تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815399983




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا بسکتبال المپیکی نشد؟


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
چرا بسکتبال المپیکی نشد؟




بسکتبال ایران با ناکامی در دفاع از عنوان قهرمانی خود در آسیا از المپیک ٢٠١٦ دور شد تا راه سختی برای رسیدن به ریودوژانیرو داشته باشد.





روزنامه شرق: بسکتبال ایران با ناکامی در دفاع از عنوان قهرمانی خود در آسیا از المپیک ٢٠١٦ دور شد تا راه سختی برای رسیدن به ریودوژانیرو داشته باشد. بلندقامتان کشورمان که رفته بودند تا خاطره خوش جام ملت‌های بسکتبال ٢٠١٣ فیلیپین را در چین هم تکرار کنند و جام قهرمانی این رویداد بزرگ قاره را بالای سر ببرند، به عنوان سومی بسنده کردند. بنا بر اعتقاد کارشناسان بی‌توجهی به این رشته المپیکی در این سال مهم، یکی از دلایل ازدست‌رفتن قهرمانی ایران بود. ایران حالا فقط کورسوی امیدی به مسابقات گزینشی المپیک دارد که آنجا علاوه بر تیم‌های آسیایی باید به مصاف تیم‌های مطرح اروپایی هم برود؛ مسابقاتی سخت که شانس تیم کشورمان را برای کسب سهمیه المپیک به حداقل رسانده است. تیم ملی بسکتبال وقتی به حال خود رها شد که مهرماه سال گذشته دوره ریاست چهارساله محمود مشحون در فدراسیون بسکتبال به پایان رسید. این فدراسیون در مدت نزدیک به هشت ماه با سرپرست اداره شد و تمامی برنامه‌های آن تعطیل شد.

در این مدت کادری که مسئولیت فدراسیون را بر‌عهده داشت با ناآگاهی تمام، بدون توجه به درپیش‌بودن رقابت‌های جام ملت‌های ٢٠١٥ آسیا عذر مهمد بچیروویچ، سرمربی وقت که ایران با او به موفقیت‌های بسیاری دست یافته بود، نیز خواسته شد تا تیم ملی به کلی از هم پاشیده شود. تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون بسکتبال به‌ قدری به طول انجامید که در نهایت این فدراسیون دوم خردادماه گذشته صاحب رئیس شد و محمود مشحون بار دیگر به ریاست رسید. مشحون در آستانه آغاز جام ملت‌های آسیا، فدراسیون بی‌سروسانی را تحویل گرفت که کمتر کسی تصور می‌کرد تیم ملی کشورمان با پشت‌سرگذاشتن این همه بی‌برنامگی بتواند در این سال قهرمانی آسیا را از آنِ خود کند و سهمیه المپیک ٢٠١٦ را به دست آورد؛ اما بااین‌حال در فاصله زمانی سه‌ماه‌ونیم مانده تا این رویداد مهم، تیم ملی دوباره شکل گرفت و یک گزینه خارجی معتمد سرمربی آن شد. درک بائرمن، سرمربی آلمانی تیم ملی بسکتبال کشورمان، زمانی که آمد به‌ صراحت گفت ریسک بزرگی کرده است که مسئولیت تیم ایران را در این برهه از زمان که هیچ وقتی ندارد قبول کرده است و قابلیت‌های بالای بازیکنان ایرانی باعث شده تا این ریسک بزرگ را انجام دهد. به هر شکل بائرمن آمد و توانست به عنوان سومی آسیا دست یابد؛ عنوانی که اگرچه به رسیدن به المپیک ٢٠١٦ ختم نشد، اما گروهی از اهالی این رشته از آن رضایت دارند؛ چراکه معتقدند بسکتبالیست‌های ایرانی هیچ کم‌فروشی‌ای در این میدان نکرده‌اند.

