو فلور آن را مخمر تشکيل مي‌دهد.
دانه کفير تقريباً به اندازه فندق است يعني حدود 20- 15 ميلي ليتر قطر دارد، رنگ آن زرد کم رنگ و داراي ظاهري ناهموار است. اين دانه در آب وبيشتر حلال‌ها حل نمي‌شود. زماني که آن را در شير مي‌خيسانند، دانه باد مي‌کند وسفيد رنگ مي‌شود. در زمان فرايند تخمير، باکتري‌هاي اسيد لاکتيک موجود در آن اسيد لاکتيک توليد مي‌کند و در همين حالت مخمر با تخمير لاکتوز، الکل و گاز کربنيک توليد مي‌کند. مخمرها مسوول ايجاد رايحه مخصوص کفير نيز هستند. مقدار توليد اسيد لاکتيک، الکل و گاز کربنيک به وسيله دماي گرمخانه گذاري کنترل مي‌شود شرايط کلي زير درفلور ميکروبي کفير وجود دارد:
باکتري‌هاي ماست شامل لاکتوباسيلوس بولگاريکوس (ميله اي شکل) واسترپتوکوکوس ترموفيلوس (کروي) زندگي هم زيستي دارند.
•مخمر و باکتري اسيدلاکتيک درسطح دانه کفير جاي دارند، شکل توپ مانند در وسط، مخمر و شکل‌هاي ميله اي، انواع باکتري‌ها هستند.
•در مرکز دانه کفير مخمر و باکتري در شبکه اي از جنس پروتئين و پلي ساکاريد، در کنار هم قرار دارند.

مواد خام:
کيفيت مواد خام (شير) در اين فرآورده مانند محصولات ديگر بسيار مهم هست. شير بايد به طور کامل بدون آنتي بيوتيک يا مواد باکتري کش باشد. شير استفاده شده در توليد کفير مي‌تواند شير بز، گوسفند يا گاو باشد.

توليد کشت آغازگر:
معمولاً، از شير با درصد چربي مختلف براي کشت کفير استفاده مي‌شود، اما به تازگي به کاربردن شير پس چرخ يا شير پس چرخ باز ساخته، براي کنترل بهتر ترکيب ميکروبي دانه کفير رواج بيشتري يافته است. مانند توليد ديگر فرآورده‌هاي تخميري شير، عمليات حرارتي بايد بتواند باکتريو فاژها را در شيري که به عنوان محيط کشت استفاده مي‌شود، غيرفعال کند.
توليد کشت دو مرحله دارد که دليل آن دشوار بودن کار با دانه‌هاي حجم کفير است.
در اولين مرحله پس از فرايند حرارتي پيش حرارتي، تليقح محيط کشت با دانه فعال کفير انجام مي‌شود. نسبت مقدار دانه‌ها به ميزان محيط کشت تقريباً 5- 5/3 درصد است. گرمخانه گذاري در دماي تقريبي 23 درجه سانتي گراد به مدت 20 ساعت انجام مي‌شود و چون دانه‌ها تمايل به ته نشيني دارند بايد هر 2 تا 5 ساعت محيط کشت به مدت 15- 10 دقيقه به آرامي هم زده شود. با رسيدن PH به حد مورد نظر؛ يعني 5/4، محيط کشت را هم زده ودانه هاي کفير را با صافي، جدا مي‌کنند. دانه‌هاي جدا شده را با آب داغ و سرد شستشو و آب کشي مي‌کنند، گاهي اوقات شستشو با شير پس چرخ انجام مي‌شود. دانه را براي استفاده مجدد گرمخانه گذاري مي‌کنند.
جمعيت ميکروبي دانه کفير در زمان گرمخانه گذاري هر هفته حدود 10 درصد زياد مي‌شود بنابراين، دانه‌ها بايد قبل از استفاده دوباره وزن شوند.
در مرحله دوم اگر قرار است مايع صاف شده تا چند ساعت نگهداري شود بايد آن را تا دماي 10 درجه سانتي گراد خنک کرد و اگر هدف توليد کشت توده کفير باشد، بايد مايع صاف شده به داخل شير از پيش فرايند شده تلقيح شود. مقدار تلقيح 5-3 درصد حجم محيط کشت است. سپس آن را در دماي 23 درجه سانتي گراد به مدت 20 ساعت نگهداري مي‌کنند، از اين کشت براي توليد کفير استفاده مي‌شود.

توليد کفير:
مراحل فرايند کفير شبيه همان روش‌هايي است که بيش تر فرآورده‌هاي کشت داده شير به کارمي رود. اما به طور کلي مراحل زير انجام مي‌شود:
1.استانداردکردن چربي شير
2.هموژن کردن
3.پاستوريزه وخنک کردن شير تا دماي گرمخانه گذاري
4.تلقيح با مايه (که گاهي اين مرحله را صافي کردن مي‌نامند)
5.گرمخانه گذاري در دو مرحله
6.خنک کردن
7.بسته بندي














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن