تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814751397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران آمادگي صادرات گاز بيشتر را به ترکيه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۴۲ب.ظ)
ايران آمادگي صادرات گاز بيشتر را به ترکيه دارد موج - مدير امور بين‌الملل شرکت ملي گاز ايران از ادامه مذاکرات با ترکيه براي حل مشکلات گازي ميان دو طرف خبر داد و گفت: ايران آمادگي صادرات گاز بيشتر را به ترکيه دارد.
به گزارش خبرگزاري موج، عزيز اله رمضاني، در اين باره که چه زماني نتيجه راي ديوان داوري بين‌المللي درباره ادعاي دوم آنکارا مبني بر گران بودن قيمت گاز صادراتي ايران اعلام مي‌شود، گفت: تمهيداتي براي ادامه مذاکرات دو طرف انديشيده شده است؛ هم اکنون اين مذاکرات ادامه دارد و هيأت‌هاي دو کشور سعي دارند ظرف يک ماه آينده اين مسائل را حل کنند.
وي درباره پيشنهاد ايران به ترکيه مبني بر اين‌که آنکارا در صورت خريد گاز بيشتر مي‌تواند اين سوخت پاک را با قيمت کمتري از ايران دريافت کند، گفت: ايران آماده افزايش صادرات گاز طبيعي به ترکيه است.
طرح دعواي طولاني مدت شرکت بوتاش ترکيه عليه شرکت ملي گاز ايران با درخواست کاهش قيمت گاز صادراتي به دليل نامطمئن بودن شرکت ملي گاز در تحويل گاز و نداشتن گاز کافي براي اين منظور، به نفع ايران به پايان رسيد و رأي ديوان داوري بين‌المللي متضمن رد کامل ادعاي شرکت بوتاش ترکيه و قبولي دفاع‌هاي انجام شده از سوي شرکت ملي گاز ايران است.
ادعاي شرکت بوتاش ترکيه در ژانويه سال ۲۰۱۲ ميلادي به ديوان داوري بين‌المللي ارجاع شد و سرانجام با راي ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴ ميلادي اين ديوان به پايان رسيد.
دعواي ديگر بوتاش مربوط به ادعاي کاهش قيمت، دليل تجاري داشت که هم اکنون ديوان داوري بين‌المللي در حال بررسي آن است، به نظر مي‌رسد شرايط براي اعلام نتيجه دوم، نيز تا حد زيادي به نفع ايران خواهد بود و در واقع مي‌توان گفت تهران برنده نسبي اختلاف گازي با آن کار خواهد بود.
ايران و ترکيه در سال ۱۹۹۶ ميلادي براي صادرات سالانه تا ۱۰ ميليارد مترمکعب گاز يک قرارداد ۲۵ ساله امضا کردند که بر اساس آن روزانه ۳۰ ميليون مترمکعب گاز به ترکيه ارسال مي‌شود.
اين پروژه گازي فوريه سال ۲۰۰۲ آغاز به کارکرد. ايران سال ۲۰۱۳ با صدور حدود هشت ميليارد مترمکعب، دومين تأمين‌کننده گاز ترکيه بود، در حالي که روسيه با صدور ۳۰ ميليارد مترمکعب در رده نخست قرار دارد.
تقاضاي گاز ترکيه سالانه ۴۰ ميليارد مترمکعب است.
با وجود وقوع اين رخدادها در صادرات گاز ايران به ترکيه، به نظر مي‌رسد آنکارا يکي از مشتريان سنتي گاز ايران است و با بهره‌برداري از فازهاي پارس جنوبي، ايران براي افزايش صادرات به ترکيه گاز مازاد در اختيار خواهد داشت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن