واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه اندیشه: خداوند سبحان منزه از هر بدی و نقص است، و هیچ گاه اراده نمی کند که فلانی، شخص بدبختی باشد یا فلان کودک معلول به دنیا بیاید یا فلان فرد دارای مشکل شود،همه مسائل دارای علت هستند که با بررسی همه جانبه می توان به آن پی برد پس اگر شخصی مشکلی دارد باید بررسی کند که علت این مشکل چیست.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، یکی از مهمترین سؤالاتی که معمولاً بشر می پرسد این است که آیا ما در زندگی خود آزاد هستیم که هرکاری را انجام بدهیم و همه حوادث تلخ و شیرین را خود به وجود می آوریم یا این که ما مجبوریم به آن چه برایمان مقدر شده تن بدهیم و هیچ اختیاری از خود نداریم؟ آیات قرآن در این زمینه متعدد است در بعضی آیات انسان را با اختیار معرفی کرده است چنان که در آیه 2 سوره نساء در این رابطه آمده است: «وَآتُواْ الْیَتَامَى أَمْوَالَهُمْ وَلاَ تَتَبَدَّلُواْ الْخَبِیثَ بِالطَّیِّبِ وَلاَ تَأْکُلُواْ أَمْوَالَهُمْ إِلَى أَمْوَالِکُمْ إِنَّهُ کَانَ حُوبًا کَبِیرًا؛ و اموال یتیمان را به آنان [باز]دهید و [مال پاک] و [مرغوب آنان ] را با [مال] ناپاک [خود] عوض نکنید و اموال آنان را همراه با اموال خود مخورید که این گناهى بزرگ است». در بعضی آیات گفته انسان اختیاری ندارد و فقط خداوند سبحان است که هرکه را بخواهد هدایت می کند و هرکه را بخواهد گمراه می نماید چنان که در آیه 4 سوره ابراهیم(ع) آمده است: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللّهُ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ؛ و ما هیچ پیامبرى را جز به زبان قومش نفرستادیم تا [حقایق را] براى آنان بیان کند پس خدا هر که را بخواهد بی راه می گذارد و هر که را بخواهد هدایت می کند و اوست ارجمند حکیم». وقتی به تفاسیر اهل بیت(ع) مراجعه می کنیم می بینیم که جهت مشخص شدن پاسخ این سؤال باید آیات را با کمک هم تفسیر کرد لذا با برسی آیات قران کریم در این زمینه و بیانات ائمه(ع)، علماء شیعه معتقدند که انسان موجودی است دارای اختیار ولی نه اختیار مطلق.یعنی این گونه نیست که خداوند سبحان انسان را خلق کند سپس او را به خودش واگذارد که هر کاری خواست بکند. انسان دارای عقل و شعور است و با کمک این نعمت بزرگ و با الهام گرفتن از وحی الهی و پیروی از ائمه در راه درست گام بردارد خداوند سبحان هم با فرستادن رحمت های خود و الطاف خود مرتب او را یاری می نماید چنان که در آیه 7 سوره محمد(ص) فرموده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید اگر خدا را یارى کنید یاری تان می کند و گام هایتان را استوار می دارد». ولی اگر انسان از نفس خود پیروی نمود و گوش به عقل و آیات الهی و امامان(ع) نداد و با اختیار در مسیر گناه و کفر و شرک قدم گذاشت خداوند سبحان هم الطاف خود را از او دریغ می کند و او را فراموش می نماید و او را به حال خود وامی گذارد که در این صورت هدایت نخواهد شد. در مورد حوادث تلخ و شیرینی که برای انسان پیش می آید مانند مریضی ها یا تولد فرزند سالم و امثال این ها آدمی می تواند با دعا و عمل صالح از خدا همیشه حوادث خوب را درخواست کند و از حوادث بد به خداوند سبحان پناه ببرد و خداوند سبحان هم در قرآن کریم وعده داده که اگر دعا کنید من هم اجابت می نمایم. نکته مهم دیگر این است که خداوند سبحان جهان را جهان علت و معلول قرار داده است و این قانون بر کل جهان حاکم است مگر در موارد استثنایی که خداوند سبحان این قانون را برای موردی بی اثر می کند مثلاً طبق این قانون اثر آتش سوزندگی است و هر آتشی می سوزاند ولی استثنائاً وقتی ابراهیم بت شکن را در آتش انداختند خداوند سبحان دستور داد تا آتش نسوزاند. مسأله مهم دیگر این است که از خدا فقط خیر صادر می شود ولی شر و بدی از خداوند سبحان صادر نمی شود چنان که در آیه 79 سوره نساء در این رابطه آمده است: «مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللّهِ وَمَا أَصَابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِکَ وَأَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَکَفَى بِاللّهِ شَهِیدًا؛ هر چه از خوبی ها به تو می رسد از جانب خداست و آن چه از بدى به تو می رسد از خود توست و تو را به پیامبرى براى مردم فرستادیم و گواه بودن خدا بس است». حجت الاسلام محمدتقی صرفی پور، از کارشناسان مذهبی در گفت وگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با مبحث قضا و قدر، گفت: خداوند سبحان هیچ گاه اراده نمی کند که فلانی، شخص بدبختی باشد یا فلان کودک معلول به دنیا بیاید یا فلان فرد دارای مشکل شود خداوند سبحان منزه از هر بدی و نقص است. اگر فرزندی معلول متولد شده با بررسی معلوم می شود که علت آن ژنتیک بوده یا پدر و مادر مشکل خونی داشته اند یا رعایت مسائل بهداشتی ننموده اند و یا علت دیگری دارد. اگر کسی فقیر است باید بررسی کند که علت فقر او چیست؟ آیا کلاً اجداد او این گونه بوده اند؟ یا در ابتدا وضعش خوب بوده ولی با بی تدبیری و نداشتن اقتصاد در امور مالی، فقیر شده است. بنابراین همه مسائل دارای علت هستند که با بررسی همه جانبه می توان به آن پی برد پس اگر شخصی مشکلی دارد باید بررسی کند که علت این مشکل چیست.
دوشنبه ، ۱۳مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]