دیر برگزارشدن انتخابات دلیل ناکامی

رضا مشحون که سال‌هاست در بدنه فدراسیون بسکتبال حضور دارد و در کنار برادرش تیم‌های ملی را اداره کرده است از عملکرد این مجموعه در جام ملت‌های آسیا تمام‌قد دفاع می‌کند: «درست است که قهرمان نشدیم، اما از نتیجه‌ای که گرفتیم کاملا راضی هستیم؛ چراکه بعد از هشت ماه فدراسیونی را تحویل گرفتیم که به خاطر یک‌سری آدم‌های بی‌مسئولیت هیچ‌چیز نداشت؛ نه مربی، نه بازیکن. فدراسیون بعد از انتخابات تازه ‌کارش را از ١٥ خرداد به بعد شروع کرد. در این مدت با زمان کمی که در اختیار داشتیم یک مربی با رزومه قوی انتخاب کردیم که بتوانیم تیم را دستش بسپاریم. از وقتی که بائرمن به ایران آمد تا زمانی که به چین رفتیم، تیم در کل یک ماه مفید را تمرین کرد. ما در واقع با یک ماه تمرین توانستیم مدال برنز را به دست آوریم». پیش‌کسوت بسکتبال ایران معتقد است ما فقط به یک چیز باختیم «حرف‌های من توجیهی بر ناکامی در دفاع از عنوان قهرمانی‌مان نیست، اما ما فقط به یک چیز باختیم و آن این بود که فدراسیون هشت ماه رئیس نداشت. اگر مسئولان انتخابات را زودتر برگزار می‌کردند، قطعا الان قهرمان شده بودیم و به المپیک می‌رسیدیم. ما سال گذشته در تورنمنت‌های زیادی در اسلوونی و لهستان شرکت کردیم و با تیم‌های مطرحی چون برزیل، سوئد، لهستان، اسلواکی و لیتوانی بازی کردیم. مربیان اروپایی می‌توانند از نفوذشان استفاده کنند تا ما به این تورنمنت‌ها برویم. امسال پیش از جام ملت‌ها فقط در یک تورنمنت ویلیام جونز بازی کردیم که آن هم به کیفیت سال‌های گذشته نبود».  مشحون به عملکرد خوب بائرمن اشاره کرد و گفت: «بائرمن مربی بسیار خوبی است. او در این مدت کوتاه با همه بچه‌ها هماهنگ شد. صمیمیت را بین آنها برقرار کرد. بازیکن‌سالاری را از بین برد. به هر ١٢ بازیکن ما در این رقابت‌ها بازی داد. او طوری تیم را روانه میدان کرد که هیچ بازیکنی کم‌فروشی نکرد».

قرارداد همکاری این مربی آلمانی با تیم بسکتبال ایران در دو مرحله به امضا رسید؛ مرحله نخست این قرارداد، سه‌ماهه و تا پایان مسابقات قهرمانی آسیا لحاظ شد. طبق توافق صورت‌گرفته قرار بر این شد اگر تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا نتیجه لازم را گرفت و صاحب سهمیه المپیک شد، مرحله دوم قرارداد همکاری میان این مربی و تیم بسکتبال ایران، که تا پایان بازی‌های المپیک برزیل در نظر گرفته شده بود، اجرائی شود. حالا در شرایطی که این مربی به هدف دلخواه فدراسیون نرسیده است، مشحون حرفی از رفتن او نمی‌زند: «تیم هنوز به ایران نیامده است، باید بیاید و ما با بائرمن صحبت کنیم. به نظر من بائرمن مربی خوبی است و بهتر است بماند؛ اما در کل رئیس فدراسیون باید بیاید تا تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد».

مشحون می‌گوید همه به امید زنده هستند و ما هم شانس‌مان را برای رسیدن به المپیک از دست نمی‌دهیم: «تنها میدانی که ما می‌توانیم یک بار دیگر شانس‌مان را برای رفتن به المپیک امتحان کنیم مسابقات انتخابی بین قاره‌ای است که تیرماه سال آینده برگزار می‌شود. تاکنون ما و سه کشور آسیایی برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده‌ایم؛ البته تیم‌های مطرح اروپایی هم هستند. ان‌شاءالله تا آن زمان تیم به آمادگی بهتری می‌رسد و ما هم تلاش خواهیم کرد به المپیک برسیم». مدال برنز تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات، چهارمین مدال بسکتبال ایران در ادوار مختلف مسابقات قهرمانی آسیا به حساب می‌آید. پیش‌ازاین تیم ملی بسکتبال در مسابقات ۲۰۰۷ ژاپن، ۲۰۰۹ چین و ۲۰۱۳ فیلیپین موفق به کسب عنوان قهرمانی شده بود.






تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن